Op jonge leeftijd al veel presteren....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:26

het ligt aan het paard, ieder paard is verschillend

ik heb een E-pony die ik als (bijna) 7 jarige kocht, had 2 veulens gehad en sprong M bij de paarden

met dr 8e had ze spat op de 9e HKo en nu heeft ze weer wat anders

ze is de helft van een tweeling, wrsch wat zwakker geweest, maar ze is keihard voor zichzelf en zal zich letterlijk kapot voor je lopen, toen ze volgens de foto's niet meer zou kunnen lopen ivm de vergevorderde spat won ik de dag ervoor nog de L dressuur en sprongen we een B parcours, zij geeft niet aan wanneer het teveel wordt, en pikte alles snel op, zo'n paard rij je dus snel kapot, wat dus ook met haar is gebeurd, te veel op te jonge leeftijd, helaas Verdrietig

mn andere paard kocht ik als 5 jarige die M1 liep, lastig paard qua karakter, als ie denkt dat ie moe wordt of spierpijn heeft staakt ie al, maar toch, hij heeft zo'n aanleg dat ie door de B en de L is gevlogen, en hij werd niet eens dagelijks gereden en ook echt niet ieder weekend naar wedstrijd

die had met zn 6e in het Z gezeten als zij niet naar Australie was gegaan en het paard te koop kwam(nu bij mij is ie 10 en eindelijk bijna Z....)

maar ik weet zeker dat hij het wel aan had gekund

inmiddels is zij weer in NL en rijdt met een 6 jarige in het Z en dat gaat super! en met een 4 jarige in de L(1of2) en ook dat gaat super en die zit ook met zn 6e in het Z als t zo door gaat

en zo ken ik er nog veel meer die met hun 6e in het Z zitten, en geen blessure's oid hebben

maar er zijn er ook veel die zelf niet aangeven wat teveel is, en die paarden worden kapot gereden

maar het verschilt dus nogal per paard!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:17

ik ken iemand die had een paard op stal. was eerst de bedoeling datie verkocht werd, omdatie het hogere werk niet aan kon(minstens zzlicht) twas een crack c ruin... later bleek hij toch wel alles op gepikt te hebben.... hij is was toen 4(vorig jaar)... en op dat niveau vind ik dat gewoon niet normaal...
maar het ligt wel aan het paard en de ruiter.. ik zal voorlopig nog nie in het z rijden Haha! en al helemaal niet met mijn paard.. ben al heel blij alstie op zun 16e in de l1 zit Haha! heb nog een half jaartje Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:18

Renske20 schreef:

inmiddels is zij weer in NL en rijdt met een 6 jarige in het Z en dat gaat super! en met een 4 jarige in de L(1of2) en ook dat gaat super en die zit ook met zn 6e in het Z als t zo door gaat

en zo ken ik er nog veel meer die met hun 6e in het Z zitten, en geen blessure's oid hebben

maar er zijn er ook veel die zelf niet aangeven wat teveel is, en die paarden worden kapot gereden

maar het verschilt dus nogal per paard!

met 6 in het Z vind ik ook niet extreem vroeg.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:24

gekke_koei schreef:
ik ken iemand die had een paard op stal. was eerst de bedoeling datie verkocht werd, omdatie het hogere werk niet aan kon(minstens zzlicht) twas een crack c ruin... later bleek hij toch wel alles op gepikt te hebben.... hij is was toen 4(vorig jaar)... en op dat niveau vind ik dat gewoon niet normaal...
maar het ligt wel aan het paard en de ruiter.. ik zal voorlopig nog nie in het z rijden Haha! en al helemaal niet met mijn paard.. ben al heel blij alstie op zun 16e in de l1 zit Haha! heb nog een half jaartje Knipoog

je mag met een 4 jarig paard niet hoger dan m2 starten

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:29

Jong "top" is -9 van de 10 keer- ook weer jong "top af" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:32

In dit topic blijkt al een paar keer det mensen wel heel hard roepen dat het zielig is dat ze op een bepaald nivo lopen, maar dus helemaal niet weten wat er bij een bepaald nivo gevraagd word. Verward
Dus geen piaffe in de basis, geen 4 jarige in de ZZ-Licht enz.
Dus er worden heel snel oordelen gegeven door mensen die simpelweg niet weten waar ze het over hebben. Scheve mond
Dus een "discussie"als dit gaat dan nergens over.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:52

Ik heb een jonge spring-gefokte hengst thuis staan die binnen een 5-tal starts steeds de klasse doorloopt. Hij is nu 5 jaar en goed en wel 1,5 jaar onder het zadel. Op zijn 4de ben ik begonnen in de B en nu na 3/4 jaar is hij M1 startgerechtigd. We zijn nu net twee weken bezig met de schouderbinnenwaarts en keertwendingen en dat gaat prima. Hij doet het allemaal zo makkelijk dus waarom zou ik hem thuis laten?
Daarbij ga ik niet vaker dan 2 keer per maand op concours en vaak neem ik ook een maandje helemaal vrij voor het paard en mezelf.
Sommige paarden doen het gewoon allemaal heel makkelijk en die moet je soms een beetje tegen zichzelf beschermen. Een beetje gas terugnemen kan geen kwaad.
Zelf heb ik dan ook besloten om dit jaar de L2 nog door te rijden en dan volgend jaar M1 te starten. Ook al beheerst hij nu de oefeningen al prima en zou ik makkelijk over kunnen. Toch nog even die extra bevestiging.
Ook door de nieuwe winstpuntenregeling krijg je een betere scheiding van de wat talentvollere paarden en de paarden met een mindere bagage.
Ik prijs mezelf gelukkig met m'n mega springende hengst die op een dressuurconcours ook nog eens de meeste dressuurpaardjes (zoals de Jazzjes en de Krack C-tjes) er af rijdt met regelmatig 2 winstpunten per proef. Dat geeft me toch wel een kik en is volgens mij ook wel een aanduiding dat dit paard in de ogen van de meeste jury's beter dan gemiddeld loopt. En dan hoeven ze nog helemaal niet zo spectaculair te lopen want dat doet die van mij ook niet.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:21

ik zou zeggen,kijk naar het paard, het ene paard pakt het goed het andere paard niet. mijn pony was 14 en kon alleen rondjes crossen! dat is wat anders dan 4! haha maar heb veel geleerd, plezier gehad en toch nog 3e van Nederland geworden. en Tobias was 7 dat hij op stal kwam, hij liep volgens de vorige eigenaren M1(??????) maarja 4 later zijn we toch m1-dressuur, heeft hij leren springen haha want we zijn wel Z springen en M SGW
die oudjes kunnen het ook nog hoor!

ik denk altijd wel dat mensen die een 3/4 jarige kopen altijd te snel willen.ik bedoel als die 3/3,5 is dan stap je erop.....en daarna ga je al snel dingen doen,
zo ken ik iemand die een 1,5 jaar paard heeft, van maar liefst nu al 169, en die heeft hem al aan de longeerlijn gehad......nou ik vind dat niet kunnen, zo beest mag nog wel wat groeien, lekker de wei op, volgens mij is die dan nog zo wankel als wat....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 20:21

ik heb dit topic niet gestart omdat ik dit zielig vind... als alles met beleid gebeurd, EN ALS ER NAAR HET PAARD GELUISTERD WORDT ALS IE AANGEEFT DAT HET 'M EVEN TE VEEL WORDT, vind ik het alleen maar mooi.... Lachen

Ik vroeg me gewoon af hoe de mede-Bokkers hierover denken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 20:35

net zoals jij Haha! Haha!