Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:05

Safiera schreef:
Waterdichte dekens zijn wel te vinden voor 35 euro, maar vaak moet je die nog zelf laten wassen/waterdicht maken. Als je zgan dekens wilt zul je zeker het dubbele kwijt zijn + verzendkosten.

Dus naast het zadel, de dekens ook wat krap geraamd. Je kunt alles beter ruim nemen en geld over hebben dan dat je krap zit en niet uitkomt :)

regendekens zijn niet zo duur, als je inderdaad naar grammen gaat kijken ga je duurder uit zijn

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:06

Je bent idd e.a. vergeten (wormkuren, + evt. mestonderzoek, of je moet wormkuren uit het buitenland kopen, ijzers of geen ijzers, etc.)

Daarnaast vind ook ik je budget voor een zadel heel erg krap. Soms kun je een passend zadel bij het paard kopen in 1, maar daar gaat de aanschafprijs van het paard natuurlijk ook hoger van worden.

Verder snap ik dan niet die 20 euro voor een nieuw halsterset....... dat zijn dingen 'voor de leuk' en voor de heb, in principe heb je aan 1 halster voldoende en kun je later altijd nog leuke spullen bij kopen.

Ik zou me ook even goed achter de oren krabben of je echt wel een verzekering voor je paard wíl hebben. Zitten vaak een hele hoop haken en ogen aan. De meest voorkomende ziektes/aandoeningen/redenen van overlijden vergoeden ze vaak niet, vaak heb je ook nog een eigen risico die best hoog kan liggen, afhankelijk van je premie, en hou er rekening mee dat je in situaties kán komen dat jij je paard ingeslapen/geslacht wil hebben, maar dat de verzekering bijv. vind dat je nog ff moet 'aanmodderen' of het ff moet 'aankijken'. Of juist andersom.
Heb je het niet over een duur (sport)paard, dan zou ik het paard niet zomaar verzekeren tegen ziektekosten en/of voor uitkering bij overlijden.
Dan is de kans ook nog eens aanwezig dat je iedere maand netjes 40 euro betaald, op jaarbasis 480 euro dus, maar dat je paard bijna nooit ziek is of wat krijgt.

In mijn ogen kan je dan beter beginnen met natuurlijk wel wát in je spaarpot voor onvoorziene kosten aan DA etc. (want dát mis ik ook in je berekening), en daarnaast die 40 euro die je nu voor de verzekering hebt, iedere maand apart leggen en op een aparte rekening in een apart 'potje' stoppen voor als hij eens echt goed ziek wordt of wat gaat mankeren.

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:07

ja peesbeschermers of bandages zijn niet echt nodig natuurlijk, vooral niet bij een sterke tinker is het alleen maar zonde van die mooie sokken :j

JoyCiej007 schreef:
Je bent idd e.a. vergeten (wormkuren, + evt. mestonderzoek, of je moet wormkuren uit het buitenland kopen, ijzers of geen ijzers, etc.)

Daarnaast vind ook ik je budget voor een zadel heel erg krap. Soms kun je een passend zadel bij het paard kopen in 1, maar daar gaat de aanschafprijs van het paard natuurlijk ook hoger van worden.

Verder snap ik dan niet die 20 euro voor een nieuw halsterset....... dat zijn dingen 'voor de leuk' en voor de heb, in principe heb je aan 1 halster voldoende en kun je later altijd nog leuke spullen bij kopen.

Ik zou me ook even goed achter de oren krabben of je echt wel een verzekering voor je paard wíl hebben. Zitten vaak een hele hoop haken en ogen aan. De meest voorkomende ziektes/aandoeningen/redenen van overlijden vergoeden ze vaak niet, vaak heb je ook nog een eigen risico die best hoog kan liggen, afhankelijk van je premie, en hou er rekening mee dat je in situaties kán komen dat jij je paard ingeslapen/geslacht wil hebben, maar dat de verzekering bijv. vind dat je nog ff moet 'aanmodderen' of het ff moet 'aankijken'. Of juist andersom.
Heb je het niet over een duur (sport)paard, dan zou ik het paard niet zomaar verzekeren tegen ziektekosten en/of voor uitkering bij overlijden.
Dan is de kans ook nog eens aanwezig dat je iedere maand netjes 40 euro betaald, op jaarbasis 480 euro dus, maar dat je paard bijna nooit ziek is of wat krijgt.

In mijn ogen kan je dan beter beginnen met natuurlijk wel wát in je spaarpot voor onvoorziene kosten aan DA etc. (want dát mis ik ook in je berekening), en daarnaast die 40 euro die je nu voor de verzekering hebt, iedere maand apart leggen en op een aparte rekening in een apart 'potje' stoppen voor als hij eens echt goed ziek wordt of wat gaat mankeren.

ja daar zit wat in... denk dat ik het eerst een tijdje met verzekering doe, kijken of het een wildebras is of dat hij vaak wat krijgt en als het niet zo is kan ik het altijd nog opzeggen. niet dat je dan zeker weet dat je paardje nooit wat kan krijgen natuurlijk. maar dat risico blijf je houden
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-12-13 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:10

Ryder schreef:
En dan nog heb je les nodig :j

- je paard gaat je uitproberen
- ook al rij je alleen maar buiten verder, dan nog moet je lessen om je paard in balans te houden

etc etc

Ach is nog steeds geen must, als je ervaring hebt hoef je echt niet perse te lessen hoor, ze gaat geen concours rijden maar recreatief, zijn er genoeg die geen lessen volgen en prima kunnen rijden.
Ts zegt dat ze ervaring heeft dus dat zal wel goed zitten.

Ik mis inderdaad wel wormenkuur en een extra spaarcentje ts, en hoefsmid hou even rekening met mogelijk ijzers voor het paard.

Zadel vind ik ook wat laag wat je in gedachten hebt, dekens red je voor die prijs wel, ik koop de mijne vaak tweedehands en de meeste gaan al een paar jaar prima mee, deze hebben gemiddeld €30 gekost.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:11

Terugkerende kosten per maand Alle kosten op jaarbasis
Pensionstalling: € 200 x 12 €2400
Les (2x mnd): € 40 x 12 € 480
Verzekering: € 20 x 12 € 240
Hoefsmid (om de 8 weken): €30 x 6 € 180,00
Wormkuren (om de 8 weken): €26 x6 € 156,00
Inentingen (1x per jaar): €60 x 1 € 60,00
Tandarts: € 100,00 x 1 € 100,00
Totaal per maand: 356,30

KNHS: + 10,60 per maand. (127 per jaar, 17+31,75+78,25)
Wedstrijd: + 15 per maand (180 per jaar, 12x15, elke maand 1 wedstrijd)

Spaarpot: +50 per maand (600 per jaar, 50x12)

Daaruit volgt: €431,90 per maand
Of zonder wedstrijden: €406,30 per maand

Dit is mijn lijstje met kosten. En dan heb ik ook 200 per maand aan stalling.. Dus ik kom sowieso op ruim 400 euro per maand uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:11

Dat over een verzekering ben ik het weer niet mee eens echt totaal niet :n . Mijn paard is verzekerd en er wordt gedacht wat het beste is voor het paard. Ze vergoeden netjes alle kliniekbezoeken daar betalen ze 80% van. Dat is dus maar net wat voor verzekering je hebt en hoe je er mee omgaat. Als jij ze netjes belt om te vertellen dat je naar de kliniek moet en de kosten wel een boven de 300 euro uit kunnen komen dan is er niks aan de hand.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:14

In dat geval kan ik je alleen dan nog maar aanraden vwb verzekering: check héeeeeel goed welke verzekering je precies gaat afsluiten bij welke verzekeringsmaatschappij, en kijk heel erg goed naar de voorwaarden en zogenoemde 'kleine lettertjes'. Als dingen als bijv. (dood door) koliek etc. allemaal al worden uitgesloten kun je daar natuurlijk je vraagtekens bij zetten of het dan uberhaupt wel zin heeft.

Als het paard bedoeld is als 'sport'/wedstrijdpaard zou je ook nog kunnen overwegen om niet alleen een klinische keuring, maar ook een rontgenlogische keuring te laten doen.

Koop geen paard met 'goed keuringsrapport' van enkele weken of maanden geleden. laat altijd zelf keuren door je eigen of een onafhankelijke DA! Ga niet voor de DA van de verkoper zelf, en haal er het liefst een DA bij die een paar dorpen of steden verderop zit dan waar paard gestald staat/verkoper woont.
En vertrouw niemand op z'n mooie blauwe ogen, z'n charmante glimlach en z'n mooie praatjes.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:15

Totale eenmalige kosten ong. 2695,-
dit is €2855,- je bent de klinische keuring vergeten er bij op te tellen.

de regendeken voor €35 2e hands gaat denk ik niet lukken ben je toch wel €40 voor kwijt gok ik.
De zweetdeken is nieuw goedkoper, nu 25% korting bij divoza..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:17

Yvank_ schreef:
Dat over een verzekering ben ik het weer niet mee eens echt totaal niet :n . Mijn paard is verzekerd en er wordt gedacht wat het beste is voor het paard. Ze vergoeden netjes alle kliniekbezoeken daar betalen ze 80% van. Dat is dus maar net wat voor verzekering je hebt en hoe je er mee omgaat. Als jij ze netjes belt om te vertellen dat je naar de kliniek moet en de kosten wel een boven de 300 euro uit kunnen komen dan is er niks aan de hand.

Dan moet je even wat beter mijn post lezen; ik zeg toch zelf ook dat dat geheel afhankelijk is van welke zorgverzekering, hoeveel premie, en welke verzekeraar, etc. etc.

Je zal mij niet horen zeggen dat je 'het nooit moet doen', ik zeg alleen maar; kijk er goed mee uit.
Want dat er soms (gigantische) problemen ontstaan rond paardeneigenaren en de verzekering, is helaas wel zo. Heb er toevallig laatst nog een pb over ontvangen van een bokker die toch met een héle vervelende kwestie zat...... daar vergoedde bewuste verzekeraar ook altijd alles netjes, maar toen de medische problemen met het paard groter werden (en het bijbehorend kostenplaatje dus ook!) bleek e.a. toch helemaal niet zo gunstig voor betreffende bokker én haar paard uit te vallen......

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:29

Je bent al heel aardig op weg met je lijstje denk ik :j

Verzekeren heb ik persoonlijk niet gedaan (had eerst een fjord waar ik dressuur mee reed en nu een
kruising quarter x haflinger waar ik buitenritten mee maak) en daarvan vind ik een verzekering onzin. Die kost vaak meer dan het je uiteindelijk oplevert dus daar zou ik nog eens over na denken. Kan zomaar weggegooid geld zijn. Als je zelf per maand wat apart legt heb je ook genoeg, je koopt in 1e instantie wel een goed gezond paard natuurlijk.

En over dat zadel.. Het KAN natuurlijk best. Als je een paard hebt
waarop je een leuke 2e hand Wintec kan leggen, waarom niet? Moet wel passen natuurlijk maar er zijn genoeg paarden waarop dat heel goed past. Mijn fjord liep ook heerlijk onder haar Wintec.

Lessen vind ik niet meteen een must hoor :n als je al veel ervaring hebt vind ik dat ieder dat voor zich kan bepalen of je dat nodig vindt of niet.

Dekens zijn 2e hands echt wel voor die prijs te kopen, mijn regendeken mag wel voor 35 weg en zo zullen er nog wel meer mensen zijn.

Succes met je zoektocht naar een leuk paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:32

JoyCiej007 schreef:
Yvank_ schreef:

Dan moet je even wat beter mijn post lezen; ik zeg toch zelf ook dat dat geheel afhankelijk is van welke zorgverzekering, hoeveel premie, en welke verzekeraar, etc. etc.

Je zal mij niet horen zeggen dat je 'het nooit moet doen', ik zeg alleen maar; kijk er goed mee uit.
Want dat er soms (gigantische) problemen ontstaan rond paardeneigenaren en de verzekering, is helaas wel zo. Heb er toevallig laatst nog een pb over ontvangen van een bokker die toch met een héle vervelende kwestie zat...... daar vergoedde bewuste verzekeraar ook altijd alles netjes, maar toen de medische problemen met het paard groter werden (en het bijbehorend kostenplaatje dus ook!) bleek e.a. toch helemaal niet zo gunstig voor betreffende bokker én haar paard uit te vallen......

Daar heb je gelijk in maar vele mensen lezen de voorwaardes ook niet goed.. Als je de voorwaarden van een verzekering goed bekijkt dan staat daar bij alle verzekeringen dat als er op korte temijn meer dan 2 keer voor het zelfde probleem behandeld moet worden het een chronisch probleem betreft en niet uitgekeerd wordt er daar gaan veel mensen de mist mee in helaas!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:51

Ik vind idd ook dat er vrij dramatisch gedaan wordt, net of TS beter geen paard kan kopen. Al die maar-wat-als... Jullie hebben allemaal genoeg in je spaarpotje, voor als je paard vanmiddag zijn pees scheurt bijv? De ene keer heb je een meevaller (Bijv een mooie zweetdeken voor 5 euro) en de andere keer kan het even puzzelen zijn, dat wil niet zeggen dat het niet goed komt. Bij de eerste de beste penny, snap ik die reacties. Dan reageer ik net zo, maar TS is er bewust mee bezig, denkt er goed over na vind ik en komt niet over als een nitwit. :)

Mijn lijstje zou zo zijn:
Aanschaf
*Aanschaf paard (Tinker/Haflinger/Fjord/Fries, 6-10 jaar, merrie/ruin)
- Fjord/Haflinger 1000-2000 euro
- Tinker 2000-3000 euro
- Fries 3000-4000 euro

Totaal: 1000-4000 ,-

Eenmalige kosten:
* Zadel (veelzijdigheid - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 600,- (Prijs 2ehands zadel + op maat laten maken)
* Hoofdstel (Kun je zo duur maken als je wilt, je hebt ze al voor 25/30 euro basis) 60,-
* Sjabrak (2x) 60,-
* Bandages/peesbeschermers 0,- (En mochten ze niet passen heb je die ook voor een euro of 15 van MP, of 30 nieuw)
* Regendeken (tweedehands) 50,-
* Zweetdeken (tweedehands) 20,-
* Halster met touw (heb ik al, nieuwe erbij) 20,-
* Poetsspullen (heb ik al) 0,-
* EHBO spullen
-Thermometer (aan een touwtje zodat ie niet naar binnen floept :Y) ) 3,50
- Betadinezalf 7,50,-
- Uierzalf 2,50,-
- Calendula gel 4,95
- Betadine shampoo 8,95,-
- Coolpack 4,50,-
- Animal Vet Foam Bandage 11,95,-
- Acederm spray 14,00,-
- Steriele verbandschaar 14,95,-
* Klinische keuring bij veearts 160,-
Totaal: ong 1040,-

Terugkerende kosten:
Maandelijks:
Stallingkosten (stal die ik al in gedachten heb, incl. hooi, stro, voeren en buitenzetten en binnenzetten - per maand) 200,-
Verzekering (per maand) 40,-
Krachtvoer (7,50 voor 25 kilo, 2 kilo per dag, 12 dagen met één zak - basiskwaliteitsvoeder Pavo) 15,-

Kwartaal:
Hoefsmid 30,-
Ontwormen 20,-

Jaarlijks:
Tetanus en influenza inenting (per jaar) 30,-

Tandarts/Osteo/Fysio heeft lang niet ieder paard nodig. Die van mij heeft er in 14 jaar tijd nog niet 1 gezien en is inmiddels 22 jaar... (Tanden worden wel gecontroleerd, maar nooit wat aan gedaan)
En wat betreft les, tja, als recreatieruiter zou ik ook niet wekelijks lessen. Iedereen met een redelijk iq kan bedenken dat je hulp vraagt als je een rijtechnisch probleem hebt en ik ga ervan uit dat TS dat ook zou doen. Maar af en toe even een wakend oog of alles nog okee is, en wat handige tips om alles bij te houden, kan nooit kwaad. Dus zeg, vraag eens in de 2 maanden eens een priveles aan en laat even een ander kijken. :)

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 15:08

Cerera schreef:
Ik vind idd ook dat er vrij dramatisch gedaan wordt, net of TS beter geen paard kan kopen. Al die maar-wat-als... Jullie hebben allemaal genoeg in je spaarpotje, voor als je paard vanmiddag zijn pees scheurt bijv? De ene keer heb je een meevaller (Bijv een mooie zweetdeken voor 5 euro) en de andere keer kan het even puzzelen zijn, dat wil niet zeggen dat het niet goed komt. Bij de eerste de beste penny, snap ik die reacties. Dan reageer ik net zo, maar TS is er bewust mee bezig, denkt er goed over na vind ik en komt niet over als een nitwit. :)

Mijn lijstje zou zo zijn:
Aanschaf
*Aanschaf paard (Tinker/Haflinger/Fjord/Fries, 6-10 jaar, merrie/ruin)
- Fjord/Haflinger 1000-2000 euro
- Tinker 2000-3000 euro
- Fries 3000-4000 euro

Totaal: 1000-4000 ,-

Eenmalige kosten:
* Zadel (veelzijdigheid - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 600,- (Prijs 2ehands zadel + op maat laten maken)
* Hoofdstel (Kun je zo duur maken als je wilt, je hebt ze al voor 25/30 euro basis) 60,-
* Sjabrak (2x) 60,-
* Bandages/peesbeschermers 0,- (En mochten ze niet passen heb je die ook voor een euro of 15 van MP, of 30 nieuw)
* Regendeken (tweedehands) 50,-
* Zweetdeken (tweedehands) 20,-
* Halster met touw (heb ik al, nieuwe erbij) 20,-
* Poetsspullen (heb ik al) 0,-
* EHBO spullen
-Thermometer (aan een touwtje zodat ie niet naar binnen floept :Y) ) 3,50
- Betadinezalf 7,50,-
- Uierzalf 2,50,-
- Calendula gel 4,95
- Betadine shampoo 8,95,-
- Coolpack 4,50,-
- Animal Vet Foam Bandage 11,95,-
- Acederm spray 14,00,-
- Steriele verbandschaar 14,95,-
* Klinische keuring bij veearts 160,-
Totaal: ong 1040,-

Terugkerende kosten:
Maandelijks:
Stallingkosten (stal die ik al in gedachten heb, incl. hooi, stro, voeren en buitenzetten en binnenzetten - per maand) 200,-
Verzekering (per maand) 40,-
Krachtvoer (7,50 voor 25 kilo, 2 kilo per dag, 12 dagen met één zak - basiskwaliteitsvoeder Pavo) 15,-

Kwartaal:
Hoefsmid 30,-
Ontwormen 20,-

Jaarlijks:
Tetanus en influenza inenting (per jaar) 30,-

Tandarts/Osteo/Fysio heeft lang niet ieder paard nodig. Die van mij heeft er in 14 jaar tijd nog niet 1 gezien en is inmiddels 22 jaar... (Tanden worden wel gecontroleerd, maar nooit wat aan gedaan)
En wat betreft les, tja, als recreatieruiter zou ik ook niet wekelijks lessen. Iedereen met een redelijk iq kan bedenken dat je hulp vraagt als je een rijtechnisch probleem hebt en ik ga ervan uit dat TS dat ook zou doen. Maar af en toe even een wakend oog of alles nog okee is, en wat handige tips om alles bij te houden, kan nooit kwaad. Dus zeg, vraag eens in de 2 maanden eens een priveles aan en laat even een ander kijken. :)

dankjewel! ben er ook heel bewust al een hele tijd mee bezig. hoop dan ook dat over een tijdje de grote stap gemaakt kan worden :j +:)+ :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:53

Tja bedenk jezelf dat het altijd tegenvalt :) En niet om je bang te maken maar ik ben altijd ineens meer geld kwijt aan de paarden dan ik vooraf berekend had.

StalNollie

Re: Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:12

en ik vind een extra halsterset wel erbij horen eerlijk gezegd. stel je paard word vervoert in trailer altijd fijn om er 1 extra mee te nemen stel dat hij/ zij zich los trekt.

marjan B ik snap wat je bedoelt maar ik vind juist de kosten van mijn 2 paarden juist helemaal niet tegenvallen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:16

In de beginpost staat al dat ze al een halster heeft en er nog 1 bij aan wil schaffen StalNollie. :) Idd moet je imo minstens 2 halsters hebben. 1 is zo kapot en daar sta je dan zonder reserve. :+ Zelf heb ik een heel handig zakhalster. ooit gekocht in duitsland. Is een touwhalster met een vaste leidlijn eraan. Je stopt hem zo in je binnenzak en hebt op buitenrit altijd een halster bij je.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:16

Geld voor de dierenarts?
Je weet maar nooit als er wat gebeurt..

Wormenkuur, is heel belangrijk!

Ik zou sowieso op les gaan, vooral als je je paard nog maar net hebt. Kan je veel van leren ;)

En ik zou je paard toch wel minstens eens in de 2 maanden naar de hoefsmid doen, ik merk dat het bij mijn pony na 2 maanden écht altijd wel nodig is, maar dat verschild vast per paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:30

carere klopt maar een medebokker gaf hier iets op terug dat dit niet nodig was maar luxe was. en daar heb ik dan weer op gereageerd.

loveshettys hoefsmid is per paard enorm verschillend. mijne staat nu tijdelijk zonder ijzers beide en moeten echt om de 4 a 6 weken hoor.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:30

Hoefsmid is echt heel erg verschillend van paard tot paard. In de winter groeien de hoeven ook minder snel, dus ik vind een gemiddelde van één keer om de drie maanden best wel een goede schatting.

Basis EHBO materiaal is inderdaad handig om in de buurt te hebben! (ter aanvulling: tekentangetje!)
Eventueel ook nog: anti-vliegenmiddel

Op les gaan doe ik ook al een aantal jaren niet meer... Hangt helemaal af van wat je met je paard wil doen. Ik ben gewoon een boscrossruiter en heb dus ook weinig behoefte aan rondhossen in een piste (no offence trouwens). Wel neem ik met m'n jonge paard nu grondwerk lessen, vind ik wel heel fijn en leerrijk!

Een extra halster is altijd handig hoor! En je zal zien, ook al heb je dat zoveelste dekje eigenlijk niet nodig, soms kan je er gewoon niet aan weerstaan haha :D (Zo kocht ik onlangs nog twee dekjes waarop een mooie korting was)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:33

Als het er op aan komt, zijn de vaste kosten die ik per maand heb 125 euro stalgeld (Incl hooi, stro en brok) en dat is alles. Toch ben ik meestal veel duurder uit, maar dat is leuk, geen noodzaak :)

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 16:39

ja ik merk het nu ook al, met mn verzorgpaardjes... komen om in halsters, zadeldekjes, gekleurde bandages en borstels maar als ik iets leuks zie.... moeilijk te weerstaan! maar niet echt nodig natuurlijk! ;)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:40

Lessen en een x bedrag per maand voor een potje zou ik nog even bij de terugkerende kosten voegen.
Ook vind ik je budget voor hoefsmid erg laag. Een paard wat al op ijzers staat kan vaak niet zomaar ineens van de ijzers af, je zou dan specifiek moeten zoeken op een paard wat al zonder ijzers staat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:41

Reiskosten om bij je paard te komen of je moet gaan fietsen.

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 16:42

zie de ' discussie ' een stukje terug, lessen zijn niet echt mijn ding en niet nodig. ik bekijk het wel of het wel nodig is, en ik heb altijd nog wat paardenvrienden en kennissen die mijn rijkunsten kunnen oordelen/tips geven :P

marleen_usar schreef:
Reiskosten om bij je paard te komen of je moet gaan fietsen.

ja fietsen is goed te doen. stalletje is bijna een straat verderop.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-12-13 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:44

Het is best een goed overzicht hoor. Je weet toch nooit hoe het zal lopen. De ene sloopt zijn dekens en de ander is er netjes op. Ik vind twee sjabrakjes wat weinig. Ik gooi het liefste een paar tegelijk in de was, en dan is het wel handig om wat reserve te hebben. Tip: kijk bij de uitverkoop spullen naar goede dekjes, die 'uit' de mode zijn. Dat scheelt al aardig in prijs en dan heb je ook goede kwaliteit. Heb er hier een paar van Eskadron en HV polo voor weinig. Blijven goed in de was, en paard maakt het toch niet uit dat het kleurtje van collectie 2012 is. Er was er een bij, die kostte me maar een tientje.

Lessen is zeker belangrijk, vooral bij een nieuw paard. Je doet toch wel eens wat fout, en dan zou het jammer zijn als je er in blijft 'hangen'.