Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:01

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar witte haren opgelopen door een slecht passende deken. Was niet doelbewust, was notabene een horseware maar bleek toch niet optimaal. Na 1 nachtje had ze die haren al. Ik heb ze afgelopen zomer afgeknipt en in dit seizoen een goede deken opgegooid. Nu heeft ze ook zo'n kuil maar gewoon door platte haren die foezelig zijn.
Mijn paard heeft een hoge schoft dus dekens die trekken of strak zitten gaan bij mij direct al de deur uit :)

Mungbean

Re: Stof tot nadenken, een deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:04

Ik ben altijd kritisch op de pasvorm en heb dan ook nog nooit problemen gehad. Heb ook nog niet een paard gehad dat nijdig naar een deken deed en zo wel dan kocht ik direct een andere.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:05

Interessant artikel. Ik heb dit nog nooit gezien of mee gemaakt, maar wel goed om te onthouden. Ik zou niet zo snel bij klachten aan mijn deken denken nee..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:08

Hier ook drie paarden heel erg happy zonder deken,
Jaren met dekens aan het trutten geweest.
Rare plekken, schuurplekken, kapotte dekens enz enz.
Vaak verkouden.
Nu een aantal jaar zonder deken, de paarden zijn veel blijer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:11

Vaak lijkt een deken in eerste instantie te passen, maar in gebruik zie je dan toch dat de deken trekt of knelt. Dan ligt de deken niet in balans.
De vorm en sluiting van het hals-schoft gedeelte is heel belangrijk, evenals de lengte en gewichtsverdeling van de deken. Te lange dekens gaan hangen waardoor alle druk alsnog op de voorkant komt. De deken moet aansluiten, maar toch wel ietsje ruimte over hebben.
Combinaties van dekens liggen 95 van de 100 keer niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:18

Je hebt ook dekens met uitgesneden schoft. Kan ff niet op het merk komen maar worden veelal in de western sport gebruikt. Ohhh ik weet het alweer. Cattleman dekens zijn dat! Ook de dominick dekens liggen heel los om het paard. Mijn paard heeft best een lastige bouw en de druk rond de schoft en de schouders is bij veel dekens echt waardeloos voor mijn paard. Cattleman en dominick en sommige horseware willen nog wel goed passen :j
Wel super van je TS, dat je mensen hierop wil attenderen want het gebeurd idd nogal eens dat mensen denken dat het paard ondeugd uitstraald ipv dat het paard schreeuwt dat er iets niet goed is of goed past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:23

Ik heb om die reden dekens met halve hals gekocht. Bevallen me uitstekend.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:51

Overigens herken ik het ergens wel. Als ik een middagje een tas over mijn schouder draag heb ik ook gelijk de hele avond hoofdpijn. Ben daar heel gevoelig voor. Geen drukplekken te bekennen bij mij. Daar zullen de meeste mensen ook geen last van hebben denk ik.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:26

Ja, het is echt bedoelt als een 'let op' dit topic. Ik weet dat er zat dekens en paarden en combinaties zijn die geen problemen ondervinden. Vaak hoor je mensen tobben; wat is er toch met mn paard? En wie weet zou simpelweg de deken het probleem kunnen zijn maar heb je 1 en 1 nog niet opgeteld.
Zoals gezegd, mijn paard leek goed passende dekens te hebben, had geen drukplekken of witte haren of kale plekjes, enkel en alleen ergenis bij het opleggen van de deken. Wees gewoon alert; ze spreken nu eenmaal niet onze taal.