Ik vind idd ook dat er vrij dramatisch gedaan wordt, net of TS beter geen paard kan kopen. Al die maar-wat-als... Jullie hebben allemaal genoeg in je spaarpotje, voor als je paard vanmiddag zijn pees scheurt bijv? De ene keer heb je een meevaller (Bijv een mooie zweetdeken voor 5 euro) en de andere keer kan het even puzzelen zijn, dat wil niet zeggen dat het niet goed komt. Bij de eerste de beste penny, snap ik die reacties. Dan reageer ik net zo, maar TS is er bewust mee bezig, denkt er goed over na vind ik en komt niet over als een nitwit.

Mijn lijstje zou zo zijn:
Aanschaf*Aanschaf paard (Tinker/Haflinger/Fjord/Fries, 6-10 jaar, merrie/ruin)
- Fjord/Haflinger 1000-2000 euro
- Tinker 2000-3000 euro
- Fries 3000-4000 euro
Totaal: 1000-4000 ,- Eenmalige kosten:* Zadel (veelzijdigheid - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 600,- (Prijs 2ehands zadel + op maat laten maken)
* Hoofdstel (Kun je zo duur maken als je wilt, je hebt ze al voor 25/30 euro basis) 60,-
* Sjabrak (2x) 60,-
* Bandages/peesbeschermers 0,- (En mochten ze niet passen heb je die ook voor een euro of 15 van MP, of 30 nieuw)
* Regendeken (tweedehands) 50,-
* Zweetdeken (tweedehands) 20,-
* Halster met touw (heb ik al, nieuwe erbij) 20,-
* Poetsspullen (heb ik al) 0,-
* EHBO spullen
-Thermometer (aan een touwtje zodat ie niet naar binnen floept

) 3,50
- Betadinezalf 7,50,-
- Uierzalf 2,50,-
- Calendula gel 4,95
- Betadine shampoo 8,95,-
- Coolpack 4,50,-
- Animal Vet Foam Bandage 11,95,-
- Acederm spray 14,00,-
- Steriele verbandschaar 14,95,-
* Klinische keuring bij veearts 160,-
Totaal: ong 1040,-Terugkerende kosten:Maandelijks:
Stallingkosten (stal die ik al in gedachten heb, incl. hooi, stro, voeren en buitenzetten en binnenzetten - per maand) 200,-
Verzekering (per maand) 40,-
Krachtvoer (7,50 voor 25 kilo, 2 kilo per dag, 12 dagen met één zak - basiskwaliteitsvoeder Pavo) 15,-
Kwartaal:
Hoefsmid 30,-
Ontwormen 20,-
Jaarlijks:
Tetanus en influenza inenting (per jaar) 30,-
Tandarts/Osteo/Fysio heeft lang niet ieder paard nodig. Die van mij heeft er in 14 jaar tijd nog niet 1 gezien en is inmiddels 22 jaar... (Tanden worden wel gecontroleerd, maar nooit wat aan gedaan)
En wat betreft les, tja, als recreatieruiter zou ik ook niet wekelijks lessen. Iedereen met een redelijk iq kan bedenken dat je hulp vraagt als je een rijtechnisch probleem hebt en ik ga ervan uit dat TS dat ook zou doen. Maar af en toe even een wakend oog of alles nog okee is, en wat handige tips om alles bij te houden, kan nooit kwaad. Dus zeg, vraag eens in de 2 maanden eens een priveles aan en laat even een ander kijken.