Nat, bezweet paard op stal: zweetdeken noodzakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Nat, bezweet paard op stal: zweetdeken noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:38

Als er tocht is: toch een zweetdeken opdoen.
Zelf doe ik ook gewoon in een niet tochtige stal altijd een zweetdeken op als mijn paard na het werk bezweet is. Maar goed. Daar verschillen de meningen over wat hier wel/ niet goed in is, en helaas is er nog geen gedegen onderzoek die een van beide partijen als "gelijk-hebbend" kan aanwijzen.

Maar waar ik wél benieuwd naar ben:
Hoe dóen jullie het: je paard in tien minuten droogstappen? Want dat krijg ik echt niet voor elkaar ( dzw als mijn pony niet geschoren is). Ponylief blijft dan toch nog wel zo'n 1 a 2 uur nat......stappen of niet..

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:45

Ik vind 5 - 10 min uitstappen wel kort hoor voor een erg nat paard.
En ook een stevige les of training vind ik persoonlijk oneerlijk als een paar maar 2 keer in de week gereden wordt. Dan kunnen ze nooit in goede conditie zijn om een stevige training goed aan te kunnen.
Even ontopic. Mijn paard is altijd zeik nat na mijn les. Ik stap dan 10 minuten ut erop daarna gaat het zadel eraf en stap ik aan de hand totdat ze zo goed als droog is. Soms duurt dat wel een half uur. Maar ik wil het risico van een ziek paard niet oplopen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:56

Ik heb een teddybeer.... ik rij hem en na 5 minuten draven wordt hij al nat,en ik stop na 20 minuten gewoon met rijden en stap net zolang uit tot hij op adem is en droog wordt ie niet!!
Daarna gewoon bloot op stal met hooi.Gaat prima.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:42

Punz schreef:
Hoe dóen jullie het: je paard in tien minuten droogstappen? Want dat krijg ik echt niet voor elkaar ( dzw als mijn pony niet geschoren is). Ponylief blijft dan toch nog wel zo'n 1 a 2 uur nat......stappen of niet..

Serieus? :o
Geen idee, heb nooit in de winter gestapt tot ze droog was, zette haar in de rijbak waar ze kon rollen en 5/10 minuutjes later kon ze haar box in. ;)
Overigens hoeft een paard ook niet kurkdroog te zijn, 10, 15 minuutjes uitstappen is genoeg voor een paard wat erna met (veel) hooi in een tochtvrije box komt te staan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:53

Ik stap altijd ongeveer het laatste kwartier van mijn rit uit als het paard erg bezweet is. De mijne staan normaal gezien zonder deken en hebben al een aardige vacht.
Als ik dan op stal aankom is de huid al droog en zijn ze op adem. Toch gooi ik er dan altijd even een zweetdeken op na het afzadelen als ze een hapje eten krijgen. Na een kwartiertje is de hele buitenkant van de zweetdeken nat en dan haal ik hem eraf en gaat ze de paddock/stal in. (ze kunnen zelf in en uit lopen)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:54

cashje schreef:
Ik vind 5 - 10 min uitstappen wel kort hoor voor een erg nat paard.
En ook een stevige les of training vind ik persoonlijk oneerlijk als een paar maar 2 keer in de week gereden wordt. Dan kunnen ze nooit in goede conditie zijn om een stevige training goed aan te kunnen.
Even ontopic. Mijn paard is altijd zeik nat na mijn les. Ik stap dan 10 minuten ut erop daarna gaat het zadel eraf en stap ik aan de hand totdat ze zo goed als droog is. Soms duurt dat wel een half uur. Maar ik wil het risico van een ziek paard niet oplopen!

Ik rijd minstens 3 keer eigenlijk... En een stevige les heb ik eigenlijk al weken niet gehad :o Beetje overdreven :')

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:03

Gerritt schreef:
Als een paard in de regen staat met een goede vacht (dus niet geschoren) dan blijft de regen op zijn haren liggen en komt niet op zijn huid om het koud te krijgen.

Ik gooi zelf altijd wel een zweetdeken erop. Zij is nu ook geschoren dus.
Inderdaad gun je paard tijd om af te koelen, uitstappen is misschien saai maar 10 minuutjes is ook zo klaar. Eventueel nog even aan de hand.

Als het in september een lange tijd regent heeft mij paardje het echt wel koud hoor. Ze staat dan helemaal te bibberen. Ik zet haar dan binnen met flink hooi maar verder geen deken ofzo.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:51

@xSlvna: Serieus!
Pony wordt redelijk intensief 4 à 5 keer per week dressuurmatig gereden, zweet door de vacht snel en fors. Vandaar dat ik dit jaar gekozen heb voor scheren, met vacht is het eigenlijk gewoon geen doen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:15

Voor paarden die na het rijden niet opstal gezet worden maar toch nat
zijn heeft bucas de smartex deken.. Super!,
Ben zelf blij met m'n Rhino met liner om t vocht te transporteren..
Als het lekker weer is in de winter zet ik hem ook gerust buiten onder een wollen zweetdeken (zo'n ouderwetse van dikke stof... )In no time zit het vocht aan de buitenzijde vd deken.

Op stal zou een paard het niet perse nodig hebben als hij normaal is uitgestapt.
Tocht ben ik altijd huiverig voor, hier hebben we zelfs bij de paddock een winddoek hangen.
Het kan spoken op open vlaktes..

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:29

Ik vind het verstandig om paarden met veel winterhaar beweging op maat te geven in de winter. Dus bij koud en nat weer, beweging aanpassen om overmatig zweten te voorkomen.
Verder vind ik het een verschil of een bezweet paard op stal stilstaat, of in de wei/paddock gaat waar hij kan bewegen om warm te worden.
Bij op stal gaan, zou ik een uurtje een zweetdeken opleggen van echte wol. Niet met natte deken laten staan.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:31

Ik doe altijd een zweet deken op en na een uur verwissel ik de deken weer.
Nu heb ik het voordeel dat het paard aan huis staat dus kan ik mij tussen door douchen en dan de dekens verwisselen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:36

Vandaag heb ik wat 'rustiger' gereden. Gewoon de nodige oefeningen gedaan en als dat goed was gestopt. Ze was nog steeds een beetje nat maar al veel minder dan de voorbije dagen. Toch iets langer proberen uitstappen, hielp ook al :j Daarna met zweetdeken en hooi op stal, en na een 20tal minuutjes dekentje eraf gehaald en ze was nog wat vochtig maar niet nat. Heb niet over de vacht gewreven met een handdoek zodat de huid goed droog bleef. Dit werkt wel oké, maar inderdaad zoals ruthenroos zegt: ik kan beter anders gaan rijden voorlopig zodat het voor mijn paard aangenaam blijft :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:12

Punz schreef:
@xSlvna: Serieus!
Pony wordt redelijk intensief 4 à 5 keer per week dressuurmatig gereden, zweet door de vacht snel en fors. Vandaar dat ik dit jaar gekozen heb voor scheren, met vacht is het eigenlijk gewoon geen doen.

Mijne is nu al na een aantal rondjes draf bezweet, na een intensieve dressuur of springtraining druipt het zweet er letterlijk vanaf (bij zijn hoofd, zijn hals, het loopt zijn benen naar onder, drupt van de buik...) en is hij net een rookwolk, maar na 10 minuutjes stappen is die daar ook helemaal vanaf... Dan is die nog wat 'vochtig' (écht nat kun je het niet noemen). Ik stap overigens wel buiten uit.
Heb ik blijkbaar een hoop geluk, al gaat er hier deze winter ook (weer) het scheerapparaat weer over.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:14

Heleennn schreef:
Vandaag heb ik wat 'rustiger' gereden. Gewoon de nodige oefeningen gedaan en als dat goed was gestopt. Ze was nog steeds een beetje nat maar al veel minder dan de voorbije dagen. Toch iets langer proberen uitstappen, hielp ook al :j Daarna met zweetdeken en hooi op stal, en na een 20tal minuutjes dekentje eraf gehaald en ze was nog wat vochtig maar niet nat. Heb niet over de vacht gewreven met een handdoek zodat de huid goed droog bleef. Dit werkt wel oké, maar inderdaad zoals ruthenroos zegt: ik kan beter anders gaan rijden voorlopig zodat het voor mijn paard aangenaam blijft :j

Door die zweetdeken blijft hij juist nat, als je die deken er op legt duwt het het natte weer op de huid (zweetdeken is niet minder zwaar dan de haartjes hè).
Als ik mijn paard ('s zomers en 's winters) was en ik gooi de zweetdeken zónder hals erop, is na 5 à 10 minuutjes alles buiten de deken (hoofd, hals, benen) kurk droog, maar onder de deken nog alles zeiknat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:21

Ik houd het vooral op goed uitstappen en daarna even laten rollen in een droge bak (als je deze hebt uiteraard) Dan zijn ze echt zo droog.

poetssarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:23

een deken in een stal waar geen wind in kan is niet nodig het paard kan alleen (soms) ziek worden met de combinatie zweet en wind. zweet trekt in de huid. en water stoot de huid af. in een stal waar geen wind in kan is het niet nodig. :D /3

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:50

Hier douchen we de paarden als ze echt flink gezweet hebben met handwarm water.
Vervolgens zweetmes erover en dan een echte dikke wollen zweetdeken op.
Wij hebben de paarden aan huis en wisselen de deken als het paard (zo goed als) droog is.
Komt bij ons niet vaak voor, meestal helpt wat langer uitstappen wel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:44

RianneH schreef:
De slang blijft 's winters ver weg van alles hoger dan de onderbenen hier. Wij hebben geen warm water en geen binnenbak, maar ook lauw water op een spons, op een warme huid wordt zo snel koud. Dit slaat weer op de spieren. Warme spieren van het werk, lekker los en ontspannen en dan zo'n koude klap, ik zou het risico niet nemen.

Op mijn vorige stal had ik een spuitplaats met warm water. Ik zette mijn paard dan na het rijden wel eens onder de warme douche (echt lekker warm zoals ik zelf ook onder sta) en daarna droogtrekken en meteen wollen deken op. Dat ging altijd prima en mijn paard reageerde erg goed op die warme douche na arbeid.
Maar koud water zou ik nooit doen, ook niet in de zomer. En nu ik geen warmwater spuitplaats meer heb is het sowieso lastiger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:50

Mijn dierenarts zegt dat als het koud is dat je zelfs moet uitkijken om een bezweet paard zonder deken uit te stappen. Daar kunnen ze al ziek van worden.
Als mijn paard met koud weer bezweet is na het rijden stap ik eerst af, zadel snel af en gooi er een wollen deken op, en ga dan uitstappen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:11

Ik stap de tuiger, niet geschoren, 15 a 20 minuten uit na ongeveer 3 kwartier rijden. Daarna na het afzadelen op stal met eten en een baal hooi en een zweetdekentje. Daarna ruim ik altijd de spullen op en ga ik de paddock mesten, als ik daar klaar mee ben is paard uitgegeten en gaat hij de paddock weer in. Als hij nog nat is onder de zweetdeken gaat die af en wrijf ik haar droog met stro en daarna mag ze verder op drogen in de paddock. :)
Met de draver hetzelfde, alleen eet die in de paddock :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:16

Punz schreef:
Als er tocht is: toch een zweetdeken opdoen.
Zelf doe ik ook gewoon in een niet tochtige stal altijd een zweetdeken op als mijn paard na het werk bezweet is. Maar goed. Daar verschillen de meningen over wat hier wel/ niet goed in is, en helaas is er nog geen gedegen onderzoek die een van beide partijen als "gelijk-hebbend" kan aanwijzen.

Dit heb ik dus ook, ik zet hem op stal maar een uur later is hij nog nat.
En dan is hij al op adem op stal gekomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:24

Rond vriestemperatuur stap ik uit met een uitrijdekentje, nu was het toen ik na concours naar huis reed en het al donker was nog 12 graden, dan vind ik het met stappen niet nodig.
Na het werk leg ik een zweetdekentje op in stal, bij paarden die echt nat zijn geworden van het zweet (dus niet alleen een natte plek in de hals oid maar echt nat) gaat eerst de spuit erover, droogtrekken met een zweetmes en dan het zweetdekentje erop. Normaal kan ik na ongeveer een uur het dekentje wisselen voor de staldeken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:15

Dus als ik haar gewoon in de binnenbak laat rollen na het rijden, of echt goed droog stap in de binnenbak zou ze gewoon niets moeten krijgen? Ik wil echt niet gaan scheren, mede omdat dit hoogst waarschijnlijk een onmogelijke opgave is bij mijn paard. (Ze kan niet met een injectie verdoofd worden en pasta werkt niet in, ook het geluid en trillingen van de machine maakt haar erg nerveus)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:09

dat is wel het beste in mijn ogen. Die van mij laat ik ook altijd ff rollen op het land en dan laat ik hem op het pad staan. Ze is dan zo droog en geen zweet plekken de volgende dag :) ( mag hem niet op het land zetten nu vanwege dat het te nat is)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:26

Bezweet paard na het werken, zou ik persoonlijk uitstappen met een dekentje.
Ga jezelf na na het sporten, dan ga je ook niet met je bezweette lijf buiten lopen zonder een hesje oid aan, dan loop je het echt op.
Heb ooit al eens een longontsteking meegemaakt bij een paard, dat is echt link (en is zo gebeurd)

En paarden zijn zo droog, zeker als je goed uitstapt.