paard aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:28

Vraag in je gemeente eerst maar eens of je daar wel zoveel mest mag brengen. Dat is niet overal toegestaan.
En het gaan inderdaad erg veel vuilniszakken worden. Mag je het naar de gemeente brengen zou ik het op een aanhanger doen.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:23

Mest mag meestal niet naar de stort gebracht worden, de gemeente wilde het ineens niet meer hebben en kwam niet met een ander alternatief.
Wij hebben het eerste jaar ook de mest in zakken gedaan en weggebracht maar het valt echt tegen hoeveel het is....het is dus beter als je een andere oplossing kunt vinden.
bv een aanhanger en dan regelmatig naar een boer of volkstuin brengen of een mestcontainer huren.
Dat laatste is dan wel een dure oplossing....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:33

Ik denk dat het zeker kan. Ik heb in Rotterdam ook de paarden aan huis gehad. Woonde aan de rand van Rotterdam aan een dijkje, gewoon in een rijtjes-hoek huisje. Ik had 500 m2 grond. Daarop had ik een paddock van 16 bij 16 m, een stuk bestraat en 3 stallen, waarvan 1 er diende als zadelkamer. Verder had ik een afdakje waar ik het hooi opsloeg. Ook had ik gewoon een tuin met 2 grote terassen, schuur, serre, en parkeerplaatjes aan de voorkant.
Het was wel altijd een gezeul met de mest. Paarden stonden op vlas en ik deed de mest in de lege vlaszakken. Ik kon niet met een aanhanger vlakbij de paarden komen, dus dat was altijd een gesleep. Bracht het naar een pensionstal, volkstuintjes en later mocht het op de wei die ik huurde. Ik huurde dus een wei een kwartiertje lopen vanaf huis, daar stonden ze van april t/m nov, afh van het weer en met vorst ook wel in de winter. Je had dus geen last van vliegen.
Degene die er nu woont heeft 2 fjorden, ze heeft de gemeente om extra kliko's gevraagd en heeft er een stuk of 6, daar doet ze de mest in. In Rotterdam mag je de mest naar de vuilstort brengen, maar soms doen ze wel moeilijk.
In de omgeving Rotterdam is het erg moeilijk iets te vinden waar de paarden in de winter ook buiten kunnen, dus ik denk dat ze met zoiets vele malen beter af zijn dan op de gemiddelde pensionstal/manege.
Rijden deed ik in de bak van een stal verderop of buiten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:21

Ik vind het voor 365 dagen per jaar geen optie.
Omdat je je hiermee ontzettend afhankelijk maakt van anderen zou ik het niet willen.
Want is het wel zo makkelijk om grond te huren? En kan dat over een jaar of wat nog steeds?
Nu zit ik in een heel ander deel van t land, maar hier is meer vraag dan aanbod.. Zeker nu is de combinatie paardwaardig, natuurlijker houden en de kosten van pensionstalling heel gunstig om weilanden te verhuren..

Vergis je ook niet hoe ontzettend behelpen het gaat zijn als je mest in vuilniszakken wil gaan stoppen.
Dat gaat je enorm veel tijd en energie kosten en dan hoop ik dat je geen smeerkees hebt zoals ik, dan kun je je lol helemaal op.

Hoeveel opslag wil je hebben voor je hooi en vlas? Als het iedere week aangevuld moet worden zit daar ook een kostenplaatje aan. Als je het voor een hele winter klaar wil hebben liggen mag je een behoorlijke opslag hebben. Dat gaat allemaal van de ruimte voor je paarden af. En een verhard stukje om in de winter te kunnen voeren, als de paddock te nat is? De stal lijkt me geen alternatief omdat die dan wel een heel stuk smeriger worden. Kortom er blijft echt niet veel over, als je daar ook nog wil kunnen rijden..

Ik zou het niet willen. Ga dan ook mee met Pol op de eerste blz, voor het houden van 2 paarden aan huis 5000 m2.. Dan moet je echt nog genoeg bijvoeren..

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:53

Hier in Duitsland waar ik woon, moet ik al 3000m2 meter verplicht hebben voor 1 paard te mogen houden..
Gelukkig komen wij hier net aan, dus kan die van mij straks gewoon thuis komen te staan. Maar we willen dan nog een 2e erbij en moeten dus kijken of we nog een stuk erbij kunnen pachten wat bij de buren achter de tuin doorloopt.

Dus denk dat je het niet gaat redden met 900m2...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:40

Is dat verplicht ja? Wat een goede regeling :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:53

little_king schreef:
Is dat verplicht ja? Wat een goede regeling :)

Ja ;) In ieder geval als je het netjes aangeeft. Er staan helaas genoeg paarden op kleinere stukken. Daarvan weet je dan automatisch dat ze het niet via de gemeente hebben aangevraagd. Want de gemeente in je woonplaats moet het hier goedkeuren en dieren welzijn. Die hebben ook nog het liefst dat je via een architect je stal laat bouwen zodat hij de juiste afmeting voor het paard heeft en brandveilig is gekeurd. En dat je een paddock aanlegt zodat het dier met vies weer niet verplicht in de blubber staat en je weide nog goed blijft.

Daar kwamen wij een paar maanden geleden allemaal achter. Ons was namelijk door de makelaar verteld dat we zonder problemen op ons eigen stuk grond paarden konden houden. Achteraf was het dus nog niet eens genoeg voor 1.. Gelukkig kunnen we de weide achter ons huis pachten zodat we wel genoeg land hebben. In Duitsland zijn ze daar best streng mee.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:00

Het is al eerder gezegd maar een huis op 900 m2 houdt in dat de grond onder het huis ook meegeteld wordt...dan hou je heel weinig over voor paddock, stal, tuin enz. Ik ben benieuwd wat je er zelf van vindt vandaag! (wij hebben net een huis met 1,8 hectare gekocht, dat is net mooi voor onze 2 KWPN'ers en 1 het, vind ik zelf...)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 16:44

We zijn vandaag wezen kijken en het is inderdaad veeeel te klein. Misschien kan hetvwel maar het is niet aat wij willen. Ik had het een stuk groter in mijn hoofd. Helaas voor mij kan deze droom niet verwezelijkt worden. Iedereen bedankt voor zijn of haar mening.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:01

Jammer,maar je kans komt nog wel.