Als het even kan idd savonds de paddock harken, en gewoon ongeacht het weer en ondergrond altijd naar buiten. Ik heb ze vorig jaar ook nooit binnen gehouden vanwege het weer.
Bij vorst en sneeuw gaan ze hier gewoon de wei op. Ze hebben het zelf ook wel door als het hard is. Ze staan hier dagelijks buiten en doen geen echt rare dingen in de wei als het niet kan.
De bak op tijd slepen, en meerdere keren met uurtje ertussen slepen dan haal je het vocht er zoveel mogelijk uit en wordt je bak minder hard, soms blijft hij zelfs goed genoeg om te rijden. Heb ik van mijn hoefsmid geleerd, die heeft een trainingsstal met alleen buitenbak. Je moet wel op tijd zijn, vlak voor het gaat vriezen. Hij sleept hem dan de hele dag. En kan vervolgens de hele vorstperiode blijven rijden.
Ik laat ze gewoon buiten staan hoor, hoe hard het ook vriest.
Het is wel zo, toen mevrouw nog uitloop stal had (met een verhard 'opritje' en de rest modder). als het dan zo ongelijk bevroor (harken vond ik teveel moeite XD) dan kwam ze liever niet van haar oprit af Maar toen daar zand overheen was gestort bevroor het niet eens meer zo en liep ze er ook weer gewoon geheel vrijwillig overheen.
Maar als je er maar vooral paarden in laat staan en het is gewoon 'goed' zand, dan bevriest het niet zodanig hoor. Dat lopen ze gewoon telkens weer los.
Deze winter blijven ze ook gewoon op hun paddock staan.
Rytir
Geplaatst: 11-11-13 23:01
Hier is dikke veengrond; land in de winter is dus absoluut geen optie. Hoewel we paddocks hebben kunnen ook daar kraters ontstaan. Vooral als er al een aantal dagen vorst is geweest i.c.m. nattigheid. Hier gaan ze dus bij sneeuw en vorst in de bak. Die wordt regelmatig gesleept. Mijn paarden weten wanneer ze voorzichtig moeten zijn dus tot nu toe is dat altijd goed gegaan...
Koper
Geplaatst: 11-11-13 23:04
Sonja schreef:
Nikass schreef:
Als je bak echt blank staat weet ik niet of het kan.
Dompelpomp kan wonderen verrichten
Ja, hartstikke goed plan als je een sloot in de buurt hebt. Liefst dan nog eentje die niet bijna al overstroomt
Een dompelpomp heb je alleen iets aan als je voldoende diepte hebt. Dus minstens een gat van 40 cm. Dat wil ik niet in een paddock hebben.
Zout strooien in een paddock zou ik al helemaal niet doen; de kans dat de paarden dan zout gaan likken en meteen veel zand binnen krijgen is mij te groot.
Hier ook een alleen een buitenbak en weides. Paarden gaan gewoon hele winter naar buiten op de weides ook als ze bevroren zijn. Ongelijke bodem etc. is geen probleem ze weten precies wat wel en niet kunnen doen. De bak is bij echt strenge vorst niet te rijden, ik werk veel aan de hand in stap dus dat ik meestal wel gewoon blijven doen en anders heeft hij ijsvrij!
hier gaat ook alles gewoon naar buiten. Vorst, dooi, nat, ze zorgen er zelf wel voor dat ze niet al te idioot doen. Gewoon dagelijks doen, dan wennen ze er vanzelf aan.
annemieke73
Geplaatst: 14-11-13 15:26
Zout strooien in een paddock zou ik al helemaal niet doen; de kans dat de paarden dan zout gaan likken en meteen veel zand binnen krijgen is mij te groot.
Je moet t er wel doorheen harken/slepen.....
Els1984
Geplaatst: 14-11-13 15:44
annemieke73 schreef:
Gewoon een paar zakken zout a 25 kilo door je zand mengen!
Hier staan ze ook gewoon buiten en ook op een plek waar aardige hobbels inzitten. Zolang ze ook goede vlakke stukken hebben om te lopen kunnen ze gewoon buiten blijven hier.
Zolang ze iedere dag de stal uitkomen kijken ze wel uit met de hobbeligheid. Ga je ze een week binnenhouden en dan naar buiten gooien loop je wel grotere kans op blessures omdat ze dan van gekkigheid en te veel energie zichzelf kunnen bezeren.
xxappiexx
Geplaatst: 16-11-13 20:22
De mijne gaat gewoon de weide op, meestal staat ze gewoon al 24/7 buiten. Ook als het vriest, mét ijzers én gevoelige zolen én kraters in de weide. Ze zoekt meestal zelf wel uit waar ze kan lopen en doet vanzelf wel voorzichtiger. Nog nooit geen problemen mee gehad. Vooral omdat ze veel buiten staat is het niet een bommetje dat eerst een half uur moet uitrazen, dat scheelt ook wel. En als ze er geen zin in heeft dan blijft ze lekker in d'r stal staan.
nicole_floor
Geplaatst: 18-11-13 22:16
Onze wij is niet heel erg kapot gelopen, dus kunnen ze er wel op als het heel hard gevroren heeft. Vaak maar een half uurtje tot een uurtje, zodat ze alleen even hun energie kwijt kunnen.
Christiene
Geplaatst: 18-11-13 22:19
wij hadden ook alles eerst buiten voor bepaald aantal uurtjes. bij harde grond.. alleen die zoolkneuzingen en een kreupel blijven de rijpaarden binnen zodra het te hard is.
dan komen ze in de binnenbak zo lang mogelijk.
het jonge spul komt er wel gewoon uit dagelijks.
daar houden we ook een stuk wei voor vrij waar ze alleen op komen als de grond heel hard bevroren is, dan is het mooit vlak, zoals meerderen doen lees ik al.