zéér viese stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: zéér viese stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:48

Waar een wil is, is een weg en "kan niet" ligt op het kerkhof, om zo maar te zeggen. Je hebt het alleen maar over dingen die niet mogen en die niet kunnen, tja dan moet je dat zien te veranderen of je paard veranderen. Ik weet niet wat het snelste te realiseren is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:22

Iemand niet enig idee waarom hij zoveel plast? misschien heeft hij een tekort aan iets of kan dit niet?

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:29

Hmm.. Een vriendin van mij heeft ook zo'n paard gehad. Ze was áltijd uren bezig met haar stal, op een gegeven moment was ze het zo zat dat ze maar 2x per week ging uitmesten.. En na een tijdje hielp het wel! Paardjelief was een stuk schoner dan eerst, dus ze kan nu weer vaker gaan mesten :)

Weet niet of het ook bij die van jou gaat helpen, proberen kan geen kwaad.. Toch?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:36

Misschien moet ik dat potten eens proberen...?
lijkt me helemaal niks maarja
hoe werkt dit?
drollen eruit, plas laten liggen?
alle plas of klein beetje offfffff?!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:38

Wordt zaagsel ook rood als het nat is? Zo ja, dan haal je eens per week alleen dat echt rode zaagsel eruit. Verder dagelijks drollen eruit.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:39

ja word rood, dus alleen een kerr in de week dat rode eruit, en nogsteeds altijd de rest laten liggen en er een x in de week nieuwe baal in??

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:43

Ja, wel altijd drollen er uit. En inderdaad 1 keer per week een nieuwe baal erin, maar dan alleen ip de plek waar je het natte eruit gehaald hebt. Niet vermengen met het oude.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:43

Ik doe dat ook voor mijn viezerik, dan blijft ie wel het schoonst. Maar in de winter red ik het ook niet met 1 baal in de week.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:44

Ik verspreid het oude juist over de bodem en gooi daar een schone baal overheen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:45

snorkel1986 schreef:
even paar dagen poep en natte plekken na 1 hoek gooien in de stal en liefs ook een dikke drol van buurvouw/ man paard zo willen ze nog wel eens leren alles in 1 hoek te gaan doen..
let op dit wel week of wat vol houden.. en af en toe herhalen (bij mijn paard tenminste)
ik zag na week of 2 verbetering

Echt? Werkt dat? Die van mij is ook zo'n viespeuk haha..
In de winter pot ik op, omdat ze anders in de midden op het beton zou liggen want al het stro ligt tegen de muren aan. Er ligt meer dan voldoende in maar ze schopt alles naar de zijkanten.
Ze heeft ook de gewoonte ieder hapje hooi te soppen in haar waterbak, waardoor ze er een gezellig waterballet van maakt, gek paard! :D

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:48

Pacific schreef:
Ja, wel altijd drollen er uit. En inderdaad 1 keer per week een nieuwe baal erin, maar dan alleen ip de plek waar je het natte eruit gehaald hebt. Niet vermengen met het oude.

het natte hebt uiteghaald? moet dan echt ALLES eruit een keer in de week??
of alleen rode

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:50

Alleen het rode :). Als je het oude met het nieuwe gaat vermengen, verniel je de bodem juist weer. Maar dat is maar net wat voor jou werkt.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:52

oke, dus het rode natte eruit, en alles verdelen, en dan het nieuwe over het oude

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:58

Ik bedoelde eigenlijk: het natte eruit, de rest laten liggen en de plekken die je leeg hebt geschept opvullen met schoon zaagsel. Maar als alles verdelen beter werkt bij jou, moet je dat maar doen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:02

zoals al gezegdz ik kan niet AL het natte een keer in de week eruithalen, dan moet ik mn hele stal leeg scheppen, en dan heb ik geen zaagsel meer.. dus het natte zou er nooit uitkunnen, behalve het rode. Is dit erg?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:03

Met nat bedoel ik ook het rode, als het rood is neemt het niks meer op. De rest van het zaagsel wat niet rood is is nog prima.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:04

oke nu is het me duidelijk, bedankt voor de tip. Ik ga er morgen mee beginnen!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:07

kan bij hou de plas wel goed weg lopen?
als dat niet goed kan dan blijf je ook altijd aan de gang,en dan lijkt het ook altijd veel want het blijft ligge
en wij vinden vlas veel fijner.
en je hebt gewoon paarden die echt vies zijn doe je niks aan ja meer uitmesten

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:08

Wel even volhouden, het zal niet van de één op andere dag veranderen en de bodem zal ook niet gelijk goed zijn. Maar als je er eenmaal mee begonnen hebt raad ik je aan de stal niet weer leeg te scheppen, hooguit 1 keer in de zoveel maanden. Wel beginnen met genoeg balen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:15

maar je moet ook nooit je stal leeg scheppen maar altijd op potten.
want dat werkt met vlas en zaagsel veel beter.
en elke dag de poep eruit halen,
en alleen de echte rode plekken eruit halen dat andere wat nat is even goed opschudden en even laten drogen.
(werkt met vlas altijd heel goed)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:27

DatBenIkNou schreef:
snorkel1986 schreef:
even paar dagen poep en natte plekken na 1 hoek gooien in de stal en liefs ook een dikke drol van buurvouw/ man paard zo willen ze nog wel eens leren alles in 1 hoek te gaan doen..
let op dit wel week of wat vol houden.. en af en toe herhalen (bij mijn paard tenminste)
ik zag na week of 2 verbetering

Echt? Werkt dat? Die van mij is ook zo'n viespeuk haha..
In de winter pot ik op, omdat ze anders in de midden op het beton zou liggen want al het stro ligt tegen de muren aan. Er ligt meer dan voldoende in maar ze schopt alles naar de zijkanten.
Ze heeft ook de gewoonte ieder hapje hooi te soppen in haar waterbak, waardoor ze er een gezellig waterballet van maakt, gek paard! :D

ja bij ons wel strooisel wel weer verdelen over de stal ( ik schep alles na midden en loopt ie zelf wel weer uit elkaar) wel echt even vol houden maar met week of 2 zie je wel verbetering vind ik

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 08:44

moet ik trouwens de stal omscheppen?
dus ook de natte plekken enz?
en dan? het natte gewoon laten liggen? of opschudden?
als je het opschud word dat een vieze bende?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:00

Nee juist de natte plekken compact laten worden. Het is de bedoeling dat je een soort stevige onderlaag gaat kweken. Maar wel goed droog erover heen, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard continue nat staat/ligt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:06

dat doen wij niet maar ligt bij ons ook rubber onder en ze krijgen maar 1 baal in de week meer ligt er ook eigelijk niet in (staan bij ons wel vanaf 8 tot 17 buiten) ongeveer

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:11

Mijn oude pony stond ook op zaagsel. Iedere dag haalde ik de drollen eruit (zo min mogelijk zaagsel meenemen) en 1 keer per week de natte (rode) plekken. De plekken die dan kaal waren vulde ik deels op met oud zaagsel uit de stal en nieuws zaagsel uit pak. Als je uitmest moet je proberen het zaagsel zo min mogelijk te mengen, wel recht harken maar niet compleet door elkaar schudden.

Misschien kan je een foto plaatsten met hoe de stal eruit ziet?