Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Punz schreef:Maar waar ik wél benieuwd naar ben:
Hoe dóen jullie het: je paard in tien minuten droogstappen? Want dat krijg ik echt niet voor elkaar ( dzw als mijn pony niet geschoren is). Ponylief blijft dan toch nog wel zo'n 1 a 2 uur nat......stappen of niet..
cashje schreef:Ik vind 5 - 10 min uitstappen wel kort hoor voor een erg nat paard.
En ook een stevige les of training vind ik persoonlijk oneerlijk als een paar maar 2 keer in de week gereden wordt. Dan kunnen ze nooit in goede conditie zijn om een stevige training goed aan te kunnen.
Even ontopic. Mijn paard is altijd zeik nat na mijn les. Ik stap dan 10 minuten ut erop daarna gaat het zadel eraf en stap ik aan de hand totdat ze zo goed als droog is. Soms duurt dat wel een half uur. Maar ik wil het risico van een ziek paard niet oplopen!
Gerritt schreef:Als een paard in de regen staat met een goede vacht (dus niet geschoren) dan blijft de regen op zijn haren liggen en komt niet op zijn huid om het koud te krijgen.
Ik gooi zelf altijd wel een zweetdeken erop. Zij is nu ook geschoren dus.
Inderdaad gun je paard tijd om af te koelen, uitstappen is misschien saai maar 10 minuutjes is ook zo klaar. Eventueel nog even aan de hand.
Punz schreef:@xSlvna: Serieus!
Pony wordt redelijk intensief 4 à 5 keer per week dressuurmatig gereden, zweet door de vacht snel en fors. Vandaar dat ik dit jaar gekozen heb voor scheren, met vacht is het eigenlijk gewoon geen doen.
Heleennn schreef:Vandaag heb ik wat 'rustiger' gereden. Gewoon de nodige oefeningen gedaan en als dat goed was gestopt. Ze was nog steeds een beetje nat maar al veel minder dan de voorbije dagen. Toch iets langer proberen uitstappen, hielp ook alDaarna met zweetdeken en hooi op stal, en na een 20tal minuutjes dekentje eraf gehaald en ze was nog wat vochtig maar niet nat. Heb niet over de vacht gewreven met een handdoek zodat de huid goed droog bleef. Dit werkt wel oké, maar inderdaad zoals ruthenroos zegt: ik kan beter anders gaan rijden voorlopig zodat het voor mijn paard aangenaam blijft
RianneH schreef:De slang blijft 's winters ver weg van alles hoger dan de onderbenen hier. Wij hebben geen warm water en geen binnenbak, maar ook lauw water op een spons, op een warme huid wordt zo snel koud. Dit slaat weer op de spieren. Warme spieren van het werk, lekker los en ontspannen en dan zo'n koude klap, ik zou het risico niet nemen.
Punz schreef:Als er tocht is: toch een zweetdeken opdoen.
Zelf doe ik ook gewoon in een niet tochtige stal altijd een zweetdeken op als mijn paard na het werk bezweet is. Maar goed. Daar verschillen de meningen over wat hier wel/ niet goed in is, en helaas is er nog geen gedegen onderzoek die een van beide partijen als "gelijk-hebbend" kan aanwijzen.
Maar waar ik wél benieuwd naar ben:
Hoe dóen jullie het: je paard in tien minuten droogstappen? Want dat krijg ik echt niet voor elkaar ( dzw als mijn pony niet geschoren is). Ponylief blijft dan toch nog wel zo'n 1 a 2 uur nat......stappen of niet..