Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GamblersCup schreef:Natuurlijk kan ik die uitspraak wel doen. Ik zeg toch, meer dan gemiddeld. Lezen. Je moet natuurlijk wel weten hoeveel "normaal" is voor een paard. En of ie inderdaad liever binnen plast dan buiten. Maar nog steeds: als ie meer dan gemiddeld plast, is er iets mis.
absque_dubio schreef:Brainless schreef:Vlas wordt aangeraden om 1x per week de heel erge natte plek eruit te halen, deze is zo verzadigd dat het niets meer op neemt.
Maar dat is amper een halve kruiwagen per week. Vandaar het bijstrooien van een half pak voldoende is.
Als je een heel rustig paard hebt zou je langer met de natte laag kunnen doen, maar op den duur lopen ze dat toch door de hele stal en wordt de hele bodem te nat.
Je ziet dat ook als mensen maar 2 pakken gebruiken, dan moet je veel vaker de hele bodem eruit halen.
Toevallig gister de natte plekken uit mn vlasstal gehaald, dit waren 2 kruien.![]()
Hier helaas een erge vieze natte merrie die alles door elkaar loopt. Wij hebben op stal de keuze uit stro of vlas. Stro eet ze op. Vlas kan ik nu ze op de paddock staan ipv smorgens vroeg tot savonds laat op t land, elke 4 a 5 dagen 2 kruien eruit halen en een nieuw pak vlas erin. Heel lastig.En ja, ik doe normaal ook alleen de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek. Maar gister stond ik te soppen in de stal..
Brainless schreef:Haal je echt alleen maar het donker rode eruit? Of al het donker gekleurde vlas?
Ik had het eerste jaar een nep merk waar veel "troep" in zat, veel stof en hele korte stukjes vlas.
Ik gebruik nu ECOflax (4E per pak) en dit is van super kwaliteit.
Neemt heel veel op en zelfs mijn "gore" Fjord staat nu droog.
Liins schreef:Wat ik hier veel lees is het 'vlas systeem'
Elke dag drollen, eens in de week plasplekken..
Leuk dat systeem maar bij die van mij werkt dat écht niet! Die loopt alles altijd na de zijkanten enz. Wel heeft ze haar vaste plasplek en poept ze altijd aan de zijkanten. Ergens gunstig maar ze loopt alles zelf allemaal na de zijkant toe, waardoor ze indirect alles mengt en alles smerig word.
Ik kan het 'vlassysteem' echt niet 'aanhouden'
Leuk dat systeem maar bij die van mij werkt dat écht niet! Die loopt alles altijd na de zijkanten enz. Wel heeft ze haar vaste plasplek en poept ze altijd aan de zijkanten. Ergens gunstig maar ze loopt alles zelf allemaal na de zijkant toe, waardoor ze indirect alles mengt en alles smerig word.
UK_eef schreef:Liins schreef:Wat ik hier veel lees is het 'vlas systeem'
Ik snap het probleem niet zo goed. Als je gewoon de mest aan de zijkant eruit haalt ben je toch klaar? Alle losse mestdeeltjes moet je gewoon laten liggen. Daar is vlas niet geschikt voor, dan kun je beter stro nemen.Vlas ziet er altijd vies uit omdat het gewoon verkleurd. Maar het gaat erom dat je paard op een droog, zacht bed ligt. De kleur doet er niet toe.
Nadat je de meeste mest verwijderd hebt gewoon even rechttrekken en een nieuwe baal in het midden op gooien. Of je box door iemand anders laten bijhouden gedurende 2 weken zodat er een onderlaag ontstaat die je paard niet naar de zijkant kan lopen (omdat die onderlaag zich dan goed gevormd heeft) en jij niet in de verleiding komt elk vies deeltje eruit te willen halen.Ik bied mezelf niet aan trouwens, Deventer is te ver rijden
![]()