Zaagsel. Hoe te mesten? Kosten? Verbruik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Re: Zaagsel. Hoe te mesten? Kosten? Verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:43

Van de zomer had ik aan een baal ook genoeg. Nu staat bij 24/7 binnen en red ik dat echt niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:27

Drollen eruit halen met een riek werkt ook niet fijn, je moet echt zo'n zaagselgreep hebben. Kan je wel halen bij de boerenbond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:32

Ik vind alles met een steel maar niks, veel te zwaar voor mijn rug. Dus ik heb gewoon dikke waterdichte handschoenen aan en een bakje
Afbeelding

Bukken, scheppen, omschudden en de stal is zo schoon.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 09:39

Het is wel zo'n riek met meerdere tanden die dichtbij elkaar staan. Drollen kunnen er inprincipe niet tussendoor. Alleen het ding is van ijzer, miss moet ik er eentje van plastic hebben? Want nu gaan de drollen stuk als ik het zaagsel ertussenuit schud.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:02

Wij hebben de paarden op vlas staan, volgens mij is het idee een beetje hetzelfde als zaagsel. Wij hebben ook een zon speciale greep waardoor je alleen de mest kan uithalen .. Wij doen elke dag mest en 2x in de week de natte plekken. Zo zijn wij per stal per week ongeveer 1 1/2 baal kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:10

Ja, nog een houtkrullen ganger :D

Ik ben er super blij mee met mijn schimmels. Op stro werden ze veel vuiler.

Ik gooi er 1 keer in de week een baal bij en haal iedere dag (soms meerdere keren) de drollen en 1 grote natte plek uit.
Dit doe ik trouwens allemaal met een mestboy en een hark.

Er ligt bij ons gewoon een betonvloer onder.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:16

ik sta ook op houtkrullen per week 1 pak en haal 2x per week natte plekken der uit en ieddere dag de drolletjes. hou de kanten zaagsel vrij mijn ruin is erg netjes en poept achterin waar dan geen zaagsel ligt dus blijft ie langer schoon. ook helpt het wel mee dat ie in een ruime stal staat toen die nog iets kleiner stond was die viezer

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:46

Staan jullie paarden overdag buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:49

Normaal wel, nu helaas door een ongeluk even niet!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:07

het ligt er aan of die door stagenotjes buiten gezet word, anders maar een uurtje of 1,5 per dag

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:17

Wij hebben ze op een mix van houtkrul en stro, gaat prima :j
Uitmesten duurt gemiddeld een kwartier per stal, op hele natte dagen iets langer, zomers veel minder.
Ik heb zo'n dichte plastic schep, een soort kruising tussen een graanschop en een sneeuwschep, rond en diep. Voorheen deden we het wel met de hand, maar mijn knie trekt dat toch niet (meer). Ze staan nu van 8 tot 18u buiten, dat scheelt wel gelukkig :D
Stro is vooral tegen de verveling, en het zaagsel blijft (bij ons) langer mooi als er wat stro doorheen zit.

Het tot een vaste koek laten worden vind ik persoonlijk niet erg "lekker" klinken :') maar da's uiteraard ieder z'n keuze.
Wij trekken het juist elke dag helemaal los (gewoon blijven omscheppen) dan is het een lekker "fluffy" bedje. Natte plekken er goed uit, drollen eruit en omgooien.
De rubberen matten van carien13 zou ik voor mijn haf ook wel willen :j , maar 's winters vind ik iets met wat meer volume toch wel een prettig idee.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:56

hier vorig jaar ook op zaagsel en stro gehad onderlaag zaagsel bovenlaag stro vieze plekken der uit afentoe schoen stro der bij en klaar en 1 x in de 2 weken helemaal leeg en hij stond gewoon schoon en droog. vond het erg fijn zo. nu even geen stro dit ivm verhuizing anders hele baal moeten kopen en dat krijgt ik nooit in 2 weken op

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:04

Ik kan geen combi maken van stro en zaagsel. Mijn paard mag nooit meer op stro, helaas..

Ik ben nu op de nieuwe manier aan het mesten. Alleen elke dag de drollen eruit en de pisvlek laten liggen.
Ik denk wel dat dit zou kunnen werken. Nu alleen even afwachten of het ook goed is voor zijn hoeven.
Volgende keer de hoefsmid om een eerlijk advies vragen, anders moeten we toch weer terug naar elke dag poep en pies eruit.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:57

De hele natte piesplekken moet je er wel uithalen he! Die herken je omdat het zaagsel dan rood kleurt!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:33

:') Ik heb het er niet duidelijk neer gezet zie ik.
De natte plek gaat er een keer per week uit :j
Ik deed het elke dag, maar dan was het nog lang geen plakkaat of rood.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:49

+:)+ +:)+

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:05

Ook ik heb ze op houtkrullen staan.

Ik heb een stal van 3x4 en als deze helemaal leeg is gooi ik er 4 pakken houtkrullen in.
Daarna is het dagelijks alleen de mest eruit en randen naar binnen.
Alleen de echt natte plekken haal ik er uit. Dus dat wat rood wordt.
En dan 1x in de week een nieuw pak zaagsel er bij op.

Als ik echt een heel nat paard op stal heb gooi ik er nog wel eens een pak fijne zaagsel in.

Mest gewoon met een mestvork. Voor een pak zaagsel(houtkrullen) betalen wij volgens mij iets van €7,-
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen wij hebben namelijk altijd pallets en betalen het niet zelf.
Ik sta bij een veehouder en die betaald bodembedekking paarden want het gaat vervolgens onder de
koeien.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:05

Ik ga denk ik ook over op houtkrullen, want mijn mesthoop word we'll erg groot met stro , dus hoe kan ik beginnen? Eerst 3 pakken erin of is 1 pak genoeg?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:25

Gewoon er zoveel in leggen dat er een mooie laag ontstaat en paardlief lekker zacht kan liggen.

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:21

Heb shetters en ik heb er nu 2 balen inliggen, ze staan tot aan hun knietjes erin :=

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 21:14

Dan hebben ze niets te klagen :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:19

Ik heb er 2 of drie pakken in (denk 2) en vul elke week 1 baal aan. elke dag mest eruit en bovenlaagje (droge) wat boven de natte plek ligt aan de kant graven en natte plek eruit halen. Heb elke dag een klein laagje in de kruiwagen (ongeveer een kwart). Aan het einde van de week zie je het bed minder dik worden en doe ik er weer een baal bij. werkt prima zo. Ze staan verder wel de hele dag buiten.

nu de dagen korter worden en ze meer op stal staan ben ik aan het proberen om op de plasplek een paar handjes strokorrels neer te gooien om zaagsel te besparen. Dit doe ik pas vanaf donderdag, dus daar kan ik nog niet zo heel veel van zeggen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:37

Ik haal 1 keer per week de natte plek eruit (het rode) en gooi er dan een nieuwe baal bij. Dan blijft de bodem het meest stabiel en droog en wordt er geen nat zaagsel omhoog gewoeld. Het stinkt alleen als ik de bodem open haal om de natte plek er uit te halen. Ik haal dagelijks de mestballen er uit met een zaagselvork en hark alles vlak.

Mijn paard staat ook op zaagsel ivm luchtwegen.

edit - inderdaad met een flinke laag beginnen :j