lange manen of sportcoup ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:22

Ik zou de manen wel op een gelijke lengte trekken, en daarmee die 'net-niet-erbij-passende-plukjes' eruit trekken. Ziet wat verzorgder uit, korter is nergens voor nodig.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:54

Ik heb voor Yutah sinds ik terug wedstrijden doe een sportcoupe. Ik doe het vooral om het praktische, hij komt vrijwel elke dag op de weide en heeft dan steeds dikke klitten modder in zijn manen hangen, dat is nogal moeilijk eruit te halen met een bos lange manen. Hij heeft ook heel dikke manen, dus dat is al helemaal niet makkelijk om te dotten, zeker niet als ze lang zijn. Ik vind het in de zomer ook prettiger om te rijden, ze gaan veel minder snel zweten in hun hals.
Maar stiekem vind ik korte manen ook wel mooi :Y). Maar jij moet gewoon doen wat jìj mooi vindt, laat je niet beïnvloeden door anderen om iets te doen wat je zelf eigenlijk niet wil, daar ga je achteraf spijt van krijgen..

Hier is een foto van hem toen hij nog lange manen had (foto is van vorig jaar, toen hij nog een kleine dikzak was :o)
Afbeelding

En hier is een foto van zijn korte manen, ik vind het hem persoonlijk ook veel beter staan :)
Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:58

TsarinaZ schreef:
bedankt iedereen denk dat ik ze inderdaad lang ga laten! toen ik ze net had zaten haar manen zo geklit dat ik ze wel kort moest knippen maar ik vind de lang toch echt veel mooier..

ik weet niet hoe het in nederland is maar hier in Belgie in het nu blijkbaar verplicht dat je de hele hals ziet tijdens bepaalde wedstrijden.. hoe kan ik haar manen dan best doen ?

Welke wedstrijden doe jij dan wel niet? Ik heb altijd geweten dat dotten enkel nodig is voor het 4-tal of 8-tal dressuur, mits de club dit zo wilt.
Dotten is niet verplicht, maar als je het niet doet krijg je wel minder punten op je geheel..

Anoniem

Re: lange manen of sportcoup ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:00

Als jij zegt ja maar anderen zeggen dit en dat dan haak ik al af..
Niet naar anderen luisteren! Al helemaal niet als het om zo iets gaat. Het is JOU paard en jij bent de enige die bepaald of de manen kort gaan of lang gaan.
Jij zegt ik wil ze lang laten groeien, okeey nou dan zeg ik manen lang laten groeien :) De mening van anderen maakt hier toch niet uit??

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 19:02

Snollygoster schreef:
TsarinaZ schreef:
bedankt iedereen denk dat ik ze inderdaad lang ga laten! toen ik ze net had zaten haar manen zo geklit dat ik ze wel kort moest knippen maar ik vind de lang toch echt veel mooier..

ik weet niet hoe het in nederland is maar hier in Belgie in het nu blijkbaar verplicht dat je de hele hals ziet tijdens bepaalde wedstrijden.. hoe kan ik haar manen dan best doen ?

Welke wedstrijden doe jij dan wel niet? Ik heb altijd geweten dat dotten enkel nodig is voor het 4-tal of 8-tal dressuur, mits de club dit zo wilt.
Dotten is niet verplicht, maar als je het niet doet krijg je wel minder punten op je geheel..

ikzelf doe nog geen wedstrijden daar zijn wij nog niet klaar voor maar mijn lesgeefster en vriendin gaan vaak samen op wedstrijd.. dotjes zijn niet verplicht mag ook een hengstenvlecht zijn maar de hals moet te zien zijn.. ze zijn daar heel streng geworden op hoe de paarden behandeld worden of zo niet in de krul getrokken worden, ook de monden worden na het rijden gecontroleerd of ze geen wondjes hebben..

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:04

Lekker lang houden als jij dat wil ! Ik heb deze zomer mijn pony haar manen er af gehaald, puur uit nieuwsgierigheid, en ik baal er soms nog wel van.. Gelukkig groeit het wel, en mooier dan eerst, maar toch..

Wat ik op wedstrijd altijd deed was een hengstenvlecht op de manenkam.. Dit blijft erg goed zitten,, en ik vind het persoonlijk mooier dan een gewone hengstenvlecht :P

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:07

okeeeeeeeee, dit kan aan mij liggen... wat is het verschil tussen een hengsten en een merrievlecht? :=

EDIT: ik heb even op de wiki gekeken :') ik noem het altijd ene hengstenvlecht, maar het is dus een merrievlecht die ik maak :') achja...
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 31-10-13 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:09

Mooi van die lange manen! Gewoon lekker natuurlijk. Ik vind persoonlijk een sportcoup totaal niet mooi. Bovendien moet je gewoon doe wat jezelf mooi/leuk vind!

ff off-topic:
Is een hengstenvlecht tijdens wedstrijden eigenlijk toegestaan?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:11

Muffin01 schreef:
Mooi van die lange manen! Gewoon lekker natuurlijk. Ik vind persoonlijk een sportcoup totaal niet mooi. Bovendien moet je gewoon doe wat jezelf mooi/leuk vind!

ff off-topic:

volgens mij wel, in elk geval bij koudbloeden?
bij de friezen zie ik bijna alleen maar vlechten, geen knotjes...

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:14

TsarinaZ schreef:

Hey ik heb een Andalusiër met lange manen en ik rij LRV wedstrijden in België.
Zo rij ik (ook dagelijks zo meestal)
Afbeelding
Afbeelding
Dus een hengstenvlecht :D

En op deze lengte zijn de manen :)
Afbeelding

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:15

Friezen hebben meestal ook wat te lange en te dikke manen voor knotten :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:20

Maar bij welke vereniging zit jou lesgeefster dan? Bij LRV en Kempische heb ik nooit geweten dat het verplicht is hoor :')

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:38

xMyrth schreef:
Muffin01 schreef:

ff off-topic:

volgens mij wel, in elk geval bij koudbloeden?
bij de friezen zie ik bijna alleen maar vlechten, geen knotjes...

Geen idee, Bij haflinger wedstrijden hebben ze de manen meestal los. Daar zie ik zelden mensen met een hengstenvlecht, heel soms een klein vlechtje of de staart bovenaan ingevlochten.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 20:48

Snollygoster schreef:
Maar bij welke vereniging zit jou lesgeefster dan? Bij LRV en Kempische heb ik nooit geweten dat het verplicht is hoor :')

daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van dat moet ik eens vragen :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:19

Die manen kun je ook nog wel knotten hoor. Toen mijn paard lange manen had deed ik altijd een vlecht op de hals, dat blijft heel goed zitten. Zelfs bij de abnormaal dikke bos van mijn paard, je wilt niet weten hoe veel ik dat uitdun nu het er af is :')

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:30

Ik heb een Lusitano met lange manen. Maar heb hem gewoon in de knot.
Maak 7 vlechten en rol de vlechten in nette knotten op , daarna naald en draad.
Iedereen vind het geweldig omdat hij daardoor nog gespierder lijkt.
Kwestie van oefenen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:57

nadita schreef:
Voor mijn Fries, noodgedwongen, sportcoupe.
Kan er ook niet meer wakker van liggen. Het staat hem mooi, hij is er het type voor.

[ Afbeelding ]

Vind losse lange manen sowieso niet mooi bij rijpaarden. En het is enorm onpraktisch.

Ooh. Jammer!

Inderdaad het is enkel mooi op foto! :D
Om te rijden is dit niet haalbaar en onpraktisch! Los kan je ze ook niet laten op de weide want dan komen er mega klitten in!
dus steeds zo'n hengstevlecht :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:08

Ik vind het bij die fries heel mooi staan :j En inderdaad, op foto zijn lange manen mooi

Afbeelding

Maarja, in de praktijk zit het toch altijd in lelijke vlechten.

Afbeelding

Daarom heb ik er ook een schaar ingezet toen het nog een stuk langer werd dan dit.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:49

Hier in België ben ik steeds verplicht deze in een hengstenvlecht te doen.
(bij mijn friesje)