marymary2 schreef:lailapri schreef:bij ons zit hooi al op 4,50 als je geen grote partij afneemt dus per maand: 2x4,50x4,3=38,70 euro per maand
Strooisel 10 euro per week 10X4,3=43 euro per maand
Hoefsmid 30 euro per keer zeg elke 6 weken is 37,25 euro per maand
enting 25+40 voorrijkosten/consult is 65 per jaar is 5,40 euro per maand
Wormenkuur/mestonderzoek laten we zeggen 4x onderzoek 15 euro en 4x ontwormen 5 euro is per jaar 80 euro dus 6,65 euro per maand
Dan wil je een tuig+kar of zadel ed laten we zeggen 10 euro per maand afschrijving
Potje voor de dierenarts dat je opspaart a 25 euro per maand
Dus totaal zit je per maand al op 166 euro per maand. Met dus als nadeel dat je niet groot inkoopt, anders wordt het wat lager. Het kan natuurlijk ook zijn dat je pony maar 2x per jaar naar de smid hoeft maar het kan zelfs zo zijn dat hij op een speciaal ijzer moet of een speciaal voer/supplement bij moet.
dus het is ruim gerekend maar er hoeft maar wat mis te zijn met de pony en je komt per maand soms toch nog duurder uit.
doen jullie en mestonderzoek en wormenkuur. dat is wel dubbel op. je doet of mestonderzoek of je ontwormt regelmatig.
en wat een dure dierenarts. een groepsenting kost bij ons 25 euro. gewoon zorgen dat je je paard laten enten tegelijk met anderen.
In het ergste geval moet je idd na je mestonderzoek ontwormen, als je dat niet van plan was hoef je ook geen onderzoek te doen, ik ben dus uitgegaan van het duurste geval. Zo ook met de dierenarts, bij mij is het al snel 35 euro voorrijkosten en daar komt vaak een consult of een + voor verdere afstand nog bij. De enting zelf valt wel mee dus als je langs een dierenarts kunt rijden heb je die kosten niet of minder. Ook heeft niet iedereen de mazzel om met meerdere tegelijk dingen te kunnen doen en dus de kosten te kunnen delen. Je kan beter wat overhouden dan dat je op dingen moet gaan bezuinigen die het dier eigenlijk nodig heeft (medische hulp bijvoorbeeld).
Mensen denken vaak ook dat je voor een shetje genoeg hebt aan een goedkoop zadeltje en als het dan schuit een staartriempje erbij. Helaas is dit dus eigenlijk niet de oplossing. Een beetje een zadel zit je dus al snel op 500 euro. Zie heer regelmatig pony's rondrijden dat ik echt denk AUW! en dan een slof of thiedeman of nog erger het hoofd vastgezet voor het krulletje. Zo ook met een oud tuigje waarvan ik toch maar telkens hoop dat het heel blijft. Dat moet je gewoon niet willen, ook niet met een shetje.
Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen, voor een koopje heb je geen shet en vaak is in pension nog goedkoper dan alles zelf regelen omdat in pension je mee kan varen op de kortingen van de pensionhouder omdat deze groot inkoopt. Dan wordt er vaak ook nog voor je gevoerd ed.