vieze vlas stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:22

TeSs2411 schreef:
Je hebt het dus over het totaal aan balen wat je er tot nu toe in/bij hebt gegooid.

Ook al zie je plasplekken.. je mag er niet aan zitten. Het moet juist een koek worden zodat je een stevige bodem krijgt. 1 keer per week die koek eruit halen en bijvullen met een nieuw pak vlas.

Waarom vlas en zaagsel niet gemengd mogen worden; Hele andere structuur en een andere werking.

Zaagsel moet je luchtig houden terwijl vlas een koek moet vormen. Daarbij hebben zaagsel en vlas beide een ander absorbeer volume..

In totaal zijn er ongeveer 12 balen in gegaan idd.
Plas lieten we in begin liggen maar werd de stal echt zijknat van..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:22

Elke week pies er uit vind ik veels te veel, op die manier kan je niet optimaal potten en zal een vies paard vies blijven. Een goede bodem is niet in een week gebouwd :)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 21-10-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:22

MiniMouse schreef:
Wat is de afmeting van je stal?

3 bij 4

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:23

Staat je paard buiten? En zo ja, hoe veel uur? Mijn 2 paarden staan ook op vlas, maar staan van 7 tot 5 buiten (nu de winter komt) en stal wordt vies, maar na drollen scheppen en spitten ziet het er weer goed uit.. Ook wij doen 2 x in de week een halve erbij

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:23

MiniMouse schreef:
Elke week pies er uit vind ik veel te vee;, oep die manier kan je niet optimaal potten en zal een vies paard vies blijven. Een goede bodem is niet in een week gebouwd :)

Hmm dus nu alleen de drollen eruit halen een een schoon pak overheen gooien. Ik moet dit wel mengen anders eet hij het op.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:23

Dan ben je inderdaad met te weinig begonnen en daarbij ook nog eens met 2 verschillende producten die niet samengaan.

Ik heb een vrij kleine stal.. kan als pony stal gezien worden.. en daar ben ik al 3 balen op zijn minst voor kwijt..

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:24

Batlow schreef:
Staat je paard buiten? En zo ja, hoe veel uur? Mijn 2 paarden staan ook op vlas, maar staan van 7 tot 5 buiten (nu de winter komt) en stal wordt vies, maar na drollen scheppen en spitten ziet het er weer goed uit.. Ook wij doen 2 x in de week een halve erbij

Hij staat niet buiten. Ja ongeveer 2 2,5 uur per dag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:24

Dat is voor een geheel nieuwe laag op een kale bodem veel te weinig om mee te beginnen.
Je moet met een nieuwe stal echt met minstens 3 á 4 zakken beginnen.
Zie net dat je stal 3 x 4 is dan mag je daar nog wel een zak bij op tellen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 21-10-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Ieder zijn eigen manier, je hóeft niet op te potten

edit: paard gekend dat er ook echt niet mee om kon gaan, is weer over gezet op stro.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 21-10-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Met veel en veels te weinig begonnen!!
Je moet zeker met 6 pakken beginnen, ik liefst zeven op die afmeting.
Is een investering, maar op langere termijn scheelt het je een hoop kosten!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:25

Batlow schreef:

Vlas is ervoor gemaakt en is op andere manier bijna niets mee te beginnen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:25

MiniMouse schreef:
Elke week pies er uit vind ik veels te veel, op die manier kan je niet optimaal potten en zal een vies paard vies blijven. Een goede bodem is niet in een week gebouwd :)

Mijn paard loopt rond in zijn stal dus ik zal wel moeten :)
Daarbij heb ik een buiten stal. Als ik het langer laat liggen komt er allemaal ongedierte op af en is mijn schone vlas binnen no time ook doorweekt. Dit is het systeem wat ik geleerd heb.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:26

MiniMouse schreef:
Batlow schreef:

Vlas is ervoor gemaakt en is op andere manier bijna niets mee te beginnen.

Jawel hoor, wij potten niet op. Halen drollen eruit, pies eruit, spitten en stal kan weer even mee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:26

Compliment schreef:
MiniMouse schreef:
Elke week pies er uit vind ik veel te vee;, oep die manier kan je niet optimaal potten en zal een vies paard vies blijven. Een goede bodem is niet in een week gebouwd :)

Hmm dus nu alleen de drollen eruit halen een een schoon pak overheen gooien. Ik moet dit wel mengen anders eet hij het op.

Overnieuw beginnen met een volle ''schone'' stal, anders blijf je aanmodderen.

Compliment

Re: vieze vlas stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:29

Ik zal weer helemaal opnieuw beginnen! Thnx

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:29

TeSs2411 schreef:
MiniMouse schreef:

Mijn paard loopt rond in zijn stal dus ik zal wel moeten :)
Daarbij heb ik een buiten stal. Als ik het langer laat liggen komt er allemaal ongedierte op af en is mijn schone vlas binnen no time ook doorweekt. Dit is het systeem wat ik geleerd heb.

Als je een goede koekbodem hebt, word die onderste laag niet aangetast
Dit omdat er een droge beweegbare bovenlaag op ligt.
Of hij moet heel flink gaan zitten graven, maar dat doen ze eigenlijk niet, want die koek meurt als een gek haha!

Maar die koek moet je kweken en zoals ik al zei gaat dat niet in 1 week en moet je met een goede laag beginnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:30

TeSs2411 schreef:
Vlas stallen hoor je op een bepaalde manier te onderhouden..

Elke dag de drollen er uit halen. MAAR de plasplekken laten liggen! dit is de basis van een goede bodem. 1 x in de week de plasplekken ( het rode dus) eruit halen... Vlas werkt met een potstal systeem.

Als je dat niet doet.. krijg je dus een bende..

Precies! De plasplekken moeten blijven liggen, die liggen als basis onder het droge vlas en zorgen ook voor een stuk isolatie en stevigheid dat de rest blijft liggen. Zorg wel dat er genoeg vlas inligt dus een goede laag en niet een dun laagje.
Denk maar aan een kattenbak als daar te weinig grit in ligt om het vocht en de drollen te absorberen dan wordt het een zootje. Dus zorgen voor een goede laag, de natte onderlaag afblijven en laten liggen, de drollen eruit halen en elke dag de droge randen naar binnen halen en zorgen dat je dus een "schone" toplaag hebt. Het vlas mag best wat verkleuren, hoeft niet wit van kleur te blijven als het maar niet te vochtig aanvoelt. Maar zorg voor genoeg vlas, voeg als er te weinig ligt 1 pak extra toe zodat er een goede top laag ligt die kan absorberen (met daaronder de plaslaag die je niet ziet en niet voelt qua vochtigheid). Succes!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:31

En hoe vaak haal jij de stal dan helemaal leeg minimouse?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:32

Compliment schreef:

Succes!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:32

Compliment schreef:

Of voldoende schoon toe voegen en goed er doorheen mengen, dan kan het ook weer veel opnemen.
Ik haal een stal nooit meer helemaal leeg, want er is altijd genoeg gebruikt en schoon genoeg vlas over dat weer als onderlaag kan dienen dat leg je dus op de lege plek waar je het natte vlas weg hebt gehaald. En je mengt het oude vlas met de nieuwe baal of balen die je toevoegt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:33

Batlow schreef:

1 keer in de 3 weken ong.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:34

fargo schreef:
Compliment schreef:

Of voldoende schoon toe voegen en goed er doorheen mengen, dan kan het ook weer veel opnemen.
Ik haal een stal nooit meer helemaal leeg, want er is altijd genoeg gebruikt en schoon genoeg vlas over dat weer als onderlaag kan dienen dat leg je dus op de lege plek waar je het natte vlas weg hebt gehaald. En je mengt het oude vlas met de nieuwe baal of balen die je toevoegt.

Daarom zei ik ook al ''schone'' stal :j . Al het vlas wat nog bruikbaar is zeker gebruiken(heel goed als onderlaag te gebruiken omdat hij al wat bewerkt is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:36

MiniMouse schreef:
Batlow schreef:

1 keer in de 3 weken ong.

Dat is gewoon zonde, als je wel elke week de natte plek weghaalt ben je veel zuiniger en kun je gewoon doorgaan steeds met de resten die nog herbruikbaar zijn en schoon genoeg. Wij hoeven nooit een stal meer helemaal leeg te halen. Dat betekent elke keer dat je weer moet starten met een boel balen voor een nieuwe schone stal. Dan kun je dus veel beter af en toe 2 balen toevoegen en nooit opnieuw hoeven beginnen met veel meer balen om de stal te vullen.
Toen wij op onze stal net begonnen met vlas haalden wij de box ook eens in de zoveel tijd leeg, nu zijn we zo handig dat dat gewoon nooit meer nodig is en we verbruiken nooit meer dan 2 balen per week om het aan te vullen en goed te houden.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:37

MiniMouse schreef:
Als je een goede koekbodem hebt, word die onderste laag niet aangetast
Dit omdat er een droge beweegbare bovenlaag op ligt.
Of hij moet heel flink gaan zitten graven, maar dat doen ze eigenlijk niet, want die koek meurt als een gek haha!

Maar die koek moet je kweken en zoals ik al zei gaat dat niet in 1 week en moet je met een goede laag beginnen.

Hij graaft dus. Die van mij plast ook meer op stal. Ik heb een goede koek in 1 week hoor.. maar die haal ik er dus 1 keer per week uit.

Met dit regenweer is mijn stal ook sneller vies dan anders. 1x in de 3 weken de koek eruit halen is voor mij geen optie hoor.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:37

1x in de week geef ik mijn 2 stallen grote schoonmaken, rest van de week drollen en zijkanten naar het midden halen. Verder dan in het midden van die week een half pak erbij, na het spitten weer een half