Paarden aan huis, waar verkijk ik mij op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:57

maura schreef:
chocogirl schreef:
En nu zijn we aan het wachten op bericht van de loonwerker om de wei om te laten ploegen en nog opnieuw in te laten zaaien. Betekent: alle palen in de wei eruit, draad eruit, het achterste deel van de rijbak de palen en draad eruit. Heb je zo een dag mee gevuld.

Alle palen eruit? Waarom dan?

De tussenheining moet eruit, onze wei is ongeveer 3000m2 groot en is opgedeeld in twee stukken en erg ongelijk. Dan kan de loonwerker hem na het ploegen weer gelijk trekken en makkelijker zaaien. Scheelt weer verspilling met graszaad. De buitenomheining blijft wel staan.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:10

Niet te vergeten wat doe je als je op vakantie gaat? Is bij ons altijd erg lastig, opa en oma pasten op maar die worden ook steeds ouder en soms gaan we een weekend met opa en oma en dan is er een probleem!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:12

Goed om bestrating bij de inloopstal te maken. Dan kunnen de paarden altijd een droge plek vinden om te staan en het maakt makkelijk schoon. Echter ik zou het straatje niet met spoorbielzen omranden. Die worden namelijk mega-glad als ze nat zijn. Best wel link als je paard er op stapt. Je kunt beter omranden met grote stoepbanden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:39

Amorosa schreef:
Ik zit meer met waar ik mijn mest laat? En drollen verspreiden over het land? Slepen?

Composteren! En in het voorjaar over je wei.

Verkijk je ook niet op wat het allemaal kóst. Vandaag heb ik bij voorbeeld geïnvesteerd in hooinetten, een grondboor :Y) en karabijnhaken. Het kost allemaal de wereld niet maar het zijn wel steeds van die kleine uitgaafjes.

Vroeger toen ik nog in pension stond dacht ik dat je héél lang deed met een rol van maar liefst 200 meter lint :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:42

Koper schreef:
Verkijk je ook niet op wat het allemaal kóst. Vandaag heb ik bij voorbeeld geïnvesteerd in hooinetten, een grondboor :Y) en karabijnhaken. Het kost allemaal de wereld niet maar het zijn wel steeds van die kleine uitgaafjes.

Dit dus.
Nog een extra rolletje stroomdraad hier (want twee winterpaddockjes zijn toch wel handiger dan één), nog maar weer eens benzine voor in de bossenmaaier (want ja, je wil toch je land netjes houden), eens een keer een bandenplaksetje of een nieuwe band voor je kruiwagen, die ene poortgreep is nu écht stuk daar moet toch maar eens een andere op, we hebben nu wel erg veel mollen in het land dan toch maar eens wat mollenklemmen kopen, de heksenbezem heeft na een jaar ook zijn beste tijd gehad etc etc etc

Amorosa

Re: Paarden aan huis, waar verkijk ik mij op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:34

Ahhh ja natuurlijk, bielzen worden hartstikke glad! Naja ik heb gerekend op de dure wintermaanden met voer, vlas etc op 200euro in de maand voor 2 paarden. Hooi koop ik in 1 of 2 keer.

Kleine dingetjes kopen en/of vervangen vind ik niet zo erg. Als ik telkens maar weet wát ik moet halen en welk gereedschap ik nodig heb.

Ik ben veel thuis en voorlopig rijd ik maar 1 paard, dat wandelingetje naar het zandpad/manege vind ik (nu nog) geen ramp.

Ik ben geen klusser dus ik hoop maar dat met land omspitten en betegelen, dat dat werkt en niet verzakt. Heb op een nat stuk wel eens een paadje gehad naar de conposthoop en dat was een diepe modderkuil geworden. Of moet ik er worteldoek ingraven?
Momenteel heb ik even geen budget voor zand aan laten slepen etc. Ik bedoel bij mij in de buurt staan paarden ook buiten zonder paddock etc.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:39

Amorosa schreef:
0000 schreef:
Een halfuur stappen naar de manege is trouwens echt heel lang. Ook als je het in 10-15 minuten in een drafje kan doen. Wat als het keihard regent, waait, vriest? Echt niet leuk om dan na je training nog terug te moeten. Daarnaast ben je er veel tijd mee kwijt. Op en afzadelen, op en neer gaan en rijden kost je dan al snel 2,5 uur als het niet langer is. Even snel rijden is dan geen optie. Is er misschien iemand met een fijne buitenbak dichtbij waar je gebruik van kan maken?

Wel ik ga uit van de routeplanner en dan op 'benenwagen', maar is dat echt zo ver? Er zijn toch ook zat mensen die te fiets naar hun (verzorg)paard gaan? En als het waait en vriest, is in de buitenbak rijden ook niet zo fijn.
Een onbeperkt abonnement per maand voor de manege kost 40 euro, vind ik meevallen. Er zijn in mijn buurt wel buitenbakken, maar ook een stuk stappen -_-
Ik ben ook geen fan van in de regen rijden, maar ik dacht; dan ga ik gewoon later.

Dat is qua prijs in ieder geval heel netjes. Heb je ook de mogelijkheid om met de trailer te gaan?
Weet je wat het is, een halfuur stappen in de zomer als je tijd genoeg hebt is heerlijk. Maar als je een lange drukke dag hebt gehad, het is -5, jij en je paard zijn moe en bezweet na een training en je moet dan nog een halfuur terug....Ik zou het wel weten, bah! Ik woon op 250 meter afstand van de binnenbak, dat is nog geen 5 minuten stappen maar ik ben altijd heel blij als ik weer op stal ben.
Het is niet dat ik je wil demotiveren hoor, juist niet. Maar ik wil je wel aanraden echt rekening te houden met het verschil tussen denken 'dat is goed te doen' en de realiteit als het ook echt moet en je geen andere opties hebt.

Wat betreft mest, vraag eens rond bij de boeren in de buurt. Die zijn vaak erg blij met paardenmest (tenminste, met stro, zaagsel iets minder meestal). Er zijn er hier die het gratis komen halen en soms zelfs in ruil daarvoor jouw land willen bemesten. Zorg in ieder geval voor een goede plek waar je de mest op kunt slaan (bedenk dat je in de winter geen mest mag uitrijden dus zorg voor ruimte voor enkele maanden opslag). Liefst een verharde plek, want met een volle kruiwagen door de mest/modder is niet te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:42

Je bedoeld met tegels leggen, uitgraven,zand erop, glad maken en trillen en dan tegelen neem ik aan?
Alleen omspitten en tegels erop zou ik zonde van je werk vinden.

En kleine dingen? Ik vind het steeds behoorlijk oplopen hoor.
Kruiwagen vervangen, stroomdraad,accu, nieuwe bezem,nieuwe schep.... Dan kom je weer op het idee om rubber matten neer te leggen, dan weer dit,dan dat.... Nou zo klein zijn de bedragen niet.
geloof wel dat het iets goedkoper is om het "zelf te doen", maar niet als je de uren en vooral de luxe mee rekent (bak etc)
Nu hebben wij gelukkig wel een bak thuis, maar ook dat kost veel geld. Je moet het vooral leuk vinden.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 02:25

superwoman schreef:
Je bedoeld met tegels leggen, uitgraven,zand erop, glad maken en trillen en dan tegelen neem ik aan?
Alleen omspitten en tegels erop zou ik zonde van je werk vinden.

Hoe ver uitgraven en wat voor zand er op? Wit zand? En ook daar heb je nog gradaties in. Ik las ook iets met worteldoek er in, maar of dat verstandig is met een kleilaagje dieper gelegen?
Maar tegels er zo opleggen is dus geen goed idee?
Het vervelende is dat ik het allemaal zelf moet doen en ik wil ook geen hele hoge kosten, zo lang kan ik dit land nou ook weer niet gebruiken maar ik wil toch iets doen tegen de modder die gaat komen.

En ik neem alle tips ter harte! Ik moet idd wel realistisch blijven, naja als het echt slecht weer is heb ik weinig zin om te rijden, maar misschien elders overdag. Overigens zit ik te dubben over het nemen van een trailer, mijn auto is eigenlijk net te licht maar voor korte afstanden kan het wel. Voor lange afstanden neem ik mijn schoonvaders auto.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 04:21

leuk dat je alles zelf wil doen.
ik heb hier ook een eigen stukje grond, ben met de jaren wel gaan uitbreiden en loopt er nu meer vee dan ik zelf had verwacht.
heel leuk allemaal maar inderdaad wat andere ook zeggen heel veel werk en je bent nooit klaar.

maar hoelang krijg je dat stuk land tot je beschikking?
als dat maar voor jaar of 2 is, zou ik er inderdaad ook niet te veel geld aan uit geven.

wel kan ik je aanraden, om een paddock te maken, schotjes op de grond
en flink hoog zandbak maken.
dan staan je paarden tenminste met droge benen.
en kan je je ruin appart zetten als die genoeg gegeten heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:48

Die zandbak is alleen leuk als de onderlaag ook meewerkt. Als die namelijk niet zo goed water doorlaat staan TS haar paarden vrij gauw in drijfzand.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 19:25

Oh kak... wat moet ik dan tegen de modder doen bij de inloopstal? Want als ze daar vaak lopen, wordt het geheid een modderbende.
Ik weet niet hoe diep je moet uitgraven, wat voor zand er in moet, of er doek in moet en zo ja wat voor soort.
Ik dacht dat omspitten, eventueel doek er in en tegels er op, dat dat al zou helpen...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:33

Ik heb een jaar of 3 in de paddock houtsnippers gebruikt. Moest deze wel elk najaar vervangen. Oude laag afgraven en nieuwe laag er op, maar kan er nog slecht aankomen, dus heb nu zand, dat is veel natter in slechte tijden, vind het echt jammer dat ik geen houtsnippers meer heb, ondanks het werk van jaarlijks afgraven en vervangen.

Als je er aan kan komen is een enorme laag (20-30 cm) houtsnippers dus een optie. Kan een winter mee, maar wordt op langere tijd wel een modderzooi. Wel elke dag de mest eraf halen. Zolang de laag nog goed is heeft het veel voordelen;
- lekker zacht voor de paarden om te staan en liggen
- wordt niet glad of hard bij vorst
- hoeven drogen niet uit, maar paarden staan ook niet in de blub
- paarden kunnen geen zandkoliek oplopen

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 19:39

Gooide je dat gewoon op onbewerkte grond? Of een laag grond er af en dan de houtsnippers er op?

Zal eens rondkijken, bedankt voor de tip!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:44

Ja, op onbewerkte grond, een stukje kaalgelopen wei. Had ook nooit problemen met water wat in de houtsnippers bleef staan, want die laag is natuurlijk zeer poreus. En als mijn paard een kuil had gemaakt, was het gewoon een kwestie van de houtsnippers een btje ""opstrooien"", en dan was de laag weer vlak.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 19:47

Ik weet alleen niet hoeveel ik dan nodig heb, maar is wel een goede tip!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:47

Houtsnipperss zou ik niet snel aan beginnen. Stel t wordt modder, houtsnippers erin vermengd, paard loopt er doorheen en haalt zo de benen open aan die kleine stukjes die erg scherp kunnen zijn := en oppassen dat je geen houtsnippers van giftige bomen pakt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:53

Amorosa schreef:
Oh kak... wat moet ik dan tegen de modder doen bij de inloopstal? Want als ze daar vaak lopen, wordt het geheid een modderbende.
Ik weet niet hoe diep je moet uitgraven, wat voor zand er in moet, of er doek in moet en zo ja wat voor soort.
Ik dacht dat omspitten, eventueel doek er in en tegels er op, dat dat al zou helpen...

Rubber matten! Wel dikke, die je ook in een stal gebruikt. Niet van die droogloopmatjes van nog geen 2 centimeter dik. Rubber matten zijn ook zacht genoeg voor de paarden om op te gaan liggen.

Houtsnippers zou ik ook niet doen. Het lijkt me een ontzettend gedoe om het elk jaar te moeten vervangen. Ik heb dan liever iets dat je één keer neerlegt en wat dan kan blijven liggen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:00

Ik heb nooit last gehad met enig wondje aan mijn paard van de houtsnippers. Daarnaast at mijn paard er niet van, althans dat heb ik hem nooit zien doen, maar goed bij mij krijgen ze onbeperkt ruwvoer. Misschien dat dat scheelt. Hier een foto van Peron op de snippers midden in de winter. De snippers lagen er toen al een paar maanden.

Afbeelding

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 20:01

En die rubber matten leg je op onbehandelde grond neer en dat werkt? Dat wordt niet glad en modderig? Geen last van verzakking?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:04

Amorosa schreef:
En die rubber matten leg je op onbehandelde grond neer en dat werkt? Dat wordt niet glad en modderig? Geen last van verzakking?

Als je de ruwe kant boven legt wordt 't niet glad. Modderig: mwah, als je af en toe veegt valt 't wel mee met zand en modder.

Wij willen eerst wel zand storten, maar dat is omdat de achterste wand van onze schuilstal lager ligt :+ Dus dan krijg je daar alsnog een plas. Als dat hoogteverschil er niet in had gezeten hadden die matten zo op de grond gegaan. Wij willen ze dus voor de schuilstal gebruiken. Als je ze "zomaar ergens" op je paddock wil gaan leggen zou ik ze even vastleggen met een schotje ofzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:14

Die rubber matten gaan een kostbare zaak worden wil je er genoeg van hebben. Als de vloerhoogte van je stal het toelaat zou ik op het stuk ervoor wegendoek leggen, straatzand er op, tegelen en alles op de plek houden met sluitbandjes. Klinkers kan je via marktplaats nog wel eens gratis krijgen, 30x30 ook, maar met paarden heb ik dan liever 40x60 of 50x50 tegels. Klinkers of de grote tegels blijven het beste liggen.

Zonder wegendoek zand storten is geld weggooien, want het gaat vermengen en wordt weer gladde zuigende modder. Zeker met klei zal je een zand paddock er bovenop moeten maken ipv stuk uitgraven als je zo simpel mogelijk een lang droge paddock wil.

Daarnaast moet je even goed rekenen en afzetten hoe je alles wil hebben, voordat je gaat beginnen, want het is altijd meer m2 dan je denkt en dan lopen de kosten ook rap op. Reken ook voor je paddock een hoogte van 25-30cm zand, zeker ivm spelen en graven. Dat betekend 1m3 per 3 of 4 m2 paddock en je wil al snel 15x15m om genoeg speelruimte te hebben en er een keertje in te kunnen longeren mocht je echt tijd te kort komen.