Over het houden van paarden in een stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Over het houden van paarden in een stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:08

Hoe het met een grote stal gaat, weet ik niet, maar stall sonakull (ong 15 paarden) heeft ze op zg lösdrift, dus 24/7 buiten met open stal. De buren aan een kant hebben ook lösdrift en de buurvrouw aan de andere kant haalt ze idd in het donker binnen en zet ze in het donker buiten. Ik heb zelf ook weer lösdrift (je moet dan wel een lighal hebben, die aan eisen qua maar voldoet.)

De paarden van mij hebbenm 24/7 beschikbaar over hooi in fijnmazige netten en mijn buurman zet, net als velen anderen, een rondbaal neer. Hier hebben we allemaal de paarden aan huis :) (dus de mensen die ik opnoemden en de mensen met paarden die ik hier ken) Zelf heb ik de luxe van een automatische en verwarmde waterbak, dus ik hoef niet met water te sjouwen. Geisoleerde waterbakken zie je hier ook wel veel. Sneeuw als dorstlesser is geen goed idee. Ze krijgen te weinig vocht binnen en het opwarmen van de sneeuw in het spijsverteringsstelsel kost teveel energie. Is een goed recept voor koliek dus,.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:22

Goed filmpje inderdaad! Zou het ook super vinden als ze hier zouden verplichten minimaal 8u buiten of iets dergelijks. Voordat dat gerealiseerd kan worden moet er nog wel een hoop veranderen in paardenland denk ik. En ja, ik ben ook niet altijd blij als ik weer m'n pony van top tot teen onder de modder uit het land haal, maar het hoort er nu eenmaal bij, haha.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:27

Hier loopt inderdaad al een heel lang topic over.. Beetje dubbel

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:32

2feline schreef:
Maar dan heb je al 3 x per dag iemand nodig die naar de paarden komt? Naast de stalbaas. Hoe combineer je dat met werk of school? De afstanden zijn toch groter in Zweden?
En hoe gaat het met water op de wei? Als je hooi bijvoert, krijgen ze toch dorst? Of smikkelen ze gewoon wat sneeuw naar binnen?

Het kwam er op neer dat ik ongeveer 3 keer per week dienst had, heel goed te doen dus. Omdat ik studeerde kon ik enkele dagen tussen de middag wel terwijl ik liever niet savonds laat ging ivm nog terug moeten fietsen 10 kilometer door de heuvels, of in de winter met de bus. Anderen werkten overdag en deden weekends de middagdiensten plannen en doordeweeks juist s ochtends voor werk of s avondspits laat. Dus dat viel wel te plannen en stalbaas sprong bij waar nodig. Iedereen kwam redelijk uit de buurt, denk max 30 autominuten.
Water gewoon in grote tonnen en elke stalbeurt even het ijs los maken. Maar eenmaal een pak sneeuw bevriest dat niet snel meer, sneeuw isoleert de ton.
Het is de fijnste stal geweest waar ik ooit gestaan heb. Hebben er toen ook nog controle gehad van de dienst daar die deze regels controleerde en alles was prima in orde.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:43

Eindelijk ook het filmpje bekeken want dat was er nog niet van gekomen, had alleen op reacties in het topic gereageerd. Goed filmpje! Duitsland is zowieso goed bezig met paardenwelzijn. Je ziet bij die stallenbouwers bv standaard paddockmateriaal voor uitloopjes aan de stal in de Catalogie, en ook veel meer lagere stalwanden, terwijl die in l vaak alleen op speciaal verzoek gemaakt worden. Hoewel ook da veranderd.. 24/7 buiten is meteen weer de andere extreme, maar elk paard zo in mijn ogen minimaal een dagdeel buiten moeten komen, liefst langer. Snap ook best dat weidegang op de veengronden sinters gewoon geen optie is, maar dan zou eigenlijk meer geld in een goede paddockbodem gestoken moeten worden... Als de paddockbodems net zo goed worden aangepakt als de betere rijbaanbodems dan is het zelfs mogelijk op een relatief klein oppervlak meerdere paarden te den. Kost je alleen eerst een vermogen voor de aanleg ervan. Ben blij da we hier voldoende land hebben voor jaarrond weide, op een enkele dag na.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:45