Oudere paarden op gewicht houden tijdens de wintermaanden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:48

Citaat:
Enkele nadelen van dekens zijn:
•Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
•De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
•Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
•Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
•Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

@ Ralphtdw: zemelen zetten juist helemaal niet uit :+ Dat is bietenpulp. Bietenpulp is een goede dikmaker voor een mager paard. De bietenpulp moet je uiteraard in geweekte vorm geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:54

Wat een onzin Maartje1990, waar heb je dat vandaan, van paardnatuurlijk zeker? Gebaseerd op jonge paarden, oudjes worden meestal niet in het verhaal mee genomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:01

Nou, hier een oudje in de wei, 23 jaar, doet het prima krijgt een dikke vacht. Sneeuw blijft er goed op liggen, krijgt 24/7 ruwvoer, heeft het niet koud en wordt ook niet dun. Mijn andere haflinger, medische problemen in haar rug, pijn... is in haar laatste winter extreem afgevallen hierdoor. Lag heel erg veel, ook in de modder waardoor de hele functie van de vacht verdween (alles aan elkaar gekleefd). Ik heb haar toen wel een deken opgedaan.

Ik beweer ook niet dat je ook nooit een deken op moet doen want dit kan dus per paard en ook per leeftijd verschillen. Mijn 23 jarige pony is niet een andere 23 jarige pony. Dus het moet zeker per paard bekeken worden. Maar waarom niet eerst kijken of het zónder goed gaat, waarom niet kijken of door goed bij te voeren het paard prima de winter door kan komen? Die deken kan toch áltijd nog?

En mijn bovenstaande quote, dat gaat ook zeker niet altijd op. Maar het is evenmin onzin.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 16-10-13 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:02

Maartje oudere paarden hebben vaak ook een minder goede vacht. Sommige paarden gaan ook minder goede haren aan maken door ouder worden...hebben sommige mensen ook last van.

Mijn oudje had nl. Nu al echt deken nodig, anders ontvette hij zichtbaar door zich warm te houden buiten...regen, wind, nat, kou kost energie om warm te blijven.

Veel oude paarden zijn schraal, maar om dit op te vangen mag je best helpen door lijf te onder steunen. Een goed passende deken belemmerd niet. Desnoods haal je de deken er af als ze in een binnen stal staan, lekker zonder tocht. Veel hooi.

Maartje1990

Re: Oudere paarden op gewicht houden tijdens de wintermaanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:03

Nogmaals, beweer ik ergens dat een deken per definitie slecht is? Dat een deken nimmer moet worden gebruikt? Ik zeg, bekijk het per paard, maar probeer het eerst anders, die deken kan altijd nog. Ja, ik weet dat oudere paarden soms wat moeilijker een vacht aanmaken, maar dat geeft TS niet als probleem bij háár paard. Alleen dat deze dun wordt. Dan is bijvoeren wellicht gewoon voldoende, zo niet, kan die deken altijd nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:05

Veel van die dekenverhalen gaan idd prima op voor paarden in de jongere leeftijden. Dat moet je niet standaard op oudjes toepassen. Kijk en dat jouw pony het goed doet, is natuurlijk geen garantie. We hebben ze hier in de leeftijd van 23 tot 30 en dat zijn grote paarden en wat we hier wel weten is dat het een niet voor het andere hoeft te gelden. Hier gooien we een deken ook niet vroeg op, bezien we hoe het paard er voor staat. En dan kan er best over een dikke vacht nog een deken gegooid worden. Met regelmaat afhalen en in het voorjaar elke dag flink poetsen, want ook het verharen in het voorjaar gaat soms moeilijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:07

Nou, dan zijn we het toch eens of niet soms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:09

Ik zeg ook niet dat paarden daar meer van gaan hoesten en sneller longontsteking krijgen?

Anoniem

Maar om nog dunner tegen te gaan is bij het weer van de laatste dagen een deken buiten op doen wel een optie.....want die buitenuren kosten energie en dat is vetverbranding...

Eerst op gewicht brengen, kijken wat hij doet....dan eventueel zonder deken houden. Sneeuw of vorst is anders dan regen en wind.

iekie

Mijn paardje van 28 jaar staat ook vrij snel onder een deken omdat hij bijna geen haar aan maakt en tot vorige week nog dag en nacht buiten stond.
Hij krijgt verder onbeperkt ruwvoer en senior mash van Hippostar 1kg en cavalor strucomix senior 1kg.

Afbeelding
afgelopen zomer

Mijn pony was bijna 36 jaar geworden en hij had geen tanden meer dus ruwvoer eten ging niet. hij deed het echt super op 4 emmers van cooten senioren slobber per dag. hij werd zelfs bijna te dik.
Vaak moet je gewoon voer uit proberen om te kijken wat het best bij je paard of pony past.
....maar blijft best lastig bij de oudjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:11

Mooi hoor! Heerlijk zo een oud tevreden dier om je heen. Kadootje voor je goede zorg!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:11

russel schreef:
Maar om nog dunner tegen te gaan is bij het weer van de laatste dagen een deken buiten op doen wel een optie.....want die buitenuren kosten energie en dat is vetverbranding...

Eerst op gewicht brengen, kijken wat hij doet....dan eventueel zonder deken houden. Sneeuw of vorst is anders dan regen en wind.

nee dan heb je toch die hele wintervacht al verpest? Dan vraag je helemaal om problemen, laat dan de deken er maar op. Er af halen midden in de winter lijkt me geen strak plan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:14