"Doet" jouw paard wat op de paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:48

Ik vind het helemaal niet gek als een paard 'niks doet' als hij op een kaal vierkant stukje zand staat.
Hij hééft niks te doen, dus wat moet hij dan?
Maar het heeft wel waarde: contact met andere paarden, buitenlucht en hij kan veel meer zien om zich heen wat leuker voor hem is.
Maar wil je dat je paard wat 'doet' dan moet je hem wat te doen geven, en bijv. een natuurlijkere omgeving, en niet alleen een vierkant stukje.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:50

Mijn verzorgpaard staat in de paddock meestal te eten als dat er is, of wat te kroelen/happen met d'r vriendin als die er bij staat. Anders snuffelt ze bijv. aan de mest die er nog in ligt van de vorige dag, scharrelt ze wat rond en als het daar droog genoeg voor is rolt ze een keer. Zo nu en dan komt er 's een sprintje/bok uit, maar ze staat ook vaak genoeg gewoon lekker voor zich uit te kijken :P
Denk dat de meerwaarde van die paddock ook is dat de paarden de mogelijkheid hebben om te bewegen, of ze dat willen of niet is dan de keuze van het paard. Op stal is er geen mogelijkheid om rond te scharrelen/sociaal contact te maken/etc, in de paddock is dat er wel als het paard daar behoefte aan heeft. En sowieso lijkt mij de frisse lucht en het verbreken van het 'patroon' (want zeg nou zelf, 24/7 in een krap hokkie staan werkt erg geestdodend denk ik zo) gewoon belangrijk.

mika11

Re: "Doet" jouw paard wat op de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:53

Hier zie ik dat de ruinen wat speelser zijn, die stoeien en klieren wat meer met elkaar.
De merries doen dat niet, die zijn heel anders.
Hier staan 4 merries en 4 ruinen bij elkaar, zomers in de wei en 's winters in een grote buitenbak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:00

In een paddock valt er natuurlijk vaak niet zoveel te doen. De meeste paddocks hebben maar een beperkt formaat dus je kan ook weinig doen om ze echt te laten bewegen. Als je een paddock hebt van 20x20 kan je wel op verschillende plaatsen wat hooi weg zetten en drinkplaats maken maar blijft toch niet zo groot om echt veel te lopen. Paddock zie ik meer als een ruimte om gewoon lekker fris buiten te staan met andere paarden. Mijn paard staat niet op een paddock. Maar als ik kijk naar paarden die op een paddock staan. Ja dan staan ze toch 9 van de 10 keer aan de hooibak geplakt. Daarnaast mag ik hopen dat een beetje paddock toch groter is als een stal en dat ze daarbij ook niet alleen staan en dus ook sociaal kunnen zijn onderling. Dus een paddock is zeker beter dan op stal. Waarbij je paard alleen staat, net z'n kont kan draaien en daarbij in z'n eigen urine staat. Zeker als er veel paarden staan denk ik dat het voor een paard heel prettig is om naar buiten te kunnen om een frisse neus te halen. Volgens mij een stuk prettiger dan de hele dag in die mest/urine lucht te moeten vertoeven.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:06

Mijn verzorgpaard gaat lekker kuilen graven en staan kijken naar van alles en nog wat.. Als ze druk is gaat ze schrikkerig doen naar alles wat voorbijkomt.. Van een blaadje tot het hondje van de buren tot een doodnormale auto is dan eng :')

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:16

De paarden staan nu nog op de wei, alleen afgelopen maandag niet vanwege de storm. Dus had ik tegen het eind van de middag Axel even losgegooid. Hij stond toen al bijna 24 uur binnen dus die wilde wel zijn benen strekken.. Maar hey, niet alleen -O-

* filmpje *

Op een gegeven moment leek ie wel over het hek heen te willen springen, terug naar stal. Gelukkig kwam even later een stalgenootje haar paard er bij zetten en konden ze even samen buitenspelen. Rennen, kroelen en aan de omgewaaide boom knabbelen. Vond ie een stuk leuker.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 00:34

IngeK schreef:
De paarden staan nu nog op de wei, alleen afgelopen maandag niet vanwege de storm. Dus had ik tegen het eind van de middag Axel even losgegooid. Hij stond toen al bijna 24 uur binnen dus die wilde wel zijn benen strekken.. Maar hey, niet alleen -O-

* filmpje *

Op een gegeven moment leek ie wel over het hek heen te willen springen, terug naar stal. Gelukkig kwam even later een stalgenootje haar paard er bij zetten en konden ze even samen buitenspelen. Rennen, kroelen en aan de omgewaaide boom knabbelen. Vond ie een stuk leuker.

Leuk filmpje! en een leuk paard!
je ziet hem biiijna over het hek heen gaan hahaha. Ja mijn paard doe je dus zeker geen plezier met alleen op de paddock staan, dus er moet echt een ander paard bij, anders staat ie heel de tijd bij het hek. Maar gelukkig heeft hij een vast vriendinnetje, dus dat zit wel goed. Maar zo beweeglijk als de jouwe, dat is die van mij niet!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:47

Dank je :)
Hij had ook al een hele tijd op stal gestaan en het waaide zo hard maandag, en hij is vier. Meestal is ie ook wel rustiger :D Ben benieuwd hoe het bij ons straks gaat als de wei niet meer begaanbaar is en ze in groepjes de paddock op gaan.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:03

Die van mij vermaakt zich wel :))
Blaadjes eten, om zich heen kijken, zo af en toe een sprintje, rollen ect.
Verschilt wel per dag, vind het wel grappig om naar te kijken!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:05

Mijn pony doet ook niets.. Beetje knuffelen met haar vriendinnetje dus dat is een meerwaarde
maar ze gaat niet vrijwillig aan de wandel of echt uit haar stekker ofzo :n

Rollen nu ook niet meer aangezien de paddock vrij nat is -O-

De paarden worden niet gevoerd op de paddock dus het is vooral 'een frisse neus halen'

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:15

Grazen, spelen, sprintjes trekken doen ze op de grote wei. In de paddock lopen paarden in en uit hun stalletje, lopen naar de drinkbak, liggen en rollen en zoeken die paar eikels die 's nachts van de bomen vallen. Vanuit de paddock kunnen ze nog naar een stuk naast het huis met nog een beetje gras en daar lopen ze ook. Er is toch echt wel meer beweging als in de stal hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:48

Hangt van je paard en de indeling van de paddock af. een kleine vierkante paddock van 10 bij 10 zonder voer zal niet voor veel meer beweging zorgen en eerder saai zijn dan een onoverzichtelijk pad met verschillende verbonden paddocks waar op verschillende plekken voer, water, liksteen of takken te vinden zijn.
In zo'n paddock krijg je naast die paar keer rollen en dolle paar minuten benen strekken en frisse lucht en meer uitzicht, nog een echte meerwaarde aan beweging omdat ze langs de verschillende plekken gaan lopen en een pad meer uitnodigd tot sprintjes trekken dan een korter vierkantje.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:24

Wij hebben hier een echt grote paddock, maar ook dan doet hij niks. Maar misschien heb ik wel gewoon een heel rustig paard. Dat is hij ook wel, heel ontspannen

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:31

De jonge paarden gaan nog wel eens even uit hun dak en dan gaan de ouderen ook echt aan de kant staan die doen inderdaad niet veel meer dan hooi op eten en een beetje scharrelen soms. Op het land zijn ze inderdaad veel meer aan het rennen we gaan ook in de winter regelmatig met ze naar de verenigingsbak om ze te laten rennen maar dan moeten we er ook zelf achter aan en ik vraag me dan altijd af wie er nou meer beweging dan krijgt ik denk wij :D
Laatst bijgewerkt door geshahquille op 03-11-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:34

Mijn paard is ook zo.
Wij hebben geen paddocks, maar als ik hem in de binnenbak laat, gaat hij rollen, stapt een rondje en staat dan alweer aan de deur te wachten tot ik kom...
Op de weide graast hij wel lekker rustig, maar na 2-3 uur is het ook wel goed geweest, dan staat hij ook bij de poort te hinniken.

Mijn paard gaat ook nooit uit z'n dak als hij in de weide of binnenbak komt, en mijn paard is een 'stalpaard'.
Ik ben ook geen voorstander van 23/24 box, maar ik denk dat mijn paard niet blij zou zijn als ik hem 24/24 in de weide zou laten.
Ik zou hem graag elke dag enkele uren buiten hebben, maar de mogelijkheid is er niet bij deze stal. (ik bedoel in de winter en bij slecht weer, niet dat mijn paard nooit buiten komt hoor).

Ik denk dat dit van paard tot paard afhangt, want mijn paard is altijd heel rustig op stal en heeft altijd hooi. Hij heeft geen stalgebreken of andere problemen.
Ik denk dat hij juist ondeugden zou krijgen als hij een halve dag op een paddock zou staan ofzo...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:53

Hier 24/7 op paddock paradise weinig gras meer wel op verschillende plekken hooi in slowfeeders en die lopen de hele dag heen en weer! Niet normaal wat ze afleggen.
Toen mijn merrie nog een paar uurtjes per dag in de paddock stond en de rest op stal stond ze ook voornamelijk stil het ligt er dus aan wat ze te doen hebben als ze vrij mogen bewegen en dat is in een paddock zeer weinig!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:57

Mijn paard bewoog altijd wel vrij veel in de paddock. Stukjes lopen, even bij vriendjes kijken, liggen in het zand, rollen.. Ze hebben veel meer vrijheid om iets te doen. In een box verplicht je ze gewoon tot stilstaan. En inderdaad de frisse lucht/het sociale contact vind ik erg belangrijk.

Op dit moment staat ze nog in de wei. De paddocks zijn helaas erg nat dus denk niet dat ze dan snel gaat rennen o.i.d. maar voornamelijk staat te eten ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:59

Hetzelfde wat ie ook deed op de wei; eten (alleen nu uit een hooinet), vriendje af en toe verjagen, beetje slenteren, indutten, rollen en wat hij nu vooral kan; heerlijk schuren tegen de matten aan :D

(Is ook niet helemaal een paddock: stukje winterwei aka 1 blubberzooi; heerlijk om te rollen en een breed pad met tegels om de stal heen; waar ze graag achter elkaar aan draven; rondjes om de stal rennen is leuk :') )

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:05

Afhankelijk met wie hij er in staat. Soms speelt hij en soms staan ze alleen maar stil.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:35

Die van mij staat vooral thee te leuten met haar maatje (kroelen, samen dutjes doen, samen drinken, samen rondsnuffelen... :') ), of te sjansen met de knappe ruin in de paddock ernaast :Y) Op de wei eet ze alleen maar. Ze ziet en hoort wel alles in de omgeving, ze vindt het geweldig om alles in de gaten te houden.

Alleen als ze net buiten gaat wil ze nog wel eens even uit haar stekker gaan, maar dat is maar kort.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:39

Mijn paard heeft een stal met uitlooppaddock en nu met het hele natte weer gaan ze niet heel lang het land op. Mijn paard is echt een buitenpaardje want ze staat altijd het liefst in haar paddock. Denk dat het ook belangrijk is voor koppie. Lekker in de frisse lucht, rondscharrelen en alles in de gaten houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:40

Mijne vindt er niks aan op de paddock... Soms rolt hij wel eens maar dat is dan ook alles. Hij kijkt je dan echt zo aan van; Mag ik er alsjeblieft uit? Hij staat trouwens wel met een vriendje.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:41

Ik heb op dit moment alleen de volwassen dekhengsten in paddocks, 2 samen en 1 apart maar wel naast de andere hengsten en met een slootje gescheiden van de paarden van de buren. De 2 hengsten samen lopen heel veel te spelen, de hengst alleen rent dan aan zijn kant van het hek ook mee. Die erbij zetten geeft veel bloed dus dat doen we maar niet :')
Ze staan trouwens nog 24/7 op de paddocks met schuilstal en 1 hengst is nooit nat want bij de eerste druppel staat ie al binnen...

De drachtige merries lopen nu nog op de wei, als die in de paddock staan, hebben ze 1x per dag de gekke 5 minuten en verder maken ze ruzie bij de hooiruiven en schuilstal. Die doe je echt weinig plezier om ze de hele dag met de groep op de paddock te zetten, teveel hormoontjes per m2 en ja ze hebben echt een grote paddock met voldoende eetplaatsen.

Het jonge spul staat nu ook nog 24/7 op de wei met schuilstallen maar die spelen ook veel als ze op de paddock staan. Ze lopen ook altijd in groepjes en wanneer je ook kijkt, altijd zijn er wel een paar aan het donderjagen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:43

Hier staan ze 24/7 op de paddock met in-uitloopstal en een paar uurtjes per dag op de wei en op de paddock staan ze vaak gezellig met z'n drietjes te soezen, beetje kroelen en soms hebben de beide Shetlanders zin om te dollen en die jutten de hele boel op en dan kunnen ze best een halfuurtje rare capriolen uithalen, maar echt uit hun plaat gaan ze alleen als ze de wei op mogen. Eetfestijn :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:51

Het hangt natuurlijk een beetje van de paddock af. Ik heb op een stal gestaan waar de paddocks ongeveer 3x10 waren daar stond een paard alleen in, zonder eten, de paddocks lagen naast elkaar dus ze konden over de afscheiding contact maken.
In het gunstigste geval liep mijn paard de paddock in naar achteren. (met de oren in de nek omdat ze vond dat de buurpaarden te dicht bijstonden) Ging daar een uurtje van het uitzicht genieten en liep dan weer naar voren om er uit gehaald te worden. Heel vaak wilde ze er überhaupt niet in, was geen bal aan. Ze kon er niet eens omrollen zo smal. Soms probeerde ze eerst één kant en dan de andere kant. -O-

Nu hebben we een paddock van 20x40 waar ze met zijn 2en in staan. Er hangen hooinetten en er staan waterbakken. Ze lopen wat heen en weer en er wordt een keer gerold (door die van mij één keertje, haar maatje rolt wel zes keer ofzo)
Ze eten wat van het hooi en gaan dan weer ergens over het hek staan staren. Ze lopen beduidend minder dan op het land (drie hectare) maar weer beduidend meer dan op stal (3x4).
Dus het is een prima afwisseling voor als ze echt niet meer op het land kunnen (nu nog steeds wel gelukkig).
Ze raken absoluut sneller verveeld, maar een paar uur houden ze het er wel uit.

MarijeR: wat klinkt dat gezellig bij jou :) Dat verschil in ruinen (bij jou hengsten) en merries is inderdaad heel duidelijk aanwezig.