[s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: [s]voeren en mesten in ruil voor korting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:50

neem aan dat die ruim 5 euro per uur dan ook bruto is? of wordt je zwart betaald?
Ik heb zelf ook hulp nodig en wilde ook gaan tot 5 euro per uur contant, zeg maar een vrijwilligersvergoeding tussen de 2,50 en 4,50 per uur. Dan blijf je met bedrag ook binnen die normen van vrijwilligersvergoeding.
Maar per dag is het maar een uurtje tot 1,5 uur werk wat ik uit kan besteden ivm financien.
Een jonger iemand (tiener) zou ik dan minimum uurloon geven. Maar dat is voor mensen van buiten. Die hier niet op mijn pony rijden (in ruil voor de hulp bij het verzorgen) en geen paard hebben staan.

Mensen die hier op stal staan krijgen dezelfde korting als die ik reken voor de verzorging die ik van hun overneem. Betaal hun dus niet meer dan zij mij betalen zeg maar. Wel hebben ze bij eerlijk delen van het werk, dus gezamenlijke verzorging en helpen bij grotere klussen, stalling tegen kale huur en ruwvoer/strooisel naar verbruik, dus als ze in de zomer minder verbruiken betalen ze dan ook minder, hebben ze een schoner paard, of loopt die vaker dag en nacht buiten zodat je minder op hoeft te strooien, dat scheelt dan in strooisel kosten.

Iemand die heel goedkoop stalling aan biedt heeft vaak maar een hele kleine marge voor arbeid en de vaste kosten/onderhoud/etc. die hij zichzelf toekent. Als iemand daar 75 euro per maand voor rekent is dat 2,50 per paard per dag voor alle algemene kosten. Met 8 paarden in pension is dat per dag dus 20 euro en op maandbasis €600,- om alle vaste lasten zoals water, elektriciteit (denk ook aan rente en afschrijving, waterschapslasten en andere belastingen op grond/gebouwen) en de onderhoudskosten (te veel om op te noemen) van te kunnen betalen. Als van die 600 euro al 300 euro af gaat voor vergoeding, dan wordt het wel erg krap... Laat staan dat die persoon er nog iets voor zichzelf aan over houd.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:32

Dat is bruto ja :j Maar ik verdien zo weinig dat ik geen belasting hoef te betalen, dus voor mij is dat ook meteen netto.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:37

mijn stalgenoot betaald 170 voor der stal waar dan voor uitgemest. normaal zonder uitmesten 150. nu mest ik die stal uit dus hoef ik 20 euro minder te betalen. echter zijn zowel haar als mijn paard (die bij elkaar staan) varkens en staan die van ons wel op stro dus kan gerust ruim 1 half uur bezig zijn met en de hele stal (container van 6 bij 3) en het land schoon maken.

Ik krijg daar dus 20 euro compensatie voor. Zou voor jou iets meer rekenen eurootje of 30/40?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:41

30/40 euro voor elke dag een uur werken? Ik zou alleen voerkosten van paarden betalen en de rest verrekenen met het werk
als je een uur per dag bezig bent, elke dag van de maand is rond de 30 uur per week.
als je dan zoals hier genoemd wordt 30- euro korting zou krijgen is dat 1- euro per keer,,,,,, en dan neem ik aan dat je reistijd en benzine kosten er nog niet bijzitten
als ik een stalhulp kon vinden voor 7 dagen per week voor dat bedrag, tekende ik meteen

1 kg krachtvoer per dag is net iets meer dan 1 zak per maand dus, gewoon brok? Rond de 10- euro dus. Hooi, geen idee wat kleine baaltjes nu kosten, als je nu anderhalve baal voert per dag voor 8 paarden ben je per maand voor die van jou zo`n 12 balen kwijt a €4,-??
Qua voerkosten zit je rond de 60- euro wat de boer kwijt is aan jou, nog minder als hij eigen hooi van land heeft.

6 hectare kost als ik ze zou pachten 750 euro per jaar per hectare =€ 4500- per jaar, per maand per paard is dat dan 47.- euro per paard

aan pacht en voer is de boer dus, 155- afgerond kwijt aan jouw 2 paarden als hij alles zou pachten en inkopen, en dan kan ik er eigenlijk al vanuit gaan dat dat zijn eigen grond en hooi is, en dus veel goedkoper is voor hem.

Hij verdiend dan elke maand zo`n 455.- euro aan de 8 paarden gezien dat er 2 100- betalen, 2 137.50 en 4 betalen 150 pp.
Boer verdiend dus nog steeds geld, ook al doe jij al het werk en zou je volledig gratis staan!!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-11-13 21:07, in het totaal 3 keer bewerkt

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:46

hier ook hulp op stal: om 10 uur smorgens 9 paarden buiten zetten (aan de hand....), 1 stal (de mijne) uitmesten (en natuurlijk je eigen stal...), ff de boel aanvegen en voerkarretje met kuil vullen/kuil klaar leggen in de boxen en klaar! Opbrengst? 10 euro per keer voor niet al te zwaar werk dus en in drie kwartier helemaal klaar ... en ik kan nog wel iemand gebruiken die paardje hier wil stallen en 1 of 2 dagen dit bovenstaande wil doen, tikt lekker aan als je dit van je stalhuur aftrekt :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 21:46

Jeetje, hele berekeningen:D
Als er weinig gras meer is gaat er anderhalve baal per dag door voor mijn twee, minstens...
Hooi aan 4 euro per baaltje. Is 180 euro hooi en 12 euro krachtvoer. Land is vd boer.
Ik probeer het met een paard gratis, zie wel of het lukt:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:57

Lynn_Nikita schreef:
30/40 euro voor elke dag een uur werken? Ik zou alleen voerkosten van paarden betalen en de rest verrekenen met het werk
als je een uur per dag bezig bent, elke dag van de maand is rond de 30 uur per week.
als je dan zoals hier genoemd wordt 30- euro korting zou krijgen is dat 1- euro per keer,,,,,, en dan neem ik aan dat je reistijd en benzine kosten er nog niet bijzitten
als ik een stalhulp kon vinden voor 7 dagen per week voor dat bedrag, tekende ik meteen

1 kg krachtvoer per dag is net iets meer dan 1 zak per maand dus, gewoon brok? Rond de 10- euro dus. Hooi, geen idee wat kleine baaltjes nu kosten, als je nu anderhalve baal voert per dag voor 8 paarden ben je per maand voor die van jou zo`n 12 balen kwijt a €4,-??
Qua voerkosten zit je rond de 60- euro wat de boer kwijt is aan jou, nog minder als hij eigen hooi van land heeft.

6 hectare kost als ik ze zou pachten 750 euro per jaar per hectare =€ 4500- per jaar, per maand per paard is dat dan 47.- euro per paard

aan pacht en voer is de boer dus, 155- afgerond kwijt aan jouw 2 paarden als hij alles zou pachten en inkopen, en dan kan ik er eigenlijk al vanuit gaan dat dat zijn eigen grond en hooi is, en dus veel goedkoper is voor hem.

Hij verdiend dan elke maand zo`n 455.- euro aan de 8 paarden gezien dat er 2 100- betalen, 2 137.50 en 4 betalen 150 pp.
Boer verdiend dus nog steeds geld, ook al doe jij al het werk en zou je volledig gratis staan!!

klopt niet helemaalwat je schrijft, elke dag 1 uur werk is 7 uur per week, dus 30 uur per maand...
En als je zelf al elke dag bij je paard komt heb je geen extra reistijd en geen extra brandstofkosten. Je doet het immers terwijl je er zelf normaal gesproken toch al bent. Dat is ander verhaal dan iemand die er speciaal voor heen rijd en er geen eigen paard heeft staan.

De korting die *** (naam vergeten) krijgt voor zelf uitmesten is per paard.
Als zij dus 20 euro korting krijgt voor zelf uitmesten en ook nog paard van haar vriendin er bij uitmest zou zij dus 20 euro besparen en 20 euro van vriendin kunnen vragen.
Die staleigenaar mest voor hun blijkbaar wel uit voor 1 euro per dag per paard... Moet hij dan ook maar meer betaald worden? Stalgeld met minimaal 30 euro per maand omhoog? Of misschien wel 60 euro?

In geval van tpoic starter, wat zouden je stalgenoten betalen als ze zelf ouden mesten? wat is dan de pensionprijs? Dan is dat blijkbaar de marge van de boer op het uitmesten en dat zou jij kunnen krijgen als je het over neemt. 6x 20 euro per paard korting per maand is 120 euro korting, eventueel je eigen paarden als je die nog niet zelf deed is nog 40 euro extra zit je al op 160 euro per maand korting op je stalgeld... Is maar een voorbeeld. Vaak is het verschil zelf mesten/laten mesten ongeveer 30 euro per maand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:10

De eigenaar is een gepensioneerde boer die zijn land niet wil verkopen, en er dus wat paarden op laat lopen. Vroeger enkel id zomer, ik was de eerste die er fulltime kwam. Sta er nu voor het derde jaar. Het is de eerste keer dat er 8 paarden zijn(was niet helemaal de bedoeling...). Dus hij heeft niet echt een mestmarge, in de zin dat er voordien niet moest gemest worden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:15

wie heeft het mesten dan ingevoerd? Kan me voorstellen dat als hij die kosten niet ingecalculeerd heeft hij er ook niet zo veel voor over heeft... Zijn stalgeld is al laag en als hij niets rekende voor het uitmesten blijft er van een eventuele marge weinig over in de winter met zo veel bijvoeren...

Alternatief is omweiden en slepen, en een grote ruif in het land die om de zoveel dagen gevuld wordt. Scheelt heeeeeeeel veel tijd en dus ook heeeeeeeel veel kosten (voor hem)...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-11-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:15

joyce B schreef:
Lynn_Nikita schreef:

klopt niet helemaalwat je schrijft, elke dag 1 uur werk is 7 uur per week, dus 30 uur per maand...
En als je zelf al elke dag bij je paard komt heb je geen extra reistijd en geen extra brandstofkosten. Je doet het immers terwijl je er zelf normaal gesproken toch al bent. Dat is ander verhaal dan iemand die er speciaal voor heen rijd en er geen eigen paard heeft staan.

De korting die *** (naam vergeten) krijgt voor zelf uitmesten is per paard.
Als zij dus 20 euro korting krijgt voor zelf uitmesten en ook nog paard van haar vriendin er bij uitmest zou zij dus 20 euro besparen en 20 euro van vriendin kunnen vragen.
Die staleigenaar mest voor hun blijkbaar wel uit voor 1 euro per dag per paard... Moet hij dan ook maar meer betaald worden? Stalgeld met minimaal 30 euro per maand omhoog? Of misschien wel 60 euro?

In geval van tpoic starter, wat zouden je stalgenoten betalen als ze zelf ouden mesten? wat is dan de pensionprijs? Dan is dat blijkbaar de marge van de boer op het uitmesten en dat zou jij kunnen krijgen als je het over neemt. 6x 20 euro per paard korting per maand is 120 euro korting, eventueel je eigen paarden als je die nog niet zelf deed is nog 40 euro extra zit je al op 160 euro per maand korting op je stalgeld... Is maar een voorbeeld. Vaak is het verschil zelf mesten/laten mesten ongeveer 30 euro per maand.

Heb idd verkeerd geschreven, 30 uur per week maar bij berekening wel van30- pm uitgegaan.
Dat ts nu ook dagelijks komt maakt imo nieg uit, nu is dat rigen keuze, als toegezegd wordt om dit te gaan doen, MOET ze elke dag gaan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:18

iemand die zelf uitmest in ruil voor korting op stalgeld moet ook elke dag komen... Of paard in de stront laten staan, maar dat zou mijn voorwaaarde wel zijn. Dat men dan ook echt elke dag stal/paddock/wei zelf doet. Of men vraagt iemand anders het over te nemen...
Wij doen het zelfs 3x per dag normaaal gesproken.

Verder valt het me op hoe dubbel men rekent...
Een staleigenaar mag geen normaal uurloon rekenen voor het uitmesten en voeren per dag, maar als iemand anders het overneemt moet die wel een normaal uurloon krijgen...
Als ik10 euro per uur zou rekenen voor het werk, en het kost mij een half uur per paard per dag (uitmesten stal, paddock, weide, binnen/buiten zetten, van naar de wei brengen en 3 tot 4x per dag voeren), dan zou alleen mijn uurloon per paard (zonder algemeen onderhoud) al €150,- per paard per maand zijn... Reken daar nog een kale huur bij voor gebruik en onderhoud stal/wei/omheining/bak en andere vaste en variabele lasten van zeg tussen de 50 en 75 euro per maand voor kale verhuur, zit je met stalgeld al op 200 tot 225 euro, komen daar de kosten voor strooisel, ruwvoer en evt. krachtvoer nog overheen en je zit al richting de €300,- per maand... En dan heb ik het nog niet over een stal met binnenbak...

Denken jullie echt dat een stalhouder een fatsoenlijk uurloon krijgt als je dit zo bekijkt? Wordt die dan niet gigantisch onderbetaald en afgezet?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-11-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:22

Duhelo schreef:
Gesloten beurzen zal niet lukken denk ik, mijn paarden hebben nogal sloopneigingen :+ iedere week is er wel iets kapot ( van paaltjes tot poorten)
Er komen wel hoge prijzen voorbij,had ik eerlijk gezegd niet verwacht ...
Ook rekening houden dat ik niet hard moet werken, in dat uur heb ik voldoende tijd om te kroelen. Er ligt geen stro in de stallen, dus mesten is effectief een drol of 10 scheppen en de box vegen.

daar sta je niet bij stil maar een 10 tal stront scheppen, vergeet het maar
vooral met 8 paarden, ik denk dat je dan toch ruim 3 kruiwagens hebt hoor per dag. ligt er ook aan hoe de weilanden eruit zien en wat ze verder te eten krijgen.

ik zou - 75 euro op het stalgeld doen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:25

Wordt alleen stal en paddock uitgemest en wei niet dan ishet eenstuk minder.hier2 kruiwagens per dag van4 stuks als ik alles bijhoud. Zou ik alleen de stallen doen is het een stuk minder
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-11-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:28

Mesten werden de eerste winters door hem gedaan, waren toen minder paarden. Nu meer paarden en problemen met zijn schouder, vandaar de vraag of ik het wilde overnemen inruil voor. Korting.
Hooiruif id weide is geen optie.dan moeten we door het gras/modder met hooi, en wordt in notime blub. We hebben een gigantische stal ter beschikking, en zo staan ze tenminste enkele uren per dag droog. Ze komen enkel maar nr binnen om te eten. Grootste deel vd dag staan ze nl gewoon te grazen.in de stal ligt niks vn bedekking, dus er liggen meestal gewoon enkele mesthopen. Wei is 6 hectare en wordt regelmatig gesleept. Geen doen om uit te mesten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:30

vast geen trekpaarden :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:31

Dat scheelt heel veel werk, wei niet uitmesten, op 6 ha zoeken kost heeeeeeeel veel tijd :P
En 8 paarden is ongeveer 80 hopen mest per 24 uur O:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:57

De mijne sch**ten voor twee :+
Weide uitmesten zou ik vriendelijk voor bedanken.zie me al geen met het kruiwagentje:D