vraagjes over het paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:25

Heb dat foldertje ook. Dit is van het Productschap voor Vee en Vlees. website
Alles over het paspoort lees je op paardenpaspoort
Vanaf 1 januari is het verplicht voor:
- het vervoeren van een paard, pony of ezel
- deelnemen aan wedstrijden en keuringen
- het dier te verhandelen, exporteren of te laten slachten
- de eindbestemming (al dan niet slachten) aan te geven
De overheid controleert of het verplichte paspoort goed wordt gebruikt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:35

Heb het foldertje vandaag binnen gekregen tezamen met het stamboekblad.
Dit is alles behalve een folder van de overheid. Zolang ik niks van de overheid hoor, doe ik dus ook niks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 13:56

Het enige wat ik op OVERHEID sites kan vinden is dat het paardenpaspoort in Zweden is ingevoerd. Over NL kan ik niks vinden, behalve dan dat het verplicht is bij in- en export van paard achtigen.
Dat wedstrijd commissies het verplicht stellen heeft weer niets met de overheid te maken. Geldt ook voor stamboeken.
De moraal zal waarschijnlijk zijn: Dat de overheid je niet verplicht stelt paspoort en chip te nemen, maar dat bepaalde instanties dat wel doen. Wil je daarvan gebruik maken, dan ben je verplicht te chippen/paspoorten Haha!

Was getekend: Pepper

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 22:03

ik heb de dierenarts vrijdag ook een paardenkliniek hier in de buurt gebeld, die zeiden dat een paspoort al wel verplicht was? IEdereen zegt weer wat anders.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 01:34

ikke"]
[quote="schaapjuh"][quote="Eleonoor schreef:
Een paspoort is voor ALLE paardachtigen in de gehele EU VERPLICHT!!! Dat heeft duidelijk in alle paardenbladen gestaan. Dus, herhaling, alle paarden, ook die in de achtertuin van je opa, moeten een paardenpaspoort hebben.

Dat het in alle paardebladen gestaan heeft wil niet zeggen dat het ook wettelijk verplicht is.
[/quote]

Doe mij even een kopie van dit artikel uit de staatscourant, dat heb je vast wel liggen als je zo zeker van je zaak bent. Kopie van het wetsartikel is ook goed.
Ik ben het niet in de algemene media tegen gekomen, ook niet via mijn contacten met de RVV gehoord, dus voor mij is dit gezwam-op-zolder.
Voor de echte die-hard volhouders wil ik wel even een blik dierenartsen opentrekken om het na te vragen, maar ze hebben uit eigener beweging nog niks gemeld, dus zal het wel weer de geruchtenmachine van de NHS zijn.
[/quote]
Eleonoor heeft gelijk!
Het paspoort is hier in Duitsland zelfs al sinds begin 2001 !! verplicht!
De DA zijn verplicht om elke inenting en medicatie in het paspoort te vermelden(inentingen, wormkuren enz.). Ook staat er in, of het paard wel- of niet voor de slacht bestemd is!
Als je paard geregistreerd is bij een vereniging, kan je de pas daar aanvragen, anders bij de FN (Deutsche Reiterliche Vereinigung). Ik weet helaas niet met welk orgaan in Ned. je dit kan vergelijken Verward !!
Ik heb opgebeld en kreeg de papieren die, voor registratie door de DA, nodig zijn toegestuurd. De DA moest toen op deze papieren, de kenmerken van het paard aangeven (zoals bles, wit voetje, kruinen enz.) en stempelen/ondertekenen. Dit moest ik weer terug sturen naar de FN (met betaling van DM 76,51 Lips are sealed ). Na 14 dagen kreeg ik de pas toegestuurd.
Bij mijn Friese merrie, die ik in April dit jaar in Ned. heb gekocht, kreeg ik een officieel paardpaspoort mee en bij haar veulen, kreeg in naast haar papieren, ook een paspoort.
Hier heeft zeker een jaar lang in alle paardenbladen gestaan, dat rond 2005 alle paardachtingen in de EU-lidstaten verplicht een paspoort moeten hebben!
Ik kan morgen wel eens bij de FN opbellen en vragen waar je in Ned. een pas kan (moet Knipoog ) aanvragen !
Volgens mij stelt Yootha ook passen uit, misschien dat die er ook wat meer vanaf weet ?!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:15

Heb net met de KNHS gebeld: het paspoort is vanaf 1.1.04 voor iedere paardachtige verplicht !! Heb nog extra gevraagd of dit wettelijk is! Antwoord hierop was JA !!
Mocht er iemand nog meer informatie willen hebben: tel.nr. KNHS: 0577-408200

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:29

Eleonoor schreef:
Alleen het paardenpaspoort is bij de wet verplicht!!! NIET het chippen of elke andere tweede vorm van identificatie. Het is een wetgeving ingesteld door de EU.

Dit gaat veranderen komend jaar: de Paspoort verplichting is een EU-verplichting, Nederland gaat daar een chipverplichting aan koppelen. Dit gaat in per 1 januari 2004, maar geen stress, er is een overgangsperiode.

Vanaf 1 januari 2004 start de volgende verplichting: Alle paarden moeten - wanneer zij per trailer of vrachtwagen over de openbare weg worden vervoerd - voorzien zijn van een paspoort. Ieder paard dat een medische handeling nodig heeft waarbij medicijnen toegediend worden waardoor menselijke consumptie niet meer is toegestaan, moet een paspoort en een chip krijgen. Vanaf 1 januari 2006 moeten álle paarden en pony's en ezels die in Nederland gehouden en vervoerd worden een paspoort en een chip hebben.

Voor meer info kan je binnenkort kijken op www.nl-paardenpaspoort.nl maar de site is nu nog niet gereed.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:36

Carolien007 schreef:
bij ons wist de DA inderdaad ook nog van niks

Da's dan een stoute DA want hij heeft de verplichting om vanaf 1 januari 2004 tegen de eigenaar van elk paard/pony die hij met medicijnen moet behandelen te zeggen dat hij/zij een paspoort moet aanvragen! Hierin is nl een pagina opgenomen waarop een verklaring kan worden ingevuld dat het paard níet bestemd is voor humane consumptie. En die is nodig om het skala aan medicijnen wat de DA kan toedienen uittebreiden. Want de lijst met toegestane medicijnen voor paarden die wel voor menselijke conumptie zijn bedoeld is veel beperkter.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 16:08

Lot"]
[quote="Carolien007 schreef:
bij ons wist de DA inderdaad ook nog van niks

Da's dan een stoute DA want hij heeft de verplichting om vanaf 1 januari 2004 tegen de eigenaar van elk paard/pony die hij met medicijnen moet behandelen te zeggen dat hij/zij een paspoort moet aanvragen! Hierin is nl een pagina opgenomen waarop een verklaring kan worden ingevuld dat het paard níet bestemd is voor humane consumptie. En die is nodig om het skala aan medicijnen wat de DA kan toedienen uittebreiden. Want de lijst met toegestane medicijnen voor paarden die wel voor menselijke conumptie zijn bedoeld is veel beperkter.
[/quote]
daarom heb ik daarna maar even de pardenkliniek van de veluwe gebeld. Deze hebben alles ook precies uitgelegd. Dat chippen valt me trouwens best mee, 18 euro. En een paspoort (bij het hafjes stamboek) 11 euro. Ik had wel veel meer verwacht.

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:47

O.k. dat moet paspoort moet dus. Maar wat als je het niet doet?
(niet dat ik dat doe hoor! Knipoog)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:57

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:03

Dus je bedoelt schaapjuh dat het helemaal niet waar is dan we om
1-1-04 alle paarden een paspoort moeten hebben?

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:03

schaapjuh schreef:

Maar het stomme is dat er een aantal mensen beweren dat de medicatie van het betreffende paard wordt vermeld in het paspoort, terwijl dat bij mijn paard echt niet gebeurde. Verward

Vaanaf 1 januari gaat dat dus wel gebeuren.

En wat als je je er niet aan houdt? Er zal waarschijnlijk tuchtrecht op worden toegepast dus als je pertinent je aan de wet gaan onttrekken ben je in overtreden en zal dat beboet worden.

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:07

En b.v. dit dan= Dus 2 bejaarden hebben b.v. 9 shetlanders in hun weilandje naast hun oude boerderij en doen er niks mee en toch moeten ze een paspoort......

En is dit alleen in europa? Niet in de VS?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:12

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:12

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:24

Als Brussel de Nederlandse chip-aanpassing goedkeurt - en dat zit er in - zal inderdaad elk vanaf 1 januari 2004 geboren veulen binnen 7 maanden van een chip worden voorzien.

En die 2 bejaarden met 9 shets hebben nog even, per 1-1-2007 moeten die ook voorzien zijn van paspoort én chip.

En de meeste mensen zullen - denk ik ... - kiezen voor de verklaring dat hun paard níet voor humane consumptie is bestemd. Immers, je wilt voor je paard de best mogelijke veterinaire zorg dus geen beperking van middelen?!

Maar wat is het hele probleem? Ik vind t een goede zaak dat die paarden hier in NL eens goed geregistreerd worden. Dat is bij ander vee wel beter geregeld. En met al die veeziekten van de laatste jaren kan het geen kwijt een en ander beter te registreren.

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:39

schaapjuh"]
[quote="Sheilalover schreef:
Dus je bedoelt schaapjuh dat het helemaal niet waar is dan we om
1-1-04 alle paarden een paspoort moeten hebben?

Kun jij bewijzen dan dat het wel waar is?
[/quote]

NEe

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:40

Lot schreef:
Als Brussel de Nederlandse chip-aanpassing goedkeurt - en dat zit er in - zal inderdaad elk vanaf 1 januari 2004 geboren veulen binnen 7 maanden van een chip worden voorzien.

En die 2 bejaarden met 9 shets hebben nog even, per 1-1-2007 moeten die ook voorzien zijn van paspoort én chip.

Wanneer zeggen ze wat ze besloten hebben?

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:20

NIemand een idee? Scheve mond

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:22

Lot schreef:
..En de meeste mensen zullen - denk ik ... - kiezen voor de verklaring dat hun paard níet voor humane consumptie is bestemd. Immers, je wilt voor je paard de best mogelijke veterinaire zorg dus geen beperking van middelen?!

Hier werd geadviseerd, om je paard als slachtpaard op te geven, omdat je die beslissing ten alle tijden terug kan draaien! Mocht hij toch medicijnen krijgen die hem voor consumptie ongeschikt maken, wordt hij automatisch niet-slachtpaard. Als je eenmaal niet-schlachtpaard hebt aangegeven, is die beslissing niet meer terug te draaien en mag hij dus niet geslacht worden!
Bij ons worden alle medicijnen er dus echt braaf ingezet! Mijn merrie moest na de geboorte van haar veulen gespoeld worden, omdat ze een ontsteking in de baarmoeder had gekregen. Toen dit niet had geholpen, kreeg ze een medicament, wat haar voor consumptie ongeschikt maakt. Dit medicament werd in de pas geschreven én ik moest een brief ondertekenen, waarin stond, dat ik bij een evtl. verkoop van mijn merrie, de nieuwe eigenaar op de hoogte zal brengen dat ze dit speciale middel heeft gekregen. Het originele papier bleef bij mijn DA, de kopie in de pas!

Citaat:
Maar wat is het hele probleem? Ik vind t een goede zaak dat die paarden hier in NL eens goed geregistreerd worden. Dat is bij ander vee wel beter geregeld. En met al die veeziekten van de laatste jaren kan het geen kwijt een en ander beter te registreren.

Ik ben het ten dele met de invoering van de paardenpas eens! Met jou argument hierboven ben ik het wel eens, maar ik denk dat de paarden-pas ook gebruikt gaat worden voor belasting-doeleinden Scheve mond . Er komen immers steeds meer paarden en als er hondenbelasting is Frusty , waarom dan ook niet voor paarden ?! Het brengt vast een hoop centen in het laatje! Handig dat al die paarden dan "toevallig" al geregistreed zijn Lips are sealed !

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:32

Ik lees hier af en toe dat het paardenpaspoort nog niet wettelijk is want het heeft niet in de staatscourant gestaan. De PVE zou niet de instantie zijn om te verplichten dat paard-achtigen een paspoort dienen te hebben. Het productschap is echter wel de aangewezen instantie om Nederlandse regelgeving te implementeren en te controleren. Zij zijn dan ook de instantie die dergelijk nieuws naar buiten brengen (als het ware het doorgeefluik Haha! ) Zo zijn er diverse productschappen die de Nederlandse wetgeving controleren en implementeren zoals bijvoorbeeld het PDV (productschap voor diervoeders).

Misschien toch even handig om met het PVE te bellen zodat ze aan kunnen geven in welke staatscourant de hele wetgeving omtrent het paardenpaspoort staat vermeld zodat we eens voor altijd duidelijkheid hebben, want de één roept dit en de ander roept dat en zodoende komt er alleen maar onduidelijkheid in de wereld Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:11

Vragen over het paspoort

Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Als dit niet het geval is, is er een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar om het paard te behandelen als het ziek is.

Mag is de bestemming van mijn paard achteraf, bij voorbeeld bij verkoop nog wijzigen?

De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet.

Hoe kan ik een paspoort aanvragen?

Door contact op te nemen met één van de paspoortuitgevende instanties die op deze website genoemd zijn. Als het gaat om een paard dat bij een stamboek is geregistreerd, moet het paspoort worden aangevraagd bij een stamboek.Voor niet bij een stamboek geregistreerde paarden kan een paspoort worden aangevraagd bij een stamboek of bij de sportorganisaties. Overigens kan een paard maar 1 paspoort hebben omdat het een uniek document is, dat maar 1 keer wordt afgegeven.

Is een paspoort ook gelijk het eigendomsbewijs?

Nee, het is uitsluitend een identiteitsbewijs. De controleerbaarheid van het juridisch eigendom is namelijk moeilijk uitvoerbaar.

Wat kost een paspoort?

De richtprijs voor een paspoort en het injecteren van een chip is ongeveer € 35. Afhankelijk van eventuele extra administratieve handelingen (bv registratie) die de paspoortuitgevende instantie moet verrichten kan deze prijs varieren.
Uit kostenoverweging is het aan te bevelen om het schetsen t.b.v. het paspoort en het chippen gelijktijdig te laten doen.

Mijn paard heeft al een paspoort moet ik dan toch een nieuw paspoort aanvragen?

Nee.Voor paarden geboren vóór 1 januari 2004 die al een paspoort hebben dat door een erkende paspoortuitgevende instantie is uitgegeven, hoeft geen nieuw paspoort aangevraagd te worden. In deze paspoorten moet de verklaring 'wel/niet bestemd voor de slacht' en de medicijnregistratie opgetekend worden op de pagina 'aantekeningen'. Bij medicijnregistratie zal deze pagina snel vol zijn. In dat geval kan een vervolg paspoort aangevraagd worden.
Is het paard niet bestemd voor de slacht, dan hoeft geen medicijnregistratie plaats te vinden en is deze pagina voldoende.

Moeten ingevoerde paarden ook een Nederlands paspoort?

Er is sprake van invoer als een paard langer dan 6 maanden in Nederland verblijft.
Als het gaat om een paard uit een andere EU lidstaat, hoeft er geen nieuw Nederlands paspoort bij. Als het gaat om een paard uit een land buiten de EU moet er wel een Nederlands paspoort aangevraagd worden.
Voor paarden die tijdelijk in Nederland zijn voor een keuring of wedstrijd geldt dit natuurlijk niet en paarden die uit een andere EU-lidstaat komen horen al een paspoort te hebben.

Geldt deze verplichting ook in andere lidstaten?

De paspoortverplichting is een Europese verplichting en geldt al vanaf 1998 voor geregistreerde paarden en vanaf juli 2000 voor alle paarden in alle lidstaten. Niet alle lidstaten hebben de verplichting al overgenomen.

Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van het paspoort?

U meldt dit bij de paspoortuitgevende instantie en kunt dan een duplicaat paspoort aanvragen. Uw paard kan dan pas 6 maanden na de uitgifte van het duplicaat paspsoort worden geslacht.

Wat moet ik doen als mijn paspoort vol is?

U vraagt bij de paspoortuitgevende instantie een vervolgpaspoort aan. Als u uw paard zou willen laten slachten, blijft dit gewoon mogelijk, zonder dat er een wachttijd van 6 maanden geldt zoals bij een duplicaat paspoort.

Wat moet ik doen als mijn paard naar het slachthuis gaat?

Het paspoort moet met het paard mee naar het slachthuis.

Wat moet ik doen als ik mijn paard exporteer?

Het paspoort moet met het paard mee.

Wat moet ik doen als mijn paard overlijdt en naar de destructor gaat?

U stuurt het paspoort terug naar de paspoortuitgevende instantie.
Als u wilt, kunt u uw paspoort, nadat de paspoortuitgevende instantie het ongeldig gemaakt heeft, terug krijgen.

(bron pvv)

de overgangsregeling
http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/docs/folder/BEDRIJFSNET_US_CA/DOSSIERS/PAARDENPASPOORT/OVERGANGSREGELING/OVERGANGSPREGELING.PDF

En de EU zal ergens in maart 2004 beslissen of een transponder (chip) dan wel of niet verplicht wordt.
Daarbij zijn er nog geen databanken waar het een en ander getoetst kan worden....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:43