Bedankt voor de tip!
joyce B schreef:In de natuur moeten paarden ook op zoek naar een drenkplaats en lopen ze daar 1 of meerdere keren per dag naar toe afhankelijk hoe ver voeding en water uit elkaar liggen. tuurlijk wil je liefst dat ze continue voldoende water ter beschikking hebben maar het kan geen kwaad een paard te leren dat het op bepaalde momenten meer kan drinken dan andere momenten. als een paard overdag onbeperkt water ter beschikking heeft en dan bij komst op stal een volle emmer heeft die op het eind van de avond nogmaals gevuld wordt heeft het paard al heel veel kunnen drinken. dat het dan een deel van de dag (in dit geval nacht) iets minder heeft vind ik acceptabel.
als de bakken bevriezen staan ze zowieso een deel van de nacht zonder. stallen waar het water vanwege de vorst afgesloten word idem dito beperkt. ofwel door drenken met emmers meerdere keren per dag, ofwel door een voerbak te vullen of een emmer op te hangen.
En in de wei heeft ook niet elk paard continue toegang tot onbevroren water. je doet je best het zo lang mogelijk vorstvrij te houden maar het kan als je twee x per dag komt ook af en toe een paar uur dichtgevroren zijn.
24 liter voor de nacht is heel redelijk in mijn ogen.
Ik heb een kleine speciekuip in een autoband staan. staat mooi stabiel en mits vol genoeg tillen ze hem er ook niet uit. er past 35 liter in en als ik die 's avonds laat voor 3/4 nog vol heb vul ik hem niet na, dan drinken ze hem met twee grote paarden nog niet eens helemaal leeg. Je ziet wel dat ze de ene nacht meer dorst hebben dan de andere.
Andere tip voor buiten: een rvs waterbak in een geisoleerde ombouwkast/bekisting bouwen met beluchtingsroostertje en daar een grafkaars in laten branden. de kaars verwarmd de ruimte en de stalen bak geleidt de warmte naar het water waardoor het minder tot niet bevriest.