chippen en paardenpaspoort verplicht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:53

Deze discussie verbaast mij een beetje.
Ik leef in de veronderstelling dat er minimaal een principe-akkoord in EG-verband is tot registratie van álle paarden. Elk paard zou een identiteits-bewijs moeten hebben. De manier om de identiteit te bewijzen is tekening, tatouage, brandmerk of chip. De lidstaten zijn vrij hier invulling aan te geven. De periode waarbinnen e.e.a. uitgevoerd dient te zijn ????
Hier in Spanje is voor elk paard een 'tarjeta sanitairia' = identiteitsbewijs verplicht en de identifivatie d.m.v. tekening.

LandRover heeft op zich gelijk; een productschap is geen wetgever.

Vraag bij het Ministerie van Landbouw, gewoon bij afdeling informatie, schriftelijk of per e-mail de huidige regeling op, idem de Europesche regelgeving en je bent een heel eind. Ter volledigheid kun je nog vragen of er in Nederland een verandering in de molen zit of in voorbereiding is.

Overigens, lijkt me sterk dat met wat creatief zoekwerk de huidige situatie niet op de site van het Ministerie te vinden is. Bijvoorbeeld op
http://www.minlnv.nl/rvv/instructies/in ... UV-001.htm

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 21:59

ikke"]
[quote="Yootha schreef:
Het PVE is het Productschap. Kijk maar eens op www.pve.nl

Die link doet het even niet, maar het produktschap KAN GEEN wetten uitvaardigen, die kunnen alleen ideeën leveren. De wens is dus ook hier weer de vader van de gedachte. Het is dus juridisch ONMOGELIJK dat dit een wet is per 01-01-2004, tenzij iemand mij het artikel uit de staatcourant kan leveren.
[/quote]

er staat ook in het friese paarden blad dat het PVE in opdracht van het ministerie van landbouw een identiteits en registatiesysteem voor alle paardachtigen in Nederland moet opzetten. dus het is niet iets wat het PVE verzonnen heeft of over gaat. ze moeten het alleen opzetten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:05

Het friesche paardenblad verwijst naar een voorbeeld brochure die de PVE heeft uitgestuurd, vooruitlopende op eventuele wetswijzegingen die mogelijk kunnen komen. De PVE heeft al aangegeven dat ze wat aan de vroege kant waren.

Momenteel ligt bij de EU een wetsvoorstel om ALLE paardachtigen in de EU te voorzien van een chip. Alleen Nederland ondersteunt dit verhaal (voorstel kwam ook uit nederland). Registratie van slachtvee (waaronder dus ook paarden vallen, is nou eenmaal zo wettelijk vastgelegd) wordt door de EU vastgesteld. Het paardenpaspoort is wettelijk verplicht voor alle paardachtigen in heel EU. Het chippen dus NIET!!!!!!! Alle stamboeken die vanuit de voorpublicatie van de PVE overgaan tot chippen is voor hun eigen risico en dus voor jullie risico. Het is dus zeker nog niet wettelijk verplicht. Het PVE is wat te snel en denkt dat het chippen zonder slag of stoot wordt aangenomen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:48

stef schreef:
en ik maak me er lekker (nog) niet druk om.
Ik heb nog niks gehoord (behalve hier op bokt).
Als je niet lid bent van een paardenblad, en geen internet hebt, niet lid bent van een sta,boek, hoe moet je dit dan weten?

Ik weet dus nog steeds van niks, en tot ik iets persoonlijks krijg, blijft dat zo

dit vind ik ook. Ik heb zelf ook nog niks hierover gehoord via de DA ofzo dus zolang het bij bokt blijft doe ik nog niks. Tijd geleden stond hier ook ergens dat de chip per weet ik het wanneer verplicht werd, heb ik ook niks over gehoord dus het zal wel.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:23

maar wat als je pony geen papieren of chip hebt?

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:02

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:11

ikke"]
[quote="Yootha schreef:
Het PVE is het Productschap. Kijk maar eens op www.pve.nl

Die link doet het even niet, maar het produktschap KAN GEEN wetten uitvaardigen, die kunnen alleen ideeën leveren. De wens is dus ook hier weer de vader van de gedachte. Het is dus juridisch ONMOGELIJK dat dit een wet is per 01-01-2004, tenzij iemand mij het artikel uit de staatcourant kan leveren.
[/quote]

Deze duscussie is gister ook al gevoerd, [VMR] vraagjes over het paspoort
ga alles niet weer herhalen maar de PVE stelt zich niet boven de wet. Het is een Europese regelgeving (Unieke identificatie) en NL voegt inderdaad het chippen toe, na goedkeuring in Brussel moet elk paard op termijn gechipt worden. Ook als je hem lekker bij huis hebt staan en geen wedstrijden rijdt. Per 1-1-2007 moeten alle paardachtigen voorzien zijn van chip en paspoort, vanaf 1-1-2004 zal bij de eerste medische handeling die het dier moet ondergaan een paspoort aangevraagd moeten worden (en dus gechipt worden). Ook is het al enige tijd zo dat een paard/pony dat voer de openbare weg wordt vervoerd vergezeld moet gaan van een paspoort.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:08

Graag centraal houden in het hierboven genoemde topic Lachen