De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:39

Kleemans schreef:
Gewoon doen, in Nederland krijg je altijd eerst een waarschuwing.. dus als het dan echt niet mag, kun je het nog altijd weghalen :)

Verplaatsbaar en afbreekbaar. Zou het ook gewoon doen.

gohya

Re: De gok toch maar nemen? [afdak/hok maken].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:41

Weet je,ik maak het van schuttingdelen en een schutting mag je toch neer zetten zonder bouw vergunning?
Ze staan dan niet naast elkaar,maar het is in princiepe toch een schutting,bedacht ik me net.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:47

Ik herinner me ineens iets van een tijdje terug wat op facebook rond waarde.
Een man mocht ook geen schuilstal neerzetten (weet niet of het in nl was) maar had ipv daarvan een reuze tafel en stoelen gebouwd (oftewel een moderne soort schuilstal :') ) en dat mocht blijkbaar wel?
Geniaal idee, ik zou het gewoon doen gohya, bij ons hebben 2 containers gestaan (niet eens als schuilstal) en toen de gemeente kwam hebben ze alleen gewaarschuwd en uiteindelijk vertrok de 2de pas een jaar laten en in tussentijd niets gehoord.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:04

Ja ik ga het doen,volgende week ga ik beginnen,me zoon helpt me mee.
Het hok voor de spullen word 3.60m x 3.60m. de schuttingdelen zijn n.l. 1.80m x 1.80m.
Ik moet effe kijken hoe ik de hoogte ga doen,want de kasten zijn bijna 2 m. hoog.Miss. iets van Bielzen eronder leggen? alleen zijn bielzen zo ontzettend zwaar.
Iemand een idee waar ik de schuttingdelen op kan zetten? het moet iets zijn van minimaal 30cm hoog.
Als dit hok af is,wil ik onder de bomen een afdak maken van 4 palen en een houten dak erop en daaroverheen zeil.Ik wil wel graag 4 uitvluchten hebben voor de paarden,zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen trappen.Het gaat er tenslotte om dat ze droog het kuil kunnen eten.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:16

Zoek op marktplaats eens op gebruikte steenschotten. Ze bestaan in verschillende maten , zijn stevig, niet duur en makkelijk om iets mee in elkaar te zetten.
Vervang je zeilen eerst door de steenschotten , het zeilen dak door golfplaten, de palen staan er al, en je tent is voor weinig verandert in een keurig schuurtje zonder dat er aan de inrichting van je wei wat is verandert.
Omdat de steenschotten al gebruikt zijn ziet het geheel er ook niet zo "pas neergezet"uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:23

Ik had al gekeken op MP en zag idd. ook steenschotten staan,alleen in een te kleine afmeting en erg ver uit de buurt.De palen die er nu staan moeten er sowieso uit,er staat er 1 krom en het dak moet schuin aflopen naar de achterkant,het water dan kan zo de sloot inlopen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:29

LukieBradley schreef:
Een man mocht ook geen schuilstal neerzetten (weet niet of het in nl was) maar had ipv daarvan een reuze tafel en stoelen gebouwd (oftewel een moderne soort schuilstal :') ) en dat mocht blijkbaar wel?
Geniaal idee, ik zou het gewoon doen gohya, bij ons hebben 2 containers gestaan (niet eens als schuilstal) en toen de gemeente kwam hebben ze alleen gewaarschuwd en uiteindelijk vertrok de 2de pas een jaar laten en in tussentijd niets gehoord.

http://www.hoax-slayer.com/images/table ... helter.jpg
Dit bedoel je? :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:31

Ja die had ik ook al ergens voorbij zien komen! tis wel een leuk idee,maar hier in Ermelo denken ze altijd heel anders.Die beschouwen ook zo'n tafel en stoelen als bouwen.
Als het hok af is zal ik foto's plaatsen,van begin tot eind.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:05

gohya schreef:
Ja ik ga het doen,volgende week ga ik beginnen,me zoon helpt me mee.
Het hok voor de spullen word 3.60m x 3.60m. de schuttingdelen zijn n.l. 1.80m x 1.80m.
Ik moet effe kijken hoe ik de hoogte ga doen,want de kasten zijn bijna 2 m. hoog.Miss. iets van Bielzen eronder leggen? alleen zijn bielzen zo ontzettend zwaar.
Iemand een idee waar ik de schuttingdelen op kan zetten? het moet iets zijn van minimaal 30cm hoog.
Als dit hok af is,wil ik onder de bomen een afdak maken van 4 palen en een houten dak erop en daaroverheen zeil.Ik wil wel graag 4 uitvluchten hebben voor de paarden,zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen trappen.Het gaat er tenslotte om dat ze droog het kuil kunnen eten.

Schuttingen mogen toch tot twee meter vergunning vrij gezet worden?
Dat zou ik ook even uitzoeken als ik jou was!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:12

Ik weet dat schuttingen 1.80m hoog mogen zijn en die mogen zonder vergunning gezet worden.
De maten daarboven weet ik niet of die vergunnings vrij zijn.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:18

Ik ga ook even volgen ben benieuwd naar het eindresultaat :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:51

let wel op met schutting neer zetten,
normaal gesproken valt dit onder vergunnings vrij bouwen.
Maar op de website van mijn gemeente staat: "het vergunningsvrij bouwen en slopen geldt niet binnen het beschermd dorps- en stadsgezicht."

nou weet ik niet wat er onder beschermd dorps- en stadsgezicht valt, en hoe de regels in jouw gemeente zijn.
Maar het kan dus goed zijn dat de schutting die je neerzet ook illegaal is omdat je er niets mag bouwen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:03

Nou ja ik zit nét buiten het dorp,in de groene omgeving zeg maar.Er staan vrijwel geen huizen op 3 na die aan een fietspad grenzen.En die mensen geven er niets om als er een hokje komt te staan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:17

SuperAssie schreef:
LukieBradley schreef:

http://www.hoax-slayer.com/images/table ... helter.jpg
Dit bedoel je? :')

Hahahahaha ja :')
Of het nou echt waar was geen idee maar wel briljant bedacht hahahahaha

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:43

Ik denk dat je straks misschien enorm spijt heb, ze gedogen je tent, straks ben je ook je tent kwijt en heb je niks meer....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:15

Van binnenuit de tent verstevigen, de rest op het oog gelijk houden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 09:22

ruitje schreef:
Ik denk dat je straks misschien enorm spijt heb, ze gedogen je tent, straks ben je ook je tent kwijt en heb je niks meer....

Daar denk ik ook steeds aan,maar die tent ziet er niet uit.Mensen die langs komen hebben commentaar op de tent,grote kans dat ze er miss. wel over gaan klagen en ook dan ben ik de tent kwijt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:45

Je schuttingdelen kun je bevestigen aan palen die je in grondankers plaatst. ze hoeven niet helemaal op de grond te komen als je bijvoorbeeld eronder wat losse dikke planken monteert of bielzen neer legt als keerwandje.
Qua hoogte is het lastiger. tot 3meter valt onder vergunningsvrij bouwen maar dat geldt natuurlijk niet als er uberhaubt niet gebouwd mag worden...

Ik zou inderdaad iets nemen wat je makkelijk weer uit elkaar schroeft/demonteert. misschien is doorsparen voor zo'n verrijdbaar schuilhok of een paneltent dan een betere optie. dat is in elk geval echt verplaatsbaar en tijdelijk maar ook netjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 09:49

Maar ook een verrijdbaar iets mag officieel ook niet.En een stal daar weg rijden is best zwaar.
Schuttingdelen zijn snel weer afgebroken.Ja idd. ik kan ze hoger aan de palen schroeven en aan de onderkant iets van een balk leggen.
Naast mijn weiland ligt een kinderboerderij en daar hebben ze vorig jaar wel 4 nieuwe hokken en stallen gebouwd.
Miss. kijken ze bij mij niet zo nauw omdat dit weiland van de instelling is? de gemeente weet dat ook.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:52

Ik zou in ieder geval zorgen dat het een beetje natuurlijk blijft.

Denk aan houtgebruik , kleuren zoals bruin en groen :j

Heb hier een folder liggen van paarden houden in de regio en hoe de gemeentes het graag zouden zien zonder dat het landschap verpauperd :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 10:05

Ik ga zeker een zo natuurlijk mogelijk hok maken,komt sowieso onder de bomen te staan,die groeien er dan ook nog overheen.En idd. groen of bruin.Zit ook te denken om er wat coniferen bij te zetten,de paarden kunnen toch niet bij het hok komen en kunnen de coniferen niet opeten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 13:46

Het hout en materialen is besteld,het hok zal 3.60m x 3.60m x 2.50m worden.
Het dak word van golfplaat op rol.Ze hebben me geholpen met de keuze van het hout en hoe ik het het beste kan maken.Het word een stevig en mooi hok dat ook weer snel afgebroken kan worden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:06

Mocht je die schuilstal af moeten breken kan je ook nog met natuurlijke materialen werken";) Dat past zeker in de omgeving en denk dat ze daar weinig aan kunnen doen:) Ondanks dat het dan wel een bouwsel wordt. Je zou van wat dikkere boomstammen een schutting kunnen zetten. Of van die wilgenteen/hazelaar schotten:) Ziet er heel groen uit en past zeker weten in de omgeving:) En als je dan het dakje wat waterdicht maakt aan de binnenzijde met zoiets van een groen dak erop:) Gras? aarde? of ook takken en dan stuk zijl er onder of toch dakplaten afgedekt met van die takkenschuttingen:) zeker weten dat de gemeente dan minder snel iets kan doen want het is gewoon natuurlijk.

Ook weleens gezien dat iemand van soort sparren een schuil had gemaakt. Door heel dichtbij elkaar te plaatsen in de vorm van een schuur:) En dan onderin takken wat korter houden en boven lang laten:) Werkte mooi:) En zag er mooi uit. En gemeente ziet bomen waar paarden schuilen:)

Wat creatief zijn niet kan helpen dan.

Ik ben blij dat ik nu in BE woon. Want...het is hier verplicht voor dieren om een schuil te bieden en...het is vrij gegeven om een schuilstal in bepaalde afmetingen en dus 3 kanten dicht en 1 open te mogen plaatsen zonder vergunning of iets;) Zelfde is nu met houten hekwerk..mag nu ook zonder vergunning. Eindelijk. Komt omdat de minister Peters zelf paardenman is en paardrijdt;) En weet waar mensen tegen aan lopen. Ze zijn goed bezig hier..nog niet geheel compleet maar onderweg! Positief voor paardenhouders!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:26

Ik blijf hopen dat dat ook hier in nederland gaat gebeuren,schuilstal verplicht én de gemeente móet dan meewerken.Anders schiet het nog niet op,wel iets verplichten,maar een verbod om het waar te maken.
Ik ga er jonge coniferen omheen zetten,die groeien best snel en wat struiken er om heen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:08

Hier een update,ik ben vandaag begonnen.Het begin is er,maar ik mag niet teveel doen voorlopig vanwege een cortisonen prik in me schouder.Moet dan eigenlijk 1 á 2 weken rust houden.

Met prikpalen de maten gezet hoe groot het ongeveer word:
Het word geen 3.60m x 3.60m. dat werd véél te groot.Hij word 3.60m lang en 2m. breed en 2.30m hoog.
Zo kunnen er 3 kasten naast elkaar staan in de gehele lengte.
Afbeelding

Het materiaal:
Afbeelding

Het eerste schuttingdeel. [in me eentje gezet].
Afbeelding

En het 2de deel.
Afbeelding

Er komt aan de onderkant nog een balk van paal naar paal om het nóg steviger te maken.
En uiteraard komt er bovenop ook nog een brede plank tot aan de bovenkant v.d. paal.
De palen staan 1m. diep tot aan het begin van het grondwater.Helaas zit dat grondwater hier niet zo diep.

Afbeelding