Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:25

Het blijft altijd moeilijk om te verzekeren. Mijn paard is alleen voor de dood verzekerd. Dat wil zeggen dat ik alleen uitgekeerd krijg als ze dood gaat(en aan bepaalde voorwaarden voldoet).

Ik heb mijn paard nu 6 jaar buiten de 300 euro (uitzonderlijke) kosten heb ik niet gehad. Waarbij ik volgens mij niet eens wat terug gekregen had of niet echt veel je hebt altijd eigen risico dus ja.
Als je dan 6 jaar lang zelf 40 euro per maand spaart zit je al bijna aan de 3000. Je weet alleen nooit of je het nodig gaat hebben. Zo kan je 10/20 jaar betalen en het nooit nodig hebben dan is het vrij zuur want dan heb je al een behoorlijk bedrag gespendeerd daaraan. Maar aan de andere kant kan je net zo goed je paard een jaar in bezit hebben en een behoorlijk bedrag gaan kosten. Dan is een verzekering natuurlijk gewoon z'n geld waard als het vergoed wordt. Je zult de afweging zelf moeten maken wat jij wil/belangrijk vind. En daarbij moet je ook niet vergeten dat er per jaar meestal maar maximaal de waarde van het paard vergoed word. Het beste laat je je goed voorlichten bij de verzekering die je wilt nemen. Toen ik daarna aan het kijken was waren er verzekeringen bij waarbij het paard naar aangesloten klinieken moest. Dus dan moet je ook nog opletten of dat in je buurt zit en in geval van nood je paard dus wel naar de goede kliniek gaat anders heb je nog weinig aan je verzekering.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:48

Tigra_ schreef:
Zo kan je 10/20 jaar betalen en het nooit nodig hebben dan is het vrij zuur want dan heb je al een behoorlijk bedrag gespendeerd daaraan.

Ik en vele met mij zouden het bepaald niet zuur vinden om 20 jaar blessurevrij premie te moeten betalen. Ik heb al zeker voor 10 jaar de premie eruit. Daarnaast bel ik toch net iets makkelijker de da voor bijvoorbeeld een bloedonderzoekje, met de wetenschap dat daarvan 80% vergoed wordt door de verzekering.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:55

Tessebes schreef:
Tigra_ schreef:
Zo kan je 10/20 jaar betalen en het nooit nodig hebben dan is het vrij zuur want dan heb je al een behoorlijk bedrag gespendeerd daaraan.

Ik en vele met mij zouden het bepaald niet zuur vinden om 20 jaar blessurevrij premie te moeten betalen. Ik heb al zeker voor 10 jaar de premie eruit. Daarnaast bel ik toch net iets makkelijker de da voor bijvoorbeeld een bloedonderzoekje, met de wetenschap dat daarvan 80% vergoed wordt door de verzekering.

Daarom staat er ook heel duidelijk bij dat het maar net is wat je wil en belangrijk vind.

_Lorette_

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:34

Ik heb er momenteel 5 op stal. Alles uitgebreid verzekeren is niet te doen. Maar boven alles wil ik overal direct zelf over kunnen beslissen. Ik wil niet eerst overleggen met een verzekering of hun beslissing af moeten wachten.

Hierboven werd ook een proeftijd genoemd. Ik geef mijn eigen paarden nooit op proef, nog geen dag. Ik heb nog liever dat de mensen een maand bij me blijven logeren. Er zijn niet heel veel mensen/stallen die dat doen, dus dan wordt je keuze ook wel beperkt. Wij hebben ooit een pony zomaar een maand op proef gekregen, maar die was half zadelmak en ze wisten niet eens hoe oud het dier was... Pony was ook mager. Die was makkelijk mee te geven, want daar was echt niets aan te verpesten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:02

Ik heb mijn paard op locatie op proef gereden dat kan natuurlijk ook. Meegeven lijkt mij ook een optie

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:10

1) ja ik doe het wel, totale kosten waren 1100 euro klinische rontgen en hals, rug foto's annex scans

2) totale medische kosten pony ong in 20 jaar 3000 excl enten en wormenkuren
totale kosten paard in 2.5 jaar 2000 euro

3) enten totaal betaal ik 37 euro voor 2 paarden om de 4 maanden mestonderzoek 35 euro voor 2

4) sparen sparen sparen gewoon een rekening voor alle kosten, huis auto en paard. letwel ik had al spaarpot voordat ik de pony kocht van 10.000 gulden en ben gewoon blijven sparen
Laatst bijgewerkt door tita op 04-12-13 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:13

Tessebes schreef:
Tigra_ schreef:

Mijn pony was onverzekerbaar met allerlei uitsluitingen en verder te duur. In 20 jaar tijd 3000 euro waarvan de laatste 2000 afgelopen 5 jaar.
Inmiddels is ie 31 dus verzekering zou hem niet meer willen de afgelopen 11 jaar
Pony is zeer goed gok geweest

Paard zou me in 2011 115 euro per maand gaan kosten dat is nu alweer ruim 3300 euro aan premie..... zoveel heeft ze niet eens gekost aan kosten, bovendien gaat de premie elk jaar omhoog.
Van de 2000 euro die ik heb gehad zou ong 1200 vergoed worden...weegt niet op tegen die 3300
Bloedtestje is 80 euro niet de moeite waard om te verzekeren

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:43

Keuren voor koop is zeker een must vind ik. Dan kan je je iig voor bepaalde dingen wat 'beschermen'. Al is en blijft het een moment opname, en kan er natuurlijk altijd de dag er na nog iets gebeuren wat blijvende schade gaat geven. Maar keuren als je weet dat je het paard toch gaat kopen zou ik wel onzin vinden. Been there, done that :Y) Ik heb mijn - toen - verzorgpaard laten keuren, ze werd afgekeurd, en ik heb haar toen toch gekocht :P Eigenlijk een beetje zonde van mijn geld geweest :+

Pfff, kosten lopen snel op. De 'simpele' verkoudheid van net na de zomer heeft toch bijna 350 euro gekost. De jeuk van mijn pony net iets over de 100 euro. En een eerder luchtwegprobleem enkele jaren terug zat toch wel op de 600 euro. Ik wil het eigenlijk neit weten of overna denken :P

Ik ent 1x per jaar, en de kosten liggen aan of ik met meerdere van stal tegelijk doe of niet. Ben wel eens 75 kwijt geweest totaal (enkel mijn paarden enten) en van de zomer 40 euro omdat we met een groepje gingen.

k heb een spaarpot voor de paarden, voor het geval dat, maar gewone dingen betaal ik daar niet uit. Enkel als ik tekort kom en vul hem dan gelijk weer aan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:59

115 euro per maand is wel vrij fors. Je hebt dan waarschijnlijk een hoge verzekerde waarde. Ik betaal 400 euro per jaar, dat is dus 33,33 per maand. Verzekerde waarde is 2000 euro.

Tja... soms heb je geluk, soms heb je pech. Die duizenden euro's die ik al heb moet claimen had ik liever ook niet gehad, laat staan die vele maanden stappen aan de hand. Naar binnen geslagen mok heeft me vorige maand al ruim 200 euro gekost, nog een keer zo'n grapje en ik heb m'n premie er al weer uit. Ik vind het gewoon een prettig idee om de verzekering te hebben, toen ik geen verzekering had, zat ik vaak ik m'n hoofd met "wat als...?".

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:20

Wat als heb ik niet...... Wel nu als ik gewoon niet kan sparen.
Maar de pony leasde ik 6 jaar en hij had nooit wat, toen zette ik al geld opzij.
Dat was een verstandige gok.

Voor mijn paard was het de meest uitgebreide ziektekosten en geloof 10000 of 15000 voor bij de dood.
Tot nu toe ook verstandige keuze, ik denk als je elke maand kan sparen en je weet van jezelf dat je discipline heb en je hebt al een buffer van ruim duizenden euro's dat niet verzekeren de beste oplossing is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:01

keuren zou ik wel doen ja, ik heb mijn veulen niet laten keuren maar dat is omdat ik het veulen al van af de geboorte ken en ik hem bijna dagelijks zie.

ik heb hem in de verzekering, net als mijn vorige merrie.
Met haar heb ik kosten gehad.
in 2006 is ze geopereerd aan haar banden en dat koste me 600 euro.
in 2008 heeft ze een trailerongeluk gehad en dat koste me 1250 euro en in mei dit jaar heeft ze een koliekoperatie gehad die ze niet heeft overleefd endat koste me 2100 euro dus ook dit veulen een verzekering, liever 20 jaar voor niets betalen en alles vergoed krijgen als er wel iets gebeurd.
ik heb hem in de all risk met uitgebreide ziektenkosten en ik betaal daar 35 euro per maand voor.

jaarlijkse enting doe ik gelijk met de anderen op stal en kost me een kleine 30 europer jaar.