'Low'-budget bak aanleggen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:41

Ken verschillende bakken :D Dus ik vond het wel leuk om te reageren.

1 bak, plasticken palen, met 3 linten er om. 1 op 1.40 1 op 90 cm en 1 op 45 cm (tegen de shetties)

1 low budget bak met opgescharrelde palen wat maar 10 euro koste voor 50 palen (twaren en mans genoeg!) Lint op 2 lagen. Op 50 cm en op 1 meter.

En 1 low budget bak met een beukenhaag van 80 cm hoog. Met palen er tussen en 20 hoger 1 draadje. Ziet er enorm luxe uit, maar heeft hun eigenlijk niet heel erg veel gekost!

Jibbel

Re: 'Low'-budget bak aanleggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:18

Beukenhaag is prachtig en poepiechique idd, en voor ons heel makkelijk aan te komen (vriend is hovenier), maar helaas geen optie ivm de locatie waar de bak komt. Anders had een natuurlijke afscheiding zeker een goede optie geweest.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:23

Die van ons staat vrij hoog, denk wel op 1.50!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:07

sliert schreef:
Ts; om de bak heb ik een grasstrook en een beukenhaag. Daar lopen de paarden niet los in. {kan ook niet, aangezien ik de bak niet volledig af kan sluiten}. Om de paddocks en longeercirkel heb ik beoband + stroomdraad {en nog een beukenhaag}.
De beukenhaag hebben we 4 jaar geleden gekocht via een internetwinkel {ergens bij de belgische grens...geloof dat het Potgieter ofzo heette}. In 1 weekend 1000 kleine boompjes geplant {in de stromende regen}. Nu, 4 jaar later, staat er echt een mooie afscheiding {die wel een aantal keren per jaar gesnoeid moet worden}. Staat echt poepie chique en als je geen paarden in de bak los doet, vind ik het persoonlijk vele malen mooier dan band.
Hier een meidoornhaag (ca. 1.50 m hoog) om de bak, vind het afgezien van het snoeien :( ideaal en een fraai gezicht. Bak ligt voor het huis, dus dan wil je het extra mooi ;) Ingang kan ik afsluiten met twee stroomlinten.

Jammer dat een natuurlijke afscheiding bij jou niet kan Jibbel. Achter huis hebben wij paddocks, die ik incidenteel gebruik voor rijden en lesgeven. Daar zit gewoon stroomlint (breed van Callagher) om. Heb wel wat meer hoekisolatoren gebruikt, zodat het makkelijker regelmatig op te spannen is. Hebben daar twee linten, hoogste op 1.20 m schat ik. Zit nog wel een houtsingel achter, dus een paard gaat er niet zo snel overheen. Dan nemen ze eerder de heg om de buitenbak :D Enige nadeel vind ik dat we rechte palen om de paddock hebben en de isolatoren dus uitsteken t.o.v. de grond. Ben er een keer lelijk met mijn been achter blijven hangen.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:16

Hier ook een bak met 3 rijen dun schrikdraad. Er kan wel stroom op. Meeste palen staan rechtop, maar moet heel eerlijk zeggen dat is ze veel liever schuin zie. Let ook even op aan welke kant je het schrikdraad bevestigd. Bij ons zijn er van die zwarte ringen aan de binnenkant bevestigd. Auw auw auw :') Succes met het bouwen van je bak! Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien! :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:22

Hier ook gewoon een bak gemaakt van 40m x 20 m vanuit een stuk weide. Gewoon verder gegaan met mijn weidepalen (staan op 1,35m en zijn 10 cm diameter) en 3 rijen schrikdraad van Gallagher zoals de rest van de weide. De boer heeft dit stuk omgefreesd en recht getrokken. Super piste. Met dit noodweer is heel mijn weide klets maar dan ook kletsnat en in de piste is geen plas te bespeuren. Regelmatig door de boer laten trekken en de paarden er niet te veel los in en je kan al een heel eind verder.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:39

Suusenmalvin schreef:
Hier ook een bak met 3 rijen dun schrikdraad. Er kan wel stroom op. Meeste palen staan rechtop, maar moet heel eerlijk zeggen dat is ze veel liever schuin zie. Let ook even op aan welke kant je het schrikdraad bevestigd. Bij ons zijn er van die zwarte ringen aan de binnenkant bevestigd. Auw auw auw :') Succes met het bouwen van je bak! Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien! :D

Das idd wel een handige, om het lint buitenom te laten lopen met het oog op de isolatoren. Zeker omdat ik het mijn vriend eigenlijk niet wil aan doen om de palen er schuin in te moeten boren/slaan. Het zou zonde zijn van mijn paard of laarzen als ze zich openhalen aan de isolatoren..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:42

Jibbel schreef:
Suusenmalvin schreef:

Das idd wel een handige, om het lint buitenom te laten lopen met het oog op de isolatoren. Zeker omdat ik het mijn vriend eigenlijk niet wil aan doen om de palen er schuin in te moeten boren/slaan. Het zou zonde zijn van mijn paard of laarzen als ze zich openhalen aan de isolatoren..

Bij mij hangen de isolatoren langs de linkerzijde aan de binnenkant en langs de rechterzijde langs de buitenkant. (Dit was het makkelijkste voor de draad en om goede stroom te kunnen hebben).
Ik heb meer problemen met de rechterzijde om tegen de paal aan te komen dan dat ik aan de linkerzijde tegen de isolatoren aanbots. Misschien dat het scheelt dat er bij mij wel stroom op de draad staat, maar mijn paarden lopen heus niet tegen de draad. Niet zonder en niet met mij op hun rug :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:47

Ik heb een soort beoband, niet om de bak maar om de roundpen, 3 lagen en ook nog lint. Dat lint was omdat mijn paard er probeerde doorheen te gaan met grondwerken (nadat ze een paar schokken kreeg heeft ze het overigens nooit meer geprobeerd). Mijn vriend heeft het 1 keer strakker moeten trekken, het zit er nu iets van 10 maanden op.
De verkoper heeft ook een advertentie hier op bokt: http://www.bokt.nl/markt/ad/204821/afra ... geercirkel

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:52

Op onze stalling zit er ook lint om de bak, toevallig hadden we het er gister over. De stalhouder vertelde dat hij het af en toe wel weer strak moest spannen, en hij had liever iets dunner lint gehad omdat dat minder wind vangt. Het lint wat hij nu heeft is 4cm.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:53

Ik lees mee.

Maar even over de beukenhaag: had ik ook mooie plannen mee maar bij mij staan er zielige afgebeten stammetjes want mijn paarden vreten ze dus op. Nog sterker: mijn ene paard is in de overtuiging dat ze giraffe is, want de beukenhaag van de buren die boven mijn 2 meter hoge omheining komt, is ook opgevreten, je ziet precies waar ze er niet bij kan (buurman ook blij dat ie dat niet hoeft te snoeien, maar voor mijn "haag" dus een ramp)
Heb achterin een gemengde haag geplant van meidoorn en hondsroos, denk je, prikkende doornen, daar blijven ze wel vanaf... Eh nee, daar is niks meer van over, alles is opgegeten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:48

Urielle schreef:
Ik lees mee.

Maar even over de beukenhaag: had ik ook mooie plannen mee maar bij mij staan er zielige afgebeten stammetjes want mijn paarden vreten ze dus op. Nog sterker: mijn ene paard is in de overtuiging dat ze giraffe is, want de beukenhaag van de buren die boven mijn 2 meter hoge omheining komt, is ook opgevreten, je ziet precies waar ze er niet bij kan (buurman ook blij dat ie dat niet hoeft te snoeien, maar voor mijn "haag" dus een ramp)
Heb achterin een gemengde haag geplant van meidoorn en hondsroos, denk je, prikkende doornen, daar blijven ze wel vanaf... Eh nee, daar is niks meer van over, alles is opgegeten.

Ohhh wat zonde!!
Hier laten de paarden ze wel met rust gelukkig.
Want er wordt alleen in gereden.....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:35

Jibbel schreef:
Nicole, goede tip! Eigenlijk helemaal niet over nagedacht idd. :) Weet jij zo toevallig ook de afstanden tussen de letters? Zal vast makkelijk te vinden zijn hoor, maar dan hoef ik niet te zoeken. :P

Afstanden bordjes:

6m - 14m - 14m - 6 m

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:42

Ik heb super fijn lint van horsefriend. Echt een aanrader!
We hebben voorheen lint 3x moeten vervangen, omdat het inderdaad slap werd en ging hangen. Dat is bij dit lint absoluut niet het geval. We hebben op elke hoek een spanner gezet, zodat je het af en toe nog wat bij kunt spannen.

http://www.horsefriend.nl/artikel/Omhei ... 0mtr..html

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:24

Thnx Revanches!
Bij nader inzien ga ik denk ik geen bordjes op de palen vastschroeven, maar gewoon van die prikletters in de grond steken. Dan is de afstand tussen alle palen gewoon hetzelfde.

Nina88, thnx voor de tip, ik ga er even naar kijken.

Ik ben er wel over uit dat het band of lint moet worden en dan het liefst in het groen of bruin.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:41

Dit is mijn 20x60 bak.De grond is gewoon zand gemixt met geel zand. :j Wij hebben een erg droge grond, dus hebben er vrijwel nooit plassen in. Daarnaast hebben we een melkveebedrijf en dus een eigen sleep voor de bak. :D Dat is ook wel nodig, want dan hou je 'm een beetje mooi en strak. :j Bodem is prima te rijden. :j Heeft niet apart veel geld gekost. Zoals je kunt zien hebben we van dat wat dikkere lint als omheining.

Afbeelding

Edit: Wij hebben zelfs de dressuurbordjes zelf gemaakt *\o/* *\o/* In het kader van bezuiniging. :D Ze zijn erg mooi en duidelijk geworden. Wij hebben trouwens gekozen voor prikpaaltjes ervan te maken, dit voor als we een keer een proefje willen oefenen in een 20x40 bak (dus dat we de ba k even afzetten).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:22

Ziet er goed uit MelanieB! Goed idee ook om de bordjes zelf te maken.
Handig dat jullie een eigen sleep hebben. Ik heb nu een handmatige sleep voor mijn paddock, maar ik kan me zo voorstellen dat ik handmatig een bak slepen snel zat wordt.
Maar eerst maar eens een start maken met de aanleg, waarvan ik hoop dat het niet al te lang meer op zich laat wachten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:25

Jibbel schreef:
Ziet er goed uit MelanieB! Goed idee ook om de bordjes zelf te maken.
Handig dat jullie een eigen sleep hebben. Ik heb nu een handmatige sleep voor mijn paddock, maar ik kan me zo voorstellen dat ik handmatig een bak slepen snel zat wordt.
Maar eerst maar eens een start maken met de aanleg, waarvan ik hoop dat het niet al te lang meer op zich laat wachten.

Handmatige sleep achter een zitmaaier binden doet wonderen!

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:37

Hier sleep ik de bak ook met een zitmaaier Myrthe. Maar die kan dat alleen trekken als de bak goed droog is, anders is het zand te zwaar.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:43

Melanie_B met welk zand hebben jullie gemengd? Hier ook erg droge zandbodem maar dat zand klinkt nogal in (wordt hard). En ik zie door de (zand)bomen het bos niet meer. pfff zoveel typen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 15:59

Wauw, weer een goed idee met die zitmaaier! Die hebben we, dus dat gaan we dan zeker eens uitproberen!

Echt fijn om zo even te kunnen sparren, zo kom je op ideeen waar je zelf niet over nagedacht zou hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:55

Mijn bak is vrij mul. Ik heb al vaker gelezen over de zitmaaier maar zou die niet te weinig vermogen hebben voor een zware bak?

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:10

Hier wordt ook de bak gesleept met een zitmaaier. Ik moet inderdaad de eerste paar rondjes voorzichtig rondsturen, wat kuilen ontwijken, niet te scherpe bochten maken, anders zit ik zo vast. Maar na een paar rondjes gaat het als een speer!
De ene zitmaaier heeft natuurlijk meer vermogen dan de ander, dus dat kan ook uitmaken. Volgens mij is die van ons maar iets van 10 pk.
Nog beter kun je een quad gebruiken! Lijkt mij ideaal, maar ja dat is niet low-budget haha. ;)

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:28

Ik heb een sleep voor achter de auto.