Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

Re: Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:09

heb even gekeken op de doos van de acculader, deze lader stopt vanzelf als hij vol is.
het is een professioneel ding met 2 standen erop, snel laden en druppellader, hij stond op de goede stand.
op auto forums staat trouwens wel degelijk dat een bevroren accu die je aan de lader zet te snel te heet word en dus ontploft... heb dus niets verkeerds gedaan alleen stond de accu te lang leeg buiten waardoor hij bevroren was...
hierbij de foto van de laatste accu
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:37

PrimaDonna_ schreef:
Maar het licht is ook wat meer voor ons zelf, voor als er iets aan de hand is dat ze gewoon goed zicht hebben. Aan de andere kant geeft het ons wat meer rust als de paarden ook wat licht hebben. Ieder voor zichzelf toch ;)

Er is een verschil tussen "wat licht", zoals maanlicht, (mijn stal heeft boven de stalgang geen dak, dus daar komt natuurlijk licht binnen, bv) en een lamp die aan is, tenzij je het over type nachtlampje hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 02:41

Lynn_Nikita schreef:
en onder het afdak om de hooinetten te vullen een grote witte ledlamp oplaadbaar van de gamma, die geeft echt heel veel licht en is erg zuinig.

En hoe laad je die dan op?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 05:23

Ieder voor zichzelf ja. Maar ik zie er totaal het nut niet van in. Ben je zelf soms bang in het donker dat je dat voor je paarden wil?

Ik heb ook geen verlichting op stal en toen ik soms nog laat op stal was na het rijden had ik zo'n koplampje. Gaf ook superfel licht en je hebt je handen vrij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:00

Koper schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en onder het afdak om de hooinetten te vullen een grote witte ledlamp oplaadbaar van de gamma, die geeft echt heel veel licht en is erg zuinig.

Ik kan die losmaken en laad hem in de avond thuis op en neem smorgens weer mee en hang terug op
Nu hangt die nog aan een haakje maar man gaat er nog een kabel aanmaken zodat ik die aan het plafond kan hangen en dmv een schakelaar bij de ingang al aan kan zetten. Ik heb dan alleen een stoel nodig bij het losmaken om te laden, maar laad hem 3 x per jaar ongeveer, zo lang gaat die mee. Staat alleen aan tijdens het voeren zodat ik voldoende licht heb

Licht is echt wel handig, paard had vorig jaar een hoofdwond en dan is licht toch wel erg prettig. De hoofdlamp iv de witte lamp van gammaa aangezien die ook een standaard heeft en zo rechtop kan staan

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 12:17

Maartje1990 schreef:
Ieder voor zichzelf ja. Maar ik zie er totaal het nut niet van in. Ben je zelf soms bang in het donker dat je dat voor je paarden wil?

Ik heb ook geen verlichting op stal en toen ik soms nog laat op stal was na het rijden had ik zo'n koplampje. Gaf ook superfel licht en je hebt je handen vrij.

Uuuh dit heeft er niks mee te maken, gaat ons er gewoon om dat de paarden ook wat licht hebben.

Maar zoals het er nu naar uit ziet hebben ze genoeg van de kassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:10

Paarden hebben veel betere ogen dan wij, en omdat ze dag en nacht gewend zijn daar te staan hebben ze meer dan genoeg aan het maanlicht en evt kaslicht idd :)
Maar om te verzorgen vind ik het altijd wel handig om wat licht te hebben, zeker als er eens een paard wat meer verzorging nodig heeft door wondjes of blessures bijvoorbeeld. Dan is het toch lastig werken met een hoofdlamp of een campinglampje.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:53

Hoe bouw je een lamp op een accu, klinkt ideaal nl maar heb nu nog alleen twee oplaad lampen en een aggregaat voor nood maar ding stinkt en maakt mega herrie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:30

PrimaDonna_ schreef:
Maartje1990 schreef:

Uuuh dit heeft er niks mee te maken, gaat ons er gewoon om dat de paarden ook wat licht hebben.

Maar zoals het er nu naar uit ziet hebben ze genoeg van de kassen.

Maar paarden hebben geen licht nodig. En als je er zelf bang voor bent, verplaats je wellicht je eigen angst op je paarden. ''Ik ben bang in het donker, dus mijn paarden hebben licht nodig, want donker is eng''

Maargoed, weet nu dus niet of dat bij jou het geval is.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:38

Led hoofdlamp. Zelfs de wei uitmesten in het donker is zo geen probleem.....tenzij het mistig is. :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:34

Als je na zonsondergang naar je paarden gaat, is het toch wel fijn als je licht hebt om bijv de benen te controleren op verwondingen e.d. Of even de omheiningen nalopen :) Dat kunnen je paarden met hun goede ogen niet voor je doen toch :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:27

kevje06 schreef:
Hoe bouw je een lamp op een accu, klinkt ideaal nl maar heb nu nog alleen twee oplaad lampen en een aggregaat voor nood maar ding stinkt en maakt mega herrie.

Hoeveel geld heb je ervoor over?
Ik kan je volledige systemen leveren, desnoods met zonnepanelen, maar dan doen we onder de 1000 euro geen zaken meer.........

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:32

Klijntje schreef:
Als je na zonsondergang naar je paarden gaat, is het toch wel fijn als je licht hebt om bijv de benen te controleren op verwondingen e.d. Of even de omheiningen nalopen :) Dat kunnen je paarden met hun goede ogen niet voor je doen toch :+

Ik weet niet hoor, maar dat soort dingen doe ik overdag, als het licht is dus :') En op verwondingen controleren, nouja als ik tijdens het poetsen oid zie dat ze iets hebben, maar ik ga dat echt niet dagelijks lopen controleren hoor. Evenmin de omheining, eens in de zoveel tijd loop ik die (overdag dus) na.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:35

ikke schreef:
kevje06 schreef:

Ik kan je volledige systemen leveren, desnoods met zonnepanelen, maar dan doen we onder de 1000 euro geen zaken meer.........

Je kan ook zo'n klein, draagbaar zonnepaneeltje kopen, of een batterij met een mini zonnepaneel op, die de batterij oplaadt (en dan je lamp aan de batterij verbinden). Kost je gelukkig geen 1000 euro :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:52

Solleke_Noah schreef:
ikke schreef:

Je kan ook zo'n klein, draagbaar zonnepaneeltje kopen, of een batterij met een mini zonnepaneel op, die de batterij oplaadt (en dan je lamp aan de batterij verbinden). Kost je gelukkig geen 1000 euro :D

Dat is een kwestie van de eisen die je stelt. Mijn lat ligt hoger en de systemen die ik kan leveren hebben ook beduidend meer vermogen dan een veredeld kaarsje aan een spijkertje.
Denk aan goede bakverlichting zonder dat er ook maar in de verste verte een stopcontact te bekennen is. Dan vind ik het pas echt ergens over gaan :D Reken dan wel op prijskaartjes richting 5000 euro.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-10-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:58

Hier aan de weide hangen in de stal, voederkamer en onder het afdak lampjes van een remorque tegen het plafond, kabels zijn verbonden met elkaar.
In de voederkamer staat een auto accu die aangesloten is aan een kabel met schakelaar.
Dus ik moet gewoon schakelaar aan doen, zoals in huis en heb verlichting.
Is de batterij plat dan laad ik deze terug op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:27

Maartje1990 schreef:
Klijntje schreef:

Ik weet niet hoor, maar dat soort dingen doe ik overdag, als het licht is dus :') En op verwondingen controleren, nouja als ik tijdens het poetsen oid zie dat ze iets hebben, maar ik ga dat echt niet dagelijks lopen controleren hoor. Evenmin de omheining, eens in de zoveel tijd loop ik die (overdag dus) na.

Ze zegt toch "als je na zonsondergang naar de paarden gaat...." ;)
Er zijn mensen die bv werken of naar school gaan en overdag niet kunnen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:33

Ja, maar ga jij na zonsondergang naar de paarden om de benen op verwondingen te controleren of de omheining te gaan nalopen? :+ Ook mensen die overdag werken of naar school gaan hebben ergens een moment in de week overdag tijd om naar de paarden te gaan en te controleren op wondjes en de omheining na te lopen.

En ja, het kan best dat je 's avonds naar de paarden gaat om bijv. ze even binnen te zetten of hooi te voeren, maar dan ga je de dingen die op andere momenten kunnen, niet dan doen lijkt me.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:44

Maartje1990 schreef:
Ja, maar ga jij na zonsondergang naar de paarden om de benen op verwondingen te controleren of de omheining te gaan nalopen? :+ Ook mensen die overdag werken of naar school gaan hebben ergens een moment in de week overdag tijd om naar de paarden te gaan en te controleren op wondjes en de omheining na te lopen.

En ja, het kan best dat je 's avonds naar de paarden gaat om bijv. ze even binnen te zetten of hooi te voeren, maar dan ga je de dingen die op andere momenten kunnen, niet dan doen lijkt me.

Euh, het wordt wel heel vroeg donker in de winter he, ik loop dan ook door de week in het donker bij de paarden, enkel in het weekend overdag ;)

ikke: ok ok, maar het ging over een lamp in de stal, niet over bakverlichting :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:51

Idd Maartje1990, er zijn mensen die dat echt niet hebben, zeker niet als je niet in de plaats werkt of studeert waar je paarden staan...
Dan verplaats je alle taken naar de uren dat je wel kunt, nl na je werk of school en in de winter is het dan donker....

Het kan soms ook puur overmacht zijn dat je iets in het donker moet doen wat je anders niet hoeft te doen. Mijn ponies gingen toen ik hier pas een paar dagen woonde, bij zonsondergang ipv naar stal de andere kant op omdat de leidersmerrie losbrak. Bleek er een stuk omheining kapot (zo ver was ik nog niet geweest en de ponies ook niet). Wel prikkeldraad waarvan nog twee draden min of meer in takt waren, maar dus heel laag en verroest, niet zichtbaar, en wel twee erover, en weer terug, waarbij ze bleven hangen.

Toen had ik nog geen lamp en zaklamp had geen batterijen, en de buitenlamp voor het huis kapot, moest ik met waxine lichtjes in de weer om op wonden te checken.... dat is dus ondoenlijk. Gelukkig had ik een hoop lege stallen dus kon het allemaal veilig op beton, maar je ziet haast niks. Om maar te zwijgen van de reactie van sommige ponies op het "vuur". De benen maar zo´n beetje ondergespoten met betadine. De volgende dag bleek het allemaal mee te vallen, allemaal oppervlakkig. Heb de omheining uiteraard meteen veilig gemaakt, ook al kwamen ze daar in principe nooit. Daar heb ik nu dan wel weer profijt van, want nu staan ze wel aan die kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:16

Lynn_Nikita schreef:

Ik kan die losmaken en laad hem in de avond thuis op en neem smorgens weer mee en hang terug op
Nu hangt die nog aan een haakje maar man gaat er nog een kabel aanmaken zodat ik die aan het plafond kan hangen en dmv een schakelaar bij de ingang al aan kan zetten. Ik heb dan alleen een stoel nodig bij het losmaken om te laden, maar laad hem 3 x per jaar ongeveer, zo lang gaat die mee. Staat alleen aan tijdens het voeren zodat ik voldoende licht heb

Licht is echt wel handig, paard had vorig jaar een hoofdwond en dan is licht toch wel erg prettig. De hoofdlamp iv de witte lamp van gammaa aangezien die ook een standaard heeft en zo rechtop kan staan[/quote]
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben gewoon eigenlijk alleen benieuwd of je 'm thuis aan de netstroom kunt hangen :+

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:35

Maartje1990 schreef:
Klijntje schreef:

Nou nee, ik zou idd niet denken, 'Ah fijn, het is donker, dit is hét uitgelezen moment om alles eens grondig na te lopen' :')
Maar zoals anderen al zeggen, zeker in de winter is het maar kort licht, dus ook al ga je 2x per dag, kan het nog heel goed zijn dat je beide keren in het donker of schemer staat. En áls er dan wat aan de hand is, is het toch wel fijn als je goed licht hebt, ipv dat je bijv tot de volgende dag moet wachten om zeker te weten dat het allemaal wel meevalt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:39

Nou, dan vind ik dat wel érg overdreven wellicht. Nogmaals, iedereen heeft ergens in de week wel eens tijd om dat soort dingen te doen. Ik zelf heb mijn paarden nu al 2 weken niet gezien, deze staan bij mijn ouders aan huis met een wei en een inloopstal (zonder licht overigens) het enige dat er nu wordt gedaan door mijn ouders is water geven. En als ik van het weekend thuiskom, denk ik dat zowel m'n paarden als de omheining nog allemaal leven zonder verwondingen of wat dan ook.

Maargoed, de een wilt dat wellicht veel vaker 'controleren' dan de ander, ik ben van mening dat 't allemaal niet zo'n kwaad kan. En de kans dat het óóit een enkele keer nodig is om 's avonds in het donker dergelijke dingen uit te voeren zal toch erg klein zijn en dan moet dat met een zaklamp ook wel lukken (of waxine lichtjes :') )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:46

Met een hoofdlamp alleen kan ik paard ook gewoon even controleren of een zaklamp, heb daar geen verlichting voor bij de stal zelf nodig.
Heb ook een goede maglite als zaklam, dus kan de omheining voor een groot deel zo zijn vanaf 1 punt.

Helemaal met een goede hoofdlamp kun je veel :) ik heb een petzl lamp en die zijn echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:05

TS zal zelf wel weten dat paarden geen licht nodig hebben en ook zal ze niet bang zijn in het donker.En dat ze in de dag kan gaan zal ze ook wel snappen.
Ze vraagt naar licht zonder stroom en verder niks, en dan nog specifiek naar solar verlichting.

Die heb ik dus niet bij stal,maar wel aan lopen denken.Bij de hubo of gamma kan je vaak één paneel verbonden met één lamp kopen.zelf heb ik ook al aan die buitenverlichting vd Aldi zitten denken,dan heb je één spot,maar iedere keer als ik ging om hem te kopen was hij uitverkocht.

Zelf hebben wij een verlichtings systeem op een vrachtwagen accu.Het enige lastige vind ik dat ik hem goed in de gaten moet houden dat hij niet te droog komt te staan.Zo'n accu is ook niet goedkoop namelijk.Maar wij hebben een prachtig verlichtings systeem.Als ik snel moet zijn heb ik een gewone hoofdlamp op.