Falabella's in de tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Falabella's in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:10

Heel simpel: nee.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:15

Dat kan echt niet...maak een hondenhok en neem een hond, kun je ook elke dag mee wandelen

Equiindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:23

Ik denk dus dat het in jouw situatie nier erg handig is om één shetlander te nemen, laat staan twee. ;)
Laatst bijgewerkt door Equiindra op 08-11-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:44

kekaro schreef:
Dat kan echt niet...maak een hondenhok en neem een hond, kun je ook elke dag mee wandelen

:')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:52

Een ruimte van 100m2 is veels te klein als ze daar 24/7 moeten staan.Ook kleine paardjes moeten voldoende bewegingsruimte hebben en af en toe hun benen kunnen strekken.
Beetje stappen aan de hand is niet voldoende...

Zelfs 1000m2 zou te klein zijn voor die ukkies,paard houden is niet alleen parkeren op een postzegel en een pluk hooi erbij.Goed nadenken over wat zo'n diertje nodig heeft ;)

De tuin lijkt groot en het is verleidelijk maar uit oogpunt van de diertjes verre van ideaal.

Behalve ruimte om te spelen heb je ook met regelgeving te maken,mestafvoer,afrastering enz.

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 21:41

Ik wil niet raar overkomen hoor, maar jullie hebben paarden van 1.75 (ofzoiets) en die staan in een box van 3 bij 3 en dan kunnen niet 2 shetjes in een stal met paddock bij mij in de tuin? En de mest kan bij een boer bij ons om de hoek, de stal is ook geen probleem, en in de zomer gaan we ze op een wei zetten. Plus dat ik in de winter ook met ze fiets en ze lekker laat rennen en vrijheidsdressuur, ect. ga doen. Dus daar zie ik het probleem niet in! Oja en de paddock gaan we met rubbermatten of zo iets doen omdat we al genoeg info hebben dat Falabella's het zand op kunnen eten omdat ze zoveel eten. En het hooi en stro doen we in een schuur of naast het stalletje iets laten bouwen. Dus ik zie verder geen probleem meer?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:46

Hoezo hebben wij paarden van 1.75 in een box van 3 bij 3 staan? Helemaal niet hoor. Het gaat niet, echt niet, het is veel te klein. Hoe graag je het ook wilt. Wat is voor jou het belangrijkste, dat jij lekker twee ponys hebt, of dat de ponys gelukkig zijn?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:53

Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde bokker zijn/haar paard 24/7 in een stal van 3 bij 3 zet.

100m2 is gewoon niet veel, hoe groot het ook mag lijken op het eerste gezicht. Ook falabella's hebben ruimte nodig om te kunnen rennen, spelen, grazen, noem maar op. 100m2 is dan écht te weinig. Daar doe je jezelf misschien een plezier mee, maar de pony('s) niet.

Ik weet niet waar je woont, maar je mag ook niet overal zomaar een pony in de achtertuin plaatsen. Dus ik zou op dat vlak eerst maar eens wat research doen (als je dat nog niet hebt gedaan), of het in jouw buurt gedoogd is om landbouwhuisdieren te houden.
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 08-11-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:54

Ik heb mini pony's. Wij hebben ze in de winter in een bak van 20x40 staan. Hier kunnen ze net hun energie in kwijt. Ik heb ze op een kleiner stukje gehad maar daar werden ze heel vervelend. Ik zou het niet doen als ik jou was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:59

Ts, ik heb 1 hectare voor 2 D-pony's... 10.000 m2 dus.

10 bij 10 is leuk als tuin, niet voor paarden. Ik zou zeggen; neem wat kippen oid :+

Als je echt goed voor pony's wilt zorgen, dan moet je ook eerlijk zijn en 'wat ik wil' aan de kant zetten voor 'wat voor de pony's belangrijks is'. 100 m2 is echt niets :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:08

TS, nee dit gaat echt niet lukken. In het prille begin zal het wel gaan, maar als snel zal je merken dat het weitje enorm kaal gaat worden. Ze zullen het helemaal afgrazen en kaal lopen en na wat buien regen wordt het één grote modderpoel. Het is veel te klein om ze dan om te weiden.

De enige manier om ze op een klein stuk te kunnen houden lijkt me een ruime schuilstal en paddock met goed gedraineerde bodem en dan goed kwaliteit hooi/voordroog gaan voeren. Maar dit lijkt me niet eens haalbaar in een tuin van enkel 100m2. En daarbij kan ik me niet voorstellen dat je ouder dit goed zouden vinden. En hoe dan ook blijft 100m2 erg klein, dit is gewoon 8 keer kleiner dan een gemiddelde rijbak.

Bedenk ook nog eens dat je een vergunning aan zal moeten vragen voor een schuilstal. Wat ga je met de mest doen? Ik heb twee shetten aan huis (op 7500m2) en die produceren stiekem toch behoorlijk wat mest! Om nog maar te zwijgen over wat de buren en andere omwonende er van gaan vinden ....
Als je om (die) pony's geeft laat je je droom varen, want zij zullen er helaas de dupe van worden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-11-13 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:11

Wilde net reageren op Delphi dat het kleiner ipv groter dan de rijbak moest zijn toen ze het net veranderde :D Anyways, TS, je idee is gewoon niet reëel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:11

NesxNas schreef:
Wilde net reageren op Delphi dat het kleiner ipv groter dan de rijbak moest zijn toen ze het net veranderde :D Anyways, TS, je idee is gewoon niet reëel.

Hihi ik was niet helemaal wakker denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:12

Delphi schreef:
NesxNas schreef:

Hihi ik was niet helemaal wakker denk ik :D

Ik dacht ook al: 20x60 is toch echt 1200 m2 haha en ik maar overrekenen :D

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:14

Gewoon niet doen. Je kunt niet twee pony's op zo'n klein stukje houden. Als ze gaan spelen breken ze heel de tent af. Plus dat het een blubzooi wordt.

Hoe denk jij dat ze hun energie kwijt kunnen? Ik zie het al gebeuren als je gaat fietsen, hang je er straks als een vlaggetje achteraan :+ Hihaaaa. :Y)

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:17

Dit kan echt niet denk wel een beetje naar
Ze moeten genoeg beweging hebben en de buurt met er mee eens zijn
10x10 is heel klein reken maar is uit
dat past gewoon echt niet
Geen mogelijk heit om ze in een weiland dicht bij te zetten

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:19

Als er taxus is in je tuin is zeker niet doen! :)

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:21

Mijn 2 mini die hebben een wei tje van 10 bij 10 binnen 3 weken helemaal kaal dat er geen sprietje meet op staat dus dat kan echt niet. En dam gaan ze zant eten enzo en kijgen ze diaree en daar word je niet volijk van hoor en je paardje ook niet

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:24

nou dit lijkt me niet de ideale situatie voor 1 laat staan 2 ponny's , misschien een idee om een hond te nemen daar kun je ook mee wandelen en fietsen en die zou dit formaat tuin fijn vinden

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:29

Misschien eerst wat meer informatie ook inwinnen over falabella's...het is niet al wat klein is dat een falabella is. Dit paardenras moet altijd een Argentijns papier hebben dat je verzekerd dat je een raszuivere falabella hebt en dan kosten ze handenvol geld!

Zie deze voorwaarde van het Europese falabella stamboek,
Citaat:
Raszuivere Falabellas zijn in het bezit van originele stamboek papieren, waaruit de originele herkomst van de Falabella kan worden afgeleid. Tevens is een voorwaarde dat zowel de vader als de moeder en minimaal de drie daaraan voorafgaande generaties 100% raszuiver moeten zijn en aantoonbaar moet zijn dat de voorvaderen en- moeders afkomstig zijn van de Falabella ranch Establecimientos Falabella uit Argentinië.

Sowieso, zelf heb ik negen AMHA minipaardjes en heb zo'n anderhalve hectare grond voor hen met stallingen en paddock...ik zou ze ook nooit houden op zo'n klein stukje grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:34

juliexxxx schreef:
Als er taxus is in je tuin is zeker niet doen! :)

Dit geldt voor alle giftige planten, niet alleen taxus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:41

Selina16 schreef:
Ik wil niet raar overkomen hoor, maar jullie hebben paarden van 1.75 (ofzoiets) en die staan in een box van 3 bij 3 en dan kunnen niet 2 shetjes in een stal met paddock bij mij in de tuin? En de mest kan bij een boer bij ons om de hoek, de stal is ook geen probleem, en in de zomer gaan we ze op een wei zetten. Plus dat ik in de winter ook met ze fiets en ze lekker laat rennen en vrijheidsdressuur, ect. ga doen. Dus daar zie ik het probleem niet in! Oja en de paddock gaan we met rubbermatten of zo iets doen omdat we al genoeg info hebben dat Falabella's het zand op kunnen eten omdat ze zoveel eten. En het hooi en stro doen we in een schuur of naast het stalletje iets laten bouwen. Dus ik zie verder geen probleem meer?

Ik heb een fjord van 1.50 op 15x300...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:42

Selina16 schreef:

Als je het allemaal zelf zo goed weet.... waarom dit topic dan???

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:46

en waarom dan al die reacties van niet doen niet doen. zo te lezen heeft TS haar besluit al genomen en komen er 2 ukkies in de tuin..

Tevens heeft ze ook een punt over de paarden in een 3x3 stal. Er staan zat paarden 23/7 op stal.. Dat is idd ook niet helemaal goed voor een paard ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:47

Gelukkig heeft de ts ook nog ouder(s) en ik heb het vermoeden dat die niet zomaar hun tuin laten veranderen in 1 modderpoel, met een smakelijke mestbult :')