weide in de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: weide in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:41

niets is mooier voor jongspul om buiten te staan, deken alleen als ze echt heel ziek zijn, anders gewoon goed voeren.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:45

Tja ik weet niet hoe de wei er uit ziet enzo. Maar ik kan mij voorstellen dat een veulentje dat waarschijnlijk net bij zijn moeder weg is, ziek is geweest, diarree heeft en nog voordat de winter echt gaat beginnen nog moet aankomen, veel energie zal verliezen als het straks nog veel kouder wordt en daardoor vatbaarder zal worden om ziek te worden.
Ik zou hem geen deken om doen en voor de echte koude maanden januari tot en met maart ook de nacht op stal doen, kwaad kan het niet. Totdat hij aangesterkt is.
Is hij weer helemaal in goede conditie is het een ander verhaal.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:02

Van mij mag het.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:40

Afbeelding

Dit is de foto van het veulentje nu. Hier staat hij in de paddock ( let niet op de Achterbenen hier word aan gewerkt. ) sinds hij op een wat zanderige wei staat is hij dus aan de diarree, zandweg kuurtje is gehaald en al toegediend ik denk dat ik morgen het echte resultaat ervan ga zien. Hij is zes maanden oud, al twee maanden weg van de moeder. Zit al flink in zijn wintervacht ( is dikker dan het lijkt maar word natuurlijk nog veel dikker als het kouder word. ) hij eet en drinkt goed, krijgt veulenbrok van pavo, speciaal voor veulens. Hooi heb ik in pakken gehaald, staan in de trailer en hij heeft droge plekken op de wei en een hooiruif zodat het hooi niet samen met zand word gegeten. Er is gras en zoals eerder vermeld een deken in de aanmaak.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:25

Ik vind hem persoonlijk wel erg dun in de vacht zitten als ik het vergelijk met mijn veulens. Maar misschien vertekend de foto.
Maar dan nog. Onbeperkt voeren en misschien idd een dekentje eventueel.
Is het zo dat het hooi onder de ruif wel in het zand ligt want dan is er nog kans op zand eten of is dat betegeld

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:47

Dat is geheel betegeld, omdat ik hem natuurlijk zo min mogelijk zand wil laten binnen krijgen. Als het echt te koud word komt hij waarschijnlijk in een grote inloop stal te staan met het andere veulen en nog twee grote

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 20:52

Ik heb de reacties laten zien en ze zei dat het de grootste onzin was. Er word van mij geëist dat hij binnen komt te staan. Zo niet moet ik het helemaal zelf uitzoeken. Ze vind de grote inloopstal ook geen optie. De prijs van deze stal ( terwijl ik zelf voer en hooi geef ) is 150 euro

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:36

Met zo'n staleigenaar was ik al heel snel van stal gewisseld.

Ik zou je veulen lekker buiten laten staan, hoe je de omstandigheden omschrijft klinkt het voor mij als een ideaal plekje (op de staleigenaar na :P )

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:44

Pfff 150 pm voor zo'n ukkie := lijkt mij dat de staleigenares t puur voor t geld doet...ik zou dan ook zeker gaan kijken voor n andere stal.

Ik vind juist dat n shetje lekker dag en nacht buiten hoort (met schuilmogelijkheid) ook in de winter.

Wij hebben n groepje van 5 shets die dag en nacht buiten staat met een grote schuilstal. Gaat prima :) zowel de eigenaren als de staleigenaar vinden t juist onzin om ze op stal te zetten :') tenzij eentje ziek is oid dan gaan ze nog weleens tijdelijk op stal, maar anders echt niet hoor :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:41

Pfffff ik zou toch eens kijken of je ergens andeers heen kan echt wat een raar mens zeg. Laat je niet dwingen om dingen te doen die je niet wil. Een stal is echt niet nodig echt niet.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:40

Laat je niet gek maken door zo iemand… Als ik het zo lees zie ik spontaan iemand met van die grote dollartekens in de ogen voor me! Wat moet je dan doen, 'm in de huiskamer zetten bij de stoof? 't Is wel een paard hé!!! Ok, paardJE, maar wel een paard ;-)

Hij heeft een schuilstal en hij heeft hooi… Kan prima volgens mij! Jammer dat ie ziek geweest is, de diarree zou ik goed in de gaten houden en idd hooi ipv kuil, maar op basis van ruwvoer zal hij zichzelf toch echt wel warm kunnen houden. Moest hij ziek worden is het natuurlijk een ander verhaal, maar in normale omstandigheden vind ik het net goed dat hij 24/7 buiten kan! Ik ben niet voor dekens bij zo'n jong grut.

Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een andere stal, wat 'n raar mens…

Succes iig! Pony heeft trouwens 'n super lief snoetje!

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:02

Ik ga maandag verhuizen naar een andere stal die het geen enkel probleem vind :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:48

Oh helemaal super. Goeie beslissing

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:26

callum schreef:
Ik vind hem persoonlijk wel erg dun in de vacht zitten als ik het vergelijk met mijn veulens. Maar misschien vertekend de foto.
Maar dan nog. Onbeperkt voeren en misschien idd een dekentje eventueel.
Is het zo dat het hooi onder de ruif wel in het zand ligt want dan is er nog kans op zand eten of is dat betegeld

mijne zit ook heel dun in der vacht, maar wel een donzige ondervacht.

Alsjeblief ga niet aan dekens beginnen, heb daar ervaring mee met een jong ding. Maak je ze alleen maar zwakker van. Zorg dat hij op de nieuwe stal goed hooi krijg. evt wat muesli naast zn veulen brok voor wat extras ( is mijne ook goed door opgeknapt )

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:55

Goede keuze om te verhuizen! Wat een schatje is je veulentje trouwens, lief pluizebeest <3
Lekker buiten laten hoor, zo te lezen houd je ze beiden goed in de gaten, dus dat gaat helemaal goedkomen. Gezonde veulentjes horen naar mijn mening helemaal niet op stal, die moeten lekker rondhuppelen en rennen :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:16

Aah, wat een ongelofelijk lief ding zeg. <3 Je mag hem ook bij mij kwijt als je geen probleem hebt met de afstand? ;)

Fijn dat je van stal wisselt. Zoals iedereen hier al noemt is hooi het aller belangrijkste. Dan komt een droge en tochtvrije slaapplek. Houd hem gewoon goed in de gaten, mocht hij erg afvallen kun je hem altijd nog helpen met een dekentje. Maar ik vertrouw erop dat hij zichzelf prima zal aanpassen.
Heel veel succes en plezier met je knappe kleine ventje :)

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:48

Dank jullie wel!! Allemaal. :D ik heb eindelijk de keuze kunnen maken en het voelt goed.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:51

Denk eerder dat die eigenaresse gek is en meer geld wilt. :D Goed dat je gaat verhuizen! Zonder deken met veel hooi en schuilmogelijkheid moet het helemaal goed komen. Gaat een paard echt niet dood van. Als hij veel afvalt of echt last heeft van de kou zou ik wel een dekentje om doen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:20

Leuk! Heel veel plezier op je nieuwe stal :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:44

Zo ging mijn veulen de winter door:

Afbeelding

Hij was ook 6 maanden oud en had minder vacht dan die van jou. Hij stond met een oudere pony op 2 hectare weiland met een ruime schuilstal. De schuilstal was heel dik opgestrooid en ze kregen onbeperkt hooi. Veulen kreeg goed veulenbrok bij en ze kregen veel wortelen. Ze hebben veel hooi versmeerd, maar dan wist ik in elk geval dat ze genoeg te eten hadden. Het veulen ging ook heerlijk liggen slapen in de zachte bergen hooi. :Y) Ik bracht minimaal 2x per dag warm water (destijds woonde ik nog niet bij het weiland). Al is het water volgens mij maar een enkele keer licht bevroren geweest, omdat de schuilstal een stuk warmer was. Het veulen was eerder nog iets aan de dikke kant dan de dun. Hij is bijzonder goed de winter doorgekomen.

Fijn dat je een plek hebt gevonden waar je veulen lekker buiten kan blijven.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:49

Overleefd hij zeker :)

het enige wat ik nog 'extra' zou doen. is een stukje van je weide aan de voorkant afzetten.
Dan loopt hij dit met de modder etc. niet helemaal kapot en als het dan echt gaat vriezen zet je hem op dat stukje. (nu loop je dus even een paar meter door vanaf de 'echte' ingang en mag hij daar lekker ravotten in de modder etc ;)
zo kunnen zijn beentjes niet knikken etc. En mochten ze gek doen op de wei is een recht stuk wei veel veiliger dan een bevroren hobbelig gaten stuk..

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:29

Idd, die ovelreeft het wel. En dan daarbij, het is een Shet, die kunnen helemaal goed tegen de kou. Die eigenaresse weet niet wat ze zegt :n

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:52

Hij/zij gaat het echt wel overleven hoor. Goede schuilstal enz. Dat moet lukken. Anders een deken en genoeg ruwvoer. Door te eten gaat er bij paarden een soort kacheltje vanbinnen aan en krijgen ze het lekker warm,