Gemengde weides. Wat vinden jullie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:18

Mijn ruin stond met 4 merries. Vond hij fantastisch, zo'n heel harem. Ging ook heel goed en hij behandelde de dames ook zeer netjes. :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:20

Wij hadden in de wei op een gegeven moment 6 merrie's en 4 ruinen.
Ging prima. In de paddock staan ze precies in dezelfde groep alleen dan. Zijn wel pony's van een klein maatje. Sinds kort staan er in het paddock 5 ruinen en 6 merrie's.

EllaBellaah

Re: Gemengde weides. Wat vinden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:32

In de zomer staat bij ons alles bij elkaar. Dat zijn momenteel 8 ruinen en 4 merries en de shetten van de boer, dat zijn 3 merries. De leeftijd varieert van 2 jaar tot 23 jaar en dat gaat eigenlijk prima.
In de winter staan de paarden in kleinere groepen in de paddock, hierbij kijken we niet naar het geslacht, maar naar welke paarden goed bij elkaar passen. Mijn ruin vindt bijna alles en iedereen wel leuk. Er zijn 3 ruinen waar hij graag mee speelt, één van de merries is zijn knuffel vriendinnetje en de shetten vindt hij al helemaal het einde.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:10

Ik wil mijn ruin toch echt nooit meer met een merrie op de wei. Niet alleen omdat hij dekt, maar ook omdat hij gaat claimen en gevaarlijk word in de omgang. En ik kan me zo voorstellen dat merrie-eigenaren die van mij ook niet meer bij hun merries willen :=

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:13

Niet bewust gedaan, maar bij ons op stal liep er 1 ruin tussen 6 merries. Hij is nou eenmaal de enige ruin op stal maar het gaat prima met hem tussen de merries gelukkig :) dekt ook niet.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:35

Ligt aan het paard. Mijn ruin staat in het "jongensgroepje" maar daar staan ook 2 jonge merries bij, die vallen onder de jongens :D Het andere groepje zijn oudere merries en die staan vooral apart zodat ze genoeg rust krijgen en niet lijden onder de speelsheid van de jongelui (en de oudere ruinen.) Maar we hebben ook een ruin gehad die heel druk en bezitterig werd van de gemende groep. Altijd rivaliteit met mijn paard ook. Nu die op een andere stal weer alleen met ruinen staat is hij voor zijn eigenaresse een stuk beter hanteerbaar.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:59

Wij hebben momenteel 2 gemengde groepen op stal. De ene groep heeft 2 merries en 4 ruinen en de andere groep heeft 3 merries en 3 ruinen. Het gaat eigenlijk altijd goed, geen/weinig geclaim door de ruinen en geen ellende met het uit de weide halen van een enkel paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:48

Ik heb wel problemen gehad met een ruin die mijn merrie dekte en met zijn ijzers haar behoorlijk verwondde. Ook is het dekken erg slecht voor haar rug. Buiten de hengstigheid om ging het prima maar ze konden daardoor niet bij elkaar staan.
Ook hebben wij gedoe gehad toen we op een gegeven moment twee ruinen en 1 merrie hadden. De ene ruin accepteerde de andere ruin niet en claimde mijn merrie.
Nu hebben we twee ruinen en twee merries en dit gaat vooralsnog goed.
Ik heb voorkeur voor een gemengde kudde maarhet mmoet dus wel goed gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:54

Zomers staan de merries en ruinen apart. (4 ruinen en 4 merries).
Elk groepje in een andere wei.
Dit omdat er één ruin bij is die de merries dekt.
's Winters staan ze wel bij elkaar omdat de merries dan niet echt hengstig zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:58

Hier een kudde van 4 merries en 3 ruinen, gaat prima!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:16

Romy1234 schreef:
Gemengd is vaak beter voor een paard, helemaal zou mooi zijn als je ook verschillende leeftijden in de groep hebt, dus bijvoorbeeld niet alleen maar oudjes of jonkies.
Waarom? Omdat in principe in de natuur (ja ik weet het dit zijn geen wilde paarden) de paarden ook gemengd staan en de jonkies weer leren van de ouderen en zo een paard het meest sociaal kan leven.

Bij ons staan merries en ruinen door elkaar, van de leeftijd van 6 tm 20 jaar, gaat prima, nooit geen probleem gehad, staan 2 verschillende weides, er word ook wel gekeken naar wat er wel of niet bij de groep past.

Deze kom ik vaker tegen, ten eerste zie je weinig ruinen in de natuur :') ... Ten tweede heb je toch juist dat volwassen mannetjes uit de kudde worden gegooid?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:22

Mijn merrie kan niet goed samen met ruinen.

Ze is erg dominant en dult geen mannen in de buurt. Die mogen dan in een hoekje van de wei blijven staan....zeker niet in de buurt komen van de merries...haar merries.

Totdat...ze zelf hengstig is...dan gaat ze er zo wat voor liggen.

Bij ons staan de merries en de ruinen gelukkig appart.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:37

Hier staan de merries en de ruinen in de zomer apart. Voorheen stonden ze gemengd maar dat gaf toch wel wat stress in het begin. De relaties moesten nog worden vastgesteld evenals ieders plekje in de groep. Sinds de paarden niet meer gemengd staan is er een stuk meer rust in het land (en minder beschadegingen door bijten en trappen).

In de winter gooi ik wel alles bijelkaar de padock in...

floortje1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Ik vind dat er individueel naar het paard gekeken moet worden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:19

Toen een vriendin van mij op een andere stal stond, stond haar ruin als enige tussen 3 merrie's.
Ging prima, en haar paard was ook aardig trots op zijn vriendinnen :').

Het ligt per paard, en merries onderling kunnen ook gaan bitchen naar elkaar toe, en andersom ook.
Denk dat je meer moet kijken naar paarden die elkaar aardig vinden dan naar geslacht.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:24

Hier 1 merrie en 3 ruinen. Merrie was er eerst en verdraagt geen andere dames dus...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:27

Hier staat alles door elkaar. Merries en ruinen. Van C-pony tot paard van ongeveer 1.80. Van 4 jaar tot zo'n 27.
Nog nooit problemen meegehad.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:33

Hier staat ook alles door elkaar. Op het moment 1 merrie en 5 ruinen.
En gaat al jaren goed. Niet sociale paarden worden ook niet bij de kudde gezet

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:35

Jarenlang staat bij ons al alles door elkaar (inclusief koeien :') ) en nooit een probleem op een enkeling na.
Shetlanders, haflingers, allerlei rassen.
Laatst hadden we een ruin die dacht dat hij nog hengst was en ging jagen en shetlanderschieten en die heb iker heel gauw tussenuit getjoept.
Maar ik hou het vanaf het begin af aan ook goed in de gaten.