Paard >50km verder gestald, hoevaak gaan jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:15

Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Mijn paard heeft dit jaar op een stal op 110km afstand gestaan. Ik ging hier 5x pw naartoe.
Het was voor mij goed te doen, maar het werd wel zwaar in de tijd dat ik full-time werkte en dan nog door naar stal kon. Op die dagen maakte ik toch 450 km per dag met de auto. Toch heb ik een erg fijne tijd gehad en was het ieder uur reistijd waard.

Tegenwoordig staat ie vlakbij, op 20 km afstand. Ik hou opeens tijd over ;)

crazygirl1

Re: Paard >50km verder gestald, hoevaak gaan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 21:12

Respect voor de gene die hun paard ver stallen en toch regelmatig langsgaan. Maar blijkbaar zijn het toch vaak paarden die op rust/pensioen/jong zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:30

Mijn 2 bejaarde paarden staan op 155km, de jonge paarden 18km v huis.
Naar de oude paarden gaan we 2-3x per jaar.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:46

Ik nu op dit moment 45 km dus val mee maar rij er elke dag heen.

Soms is het wel zwaar mja moet er wat voor over hebben.

Ben wel bezig met het zoeken van een weilandje en dan lekker dicht bij huis

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:59

Mijn paard staat sinds 2 maanden op 40 minuten afstand(ongeveer 40 km). Hiervoor stond hij op 600 m afstand.
Hij heeft nu 24-uurs-groepshuisvesting met 7 andere ruinen, loopstal, stukje verhard, zand en weide. Onbeperkt ruwvoer en volledige verzorging.
Waarom? Omdat ik zelf een chronische aandoening blijk te hebben en op een self-service stal stond waar we vrijwel alles zelf moesten doen en ook onderling voor elkaar. Ik kan dit lichamelijk niet meer aan.
In de winter is het wachten op en 'vechten' om een paddock. En uiteindelijk dan dus nog minimaal 20 uur per dag op stal, dat wilde ik niet meer.
Ik sta nu op 500m van het bos, dat is ook super, mijn paard is niet meer geschikt voor werk in de bak maar wel voor buitenritten en dit was op de vorige stal niet ideaal, geen goede uitrijmogelijkheden.
Ik ga nu 3 a 4x per week naar mijn paard, en dan hoef ik niks, alleen maar te genieten. En op de dagen dat ik werk kan ik na mijn werk lekker thuis instorten zonder dat ik nog weg hoef.
Scheelt wel dat 1 van mijn beste vriendinnen die ook de vorige eigenaar van mijn paard is er ook staat, die kijkt ook naar mijn paard als ze er is, dus extra oogje in het zeil.
Ondanks dat de reden waarom ik dit gedaan heb niet leuk is ben ik er erg gelukkig mee, mijn paard heeft de vrijheid, super verzorging en ik heb zelf meer rust. En daar rij ik graag een eindje voor.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:56

Mijn rijpaard staat op ruim een uur van mijn huis, en ik ga er 2 keer per week heen. Ze staat op een soort trainingsstal waar ze in de week 2x wordt gereden, en dan rijd ik in het weekend zelf nog twee keer. Ze is nog jong en ik vertrouw mezelf niet genoeg om een goed trainingsschema aan te houden of überhaupt te trainen zonder begeleiding. Ik rijd al jaren op de stal waar ze staat, en met de lessen die ik hier in de buurt al heb gezien, heb ik er niet erg veel vertrouwen in om een stal te vinden waar de begeleiding even goed is.
Het helpt wel dat ik elk weekend bij mijn vader ben, en die heeft daar vlakbij een appartement, dus we rijden vrijdag daarheen en van daaruit is het nog maar 15 km, dus een kwartiertje met de auto.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:00

Mijn haflinger stond op zo'n 120 kilometer van mij, gelukkig maar tijdelijk (twee maand uiteindelijk). Ik ben vorig jaar verhuisd naar Utrecht, en ik vond het lastig om een fijne stal te vinden. Dus eerst goed gezocht, met als gevolg dat ik twee maand lang 2 keer per week met de trein naar mijn ouders moest om mijn pony te zien. Alles behalve ideaal, van deur tot deur was ik 2 uur onderweg. Gelukkig staat ze nu weer op 10-15 minuutjes fietsen *\o/*

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:04

Mijn wedstrijdpaard staat nu al 1,5 op meer dan 40km van waar ik woon.
Ik zit tijdens de week ook nog eens op kamers, nog eens 80km verder, dus iedere dag gaan is geen optie :P
Ik ga drie keer per week naar stal om te rijden en voor de rest wordt hij door de mensen van daar verzorgd en bijgereden/gelongeerd.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:08

Bij ons op stal staat een paard waarvan de eigenaar uit Amsterdam komt!
Zij komt af en toe met de trein maar zie haar niet vaak :P
Paard heeft hier een super leven dus snap de keuze wel!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 21:34

@History: wordt je paard dan 3x per week intensief door jou gereden en de rest van de week rust? Is het dan niet moeilijk om het (wedstrjd)niveau te behouden?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:50

Mijn paard staat op 45 minuten afstand (met brommobiel). Als het echt moet zijn we er in 20 minuten met de auto, maar zelf heb ik daar het rijbewijs niet voor.

Ik ga minimaal 4x per week. Helaas soms alleen maar om het voer klaar te zetten, omdat het dan stikdonker en nat is en we geen goede (binnen)bak hebben. Paard heeft het overigens super, wordt gevoerd en binnen/buiten gezet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:51

Ik ga 1x per week en dan blijf ik bij mijn ouders slapen... dus zie hem 2 dagen zeg maar....

Ow, vraag compleet maken... 100km verderop.. 1-1,5 uur reizen :p

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:52

Ons paard (en voorheen paarden - eentje is verkocht) staat op 63 km van ons huis - 50 minuten rijden enkel. We gaan minimaal twee keer per week, als het lukt drie keer.
We hebben hiervoor gekozen omdat hij daar altijd buiten kan staan met andere paarden en bij ons in de buurt kan je alleen op stal. Plus de faciliteiten zijn super.

We rijden nu 2,5 jaar over en t weer - ja soms is het wel zwaar (concentratie autorijden en de extra tijd die je kwijtbent) maar we gunnen het hem graag. Dat we daar nog steeds zijn heeft ook met de relaxte sfeer te maken.

Op termijn hoop ik een huisje + wei te kopen ... maar ja wie wil dat niet :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:56

Ik wil dat dus niet :$ geen paard meer aan huis! :o

Hij had best wat dichterbij mogen staan hoor... Maar aan huis hoef ik het niet meer :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:57

crazygirl1 schreef:
@History: wordt je paard dan 3x per week intensief door jou gereden en de rest van de week rust? Is het dan niet moeilijk om het (wedstrjd)niveau te behouden?

neenee, hij wordt tijdens de week ook een aantal keren bijgereden en gelongeerd

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:48

De stal waar ik rijd is ook ruim 40km rijden.
Wel is het op 10 km van mijn werk. Het gaat niet om mijn eigen paarden, dus de verzorging wordt gewoon gedaan. Ik ga toch 4/5x in de week erheen, ook in het weekend.
Gewoon omdat ik hier een super kans en leuke paarden/mensen heb gevonden is het me de benzine meer dan waard :).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:54

ik heb de luxe van een stal 3km van mijn huis, maar ga dan ook wel elke dag 1,5 tot 2,5 uur op uitzonderingen als familiedagen of examens na dan

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 23:05

Het is natuurlijk wel ideaal als het niet veel omrijden is tussen werk-huis. Toch verbaasd het me dat er toch meerdere hun paard ver weg stallen voor het welzijn van hun paard :) Niet gemakkelijk, zeker niet als je paard intensief wil rijden/wedstrijd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:26

Nee, gemakkelijk is anders inderdaad... :P Maar i.m.o. wel noodzakelijk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:23

Mijn paard heeft twee jaar bij m'n ouders gestaan, 65 km verderop. Ik ging door de week twee of drie keer en in het weekend een nachtje blijven slapen zodat ik dan ook nog twee keer kon. In de winter moesten we ook nog een kleine 10 km met de trailer naar een binnenbak omdat die van ons zeiknat en onverlicht was. Dat was doordeweek wel pittig. Ben enerzijds wel blij dat ze nu nog maar 10 km verderop staat, anderszijds werd ze bij m'n ouders precies zo verzorgd als ik het zelf wilde en kreeg ze ook nog aandacht van m'n familie. Ze heeft het goed, waar ze nu staat, maar af en toe mis ik het nog wel dat ze niet meer bij mijn ouders aan huis staat.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:41

Mijn pony staat op 30 km afstand (half uurtje). Afhankelijk van hoe druk ik ben probeer ik 3 tot 4 x per week te gaan. Hier in de omgeving zijn er maar weinig stallen waar de paarden buiten komen en als dat dan kan is het zelfservice.
Toen ik ben gaan werken kon ik het gewoon niet aanzien dat hij het grootste gedeelte van de dag op stal stond, als ik er dan was wilde ik dat hij er zo veel mogelijk uit kwam, dus ik trainde ook niet altijd.
Nu moet ik misschien wel een uur reizen, maar dat kost minder tijd dan 2 tot 3 uur naast de paddock wachten. Ik train gewoon elke keer als ik er ben en soms doet een stalgenoot hem wat beweging geven als het maar 2 keer lukt om te komen.
Hij komt nu elke dag, de hele dag buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer.
Sta hier nu 3 jaar en ben ook een aantal keer langere tijd naar het buitenland geweest voor mijn werk en dan weet ik gewoon dat hij het super heeft!

Ik vind elke dag sociaal contact met andere paarden en veel natuurlijke beweging belangrijker dan elke dag contact met mij! En ik weet zeker dat hij er ook zo over denkt.

Linda2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:21

Mijn pony staat 15 kilometer van huis en ik ga iedere dag

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:36

Mijn paard staat ongeveer 20km verderop. Het is geen 50km maar wel een half uur rijden.
Ik ga elke dag, soms wel 2 keer per dag.
In de regen is het wel vervelend, maar ik heb een goede regenjas dus ik red me wel.
(Hoe de winter gaat, zie ik dan wel weer)
De reden dat ie zo ver staat is dat t gewoon een fijne stal is, alles wat ik wil is aanwezig.
Daarnaast staat m'n paard daar ook super!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:40

Die van ons staan 30 km verderop. Meestal gaan we elke dag maar met slechter weer soms 2 dagen in week niet soms 1 dag niet.. Staan hele dag buiten en alles word geregeld dus die dagen rust zijn wel fijn voor ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:42

10,5 kilometer, op de fiets :) dus 21 km op een dag.. In de zomer 4/5 dagen per week, winter 3/4 dagen