Verwaardeloosde pony's wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Verwaardeloosde pony's wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:43

Kun je ze uiteindelijk niet beter scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:49

ik ga mee met cowgirl en idd een ontworming erbij, heb je echt nog niet gelijk de DA voor nodig...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:09

ohjajoh6 schreef:
ik ga mee met cowgirl en idd een ontworming erbij, heb je echt nog niet gelijk de DA voor nodig...

Dat heb je dus wel op het moment dat je met verwaarloosde dieren met een zwakke gezondheid te maken hebt. Enig idee wat een ondeskundig gegeven wormenkuur voor schade bij zo'n dier kan aanrichten?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:03

Dat bedoel ik. Mijn trekpaardveulen is hartstikke gezond en kreeg voor hij op transport ging naar ons (dan heeft ie maar alle enge dingen gelijk gehad) een wormspuit. Hij is 3 dagen hondsberoerd geweest.. Koorts en zweten.. ik had nooit verwacht dat hij zoveel wormen zou hebben ,een mooie goedgevoerde knol.. maar onder de wormen -O-

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:08

Groene zeep is mogelijk, anders paardenshampoo. En gebruik altijd warm water! succes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:48

Ik zou juist eerst de dierenarts erbij halen, stel de dieren zitten onder de parasieten, de hoefsmid moet daarna naar nog 10 klanten, tada nog meer patiënten...

De dierenarts kan de beesten eerst ontsmetten, kan de hoefsmid daarna onbezorgd zijn werk doen...

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 09:51

Dank jullie wel voor de reactie's.
Ik begrijp dat jullie vinden dat het niet netjes is om achter de rug om van de eigenaar dit allemaal te doen, dus ik leg het even uit:

Mijn vader's bedrijf leent land van hem om aardappelen erop te verbouwen. Ze hadden al snel door dat de man in geldproblemen zat. De man had een lek dak en moest bij regenachtig weer de hele tijd emmers door het hele huis heen slepen etc. Mijn vader heeft ervoor gezorgd dat een paar polen, die bij zijn bedrijf werken, het dak hebben gerepareerd. De man heeft geen enkele rode cent.
Nadat het dak was gerepareerd, heeft mijn vader aangeboden om de pony's te laten overwinteren. De eigenaar wil ze niet meer terug omdat hij er toch niet voor kan zorgen. Mijn vader is vandaag weer naar zijn werk gegaan en betaald de man geld voor de pony's. De pony's zijn dan officieel van ons.

---------

De hoefsmid komt vanavond tegen 6 uur. De pony's eten en drinken goed en hebben een goede stoelgang. We houden het weiland poepvrij. Ik bel straks tegen 11 uur voor advies naar de dierenarts toe (over het voer, ontworming, of we moeten wassen of niet en het feit of de dierenarts wel of niet moet komen).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:30

En zijn ze netjes bekapt?

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:39

Ja ze zijn netjes bekapt! Odi draafde later die avond zelfs naar me toe om me te bedanken als het ware. Lief! :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:41

Vol ongeloof lees ik hier de persoonlijke kritiek op TS. Kennelijk kunnen maar weinig mensen zich voorstellen wat ze heeft gedaan. Ze heeft namelijk 2 pony's gered van een vreselijk leven vol verwaarlozing wat al een tijdje aan de gang was. Ze heeft er zelfs geld voor betaald terwijl ze alle kosten op zich neemt. Mijn handen zouden ook jeuken om die pony's weer op te knappen, ze er weer mooi uit te laten zien en ze weer wat respect te geven. Prima advies om er een dierenarts bij te halen maar een beetje wassen kan echt geen kwaad, kan alleen maar goed doen imo. Hoewel een scheerbeurt wellicht een betere optie is gezien de staat waar de pony's in verkeren. Ze belt om advies, laat de smid komen, denkt aan een wormenkuur etc. Petje af dat er nog zulke mensen bestaan die zich bekommeren om zulke dieren en ze weer opknappen!

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:40

Agnes75 schreef:
Vol ongeloof lees ik hier de persoonlijke kritiek op TS. Kennelijk kunnen maar weinig mensen zich voorstellen wat ze heeft gedaan. Ze heeft namelijk 2 pony's gered van een vreselijk leven vol verwaarlozing wat al een tijdje aan de gang was. Ze heeft er zelfs geld voor betaald terwijl ze alle kosten op zich neemt. Mijn handen zouden ook jeuken om die pony's weer op te knappen, ze er weer mooi uit te laten zien en ze weer wat respect te geven. Prima advies om er een dierenarts bij te halen maar een beetje wassen kan echt geen kwaad, kan alleen maar goed doen imo. Hoewel een scheerbeurt wellicht een betere optie is gezien de staat waar de pony's in verkeren. Ze belt om advies, laat de smid komen, denkt aan een wormenkuur etc. Petje af dat er nog zulke mensen bestaan die zich bekommeren om zulke dieren en ze weer opknappen!

Heel erg bedankt voor je reactie!
Mijn moeder gaat naar sebasil vragen en anders koopt ze luizenpoeder.
We gaan ze niet scheren hebben we besloten, omdat ze al zoveel klappen hebben gehad:
Een nieuw huisje, andere omgeving, andere dieren om zich heen, in plaats van twee eigenaren nu vijf eigenaren, een hoefsmid erbij etc.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

Ze hebben inderdaad veel veranderingen gehad, goed dat je daar aan denkt. Neocidol werkt ook prima, 2x wassen met een week tussentijd en als het goed is zijn alle jeukbeestjes dan weg. Neocidol werkt ook zonder scheren, gewoon heel goed insoppen. Zorg daarna dat de pony's elke dag een stofbad kunnen nemen, zo voorkom je dat luizen e.d. weer terugkomen. Luizenpoeder is wat minder effectief heb ik begrepen maar in deze situatie is het al veel beter dan niets.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:01

Mijn moeder is bij de Kiela geweest, Sebasil hadden ze niet en van luizenpoeder hadden ze nog nooit gehoord? Heel gek!

Mijn vriendin en ik hebben met lauw water op de harde plekken gedept en vervolgens het ergste poep en vuil eruit kunnen borstelen en vervolgens afgedroogd.
Meer kan ik nu niet meer doen helaas.
Scheren willen we niet doen, misschien volgend jaar.
Dus het vuil zal er deels uitslijten met het borstelen, en de rest zal eruit gaan als ze verharen in de lente.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:31

Scala schreef:
Mijn moeder is bij de Kiela geweest, Sebasil hadden ze niet en van luizenpoeder hadden ze nog nooit gehoord? Heel gek!

Mijn vriendin en ik hebben met lauw water op de harde plekken gedept en vervolgens het ergste poep en vuil eruit kunnen borstelen en vervolgens afgedroogd.
Meer kan ik nu niet meer doen helaas.
Scheren willen we niet doen, misschien volgend jaar.
Dus het vuil zal er deels uitslijten met het borstelen, en de rest zal eruit gaan als ze verharen in de lente.

weet niet waar je woont maar blijkbaar in de buurt van emmen. Ik heb hier nog Cydectin pour on staan daar mag je wel wat van op komen halen tegen een kleine vergoeding. Dan zal ik mijn da moeten vragen hoevel ze moeten hebben want dat weet ik niet uit mn hoofd. Dan hoef je niet een hele fles te kopen. Ik woon vlak bij sellingen.
Laatst bijgewerkt door pipo op 22-10-13 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:54

Ik zal het er met mijn moeder over hebben. Wij wonen over de grens bij Ter-Apel :)!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:02

ik zou ze gewoon wassen goed met zweetmes er over en stappen aan de hand in weiland onder wollenm deken of fleece dat gaan ze echt niet dood van maar worden er wel lekker fris van en anders onder deken lekker op stal uit de wind met hooi zijn ze ook vrij vlot droog scheren zou ik ook niet doen.. moeten ze gelijk in de dikke dekens..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:08

Haha foutje was eigenlijk een pmmetje moeten zijn :D

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:16

Ik ga ze niet meer wassen of scheren.
Door het poetsen is er al heel veel vuil uitgegaan. :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:29

ik gebruik Tectonik pour on tegen luisjes, een streepje over de rug en klaar. Woon bij Coevorden en je mag komen halen als je wilt. ;)

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 11:50

Bassenqua schreef:
ik gebruik Tectonik pour on tegen luisjes, een streepje over de rug en klaar. Woon bij Coevorden en je mag komen halen als je wilt. ;)

Is dit ook te koop in de winkel?
De luizen zitten onder en in de manen, boven en in de staart, onder de buik, in de benen, bij de hals. Overal.
Helpt een streepje over de rug hier dan ook tegen?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:04

Ja, 15 ml over de rug trekken en klaar is kees. Kun je kopen bij de da maar dan zit je gelijk met een grote fles.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:29

Bassenqua schreef:
Ja, 15 ml over de rug trekken en klaar is kees. Kun je kopen bij de da maar dan zit je gelijk met een grote fles.

Is het duur?

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 12:39

Odi:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8249_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1564_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1578_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2819_n.jpg

Winnethou:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2820_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8771_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 8304_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 5479_n.jpg

Samen:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6947_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 8104_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7736_n.jpg

Ik heb de manen geknipt in plaats van getrokken. De staarten waren al zo kort toen ze bij ons kwamen.
Er zitten effecten overheen. Bij de foto's van bovenaf kun je beter zien hoe dun ze zijn.
Op de foto's schijnt het trouwens mee te vallen, maar van mijn twee vriendinnen en mijn vriend die ze ook in het echt hebben gezien heb ik begrepen dat ze er totaal anders uit zien. Veel slechter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:48

UPDATE:

Een bekende van ons is samen met haar dochter langs gekomen om ons te helpen. Mijn vriendin was ook gekomen. Met 4 man hebben we Donder overeind kunnen krijgen. Die arme pony stond helemaal te trillen op zijn beentjes. Voorzichtig hebben we hem toen naar een grasveldje naast het weiland geleid. Daar begon hij vrijwel direct gras te eten. Ook moest hij plassen. Hij heeft 1.5 minuut staan te plassen, hij heeft alles natuurlijk al die tijd opgehouden. Vervolgens hebben we hem in het weiland geleid en daar staat hij tot op dit moment nog steeds zelfstandig te grazen. Misschien dat hij vannacht heeft gelegen en zelf weer op is gaan staan, maar dit lijkt me sterk. Morgen komt de hoefsmid langs en bekapt beide. Ook geven we ze morgen een wormenkuur.

Er zitten plakken poep in de vacht vast wat je er met geen mogelijkheid uit krijgt. Ook zitten ze onder de huidschilfers en roos.

De eigenaar hebben we niet meer gesproken. We gaan hem aangeven wegens het verwaardelozen van de pony's. We hebben foto's van de veel te lange hoeven, de vacht etc.
We gaan alles gewoon zelf betalen hebben we besloten, aangezien we de man ook hebben aangeboden om ze te laten overwinteren (we zijn niet van plan om ze weer terug te brengen. als het nodig is betalen we hem geld.)
Als hij nogsteeds moeite heeft met opstaan na de hoefsmid halen we de dierenarts erbij.

Nu ga je die arme oude man aanklagen en mogelijk op de kosten jagen terwijl hij geen cent heeft? bovenstaande post heb ik gekopieerd van een andere topic van jou. Dus wat is de waarheid?

Hier heb je begrip voor die arme oude man en helpen jullie hem en in een ander topic praat je anders over hem?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:56

Hoezo zou er een andere waarheid moeten zijn? Ik lees geen verschil in beide topics?
Behalve dat in dat topic staat dat ze evt aangifte willen gaan doen ivm verwaarlozing?