Vlas verbruik per paard en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:11

Natuurlijk kan ik die uitspraak wel doen. Ik zeg toch, meer dan gemiddeld. Lezen. Je moet natuurlijk wel weten hoeveel "normaal" is voor een paard. En of ie inderdaad liever binnen plast dan buiten. Maar nog steeds: als ie meer dan gemiddeld plast, is er iets mis.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:14

GamblersCup schreef:
Natuurlijk kan ik die uitspraak wel doen. Ik zeg toch, meer dan gemiddeld. Lezen. Je moet natuurlijk wel weten hoeveel "normaal" is voor een paard. En of ie inderdaad liever binnen plast dan buiten. Maar nog steeds: als ie meer dan gemiddeld plast, is er iets mis.

Ik heb wel degelijk goed gelezen hoor. Hoeft niet zo bot te doen.Heb niemand hier iets horen zeggen over meer dan gemiddeld plassen. Hooguit op stal meer plast.

Verder vind ik dat toch wel belangrijk om te weten als je met vlas werkt. Vergt toch een net iets andere aanpak dan met een paard die weinig plast in stal. Zoals ik al eerder zei.. elk paard is verschillend.

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:15

Bij ons op stal haal ik in het weekend de natte plekken eruit. Door de weeks worden de drollen eruit gehaald en er gaat in totaal 1 nieuwe baal op per week. De ene keer kom ik daar wel mee uit de andere keer niet. Mijn ruin piest ook lekker veel lijkt het en verstopt zijn drollen onder het schone vlas. En toch zit hij altijd onder de poep... lekker ding is het.... :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:17

Ik begin met 2-3 pak en gooi dan de eerste periode geen vlas er nieuw bij. Eerst moet er een bodem vormen. Dan eens in de week een pak erbij wanneer je de natte plekken eruit haalt.
Urine en nattigheid zakt door het vlas naar beneden waardoor er onderin een koek ontstaat. Verzadigd vlas haal je weg (dieprood), maar de rest laat je liggen zodat je een stevige bodem krijgt. Bovenlaag is droog en als het te nat wordt gooi je er wat nieuws op. Belangrijk is wel dat je niet een laagje doet maar toch 1/2 tot 1 pak omdat het anders te snel verloopt. En natuurlijk, regelmatig mest eruit en goed schudden zodat je minder verspil hebt.
Merk wel dat als het buiten natter is, de boxen ook eerder nieuw vlas nodig hebben.

Embe

Re: Vlas verbruik per paard en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:41

Ik merk ook dat als het buiten vochtiger is de stal natter is. Zal met het absorptievermogen van het vlas te maken hebben denk ik. Ik begin ook met een flinke basislaag (4 pakken), 2 x per dag ballen wippen en 2 x per week de natte plekken er uit. Ene paard verbruikt meer dan de ander; de een mest en plast keurig op 1 plek en tilt z'n voeten op als ie omdraait, de ander doet waar het uit komt en woelt stal om. Dat is een groot verschil in verbruik. Gemiddeld gebruik ik toch 1.5 a 2 pakken per week.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:37

absque_dubio schreef:
Brainless schreef:
Vlas wordt aangeraden om 1x per week de heel erge natte plek eruit te halen, deze is zo verzadigd dat het niets meer op neemt.
Maar dat is amper een halve kruiwagen per week. Vandaar het bijstrooien van een half pak voldoende is.

Als je een heel rustig paard hebt zou je langer met de natte laag kunnen doen, maar op den duur lopen ze dat toch door de hele stal en wordt de hele bodem te nat.
Je ziet dat ook als mensen maar 2 pakken gebruiken, dan moet je veel vaker de hele bodem eruit halen.

Toevallig gister de natte plekken uit mn vlasstal gehaald, dit waren 2 kruien. :=
Hier helaas een erge vieze natte merrie die alles door elkaar loopt. Wij hebben op stal de keuze uit stro of vlas. Stro eet ze op. Vlas kan ik nu ze op de paddock staan ipv smorgens vroeg tot savonds laat op t land, elke 4 a 5 dagen 2 kruien eruit halen en een nieuw pak vlas erin. Heel lastig. :\ En ja, ik doe normaal ook alleen de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek. Maar gister stond ik te soppen in de stal..

Haal je echt alleen maar het donker rode eruit? Of al het donker gekleurde vlas?

Ik had het eerste jaar een nep merk waar veel "troep" in zat, veel stof en hele korte stukjes vlas.
Ik gebruik nu ECOflax (4E per pak) en dit is van super kwaliteit.
Neemt heel veel op en zelfs mijn "gore" Fjord staat nu droog.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:43

Brainless schreef:
Haal je echt alleen maar het donker rode eruit? Of al het donker gekleurde vlas?

Ik had het eerste jaar een nep merk waar veel "troep" in zat, veel stof en hele korte stukjes vlas.
Ik gebruik nu ECOflax (4E per pak) en dit is van super kwaliteit.
Neemt heel veel op en zelfs mijn "gore" Fjord staat nu droog.

De bedoeling is alleen het rode (ik moet altijd aan biefstuk denken als ik het zie := ) alleen al de helft van de onderkant van de stal is rood.. Daarnaast haal ik er ook een krui van dat hele donkere eruit, aangezien je daar in kan soppen en ik niet wil dat mn paard iets aan haar hoeven krijgt. (Als ik dat hele natte donkere op de mestvork naar de krui gooi, vliegen er druppels af, zo nat bedoel ik het) Het donkere wat niet sopt laat ik uiteraard liggen als nieuwe 'onderkant'.
Nu moet ik zeggen dat ik mijn paard regelmatig betrap op flink hooi soppen in haar waterbak, ik denk dat het daar mee te maken heeft.. (Want ja, de waterbak overstroomt dus elke keer)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:45

Ik haal de plekken er uit als ze diep rood zijn, tot die tijd blijf ik van de bodem af. Wel probeer ik zoveel mogelijk het hooi er tussen uit te halen en staan ze met een hooinet op stal.Ik gebruik 2x per week 1/2 pak vlas per paard, werkt perfect.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:48

Die van mij is echt een smeerlap.
Hij verbruikte 2 a 3 pakken vlas per week.
Inmiddels zijn we terug overgestapt naar Stro omdat dat toch stukken voordeliger
en we maar 1,5e baal stro gebruiken dus dat scheelt haha :P

snetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:50

Vlas in box van 3 bij 3 m
om te beginnen doe je er 4 balen in, dan kan je 2 weken lang alleen de drollen eruit halen.
na 2 weken merk je dat je een natte plek in je stal heb, dit schep je er 1x in de week uit bv iedere maandag maar let op schep enkel eruit wat rood gekleurd is.
Want dat vlas is verzadigd de rest nog niet.
Trek je box recht en gooi er een nieuwe baal overheen, vervolgens ga je hele week drollen weg halen en op maandag weer de natte plekken.
Mocht je paard een viespeuk zijn dan kan je natuurlijk op zondag of in het ergste geval op zaterdag natte plekken verwijderen.
Je moet een bodem krijgen, dan blijft je box het schoonst en ligt je paard het warmst.

Sucses :-)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:03

Ik begin met 3 balen vlas in een lege stal, dagelijks drollen eruit. Na circa een week natte plek eruit, deze plek opvullen met oude bovenlaag, hierna een nieuw pak vlas erop. dit blijven herhalen en circa 4 X per jaar de stal weer helemaal leegmaken en opvullen met 3 pakken vlas en opnieuw beginnen.
Ik laat wat omhoog ligt tegen de muur liggen en hark dit niet vlak. Dit zorgt volgens mij voor een kleinere kans op vastliggen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:06

Aan het begin v/d winter worden er 3pakken vlas in de stak gedaan, er wordt op de 2dagen uitgemest
en dan alleen de mest plekken en de natte, losse bovenste laag. Wij potten ook de stallen.
Elke week wordt er dan een nieuw pak vlas ingegooid. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:17

Ongeveer elke 4 a 5 dagen een nieuwe vlasbaal erin. Paard van 160, staat van 21:00-9:00 dan binnen, en ik begin de stal met 3 a 4 vlasbalen. Valt alles mee :)

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:12

Ik begin met 4 pakken, daarna elke dag drollen eruit en de duidelijke plasplekken. per week gooien we er 1 nieuw pak in. Paard is dan ook niet zo vies

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:17

Ik sta ook op vlas. Wij beginnen met 3 pakken. En daarna krijgen we elke Zaterdag een nieuw pak. Ik haal zelf alleen de drollen eruit. Mijn merrie is super schoon op stal dus dit is voldoende.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:23

ik heb pony's en iets kleinere stallen. Ik begin met 1 baal en daarna elke week een halve tot
een hele erbij. Haal steeds de drollen er uit en 1x per week de natte plek en laat de stal dan
een poos drogen als het weer het toe laat. Heb 2 redelijk nette pony's en 1 smerige die zijn
stal ziet er voor het zicht dan ook minder schoon uit.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:00

Ik zou er t liefste elke dag een half tot heel pak schoon in willen gooien maar das voor mijn eigen gevoel, vlas ziet er zo snel minder schoon uit. Ookal is t dan nog droog. Ik haal dagelijks de mest eruit en regelmatig (om de 1 a 2 dagen) een natte plek. Ik trek m ook elke dag recht en 1 keer per week een schone nieuwe baal erin. Ik heb 1 viespeuk en die krijgt na een halve week nog een halve baal erbij. Best balen want bij dat paard zie je een dag na een hele nieuwe baal vlas al amper dat ie nieuw gehad heeft zo woelt hij de boel om.
Paarden staan bij mij ook in de winter periode een uur of 10 per dag buiten. In de zomer langer.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:13

Ik heb zelf een inloopstal dus dan werk je vanuit een ander principe.

Ik heb er bij de start in mei 6 balen vlas ingegooid (stal is 4 x 4,5m).
Ik haal ongeveer 1 keer in de 8 weken de natte bodem eruit. Verder haal ik dagelijks de mestballen eruit. De urine niet want dat heb ik juist nodig om die zachte bodem te vormen.

De stal ligt er sinds mei super bij; een dik, zacht en droog bed. Ik gooi er 1 x in de 2 weken een baaltje vlas bij.

Nogmaals, het gaat hier om een inloopstal dus die wordt ook niet permanent bezet. Mijn paard staat 24/7 buiten dus die krijgt haar hooi in de inloopstal en verder staat ze er gedurende de dag en nacht vaak een paar uurtjes in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:29

Hier ook 1x per week 1 baal vlas erbij.
Iedere dag de mest ballen eruit en 1x per week de natte plek.

Nu staat er net een nieuw paardje naast haar en merk ik wel dat haar stal ietsje viezer is (meer onrust).
Maar normaal gesproken heeft ze een vaste mest en plas plek

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:34

Wat ik hier veel lees is het 'vlas systeem'
Elke dag drollen, eens in de week plasplekken..

Leuk dat systeem maar bij die van mij werkt dat écht niet! Die loopt alles altijd na de zijkanten enz. Wel heeft ze haar vaste plasplek en poept ze altijd aan de zijkanten. Ergens gunstig maar ze loopt alles zelf allemaal na de zijkant toe, waardoor ze indirect alles mengt en alles smerig word.

Ik kan het 'vlassysteem' echt niet 'aanhouden'

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:45

Liins schreef:

Leuk dat systeem maar bij die van mij werkt dat écht niet! Die loopt alles altijd na de zijkanten enz. Wel heeft ze haar vaste plasplek en poept ze altijd aan de zijkanten. Ergens gunstig maar ze loopt alles zelf allemaal na de zijkant toe, waardoor ze indirect alles mengt en alles smerig word.

Dat heb ik nu ook nu er een nieuw paardje naast haar staat.
Ik trek gewoon alles weer recht, maar merk wel dat hierdoor haar box iets sneller nat/vies is.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:12

Liins schreef:

Ik heb dat probleem op. Mijn paard loopt rondjes in de stal. Gewoon elke dag alles van de randen weer naar binnen trekken. Het echt natte en verzadigde deel zal alsnog als een vaste koek in je stal blijven liggen. ( Mijn paard plast altijd in het midden van de stal)
Het onverzadigde deel wordt dan wel weer wat vermengd met het schone deel.. maar dat verdeel ik dan gewoon weer over de stal. Heb er verder niet echt problemen mee..

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:54

Liins schreef:

Ik snap het probleem niet zo goed. Als je gewoon de mest aan de zijkant eruit haalt ben je toch klaar? Alle losse mestdeeltjes moet je gewoon laten liggen. Daar is vlas niet geschikt voor, dan kun je beter stro nemen. :j Vlas ziet er altijd vies uit omdat het gewoon verkleurd. Maar het gaat erom dat je paard op een droog, zacht bed ligt. De kleur doet er niet toe.

Nadat je de meeste mest verwijderd hebt gewoon even rechttrekken en een nieuwe baal in het midden op gooien. Of je box door iemand anders laten bijhouden gedurende 2 weken zodat er een onderlaag ontstaat die je paard niet naar de zijkant kan lopen (omdat die onderlaag zich dan goed gevormd heeft) en jij niet in de verleiding komt elk vies deeltje eruit te willen halen. :D Ik bied mezelf niet aan trouwens, Deventer is te ver rijden :D ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:00

Ik gebruik 1 baal per week. In de zomer minder ivm weiland.

Mijn paard is een viespeuk dus schoon zet ik hem niet want heeft geen zin. Plus hij graaft dus schiet het ook niet op.

Dagelijk haal ik de drollen eruit en natte plekken wat minder ivm bodem houden om op te liggen.
Baal gooi ik erin in de 2 zijkanten en iedere dag schep ik een stulje naar binnen en meng ik met half vuile.

Als je idd maar 3/4 per week mest schep je er meer uit en hou je minder over. Plus wat is schoon en wat is vuil? Bedoel wil je dat je stal altijd wit is van het vlas of mag het ook bruin zijn. Mest je paard op een plek of door de stal heen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:43

UK_eef schreef:
Liins schreef:

Ik snap het probleem niet zo goed. Als je gewoon de mest aan de zijkant eruit haalt ben je toch klaar? Alle losse mestdeeltjes moet je gewoon laten liggen. Daar is vlas niet geschikt voor, dan kun je beter stro nemen. :j Vlas ziet er altijd vies uit omdat het gewoon verkleurd. Maar het gaat erom dat je paard op een droog, zacht bed ligt. De kleur doet er niet toe.

Nadat je de meeste mest verwijderd hebt gewoon even rechttrekken en een nieuwe baal in het midden op gooien. Of je box door iemand anders laten bijhouden gedurende 2 weken zodat er een onderlaag ontstaat die je paard niet naar de zijkant kan lopen (omdat die onderlaag zich dan goed gevormd heeft) en jij niet in de verleiding komt elk vies deeltje eruit te willen halen. :D Ik bied mezelf niet aan trouwens, Deventer is te ver rijden :D ;)

Het probleem is dat als je een nieuwe baal erin doet het na enkele dag allemaal zeiknat is. Omdat ze dus alles heel haar stal door sleept.. ;)

Hier medt ik dus elke dag poep eruit en natte plek!

Dus ik snap niet dat jij het probleem niet ziet :)

Edit: alles na de zijkanten lopen is ook echt alles na de zijkanten lopen. Middenin is dus gewoon beton wAar ze dan op ligt.