drinkbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:51

een paard een les leren door hem dorst te laten lijden, het is te erg voor woorden, jullie zijn echt compleet van de wereld. Boos!
Lijkt helemaal nergens naar.
Ik ga hier verder niet op in, want ik heb de neiging sommige mensen te gaan dwingen uit de wc te gaan drinken of eten, lekker toch

Doe maar gewoon wat Sjuim zegt, dat is een van de weinige goeie tips hier, die van Sonjabelgium is helemaal verschrikkelijk, te dom voor woorden Boos!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:12

Menselijke wreedheid is niet uit te roeien, geral.
Het zij zo.
Maar er liever geen voorbeeld aan nemen?

:n:n

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:14

misschien kun je de waterbak verhangen?? wij hadden een paard die in haar voerbak mestte.. toen we die verhingen hield ze daar mee op.. hing gewoon op de verkeerde plek..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:34

Citaat:
Hoe verklaar je anders dat de meesten () niet een tweede keer door de stroomdraden lopen

Omdat wanneer ze tegen het schrikdraad lopen DIRECT gestraft worden. Zij leggen dus die link.
Dat is precies hetzelfde als wanneer jij je been aanlegt en het paard gaat lopen, jij beloont direct door je been los te laten.

Als een paard s'nachts om 2 uur in zijn voerbak schijt en jij gooit daar s' ochtend om 9 uur vreten in legt ie heus die link niet hoor.!!!!

Verder ben ik het helemaal met Sjuimpje eens.

Jullie maken je wel erg druk als je paard een keer in de bak schijt en je moet het opruimen. Sjonge jonge.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:41

Ik word eigenlijk een beetje triest van de onkunde van sommige bokkers hier, en die arme paarden die daar het slachtoffer van zijn....

In de profieltjes kun je lezen dat alle bokkers zooooooo veel van hun paarden houden, maar ijskoud met een smerige drink- of voerbak laten staan, omdat zo'n dier een keer verkeerd mikt, is blijkbaar niet erg...

Een paard leert daar niks van hoor, niet opruimen. Een paard weet na 5 seconden al niet meer waar hij voor gestraft wordt, dat leren we allemaal... toch denken sommigen hier dat zo'n dier na een paar uur nog de link kan leggen tussen mesten in de drinkbak en geen drinken krijgen?
Ongelofelijk .

Paarden zijn voor hun verzorging van ons afhankelijk - neem die verantwoordelijkheid dan ook Boos!!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:45

Waarom niet net zoals bij een puppie: met de neus er door heen wrijven, dat zal ze leren !! Beetje express in de voer of drinkbak poepen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:48

Paarden kunnen ook zo'n sukkels zijn he. Ze hebben nergens erg in. En dat is nu eenmaal de aard van het beestje, dat kun je niet veranderen. Die 2 van mij hebben ook wel eens ooit zoiets stoms gedaan. Gelukkig vind ik paardenmest niet smerig en verwijder ik het. Mochten ze er toch van leren door mest te laten liggen: ze kunnen niet drinken en moeten dorstlijden tot het moment dat ik er ben zodat ik het kan verwijderen. Verwijderen zal ik het toch, want zonder water is zo sneu. Dorst is namelijk een lelijk iets.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:48

Kijk nou uit Craighnethan, dadelijk gaan ze het nog doen ook.....

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:56

Begrijpen ze geen sarcasme ?

Oke dan: do not try this at home !! Boos!

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:37

Craignethan schreef:
Begrijpen ze geen sarcasme ?

Oke dan: do not try this at home !! Boos!

Ik hoop dat ze Engels hebben geleerd, Nederlands is al zo moeilijk voor sommigen Verward

Hoop domme mensen, ja en dan maar roepen dat ze zo goed zijn voor hun paard en vervolgens te denken dat een paard denkt als een mens, vreselijk Boos!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:55

In het Nederlands: Niet thuis doen !!! Boos!

Sorry, maar de Vlaamse vertaling weet ik niet Knipoog

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:05

Als je op mij mikt, ik ben perfect 4-talig en beheers van nog vier meer talen de fundamentele basis ... Jullie?

Ik zeg dat mijn paard het wél geleerd heeft zo om te mesten van z'n voer en drinken weg, en ja, ook als er uren verstrijken tussen de aktie en het voelen van de reactie en leggen ze de link, ze herkennen meteen van wie een drol is en welk geslacht het paard heeft die het achterliet, da's deel van hun natuurlijk instinct! Jullie achten de slimheid van een paard veel te laag in! Hij is ook stukken netter geworden in z'n stal, was ie toen hij hier aankwam helemaal niet. Hij heeft de opvoeding van z'n moeder deels gemist omdat zij gebonden stond op stal, het veulen kreeg anders de kans niet om te eten ... Dat m'n paarden "arme beestjes" zijn ... hoeveel mensen onder jullie halen dagelijks 2 x de mest weg uit weiland en stallen??? Hoe vaak is de stal bij jullie ontsmet??? Hoe consequent komt de DA en smid???? Ik kan in eer en geweten zeggen dat m'n dieren goed verzorgd zijn, en niets tekort komen tenzij een kudde gewillige merrie's voor m'n hengst Haha! Die ene keer dat ie heeft moeten wachten op drinken is geen zo'n aanslag op z'n persoonlijkheid ... anders, hoe doen jullie dat dan met buitenritten van halve dagen? Beest krijgt ook dorst hoor, en moet ook wachten. Er zijn twee maten en gewichten bij het meten van "dorst". Och arme, hij kan niet, want er ligt een drol in de bak die hij er notabene zelf heeft ingelegd ... maar een dagtocht in de volle zon of kou moet kunnen, daar moeten ze maar tegen kunnen, lees je vaak genoeg op bokt .... ik zie het grote verschil niet als ik om 9 uur een drol opmerk en hem pas op de middag eruit vis. Het enige verschil is dat de tijd genoeg is geweest dat ie een paar keer is gaan snuffelen aan z'n "prestatie" en toen wijselijk heeft besloten het ding elders te deponeren in de toekomst waarvoor ik 'm erg dankbaar ben en ook nog 's beloon door snel en consequent alles weg te halen. Reken maar dat ie beseft wat de "hoe en waarom" is van m'n akties! En nog meer weet ie als ie iets fout heeft gedaan, en niet alleen de hengst, ook de shet en de fjord. De shet komt uitzich zelf terug aanlopen als ie uitgebroken is, wetende dat ik 'm toch terug op stal zal zetten ... waarom? Omdat ie goed weet dat het niet mag ... opvoeden en opvoeden is twee, waarom zou je het ene pikken en het andere gewoon accepteren? Je kan ze alles leren, zelfs zindelijkheid ........ de beperking is waar je hem zelf legt!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:14

Sonja, wil jij nu vertellen dat jij zo'n slim paard hebt dat hij door jouw "actie" nooit meer in zijn voerbak heeft gemest?

Sorry, maar jij maakt mij echt niet wijs dat hij die link kan leggen.
Dat kan een paard bij een directie actie.
Als dat echt waar is wat jij zegt.. dan kan ik ook mijn paard na een slechte dressuurproef nog straffen? Dan weet hij vast nog wel dat dat niet mocht en dan loopt hij de volgende keer een stuk beter. Lips are sealed

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 15:27

essie79 schreef:
een directie actie

Mmmm ... welke aktie is dat Verward Haha!

Nee, achter een slechte dressuurproef zal je paard daar zelf geen hinder van ondervinden, da's trouwens dan jou idee dat het slecht ging, misschien deed hij juist extra z'n best om 's alternatief bezig te zijn ... Ze leren met belonen, hij mest op de foute plek, dus moet wachten tot ik uit ga mesten en schoon ga maken. Hij mest op de goede plek, en krijgt zomaar twee maal daags ook al staat ie op de wei nog ook een verse stal met geen drolletje meer te vinden, aangenaam voor hem. Gaat ie fout dan laat ik het opzettelijk liggen (minderlang die keren dat het of de voerbak of drinkbak was), vind ie niet fijn. Hij zoekt dan meteen hoe hij mij weer zover kan krijgen dat ik meteen de boel opruim en met succes! En ja, sommige paarden zullen gewoon altijd viezerikken blijven, net zoals sommige mensen altijd sloddervossen zullen blijven (incluis ik ) ... en andere leren uit hun fouten en nemen aktie (dagelijks een beetje opruimen in de plaats van stapelen, mmmmmm .... waarom doe ik dat nou niet Verward)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:07

Een directie actie is een directe afstraffing op een fout of een directe beloning op iets goeds.

Alles wat daarna gebeurt kan het paard niet meer linken!
Hij weet echt niet dat hij een schone stal krijgt omdat hij netjes in de hoek zijn behoefte doet.
Ik snap ook daadwerkelijk niet hoe je daarbij komt. Ik vind het zeer triest dat je niet meer weet over hoe een paard in elkaar zit.

Over die dressuurproef: Hij weet donders goed dat hij niet mag bokken.
En volgens jouw mag ik hem daarvoor dus afstraffen 5 minuten nadat het gebeurd is.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 16:54

Die reaktie van jou Sonja, die is rijp voor een boek vol humor, geloof jij maar heilig in je opvoed methoden, laat ons er fijn om lachen.
Sorry, ja wij spreken niet zoveel talen, laat staan dat wij onze paarden goed behandelen, nee het is duidelijk, jij hebt de wijsheid in pacht, weet alles van paarden en vooral van opvoeden OK dan!

veel succes ermee, hoop alleen niet dat je een keer de dierenbescherming op je stoep hebt staan, dan wordt het pas echt lachen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:00

Je begint er meteen al weer je eigen versie aan te geven Boos! ... ik geef het op! Ik zeg het juist niet dat je hem achteraf moet straffen, ik zeg dat je hem helemaal niet moest straffen, er was trouwens geen sprake over bokken, maar over een "slechte proef" ... Bokken is straffen tenzij het uit frisheid is.

En ja, ze kunnen best ook nadat die tien seconden voorbij zijn nog de link leggen ALS de gevolgen langer aanhouden dan die tien seconden (bv. de mest blijft liggen of hij moet langer werken dan wat ie zelf zou willen omdat ie niet goed luisterd). Ik heb het zelf ondervonden dat het kan. Of alle paarden het doen weet ik niet, maar twee van de drie van mij doen het wel Knipoog. Shetje breekt uit s'nachts, en komt s'morgens erg plichtsbewust en bewust van z'n fout zich aanmelden om terug op stal te gaan terwijl hij alles buiten heeft wat ie nodig heeft ...
En tinker-lief mest heel bewust aan de ene kant van de stal, open en zichtbaar. Komt er 's één op de verkeerde plek terrecht vind ik 'm bedolven ... hoezo, ze kunnen niet denken (denk dat wij moeten stoppen met denken dat zij niet kunnen denken (volg je nog?) Haha! ... Hij weet het verdomd goed! Nog een voorbeeld van z'n slimme koppie : Hij gaat behoorlijk ruw om met onze shet, springt er wel 's op en zo, en hij weet dat hij niet mag. Als ik kijk of het kan zien doet ie het niet, maar als hij me niet kan zien of hij denkt dat ik 'm niet kan zien doet ie het wel .... En da's echt geen grapje of zo, het is echt zo! Hij weet dat als ik 'm tref ik het springen op de shet dat ik 'm vang en in de wei gooi in de plaats van in de tuin waar hij veel liever in rondbanjerd .... Hij kent de gevolgen van z'n daden, en als hij ziet dat hij betrapt is komt ie zelf al aan de poort staan en gaat ie zonder morren de wei in, tegen z'n gedacht, maar bewust van dat hij iets gedaan heeft wat niet mag.

PS Als ze niet kunnen denken, hoe verklaar je dan de vele zure paarden op stal, de vele gemene dieren zelfs ... of de dieren die hun baas uitdagen tot en met ... het is omdat ze bewust kunnen denken en beseffen dat het "weer werken in de bak saai is en het terug op stal daarna betekend" bv, of dat ze juist zo blij zijn met het gegeven als het tuig uit de kast komt en de kar uit de schuur omdat dat dan weer een buitenrit betekend, vanuit hun instinct gestuurd, maar wel bewust wat het gene wat zal gebeuren leuk of niet leuk is.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:21

geral schreef:
Die reaktie van jou Sonja, die is rijp voor een boek vol humor, geloof jij maar heilig in je opvoed methoden, laat ons er fijn om lachen.
Sorry, ja wij spreken niet zoveel talen, laat staan dat wij onze paarden goed behandelen, nee het is duidelijk, jij hebt de wijsheid in pacht, weet alles van paarden en vooral van opvoeden OK dan!

veel succes ermee, hoop alleen niet dat je een keer de dierenbescherming op je stoep hebt staan, dan wordt het pas echt lachen

Wie beweerd dat jullie allemaal goed bezig zijn??? Jullie met het beroemde kuddegevoel menen allen gelijk te hebben, maar wie heeft ooit wetenschappelijk bewezen dat het zo is? Een kind moet je ook opvoeden, een dier ook! Je kan je kind tot z'n 10de in de luiers houden, of je kan 'm met z'n tweede jaar leren dat na het eten op het potje betekend en dat een boodschap erin betekend dat ie beloond is! Geen boodschap, jammer, volgende keer beter, maar geen beloning ook. De normaalste zaak van de wereld, maar voor het paard gelden andere regels dan voor je kinderen????? ... Je leert je paard niet te bijten, niet te dreigen of te trappen, waarom dan niet leren dat mesten niet in de drinkbak mag of in de voerbak? Sommigen zullen het niet leren (sommige kinderen blijven ook lang ongelukjes hebben), maar wie de inzet niet heeft en er zich vanaf maakt met "ach, ruim ik wel even snel op" ... mja, geen wonder dat je paard het niet wil leren, hoe makkelijk kan het zijn???
De dierenbescherming, welke reden zouden ze hebben dan om te komen? Omdat ik de opvoeding van m'n paarden verder doordrijf in het gewone leven dan jullie doen en ze dus geleerd heb waar ze mogen mesten in m'n tuin en in de stal? Omdat jullie minder verwachten van je paard dan ik in de stal/omgeving waar ze vrij rondlopen? Ik verwacht geen wedstrijdprestaties, ik mep ze niet over een hindernis, ik sla ze niet om eerste over de eindstreep te komen ... daar moet de dierenbescherming bij zijn, dat is pas mishandeling!!! M'n dieren zijn gezond, hebben alles wat ze moeten hebben en meer. Geen enkele reden om hier te komen zien. Ze zijn anders wel welkom hoor! Als je weinig verwacht zal je weinig krijgen, als je veel verwacht kan je teleurgesteld worden, maar heb je tenminste de poging gedaan ... Welke reden zou er zijn om het niet te proberen? En welke reden heb ik om te zeggen dat het slecht is als ik ondervonden heb dat het werkt?!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:06

Om nog even op het eerste bericht te reageren Knipoog, mijn vorige paard poepte bijna elke dag in zijn eet- en/of drinkbak. Gewoon elke dag controleren en schoonmaken, dat heb ik ook ruim 5 jaar gedaan. Geloof me, je went eraan Knipoog. Want soms vergaten ze vanuit de stal om zijn bak schoon te maken voor het eten en reken maar dat als ik 's avonds dan kwam, dat zijn brokjes er onaangeroerd nog bovenop lagen Knipoog. En drinken doen ze dan ook echt niet in combinatie met hun eigen mest . Na 3 dagen vind je je paard dan met de pootjes omhoog als je het niet schoonmaakt en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Kief gebruikte de drink- en eetbak gewoon als toilet, hij ging er lekker tegenaan staan, "schurkte" even heen en weer om de juiste positie te bepalen en deed dan kreunend zijn behoefte. En dan stond je aan de kant gewoon toe te kijken hoe hij zijn spullen weer bevuilde,... Boos!

De opties o.a. door Sjuim genoemd zou ik zeker in overweging nemen. En anders gewoon een plastic bekertje klaar zetten naast de stal en scheppen maar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:32

Denken jullie nou werkelijk dat een paard in zijn drinkbak mest om je te pesten Verward Echt niet hoor, die heeft gewoon verkeerd gemikt.

Hoe doen jullie dat met kinderen die per ongeluk in hun luier poepen of iets dergelijks?

Boos! Boos! Boos! Boos!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:39

Gewoon met een ondergescheten broek een nacht in de wc opsluiten Pipo,
dan begrijpen ze wel dat ze het niet in de broek maar op de wc moeten doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:19

sonjabelgium schreef:
[Wie beweerd dat jullie allemaal goed bezig zijn??? Jullie met het beroemde kuddegevoel menen allen gelijk te hebben, maar wie heeft ooit wetenschappelijk bewezen dat het zo is? Een kind moet je ook opvoeden, een dier ook![quote]
maar denk je er wel even aan dat een dier geen kind is, de hersenen van een paard kun je niet vergelijken met die van een kind, kinderen gaan verbanden leggen die veel ingewikkelder zijn ern verbanden tussen gebeurtenissen en acties waar veel tijd tussenzit
dat kunnen paarden niet

de inzet niet heeft en er zich vanaf maakt met "ach, ruim ik wel even snel op" ... mja, geen wonder dat je paard het niet wil leren, hoe makkelijk kan het zijn???
[/quote]
zelfde als hierboven en die inzet slaat nergens op, ik wil een paard heel veel leren, maar ik blijf wel redelijk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:21

en het kuddegebeuren hoeft voor mij niet wetenschappelijk bewezen te worden, die conclusie trek ik uit alle dingen die ik met mijn eigen ogen heb gezien
hoeveel paarden er wel niet verkloot worden door mensen die denken dat ze een veulen/jong paard kunnen opvoeden, bah bah

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:46

Citaat:
Shetje breekt uit s'nachts, en komt s'morgens erg plichtsbewust en bewust van z'n fout zich aanmelden om terug op stal te gaan terwijl hij alles buiten heeft wat ie nodig heeft ...

Deze heb ik er even uitgepikt omdat deze wel heel duidelijk aangeeft dat een paard een gewoontedier is. Die shet is zich echt niet bewust van een fout, maar weet gewoon dat hij in die stal zijn (vr)eten krijgt Haha!

En zo zijn de meeste voorbeelden die je aanhaalt voorbeelden van het gewoontegedrag van paarden. Dat heeft verder niets met intelligentie te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:48

sonjabelgium schreef:
Jullie met het beroemde kuddegevoel menen allen gelijk te hebben, maar wie heeft ooit wetenschappelijk bewezen dat het zo is?!

Kijk dat jíj duidelijk een ongeletterde cultuurbarbaar bent die niets gelezen heeft wil niet zeggen dat deze literatuur er niet is. Ja, 'dat' is ruimschoots wetenschappelijk onderzocht, beschreven en voldoende bewezen. Als ik er ook maar een glimp van een vermoeden zou hebben dat je het zou gaan lezen, zou ik een literatuurlijst opgeven, maarreh... zoek jij maar fijn op het web. Zo moeilijk is dat niet.