Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:49

Bij ons is de stal eerste kerstdag ook gesloten. De paarden gaan wel een paar uur naar buiten, maar wel korter dan normaal. Ze worden daarnaast wel gewoon gevoerd en dergelijke ;)

Vjestagirl

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:51

Toen ik kwam kijken op mijn huidige stal is het een van de dingen geweest die ik gevraagd heb: "hebben jullie openingstijden?" Daar kwam als antwoord op dat ik altijd welkom was. Ook met kerst en feestdagen? Ook met kerst en feestdagen, geen enkel probleem.

Sowieso mag ik 24/7 op het terrein komen, dus ik ben al lang gelukkig.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:51

Ken wel meer stallen waar het gebeurt, niet zo zeer met kerst maar wel vaak de zondag.
Op de manege waar ik vroeger stond waren aangepaste tijden, dus voor 1 uur met de kerst.
Later gelukkig verhuisd naar een stal waar dit allemaal niet was.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:53

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Uh ja, is dat abnormaal? Als ik zelf een keer niet kan, zorg ik dat iemand anders gaat.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:54

Van een dag op stal, en een dag niet uitmesten gaat paard echt niet dood.

Paard kan niet klokkijken, heeft dus ook geen idee hoe lang hij op stal staat.

Als hij zijn eten maar gewoon krijgt, dan zou het voor mij geen probleem zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:56

Kitty1985 schreef:

Nee een paard kan niet klokkijken. Maar een paard kan wel merken dat hij (veel!) langer dan gewoonlijk op stal staat (komt al snel op 40 uur). Een paard is een gewoonte dier.

En daarnaast, als je paard een viespeuk is die een ontzettende troep van z'n stal maakt is het wel lekker als die ook ff tussendoor een schoon stalletje krijgt en niet bijna 2 etmalen in zijn eigen uitwerpselen staat.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:56

sympie schreef:

Ik vind het asociaal naar je paard toe als je een dag niet komt. Dus ja ik ga elke dag. Op mijn fietsje, wat voor weer het ook is, ook al ben ik ziek. Lijkt me niet meer dan normaal.

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:57

Dat je niet mag komen is raar, maar de paarden binnen laten staan omdat het kerst is vind ik een beetje vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:57

Kitty1985 schreef:

Wat een onzin. :+ Ze hebben gewoon een ritme en daarnaast hun natuurlijke behoeftes, dus een dag op stal kan wel degelijk een probleem zijn.

Ik zou echt niet op zo'n stal willen staan. :n Ik vind het ook grote onzin, als je je stal/weiland verhuurt weet je dat je mensen rondom huis krijgt, dat hoort erbij (en daar krijg je gewoon voor betaald).

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:58

Tessebes schreef:
sympie schreef:
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Uh ja, is dat abnormaal? Als ik zelf een keer niet kan, zorg ik dat iemand anders gaat.

ook hier een volmondige ja! 3x per dag altijd enkel als ik ziek ben niet en dan gaat mijn moeder 3x per dag net zoals ik dat altijd doe.
ik zou ook kijken of je niet af kan spreken dat er bijv 2 mensen ze even buiten en binnen doen die dag er dat er verder niemand komt of alleen tussen 11 en 1 dan kan je 2 uur je paard doen en daarna gewoon klaar

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:59

naomi_g1998 schreef:
sympie schreef:

Ik vind het asociaal naar je paard toe als je een dag niet komt. Dus ja ik ga elke dag. Op mijn fietsje, wat voor weer het ook is, ook al ben ik ziek. Lijkt me niet meer dan normaal.

asociaal naar je paard toe? Op welk gebied?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:02

Bij mijn vorige stal was dat ook zo, 1e kerstdag gesloten. En dat was een grote, professionele stal. De paarden werden uiteraard wel gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:02

naomi_g1998 schreef:
sympie schreef:

Dat paard heeft jou echt niet nodig hoor ;)

Zo lang hij lekker buiten staat en zijn eten krijgt. Hebben ze niemand nodig.. Dat zit tussen je oren..

Edit: uitgaande van een gezond paard natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:03

Kitty1985 schreef:

De mijne wel... mijn kolieker kan ik de volgende dag meteen door rendac laten ophalen als hij een dag niet beweegt.

Mijn vorige stal was ook altijd dicht met kerst, maar omdat uni die kapotte darmen had mocht ik hem wel altijd even eruit halen of deden zij hem voor me eruit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:03

Ik vind het ook normaal dat mensen kiezen voor een klantloze dag.
Natuurlijk heeft een ondernemer ervoor gekozen, maar het is IMO heel normaal om een dag dicht of gedeeltelijk dicht te gaan.
Ik ben ook van plan om de openingstijd van 9 tot 12 ofzo te doen , kan iedereen zijn ding doen, en kan ik het voer klaar leggen en ook een dagje van de vrijheid en rust genieten.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:05

Heel veel maneges zijn dicht, of beperkt open.. Maar de paardjes worden dan wel gewoon gevoerd;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:06

Hier sta ik ook op stal waar met 1e kerstdag niemand welkom is. Logisch, zij willen ook wel een dagje echt rust. Ze krijgen 's morgens een dikke berg hooi en 1x brok en dan 's avonds nog een keer hooi. Ze worden de dag ervoor dikker op gestrooid en hebben een dagje rust.

Normaal gezien haal ik mijn paard er altijd 2x per dag uit maar voor die ene dag heeft hij even pech.

Vjestagirl

Ik vind het verbazend dat mensen het prima vinden, zolang er maar gevoerd wordt. Een paard heeft toch niet alleen eten nodig, maar ook beweging en een schone stal?

Maartje1990

Rex_Rolfo schreef:
Je stelt je aan, ga lekker naar je schoonouders zoals iedereen }:0

waar slaat dit nu weer op? :?

Ik ken ook een stal waar ze elke week 1 dag helemaal dicht zijn, paarden worden dan wel gewoon buiten gezet etc.

Ik ben zelf heel pro 24/7 buiten, maar ach als dat 1 dag in het jaar is en verder vindt je het een prima stal.

Kitty1985 schreef:

Nee, ze kunnen niet klokkijken nee, maar een paard hoort niet eens in een stal, extreem onnatuurlijk, hoe langer hoe erger. Goed 1 dag in het jaar, vooruit als ze het verder een prima stal vindt.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:07

Bij ons op stal zijn er met de kerstdagen ook aangepaste openingstijden. Ik vind dit geen probleem, die paar dagen per jaar kan ik best rekening houden met de staleigenaar.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:08

Bij ons is de stal met kerst ook dicht. Alleen op eerste kerstdag overigens. Tweede kerstdag zijn er aangepaste openingstijden. Van 8 tot 14 zijn ze dan open. Ik vind het niet erg en begrijp het wel goed. Paarden staan dan 1 dag per jaar een hele dag op stal, worden wel gevoerd etc. als iedereen z'n paard dan weer uit stal gaat halen wordt het weer zo'n zooi, hebben ze extra veegwerk etc. Laat mijn stalhouders een fijne kerst hebben, en ik ben aan het volvreten en familie bezoeken dus heb waarschijnlijk niet eens tijd om op stal te komen :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:09

Hier inderdaad ook 1 dag gesloten met Kerst, zonde, maar niks aan te doen. Zal ik wel de dag erna uren met 4 stalpootjes naast me kunnen wandelen... :(:)

Hier krijgen ze dan wel twee keer hooi en twee keer brok, stal is gesloten omdat voor de rest niemand op het erf is om te controleren (is donderdags ook niet, dus ik zie het probleem niet, maar oké)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:10

Zijn zat stallen die dat doen, niets mis mee. Worden ze gevoerd en hebben verder de hele dag rust.
Op Deurne stonden ze ook altijd een dag stil in het weekend, was de stal dicht. Werd er in de ochtend gevoerd en opgestrooid, eind van de dag weer voeren.

Als het vriest of sneeuwt komt een paard ook wel eens een dag (sommige meerdere) niet buiten, of als eigenaar keer niet komt. Of bijvoorbeeld met de storm van paar dagen geleden. Gaan ze echt niet dood aan hoor

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:12

Ik vind het eigenlijk wel prima als ze niemand op het erf willen, zolang ze gevoerd worden en buitenkomen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:13

Anoniem schreef:
Dat paard heeft jou echt niet nodig hoor ;)

Zo lang hij lekker buiten staat en zijn eten krijgt. Hebben ze niemand nodig.. Dat zit tussen je oren..

Precies....
Als hij zijn eten maar krijgt is hij gelukkig.

Paard zijn routine draait voornamelijk rond het eten, en zolang dat hetzelfde blijft gebeurd er niks met paard hoor. Ook niet als het een half uur later is.

Hij denkt niet: OOOOO het is 3 uur, mijn baasje komt zo.... en hij denkt om 15.15 echt niet: OOOOO wat vreselijk mijn baas komt niet. WAT MOET IK NOU -O-

Allemaal gevoelskwesties van de mens.

Paard kan prima een dag op stal blijven

Zieke paarden horen er uiteraard niet bij, die moeten verzorgd kunnen worden