Rugklachten.. van de ruiter, zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:11

vraag aan je huisarts eens een verwijsbrief naar een manueel therapeut, dit is geen kraker, maar iemand die je rug goed bekijkt en ziet of er iets scheef zit (SI gewricht bijvoorbeeld) en ze thet dan met passieve kracht recht.
Het enige dat je krijgt is spierpijn en je zal een poosje geen paard mogen rijden (verschilt ook per therapeut, de mijne vindt paardrijden erg slecht voor je rug, dus ik mag na behandeling 8 weken niet rijden)

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 21:04

Paardrijden slecht? Ik hoor juist van mensen die beginnen met rijden op aanraden van therapeuten.. Voor de rug.. Een collega van mijn moeder heeft zojuist om deze reden een paard aangeschaft. Was uiteraard inmiddels ook aangestoken met paarden, maar rugklachten waren de hoofdreden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:21

Citaat:
Ik kan niet meer meegymen op school, fietsen naar Navy wordt bijna een reden het een keer over te slaan, en lopen is nu ook dramatisch. De pijn is vanuit mijn rug ook naar mijn rechterbeen uitgezaaid, om het zo maar te zeggen.
Het is geen pijn waar ik kapot van ga, maar ik zit dagelijks te janken. Niemand zegt me wat het is, ik zie mijn toekomst al verpest worden, mijn aankomende Enduranceseizoen, mijn conditie, etc.. 'Nachts word ik af en toe wakker omdat ik op mijn rug lig, van pijn.. Wat zou het fijn zijn als ik zonder kon..

Nogmaals bedankt!

Dit klinkt best wel heftig. Ik heb dezelfde klachten gehad.
Ik zou toch eens flink gaan zeuren bij je arts voor een scan en een paar foto's.

Tot die tijd , klinkt hard, niet rijden. Ik heb het idee dat het rijden het toch erger maakt.

Ga ook niet naar een of andere kraker voor je weet wat je echt hebt.
Ik ben ook helemaal de soep ingedraaid , wist wel wat er was maar die vent had nogal achterstallig onderhoud bij zichzelf.

Paardrijden slecht?
Mijn neuroloog ziet me liever ook niet meer op een paard met mijn rug.
Ik zal hem maar niet vertellen dat ik vrijdag en zondag 1,5 uur gereden heb Schijnheilig

Roken is ook slecht voor je en van brood eten krijg je ook al kanker, dus....

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:26

Een vriendin van mij (Elise hier op bokt) heeft wel eens enorme pijn in har arm gehad, begon met tintellen, en uiteindelijk kon ze zelfs niet meer slapen s'avonds. Later bleek dat er een zenuw klem zat in der nek. Aangezien je zegt dat de pijn nu ook verder trekt naar je rechterbeen, zou het misschien ook zoiets kunnen zijn...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:07

Vandaag eens uitgebreid gesproken over mijn klachten met mijn lichamelijke-opvoedingdocent, een leuke man van wie ik een hoge pet op heb. Hij sprak van een beklemde zenuw, mede doordat de pijn uitloopt naar mijn benen.

Op röntgenfoto´s was niets te zien. Mijn ouders zijn het ook zat, hebben medelijden met me, etc. en willen ook dat ik terug ga naar de dokter. Helaas geen hoge pet van hem op (zijn ooit eens weggestuurd toen ik een blindedarmontsteking én een bult op mijn dikke darm had....), dus ik benieuwd of het wat uitmaakt..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:35

Gewoon voet bij stuk houden. Je wilt dat er wat gebeurt. En daar moet je je aan vast houden. Dit kan zo echt niet door gaan. Pijn is altijd een teken dat er iets niet helemaal goed zit.

En ik zeg ook. Ga maar eerst een poos niet rijden. Als je weer gewoon kan zitten en fietsen. Dan kun je het weer proberen. En als je het probeer, blijf dan eerst gewoon in de verligte zit zitten. Zo krijg je geen schokken door je lichaam. En het maakt je rug sterker.

Waar je dan op moet letten. Dat je door je knie zakt en je onderbeen onder je houd. Zodat je in evenwicht bent. Dus maak je je rug lang en breed, door je rug aan een elastiek te denken. Die aan je heup zit en aan je hoofd. Kijk maar gewoon eerst even naar beneden zoals het fijn voelt. pas als je rug lang is en je been goed onder je lichaam en zwaarte punt. Kun je volkome ontspannen meeveren.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:51

Pijn die uitloopt naar de benen kan inderdaad op een beklemde zenuw duiden.
Röntgenfoto's geven niet altijd een volledig beeld, zeker niet bij zenuwbeklemming.
Wat betreft wel of niet paardrijden, zijn de meningen zeer verdeeld. Na 15 jaar rugklachten te hebben, kan ik je maar 1 raad geven : doe waar je je zelf best bij voelt! Zo kan ik bij acute klachten absoluut niet paardrijden, maar eenmaal die verminderen doet paardrijden wel goed : het werkt spierontspannend!
De ene paard-zadelcombinatie is voor mij wel comfortabeler dan de andere, maar ik kan hier geen lijn in trekken, welke wel, welke niet goed zitten; dat moet je zelf uitproberen.
Hopelijk verminderen je klachten snel!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:15

Misschien moet je eens naar de kraker. Het schijnt dat veel mensen daar wat aan hebben gehad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:19

Een beklemde zenuw zie je niet op rontgen foto's daar zul je een MRi voor moeten laten maken.

Een beklemde zenuw kan bv een vernauwing of een hernia zijn.

Terug naar je huisarts samen met je pa of ma die even flink met je mee gaat lopen zeuren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:14

NaVy! schreef:
Hoi,
Ik heb loop nu al vanaf begin januari vorig jaar met erge rugklachten. De eerste maanden niks aangedaan, mijn borsten waren door de pil van een kleine Ccup naar een grote Dcup gegaan en dacht dat het hier mee te maken had. Na 4 maaden werd het alleen maar erger en zijn we toch naar de dokter gegaan. Hij kon niks vinden en heeft me wat oefeningen meegegeven. Hielpen niks, en na een dramatisch wedstrijdseizoen (Endurance, heb een paar wedstrijden echt Huilend af gelegd) ben ik terugggegaan. Weer niks, maar toch maar naar de Cesartherapeut. Daar loop ik nu een maand of 3 bij, en het wordt met de week erger. Ten eerste pijnlijk, ten tweede frustrerend (een half uur fietsen en ik lig plat), en ten derde geen goed vooruitzicht op een druk wedstrijdseizoen. Ten eerste ben ik benieuwd of iemand hier ook last van heeft, en hoe dat gaat met rijden? Ten tweede ben ik erg benieuwd of iemand een idee heeft of er zadels zijn die rugklachten verminderen, of zorgen dat deze minder worden in het zadel. Mijn huidige zadel; een Thorowgood Endurance met erxgtra groot zitvlak, bied overal weinig steun, misschien werkt dit averechts?

Kortom, ervaringen gevraagd Lachen

Niet banketstaaf bedoeld!! Maarre, ben je niet per ongeluk zwanger?

Nevermind, weer eens niet goed gelezen! Dan zou je al bijna een jaar zwanger moeten zijn, domme Gulpje!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:20

Nu een nuttige reply: ik ben van mn paard gevallen vorig jaar, en heb daarbij mijn onderrug zwaar gekneusd. Ik heb toen het iets geheeld was veel baat gehad bij fysio- en manuele therapie. Hielp echt heel goed!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 18:43

Allemaal ontzettend bedankt voor de meelevende en lieve reactie's. Voor mezelf heb ik sowieso besloten aan een ander zadel te gaan, niet dat ik dnek dat dit mijn probleem oplost, wel omdat ik denk dat het kan helpen. Op mijn huidige zadel zit ik continu gespannen en zoals al eerder gezegd, niet IN mijn paard, maar erOP. Daar wil ik, vanaf. Ik hou jullie op de hoogte!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:12

misschien een boomloos zadel Haha! Knipoog Clown

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 17:02

Heeee.. wat een idee..! Knipoog Ja, daar is mijn keuze inderdaad op gevallen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:16

Ik heb zelf een Passier GG.
Ik heb een tijdje op een fries gereden met een merkloos zadel. Op dat zadel ging ik echt met een bolle rug zitten,terwijl ik echt een holle rug heb. Daardoor kreeg ik echt heel erg rugklachten.
vooral als ik op die fries had gereden had ik er ontzettend last van en bleef het de hele dag aanhouden
.Als ik daarna op mijn eigen paard ging zitten was het wel meteen weg.

Tja,en dan ga ik nadenken he Haha!

De Passier GG heeft een enorm diepe zit,en steunt ontzettend in de rug.Bovendien had ik in dat zadel weer gewoon een holle rug,en ging niet automatisch als een zoutzak Clown zitten. Dat kan ook gewoon niet op dat zadel,want hij zet je automatisch in de houding!!

mag ook wel voor dat geld Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:12

NaVy! schreef:
Heeee.. wat een idee..! Knipoog Ja, daar is mijn keuze inderdaad op gevallen..

Ik zou zo'n boomloos zadel eerst maar eens een paar keer testen, voor dat je er eentje aanschaft. Ik heb namelijk ook het idee dat je daar weinig steun op hebt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:42

Citaat:
heb namelijk ook het idee dat je daar weinig steun op hebt.

dat kon nog wel eens aardig meevallen......dat dacht ik ook, tot ik er eentje 2e hands kocht.
Alleen in mijn Australian Stockzadel zat ik steviger, maar het boomloos zadel ligt veel steviger op mijn paard; als ie een keertje een paar meter opzij springt, hangt het niet meteen aan de zijkant.....en ik lig er niet meteen naast....
behalve die ene keer dat ie me eraf bokte doordat iemand anders hem een lel met een zweep gaf Boos!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 21:54

Precies Cayenne!! God, ik wordt steeds wijzer.
Dit zadel duwt mij als het ware, ook bol, terwijl ik een holle rug heb. Bij de Cesar nemen ze dit als probleem (hol), maar zoals jij het zegt.. Een mens heeft een natuurlijke houding van zichzelf, en als het zadel die persoon in een andere houding dwingt, is het logisch dat dat op den duur problemen geeft..

Tessebes, ik heb juist verhalen gehoord van mensen die steviger zaten. Misschien zijn de beenwrongen een punt dat gemist wordt, maar nu heb ik ook weiniug aan mijn beenwrongen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:30

NaVy! schreef:
Precies Cayenne!! God, ik wordt steeds wijzer.
Dit zadel duwt mij als het ware, ook bol, terwijl ik een holle rug heb. Bij de Cesar nemen ze dit als probleem (hol), maar zoals jij het zegt.. Een mens heeft een natuurlijke houding van zichzelf, en als het zadel die persoon in een andere houding dwingt, is het logisch dat dat op den duur problemen geeft..

Tessebes, ik heb juist verhalen gehoord van mensen die steviger zaten. Misschien zijn de beenwrongen een punt dat gemist wordt, maar nu heb ik ook weiniug aan mijn beenwrongen..

Het is echt waar hoor! toen ik in mijn eigen houding zat op mijn passier was het goed. Een zadel waar je bol in gaat zitten kan niet goed zijn!
Je ruggewervels gaan in een andere houding staan! Wat interessant dat er hier nog iemand is die dat probleem kent! Ik dacht altijd dat ik de enige was namelijk! Heb namelijk zelf geprobeerd te achterhalen waar mijn rugklachten vandaan kwamen,en kwam er achter dat het nadat ik op mijn eigen zadel zat over was. !
nu weet ik dus hoe ik ermee om moet gaan.Ikkan mijn eigen zadel niet op die fries leggen want dat past niet,maar nu rijd ik altijd eerst de fries en daarna mijn eigen paard. Op die fries probeer ik mijn rug zoveel mogelijk hol te houden,en daarna stap ik op mijn eigen zadel!
Volgens mij is het heel goed bij Rugklachten als je een zadel met een diepe zit hebt. Op die manier ga je meer rechtop en met een holle rug zitten.
Dat merkloze zadel had namelijk een ondiepe zit,en dan heb je meer ruimte bij je onderrug waardoor je bol gaat zitten!
Echt leuk dat mijn probleem hier herkent wordT! OK dan!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:26

Tja.. ze zeggen ook dat je op een Spaans zadel meer steun hebt, maar ik heb nog nooit zo'n pijn in m'n rug gehad.
Ik denk dat het per persoon anders is. De 1 zweert bij een boomloos zadel, de ander kan niet zonder dressuurzadel. Ik denk niet dat je op uitspraken van anderen af moet gaan, maar het juist een paar keer moet proberen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:04

Dat denk ik inderdaad ook.. Zo heb ik 2 maanden op een westernzadel gereden, en het vervolgens 6maanden ijn de kast laten liggen omdat ik het er nog geen half uur op volhield. Terwijl er ook mensen met zo;n zadel 160km rijden..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:08

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:23

Ik zelf zit niet op een engels zadel. Op geen enkele merk.
Ik rij dan zelf met een doma vaquera zadel. Maar ook een western zadel en andere spaanse en portugese zadels.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:32

Ann, dat duurt me te lang. Wat zadels betreft wil ik voor 2004 klaar zijn, qua keuze, is mijn goed evoornemen. Ik ben al zo lang bezig met de Barefoot..