Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: Van november tot ongeveer maart niet meer op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:52

Die van ons staan denk ik 's winters 6 uur buiten. Die van mij is gepensioneerd, dus verder volledig op stal. Paarden vinden het helemaal prima. Rond 9 naar buiten en dan uurtje of 3-4 weer naar binnen. Als ik ze langer laat staan komen ze zowat over het draad heen.
Lekker vlotjes lopen ze naar stal en daar gaan ze heerlijk rustig hooi eten en soezen.

Als het weer erg slecht is, gaan ze nog eerder binnen. Ze geven ook duidelijk aan dan naar binnen te willen, dus dan is het soms maar 3 uurtjes.

Een paar uurtjes is zo slecht nog niet.... Hier wordt alweer gedaan alsof TS haar dier mishandelt ofzo. Hij krijgt ook nog eens bijna alle dagen veel aandacht, dus dat lijkt me helemaal toppie.

Een half uurtje even naar buiten is natuurlijk wel weer erg weinig. Ik zie hierboven al de tip voorbijkomen om hem dan in samenspraak meerdere malen eruit te doen. Erg handig (wij werken ook met schema, alleen kan bij ons de hele stal tegelijk in de paddocks).

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 15:35

Denk zelf ook niet dat de onze het heel erg vind op stal.
Als hij op de wei staat en er komt iemand van de manege langs loopt hij snel naar het hek, zo van "mag ik mee"?.
In de binnenbak of paddock heeft hij het meestal helemaal snel gezien, dan gaat hij bij het hek staan wachten tot hij er weer uit mag.
Ik zal eens kijken of er op stal iemand is die hem af toe eens mee naar buiten kan nemen en hoe dat gaat. Rijden, longeren en VD doet hij niet met iedereen dus dat is voorlopig nog geen optie. Misschien als hij langer bij ons is?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:36

Maar nu heb je nog niet gezegd, hoeveel uur staat hij dagelijks samen met soortgenootjes buiten? daaromheen kun je een schema maken.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 16:35

In de zomer gaan de pony's van ongeveer 9 tot 1 naar buiten, daarna gaan de paarden op wei tot een uur of 5.
De pony's lopen eigenlijk allemaal 's middags, de paarden meestal 's avonds in de les.
Pensionpaarden mogen door de eigenaar ook nog zelf op de wei gezet worden, als deze ze er ook zelf afhaalt. Wel afhankelijk of er een wei vrij is en/of de pony accoordeert met de rest van de groep.

In de winter gaan ze ongeveer 2 uur los in de binnen- of in de buitenbak.
Dit kan maar zo kort omdat het in kleine groepen moet en 's middags de lessen weer beginnen.
Je kan wel de pony nog extra in de paddock loslaten maar dan moet je er wel bij blijven.

Met heel mooi weer gaan de pensionpaarden 's winters wel naar de wei, behalve als het nat is of heel erg gevroren heeft. De eigenaar wil graag volgend jaar ook nog gras overhouden.

Op maandag longeert mijn dochter hem even en heeft daarna les van een uur.
Op dinsdag probeerden we vrij te houden maar zal ik kijken dat ik op het begin van de middag even ga longeren/wandelen.
Op woensdag longeert mijn dochter hem of doet ze VD met hem en heeft daarna een uur les.
Op donderdag hetzelfde als dinsdag maar dan heeft ze vaak wel priveles, dus dan een half uur longeren, half uur les.
Op vrijdag longeert ze hem om de week, ze heeft wel een uur rijles en soms wat VD
Op zaterdagochtend probeert ze te rijden, gaan we longeren of wandelen en/of VD.
Op zondagavond gaat ze zelf rijden.

Zoals gezegd is dit voor ons het meest haalbare in onze situatie.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:44

Krijgt die serieus maar zo weinig uitloop...? :\

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:15

Vind dit soort dingen echt vreselijk...een dier zo houden omdat 'het even niet anders is'.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:51

Laat ik het er maar op houden dat ik het wel erg geestdodend en triest vind.
En als je niet bereid bent om een paardwaardige stal te zoeken dan vind ik je geen paard waard.
Sorry maar er is altijd wat te vinden. Mijn paard staat ook ruim 20km verderop en het is heel goed te doen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:11

ze vraagt hier toch niet omde discusie en afgekraakt te worden over hoe lang een pony buiten moet staan! waar gaat het over ohnee wacht jullie doen het oh zo perfect en o wee als iemand anders het niet zo doet dan zijn ze direct geen paard waard.! erg volwassen mensen tijpisch bokt weer.

ik zou proberen om de pony extra los te gooien middags, bv naar rijden in de paddock zetten verder vind ik dat je een goede schema hebt, en je best doet voor beste voor de pony

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:19

Mij boeit een andersmans leven vrij weinig maar als een dier ergens geen waardig dagelijkse leven heeft vind ik dat wel erg kwalijk :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:19

Ik zou proberen om inderdaad een andere stalling te zoeken waar het paard beter af is. Soms doet een advertentie op bokt, marktplaats of in de supermarkt al wonderen. Soms zitten er paradijsjes voor paarden waar je ze niet zou verwachten. Plekken vind je vaak via via, dus aangeven dat je iets zoekt zal al veel verschil maken. De tijd buiten is nu ECHT te kort. De gids goede praktijken (met goede richtlijnen voor wat een paard minimaal aan zorg nodig heeft) spreekt over 4 uur beweging per dag, en daar komt je paard bij lange na niet aan.

Is het niet mogelijk om met de manege te overleggen voor een paddock waar de paarden dagelijkse enkele uren op kunnen staan? Als er wei kan zijn, kan er ook wat opgeofferd worden voor een paddock, wat maakt dat de paarden een kwalitatief veel beter leven krijgen. Kleine investering, grote verbetering.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:24

Mijn paarden staan gelukkig erg veel buiten, alleen bij heel slecht weer niet. Maar dan willen ze de schuur niet eens uit als ik ze de keuze geef.
En rond een uur of 17.00 staan ze bij het hek te wachten tot ze naar binnen mogen.
En een stal 50 km verder is ook niet haalbaar als je er 5 keer op een week heen wil.
Ik vind persoonlijk dat jullie er veel mee doen, misschien de dagen dat jullie niet gaan, toch zorgen dat iemand anders iets met jullie paardje doet
En je ogen goed open houden voor evt een ander plekje. Al is het maar bij een boer thuis. Kan net zo goed zijn alleen wat minder luxe

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:36

Meestal betaal je op een manege de hoofdprijs, als je naar een pensionstalling zou gaan dan hou je misschien nog meer dan genoeg geld over voor een prive instructeur? Ik denk dat je met een uur priveles ook harder opschiet dan manegeles en voor de pony zou het ook een geweldige vooruitgang zijn. Misschien een idee?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:43

Ts, waar woon je? Wellicht kunnen mensen je adviezen geven?
Mijn ervaring is dat er ook in de stad wel geschikte stalling te vinden is :)

Ik heb helaas deze fout ook gemaakt toen ik mijn eerste paard kocht.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:46

ik zou zeggen andere stalling.
kun je dat niet bieden? dan zou je misschien voor het paard moeten kiezen en hem niet koste wat kost aan willen houden.
zo weining weide en dan 2 dagen niet komen vind ik echt not done.
dan maar wat verderweg, dan maar bij een boer.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:05

in plaats van vaker longeren, wat best belastend is voor een paard, en ook vrij eentonig, zou je een aantal keer per week kunnen gaan fietsen met de pony naast de fiets. (mits hij verkeersmak is en zijn karakter dit toe laat).

verder zou ik je ook aanbevelen om toch verder te kijken naar een andere stalling.
eentje waar hij meer buiten komt, liefst in groepsverband.
vaak zijn pensionstallen (vooral kleinschalig) voordeliger dan het stallen op een manege.
de kosten van het inhuren van instructie samen met de stallingskosten zullen misschien niet zo heel veel verschillen met de totale manegekosten.

hoe oud is je dochter en hoeveel ervaring heeft zij? dit omdat je aangeeft dat ze nog wel de begeleiding op de manege kan gebruiken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:50

Voor een manege hebben ze het in de winter nog best goed geregeld maar dan is het wel belangrijk dat het dier er elke dag nog wel een tweede keer uit komt op de middag of de avond. Iets van beweging en nog even een uurtje of langer los in de frisse buitenlucht met een maatje zou de dagindeling wel verbeteren.

ik heb zelf ook de eerste (2?) winters zo door moeten komen en moest hem zelf loslaten. een heel gevlieg om hem 1,5 of 2 uur in een paddock of winterwei te laten en daarnaast nog te rijden, longeren, wandelen en vaak nog even aan de hand te grazen.

Het scheelt je heel veel stress en gevlieg als jullie een stal kunnen vinden waar het dier in de winter ook minimaal de hele ochtend of middag buiten komt met een maatje.

Dan is het rijden of longeren of wandelen of evt stapmolen de extra keer en hoef je daar geen uren bij een paddock te blijven wachten.

Met iemand afspreken dat jullie elkaars dieren extra buiten zetten kan ook herl goed werken. als jullie hun paard extra buiten zetten als jullie er zijn voor jullie paard (samen is leuk, maar alleen los terwijl jullie poetsen en rijden of longerrn is ook een mogelijkheid) en dat zij dat doen voor jullie paard op dagdelen of dagen dat jullie er zelf niet zijn, scheelt dat ook voor het paard. En ondertussen om jullie heen gaan kijken naar die mooie plekjes met goede begeleiding en voorzieningen die toch wat meer vrije buitentijd voor jullie paard kunnen bieden.

mijn pony was ook altijd drukker in de winter. moest hem meestal eerst lekker losgooien in wei of paddock of longeren voor ik er op kon stappen. Als hij gewoon overdag buiten kwam was dat niet nodig. Paard moet wel zijn energie kwijt kunnen. dat hij met longeren zich uitleeft maar onder zadel braaf is spreekt voor zijn vriendelijke karakter en/of goede opvoeding.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 10:28

Wilde me eigenlijk niet gaan verantwoorden maar zal iets meer proberen te verduidelijken in de situatie.
Andere stalling wordt het voorlopig niet, is qua tijd/afstand niet haalbaar en ik vind de manege waar ze nu staat belangrijk voor de extra begeleiding die ze krijgt, de vele vriendinnen die ze daar heeft en de goede (prive)lessen.
Pensionstalling wordt het ooit nog wel maar dan moet ze alles helemaal zelfstandig kunnen, de sociale contacten op de manege niet nodig hebben en er ook zelfstandig naar toe kunnen reizen.
Nu is ze afhankelijk van mij om haar te brengen en te ondersteunen in bepaalde zorgtaken. Aangezien ze ook een jonger broertje heeft die niet 7/7 op de manege wil zitten hebben we besloten 2 manege vrije dagen in te lassen. Iemand vond het bijna misdadig dat we dan niet gingen maar ik heb al eerder geschreven dat ik in de winterperiode deze 2 dagen extra zal gaan om te longeren/wandelen of wat dan ook.

Bedankt voor alle nuttige adviezen die toch ook gegeven zijn. We doen echt ons best om zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Misschien niet zo perfect als sommige hier maar dat betekent niet dat we hem daarom weg gaan doen. Ken meer paarden waar minder mee gebeurt dan met die van ons.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:36

Jammer dat je die laatste zin gebruikt. Dus als er dieren zijn die het slechter hebben, dan is het ok hoe je er zelf mee omgaat?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:52

Ik denk toch nog steeds aan een verzorgster of bijrijder, sowieso voor je paardvrije dagen. Ik weet niet welke maat de pony is, maar van een beetje handige bijrijder wordt je pony waarschijnlijk alleen maar beter en de éénkennigheid wordt dan vanzelf ook wat minder. Je pony krijgt meer beweging en aandacht, de paardvrije dagen hoef je niet nog eens naar stal te vliegen, de bijrijder is blij een pony te mogen verzorgen en rijden, ik zie alleen maar pluspunten, nu nog de juiste persoon vinden!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:20

@ Kinke, nee, met die laatste zin wilde ik aangeven dat de onze het echt nog niet zo slecht heeft als sommige doen voorkomen. Het is natuurlijk ook vanuit welk referentiekader je kijkt. De onze heeft het dan misschien niet zo geweldig als van sommige andere paarden hier, maar i.m.o. ook echt niet slecht.

@ Tessebes, bijrijder komt er ter zijner tijd misschien wel maar wij hebben de pony zelf pas en weten dus nog niet precies hoe of wat. Van de vorige eigenaren weten we dat hij eenkennig was en hij is gewoon niet altijd makkelijk te rijden.
Instructrice vond het niet aan te bevelen hem nu al een bijrijder te geven omdat hij eerst moet wennen aan onze dochter en omdat we gewoon nog niet weten wat voor iemand bij hem zal passen.
Een verzorgster vinden die met hem wil gaan lopen ofzo zal misschien wel te vinden zijn, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het nog moeilijk vind om die verantwoording uit handen te geven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:17

als jij 2 keer per dag komt en zorgt dat het dier minimaal 5-7 uur per dag uit de box is dan denk ik dat je het maximale in jouw situatie eruit haalt. Zorg er wel voor dat hij die 2 uur dat hij los staat wel vrij contact kan hebben met andere paarden. Succes.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:01

Bmamavan2 schreef:
Onze pony staat op een manege waar hij van ongeveer maart/april tot november (ook wel afhankelijk van het weer) dagelijks een paar uur op wei gaat.
Mijn dochter van 11 rijdt 3 keer in de week les en meestal 1 dag voor zichzelf.
Daarnaast longeren we hem dan 2 tot 3 keer per week en doet ze vrijheidsdressuur met hem.
Ik probeer twee dagen vrij te houden waarop we in principe niet naar de manege gaan, dat zijn de dinsdag en de donderdag.
Nu met het winterseizoen in aantocht gaan de paarden nog maar bij uitzondering naar de wei maar worden ze even los gelaten in de binnenbak of paddock.
Hij staat dus in verhouding meer op stal.
Is het nu verstandig om hem meer te gaan longeren zodat hij zijn energie kwijt kan?
Gisteren aan de longe merkten we dat hij erg druk was, maar zodra het zadel erop gaat wordt hij wel rustiger.
Wat is een goed bewegingsschema voor een 11 jarige ruin?

Moderatoropmerking:
Ik verzoek bij deze iedereen, om te reageren op de vragen die de TS stelt, en niet meteen in verdediging of weerwoord te schieten omtrent 24/7 op stal. Dat is niet de vraag van TS.
Ik heb voor de duidelijkheid de vragen dikgedrukt, antwoordt daar dan op in plaats van het hele verhaal daarom heen.
Dus nogmaals, indien je de TS van een nuttige reactie kunt voorzien omtrent haar 2 vragen, dan kun je hier antwoorden. Discussie opnieuw op laten laaien omtrent 24/7 op stal is hier niet de vraagstelling!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:58

Heeft je dochter niet een leuk vriendinnetje die pittig kan rijden? Dan zou je die kunnen vragen om 2x per week te komen rijden, desnoods meerijden in een les.

Elke dag longeren is niet alleen geestdodend maar ook erg slecht voor de benen, zeker in combi met het vele op stal staan. Daar ga je echt in de toekomst problemen mee krijgen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 10:54

Heb overleg gehad met de manege eigenaar.
Zolang het weer goed blijft blijven ze naar land gaan, dus dat betekent voor hem 's ochtends een uur of 4.
Voor de middagen dat we er niet zijn, wil hij kijken of hij samen met zijn buurman naar buiten kan (wei of paddock, ligt aan het weer). Buurman accordeert niet met andere paarden maar lijkt het wel te kunnen vinden met de onze? Wel even afwachten hoe dit op de lange termijn gaat natuurlijk.
De middagen dat wij er wel zijn rijdt mijn dochter er zo wie zo 3 meestal 4 van, dat betekent dus lekker poetsen, rijden en lang uitrijden.
Dan willen we kijken hoe "fris" hij is en besluiten dan om te wandelen, longeren of VD te doen.
We gaan komende periode kijken hoe dit werkt.

@ Cowgirl, een pittige ruiter bij deze pony werd ons afgeraden. We wachten nog even met het zoeken naar een bijrijder. Wel kijken we voor iemand die hem eens extra wil verzorgen, met hem wil wandelen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:27

Nou mooi geregeld!