vraag je voor de mensen met inreiden ervaring!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:19

Rieja schreef:
Als ik rijd, probeer ik het paard wel nageeflijk te rijden (dus van achter naar voor), want anders heb je er niets aan, dan komt er alleen maar bespiering op verkeerde plaatsen.

en rijd je een paard nageeflijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:19

wat bedoel je met die vraag? Ik sluit me trouwens aan bij Rieja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:26

Zelf rij ik op het moment ook weer een 3,5 jarige.
Deze is sinds half juli zadel mak.
Ik rij haar ongeveer 3x per week ongeveer 20/30 min. (die 30 min pas sinds kort)
Zij loopt wel nageeflijk, gelukkig wel, want haar achterbenen zijn dan tenminste aan het werk en worden die sterker en kan ze daar gaan leren meer gewicht op te dragen.
Alleen maar beter.
En bij haar ben ik ook bezig met een paar pasjes wijken.
Dit alleen om haar te leren wat eenzijdige kuitdruk is, zodat ik haar fijner recht kan richten en ik merk dat dat ook heel goed werkt.

Voorheen heb ik altijd jonge springpaarden gereden en die kende idd met de 4 ook al de wissel.
Stelt niks voor bij een springpaard hoor, die wisselen liever dan dat ze in de conta moeten blijven dat veel moeilijker en zwaarder is.

Ow ja, bij het zadelmak maken gaat geen half jaar longeren aan vooraf bij mij.
Dat is longeren, als ze dat kennen een singeltje, doe ze dat goed met zadel.
Dan hangen en als ze dat braaf doen zitten.
Dus geen half jaar eenzijdige belasting vooraf.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:36

Ik heb een paard dat afkomstig is uit Rusland en daar op 2,5 jarige leeftijd geheel in het leer op alle mogelijke plaatsen is "afgericht" nu heeft ze hier in Nederland eerst eens een half jaar lekker in de wei gestaan en ik heb haar er net weer uitgeplukt. Als je die foto's ziet van in Rusland dan denk je dat het paard alles kan, maar als ik er nu op zit ebn ik al blij als de rem het doet. Eerlijk waar ik kan weer helemaal opnieuw beginnen, gelukkig maar, want een krul erin trekken met allerlei leren hulpstukken lijkt wel leuk, maar ondertussen. Ze vind het lopen onder het zadel heerlijk en doet gelukkig erg haar best. Nou is dressur verder niet mijn ambitie, voor mij is dressuur meer een middel om mijn paard in goede conditie te krijgen en houden, maar nu kan ze niets meer dan de drie gangen en misschien een volte. Ik probeer haar maar niet te vorseren en maar te doen alsof je er pas op kunt zitten, dus alleen wat hele lichte oefeningen, de rest komt vanzelf als ze zelf ook wat meer er aan toe is.
Maar zulke jonge paarden inrijden heeft dus volgens mij helemaal geen zin, ik denk dat je wel beter kunt wachten tot ze er zelf meer aan toe zijn en als ze dat dan zijn dan is de houding van het paard en de ruiter natuurlijk erg belangrijk.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 13:08

Zo denk ik er ook over joelledsr! natuurlijk zullen er paarden zijn die eerder volwasen zijn en dit allemaal al aan kunnen.soms zie ik een paard van 4 jaar die echt nog aan het kleuteren is die zien overal de lol dan van in, ik denk niet dat je z'n paard in de hogere dresuur sport kunt gebruiken.
Over dat van hoefkatrol dat is alleen iets wat ik me afvraag want ik had dus gehoord dat je het er in kuntrijden maar weet dus niet of het echt zo is!?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:13

wij hebben een 3 jarige op stal, is in april 3 jaar geworden en we hebben hem zadelmak gemaakt. Maar hij kan nog niets. Niet iets voor jou?

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 13:32

dat ligt er aan hoe hoog de prijs is,heb vanwege kerst niet z'n super hoog buget Haha! (heb al ruimschoots inkopen gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:30

Maar zoiets hebben we ook op stal. Haha!
1 waar vorige week voor het eerst opgezeten is.
1 die sinds een maand wat gereden word.
1, die volgende maand voor het eerst iemand op zijn rug krijgt.

En dan word er nog wel gezegt dat er op handelsstallen alles zo vroeg zadelmak gemaakt word Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:40

Ik heb al heel wat paarden en pony's zadelmak gemaakt (en verder gereden...), varierend in leeftijd van 2,5 tot een jaar of 5.
Vaak zijn paarden als ze 2,5 zijn al wel sterk genoeg om 2/3 keer in de week een kwartiertje te longeren.
Met mijn huidige paar dzijn we begonnen toen ze 2,5 was met 2 keer in de week longeren en er even op zitten (5/10 minuten).
Ik heb een jaar lang 3 keer in de week een half uurtje gereden, ze loopt eigenlijk altijd aan de teugel zonder dat je er veel voor hoeft te doen (heeft ze ook altijd gedaan).
Nu is ze 4,5 en loopt ze (thuis) op M niveau, ik rijd 5 tot 6 keer in de week 3 kwartier (ongeveer). Wissels, contragalop en keertwendingen zijn geen probleem maar ik werk het meest vwnw en rijd veel overgangen.

Mijn paardis qua gedrag nog wel echt een kleuter, maar ze pakt alles goed aan. Regelmatig las ik daarom ook "mental health days" in (lekker in de wei, beetje springen, buiten rijden oid).

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 19:01

Ik vind zelf 4,5 wel al erg vroeg voor de m het paard is nu zijn pesen aan het ontwikelen en die worden echt wel zwaar belast bij passage of gewoon de zeigangen.
Volgens mij word het bij handelaren ook steets eersder..hoe eerder zei hun geld kunnen vangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:06

Passage in de M?

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 21:03

ja m2 als ik het goed heb

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:32

Volgens mij komt er geen passage voor in het M hoor, kijk je boekje er maar op na.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:43

LadyVal"]
[quote="Rieja schreef:
Als ik rijd, probeer ik het paard wel nageeflijk te rijden (dus van achter naar voor), want anders heb je er niets aan, dan komt er alleen maar bespiering op verkeerde plaatsen.

en rijd je een paard nageeflijk?
[/quote]

Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat je met je vraag bedoelt, maar zit het misschien in mijn woord 'probeer' - het lukt natuurlijk niet op alle momenten om dat groene paard nageeflijk te houden (bijv in overgangen, als je ervaring hebt met jonge paarden dan herken je dat wel), vandaar dat ik dat gebruikt heb.

Maar in principe loopt dat paard vanaf het begin nageeflijk ja, dat doettie toch ook al als je bijgezet longeert (dat is in dit geval een beetje gelijk opgegaan - ik ben begonnen met rijden met de teugels aan het halster, en tegelijk ben ik gaan longeren met bijzet)

Ik hoop dat ik zo je vraag beantwoord heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:03

Hollander, ga ff in het proeven boekje kijken aub.
In de basis komen zulke zware oefeningen niet voor, dus geen passage piaffe, pirouttes enz tot de Z2

Dus denk dat je je gedachtes over jonge paarden in de dressuursport heel grondig aan moet gaan passen, want het klopt allemaal niet wat jij denkt dat er verwacht word.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 14:09

ik heb nog niet gekeken mijn dresuur proeven boekje is nog het oude boekje en die ligt ergens erg ver weg gestopt op stal...ben geen dresuur ruiter..ik kan het best fout hebben hoor ik d8 het alleen.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 14:10

ik rij veel liever lekker in het bos en afentoe een spring wedstrijd zo opzijn tijd. mara ik ga meteen ff opzoek er naa moet toch dat hok nog eens een keer uitmesten.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 14:19

owe owe owe...ik zie het het al ik heb geen idee waar ik passage vandaan heb gehaald Verward sorry neem mijn woorden terug ik heb tot nu toe ook nog geen passage gevonden in een van de oeveningen in de z2 zal nog ff veder zoeken

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:20

Olrike N is pas 2 jaar onder het zadel, ze is dus zadelmak gemaakt toen ze 5 jaar oud was. Ik heb hier echter nooit een probleem van gemaakt. Ze is nu wel sterk genoeg, dus al staat een paard een jaar langer op de wei, daar heb je echt geen hinder van.

Ik heb Olrike N nu een half jaar en start nu al M1.

Groetjes Sanne Lovers Olrike N

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:30

Hollander schreef:
owe owe owe...ik zie het het al ik heb geen idee waar ik passage vandaan heb gehaald Verward sorry neem mijn woorden terug ik heb tot nu toe ook nog geen passage gevonden in een van de oeveningen in de z2 zal nog ff veder zoeken

die ga je ook echt niet vinden. Passage komt ergens in de middentour aan bod.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 14:48

jeb niet gevonden. ik snap niet hoe ik aan de passage ben gekomen had het door de war gehaald met tavers (denk ik) mara dat is natuurlijk een heleandere oevening

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:06

travers *LOL*

even heel simpel
B: lichtrijden, grote voltes, afwenden, halt/stap/draf/galop, paar passen middendraf, hals strekken
L1: lichtrijden, voltes 10 m in draf, gebroken lijnen, halt/stap/draf/galop, paar passen middengalop, middendraf diagonaal, middenstap, 5 m wijken, hals strekken
L2: alles doorzitten, voltes 15 m galop, 10 m wijken, enkele passen acherwaarts, halt/stap/draf/galop, middenstap, -draf (lichtrijden), -galop, hals strekken (lichtrijden)
M1: alles doorzitten, voltes 10 m galop, schouderbinnenwaarts, K-X-G contragalop, exact aantal passen achterwaarts, halt/stap/draf/galop, uitgestrekte stap, middendraf, middengalop, wending om de achterhand
M2: alles doorzitten, voltes 10 m galop, schouderbinnenwaarts, travers, gebroken lijn contragalop, exact aantal passen achterwaarts, halt/stap/draf/galop, uitgestrekte stap, uitgestrekte draf, middengalop, keertwending om de achterhand, verzameling, minder progressieve overgangen
Z1: alles doorzitten, voltes 10 m galop, voltes 8 m draf, schouderbinnenwaarts, travers, contragalop, appuyeren in draf, exact aantal passen achterwaarts, halt/stap/draf/galop, midden + uitgestrekte stap, uitgestrekte draf, uitgestrekte galop, keertwending om de achterhand, verzameling, niet-progressieve overgangen, eenvoudige galopwisselingen
Z2: alles doorzitten, voltes 10 m galop, voltes 8 m draf, schouderbinnenwaarts, travers, contragalop, appuyeren in draf en galop, exact aantal passen achterwaarts, halt/stap/draf/galop, midden + uitgestrekte stap, uitgestrekte draf, uitgestrekte galop, keertwending om de achterhand, verzameling, niet-progressieve overgangen, eenvoudige galopwisselingen, changement

SPDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:21

[edit:BartVB]Spam verwijderd[/edit]

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:51

SPBD, staat dat toevallig voor StalPetersBurg? (weet niet vanwaar de D komt Knipoog). Want 10 van de 12 berichtjes die je geplaatsd hebt gaat over Stal Petersburg, en op Bokt mag je niet commerciele advertenties plaatsen.

Maar terug ontopic. Lielle, kan dat dat het in Belgie allemaal wat zwaarder is? Dus dat de B overeenkomt met de L1 etc? Heb een kennis van mij dat eens horen vertellen, en het verschil tussen onze proeven en hierboven is ook wel een verschil.

alle proeven doorzitten:
E8: diagonaal, galop (heel simpel)
E5: middengalop, keertwending op de voorhand
A6: paar passen achteruit en eenvoudige galopwissel (ben ik niet 100% zeker van)
Halsstrekken is er niet in die proeven.
En de rest weet ik eigenlijk niet, aangezien ik de manegewedstrijden bijna iedere keer met een ander jong paard meedoe, zodat die ervaring opdoen.

SPDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:24

hihi, daar kwam ik ook achter... maar zal het niet meer doen. Sorry!!!
De D staat overigens voor Donkerbroek. Knipoog