watervoorziening tijdens winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:16

smurffie schreef:
GamblersCup schreef:
Het maakt jou niet uit dat je paard elke nacht flink dorst heeft? Diervriendelijk... -O-

Ze geeft ihaar paard 24 liter per nacht, een paard drinkt ongeveer 40 liter over de hele dag en overdag drinken ze meer dan snachts dus dorst? Dat zal wel meevallen ;)

Nee, dat valt niet mee. Ze zegt zelf dat het dier flink dorst heeft 's morgens. Maar ik ga niet weer een discussie aan met mensen die hun dieren tekort doen en "dat leren ze maar" of "daar hebben ze het maar mee te doen". Ervaring leert dat dat geen zin heeft. Kan alleen maar medelijden met die dieren hebben, worden als gebruiksvoorwerpen behandeld. TS, doe verstandig en neem je verantwoording, zorg dat je beest niets tekort komt. Ik ben pleite hier, word altijd zo misselijk van mensen die moedwillig hun dier tekort doen.

meggiemeg

Re: watervoorziening tijdens winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:28

Hier hebben de paarden als ze op stal staan voor de nacht ook "maar" een emmer met water tot hun beschikking. Ik zorg dat deze vol is als ze naar binnen gaan en bij de laatste voerronde vul ik m nog een keer af voor de nacht zeg maar. Het is hier heel erg wisselend hoeveel ze drinken 's nachts, de oudere merrie heeft m eigenlijk nooit leeg de volgende morgen, echt maar een enkele keer dat dat gebeurt. De ruin is wisselend, de ene keer wel en meestal niet. Hij is wel van het spelen met water, zowel buiten als in zijn stal. Ik vind dat minder als hij het binnen doet, krijg je zo'n bende van in de stal.
Ik hou het bij 1 emmer per paard in de stal. Het valt me op dat ook al hebben ze de emmer die in de stal hangt niet leeg dat ze als eerste als ik ze 's morgens naar buiten doe is naar de bak buiten lopen.... Kan ook een gewoonte zijn hoor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:24

Nou ik vind toch dat als een paard 's ochtends echt aangeeft dat hij erg dorst heeft dat hij te weinig krijgt en dat kan natuurlijk wel een uitzondering zijn als het flink vriest. Maar het zou toch geen normale gang van zaken moeten zijn dat het paard 's ochtends erge dorst heeft. Als ze 's ochtends niet aangeven dorst te hebben dan gaat dat prima en het ene paard kan het prima doen met 1 emmer op een nacht een andere niet en ik vind dat je dat zeker per paard moet bekijken en als het paard aangeeft niet voldoende te hebben toch zorgen dat er meer ter beschikking is.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:20

Bedankt voor de tip! *D
joyce B schreef:
In de natuur moeten paarden ook op zoek naar een drenkplaats en lopen ze daar 1 of meerdere keren per dag naar toe afhankelijk hoe ver voeding en water uit elkaar liggen. tuurlijk wil je liefst dat ze continue voldoende water ter beschikking hebben maar het kan geen kwaad een paard te leren dat het op bepaalde momenten meer kan drinken dan andere momenten. als een paard overdag onbeperkt water ter beschikking heeft en dan bij komst op stal een volle emmer heeft die op het eind van de avond nogmaals gevuld wordt heeft het paard al heel veel kunnen drinken. dat het dan een deel van de dag (in dit geval nacht) iets minder heeft vind ik acceptabel.
als de bakken bevriezen staan ze zowieso een deel van de nacht zonder. stallen waar het water vanwege de vorst afgesloten word idem dito beperkt. ofwel door drenken met emmers meerdere keren per dag, ofwel door een voerbak te vullen of een emmer op te hangen.
En in de wei heeft ook niet elk paard continue toegang tot onbevroren water. je doet je best het zo lang mogelijk vorstvrij te houden maar het kan als je twee x per dag komt ook af en toe een paar uur dichtgevroren zijn.

24 liter voor de nacht is heel redelijk in mijn ogen.
Ik heb een kleine speciekuip in een autoband staan. staat mooi stabiel en mits vol genoeg tillen ze hem er ook niet uit. er past 35 liter in en als ik die 's avonds laat voor 3/4 nog vol heb vul ik hem niet na, dan drinken ze hem met twee grote paarden nog niet eens helemaal leeg. Je ziet wel dat ze de ene nacht meer dorst hebben dan de andere.

Andere tip voor buiten: een rvs waterbak in een geisoleerde ombouwkast/bekisting bouwen met beluchtingsroostertje en daar een grafkaars in laten branden. de kaars verwarmd de ruimte en de stalen bak geleidt de warmte naar het water waardoor het minder tot niet bevriest.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:23

GamblersCup schreef:
Het maakt jou niet uit dat je paard elke nacht flink dorst heeft? Diervriendelijk... -O-

Het maakt me wel uit anders had ik deze topic niet gestart, ze krijgt nu twee keer op de avond water en dan is er smorgenvroeg nog een laag erin dus denk dat ze het wel goed gaat nu. Van de week haal ik nog een tweede eerhouder op die waren helaas nu uitverkocht.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:23

GamblersCup schreef:
smurffie schreef:
Ze geeft ihaar paard 24 liter per nacht, een paard drinkt ongeveer 40 liter over de hele dag en overdag drinken ze meer dan snachts dus dorst? Dat zal wel meevallen ;)

Nee, dat valt niet mee. Ze zegt zelf dat het dier flink dorst heeft 's morgens. Maar ik ga niet weer een discussie aan met mensen die hun dieren tekort doen en "dat leren ze maar" of "daar hebben ze het maar mee te doen". Ervaring leert dat dat geen zin heeft. Kan alleen maar medelijden met die dieren hebben, worden als gebruiksvoorwerpen behandeld. TS, doe verstandig en neem je verantwoording, zorg dat je beest niets tekort komt. Ik ben pleite hier, word altijd zo misselijk van mensen die moedwillig hun dier tekort doen.

Maar misschien moet je even goed lezen.
Met 1 emmer heeft hij dorst en de ts heeft al gezegt een 2e te willen ophangen.. met 1 emmer kwam te ook niet aan het door mij genoemde aantal liters water.

tjarda_auke1

Re: watervoorziening tijdens winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:18

Geef haar nu twee keer op de avond een emmer vol en dan is hij smorgens om 7 uur nog voor een lwart vol.en ze gaat niet gelijk drinken als ze buiten is, op zomdag als we uit slapen is hij wel leeg maar heeft ze ook niet mewr zo erge dorst als de ewrste dagwn dat ze op stal stond, heb er wel een tweede bij gehangen dan heeft ze in elk geval wat voor als ze langer moet wachten .