Stallings dilemma meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:48

Op stal blijven lijkt me geen optie. Maar ik vind ook een binnenbak wel erg fijn, juist ook omdat mijn paard slecht tegen regen kan en dus ook al buiten staat in de regen, ook al is dat dan met deken om. Het is wel fijn om dan even droog te kunnen werken. In een buitenbak wordt ze dan alsnog zeiknat waarna ik haar ook niet direct erna met deken weer buiten kan zetten.
Ik zou op zoek gaan naar een stal waar ze buiten kunnen en waar voor jou ook voldoende te halen is. Maar ja, heel lastig is dat wel.
Ik begrijp dat je niet hals over kop weggaat, dat zou ik ook niet doen. En misschien kun je het probleem met je staleigenaar bespreken om te kijken of er een oplossing te vinden is?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:49

Het heeft nu ook wel echt extreem veel geregend op heel korte tijd he..
Als paarden dag en nacht op een weide staan, wordt deze toch ook slijk en modder en diep?
Ze lopen ook alles kapot waardoor er volgend jaar ook geen gras groeit...

Ik probeer mijn paarden ook zo natuurlijk mogelijk te houden, maar als het een hele dag regent staan ze liever op stal dan in de regen.. Heb ze tot gisteren op 24/24 7/7 buiten gehad, maar nu staan ze ook gwn op stal en op goede dagen een hele dag buiten.
Hoeven en benen zijn veel te nat met dit weer. Een paar uur binnen is beter dan een hele dag in de modder.
Kunnen ze van hun modderstuk wel op stal? Of niet?

Ik heb jaren een binnenbad gehad en nu ook niet meer. Ik kan echt veel minder rijden. Als het een hele avond stortregent ga je echt niet rijden hoor. Dan ben je op 10 minuten doorweekt en paard werkt ook niet graag dan. Bij vorst is rijden ook moeilijk. Er komen plassen op de poste als het lang regent.
Je materiaal vind het ook niet fijn.

Je moet ook naar jezelf kijken.. Paarden houden moet ook wel fijn blijven he..
24/24 7/7 buiten zonder deken en ijzers is heel mooi voor de recreatieve (lees 1x per week het bos in).
Maar niet haalbaar voor paarden die intensief aan het werk zijn en mee moeten naar wedstrijden, trainingen, vaak zweten. Speciale ijzers hebben die verdwijnen in de modder. Een nat paard elke keer als je wil rijden gaat ook weeral niet.

Dus zelf afwegen.. Paard moet in mijn ogen aantal uur buiten kunnen in de winter, maar moet wel op een droog stuk kunnen gaan staan.

Plus dat de nieuwe stal op heel wat andere punten zou kunnen tegenvallen.. Dat weet je niet op voorhand natuurlijk.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:52

Blijven. Nu is het even rot, maar straks is de grond droger en harder door het vriezen en kunnen ze weer buiten staan. Tot die tijd ff erbij blijven en ze loslaten in de bak. Voor je het weet is de lente in zicht.

Steppe

Re: Stallings dilemma meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:55

Kan er niks aan de padock worden gedaan dranaige, als die er ligt, doorspuiten ofzo?
Of dranaige erin en ander zand?
Ik weet kost geld maar soms met kleine ingrepen groot resultaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:55

Keuze snel gemaakt, denk ik zelf.
Dan maar geen binnenbak en als die toch op 10 minuten zit is dat ideaal, is ie meteen los gestapt en uitgestapt.
Modder zul je overal wel een beetje hebben, maar de ervaring leert dat het op het land wel zo is dat vooral de ingangen slecht zijn.
Verderdoor staan ze vaak wel droog.
Ik vind de paddock waar ze nu ook in staan erg klein, zou zowiezo dan voorkeur geven aan een stuk land.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:56

Kirrr schreef:
Ik heb jaren een binnenbad gehad.

Wat een luxe! :D :D

Ik denk dat er nog een heel stuk tussen "24/7 op stal" of "24/7 in de modder" is. Beetje jammer dat dit altijd weer zo neergezet wordt. Mensen die hun dieren 24/7 buiten hebben staan, moeten er ook voor zorgen dat die dieren niet alleen in de blubber hoeven te staan. Die verantwoording heb je dan. Als je dat niet doet ben je verkeerd bezig. Maar je paard 23/7 in een box opsluiten, een uurtje rijden (of zoals iemand zegt, 3 uurtjes eruit) dan ben je ook verkeerd bezig. Paarden zijn bewegingsdieren, opsluiten in een box en te weinig/te kort bewegen is gewoon not done. "Zelfs" met die 3 uurtjes eruit hou je nog 21 uur te kleine opsluiting, stilstaan over. Voor een bewegingsdier natuurlijk heel fout.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:57

Ik denk dat het vooral erg afhankelijk is van je stalling of paarden wel of niet graag buiten zijn in de regen. Als er verder geen paard binnen is, omdat ze allemaal op het land staan, dan wil er geen paard binnen zijn, ver weg van de rest.

Ik ben in juli verhuisd van een stal met binnenhal naar een zonder, maar met veel meer weide. Mijn paard wilde op de oude stal na een paar uur wel weer naar binnen, omdat alleen zij met z'n tweetjes buiten waren en de rest stond op stal. Nu staat alles overdag buiten en mijn paard dus ook. Vindt ze heerlijk. Heeft ongeveer 1 dag wennen gekost ;)

En wij, tja, paard gaat voor. Ze wordt gewoon de hele week gereden/gelongeerd. Voor haar maakt dat niet uit, ze vindt het buiten altijd al lekkerder dan binnen. De enige die moet/moest wennen is mijn bijrijdster :) en die vindt het gelukkig ook erg fijn zo. Straks even wat lastiger met eventuele sneeuw, maar dan kunnen we nog ergens naar een binnenhal. Wel even wat extra uitrijdekens en jassen aangeschaft, blijven we allemaal toch nog warm, ook met rijden.

Kies alsjeblieft voor je paarden. Met een beetje pech staan ze t/m april zo in de blub. En 10 min. stappen naar een hal, daar ben je zo.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:59

GamblersCup schreef:
Kirrr schreef:
Ik heb jaren een binnenbad gehad.

of niet en was het dak van de binnenbak wel heel erg lek :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:06

NienkeNiels schreef:
Ja op die andere locatie is een binnenbak op ik gok 10 minuten stappen

Nou wat is het probleem dan? Paardjes gelukkig en lekker naar buiten en heb je gelijk je paard losgestapt en uitgestapt als je naar de binnenbak gaat rijden en terugrijdt naar de stallen.

Ik heb nog nooit een binnenbak gemist en ik was ook best verwend met een binnenbak, maar eenmaal verhuist naar stallen zonder binnenbak wen je er heel snel aan.

Belangrijkste is: je paard moet er gelukkig zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:23

little_king schreef:
GamblersCup schreef:

of niet en was het dak van de binnenbak wel heel erg lek :+

Oeps -O-

Iphone haalt graag grapjes uit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:26

:D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:33

Lijkt mij ook geen probleem om 10 minuten te stappen naar een binnenbak.
Een paard een dagje binnen houden met extreem weer, tja, geen ramp, maar als de situatie zo is dat ze vrijwel de hele herfst en winter niet naar buiten kunnen wegens teveel modder dan lijkt me dat niet acceptabel. Daarnaast vind ik de ruimte in de paddock ook erg beperkt. Wij hebben ook zoiets, maar daar staan ze dan ook nagenoeg niet in. Terwijl jouw paarden het er van moeten hebben.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:47

Nouja zeg je kent deze mensen niet eens, gaat een beetje ver om mensen dan voor verwend uit te maken denk je niet?

En ik vind niet dat je een paard een 'paardonwaardig' bestaan geeft als je je paard in de herfst binnen laat staan. Je kunt m laten grazen aan de hand, longeren, los laten in de bak, rijden, wandelen etc, wij zitten ook liever niet op kantoor maar dat moet nu eenmaal om de kost te verdienen. Een paard zou misschien liever in een kudde leven in een natuurgebied (wat ik overigens betwijfel met onze doorgefokte paarden) maar zo zit het leven van het huidige sportpaard er nu eenmaal niet uit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:54

Dat is zo'n dooddoener wij zitten liever niet op kantoor.
Heb je er een hekel aan dan ga je werken in een bloemenzaak, of je studeert voor weet ik wat.
Je gaat in ieder geval iets doen wat je enigszins wel leuk lijkt de hele dag vol te houden.

Het leven van een sportpaard ziet er zo ook uit.
Ik heb mijn hele leven sportpaarden gereden en deze kwamen hele dagen in de wei. In de nacht op stal.
Maar hele dagen met andere samen buiten.
En aan sommige hing een pittig prijskaartje :+

Dus hoe het leven van een paard eruit ziet ligt aan het baasje, niet aan het paard.
Ik ben geen promotor voor 24/7 buiten.
Maar de hele dag op stal, ondanks wandelen of wat ook ben ik ook niet.
Een paard hoort ook vrijheid te hebben, contact te hebben met andere paarden en even een sprint te kunnen trekken.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:06

little_king schreef:
Dat is zo'n dooddoener wij zitten liever niet op kantoor.
Heb je er een hekel aan dan ga je werken in een bloemenzaak, of je studeert voor weet ik wat.
Je gaat in ieder geval iets doen wat je enigszins wel leuk lijkt de hele dag vol te houden.

Het leven van een sportpaard ziet er zo ook uit.
Ik heb mijn hele leven sportpaarden gereden en deze kwamen hele dagen in de wei. In de nacht op stal.
Maar hele dagen met andere samen buiten.
En aan sommige hing een pittig prijskaartje :+

Dus hoe het leven van een paard eruit ziet ligt aan het baasje, niet aan het paard.
Ik ben geen promotor voor 24/7 buiten.
Maar de hele dag op stal, ondanks wandelen of wat ook ben ik ook niet.
Een paard hoort ook vrijheid te hebben, contact te hebben met andere paarden en even een sprint te kunnen trekken.

Grappig ook erg natuurlijk om ze te rijden in een trailer of in een vliegtuig naar een wedstrijd of kampioenschap en ze om het uiterste te vragen en onnatuurlijke dingen te laten doen wat ze in de natuur allemaal niet doen, maar hee ze staan wel in de wei als ze thuis zijn :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:09

Ja en ook op stal. Dat was je nog vergeten. :+

Wat is er erg aan om dingen te combineren?
Ik begrijp je reactie echt niet hoor. :n

Als je prestaties van ze verlangt dan moeten ze ook maar hele dagen op stal?
Ik zeg juist als je prestaties van ze verlangt dan laat je ze ook even gewoon hun eigen "hobby" doen, namelijk grazen en kroelen bij anderen.
Zowel geestelijk als lichamelijk alleen maar een voordeel als je een paard in de sport inzet.
Dan kan de rest van de tijd hij voor ons plezier zich inzetten.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:16

little_king schreef:
Ja en ook op stal. Dat was je nog vergeten. :+

Wat is er erg aan om dingen te combineren?
Ik begrijp je reactie echt niet hoor. :n

Als je prestaties van ze verlangt dan moeten ze ook maar hele dagen op stal?
Ik zeg juist als je prestaties van ze verlangt dan laat je ze ook even gewoon hun eigen "hobby" doen, namelijk grazen en kroelen bij anderen.
Zowel geestelijk als lichamelijk alleen maar een voordeel als je een paard in de sport inzet.
Dan kan de rest van de tijd hij voor ons plezier zich inzetten.

T ging mij meer om het paarden welzijn en dan vooral dat mensen maar roepen dat het paard, paard moet blijven. Prima, maar dan gaat het niet alleen in de huisvesting mis. Verder vind ik ook dat paarden lekker naar buiten moeten, maar TS heeft het eigenlijk over een kleine herfst periode en mischien een erg natte voorjaar dat ze even minder naar buiten kunnen. Nou dat is echt niet zo erg .

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:21

Je kunt toch de gulden middenweg zoeken?
Dan blijft een paard zoveel mogelijk paard naast onze dingen die wij er van verlangen.
Anders is het alleen maar wat wij er van verlangen en het paard heeft dikke pech.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als ik een nat stuk land/wei/ paddock heb is dat niet nu nat, in de winter droog en in de lente weer nat.
Dan is dat vanaf nu nat tot ongeveer mei.

Ja als het vriest is het droog, maar ongelijk omdat je het niet hebt kunnen vlakken door het nat.
En als je een kwakkel winter krijgt vriest het zelfs amper.

Het gaat dus niet over een paar weken maar over maanden.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:25

Ik zou ook verhuizen. Zoals hierboven gezegd is het weer vaak de hele winter slecht waardoor de kans groot is dat je paardjes de komende paar maanden met hun benen diep in de modder staan (of inderdaad op ontzettend scheef gevroren grond).
In de zomer biedt een stuk weiland ook voordelen omdat het (neem ik aan) groter is dan de paddock waar ze nu in staan en de paarden wat meer kunnen rennen en bewegen.

Eigenlijk is het enige nadeel dus een nadeel voor jou; de bak. Maar als deze op 10 minuten afstand te vinden is zou ik me hierdoor zeker niet laten tegenhouden;) een buitenbak is vaak een heel groot deel van het jaar prima te rijden en in de winter kan je dan mooi je paarden vast opwarmen door naar de bak te wandelen.

En natuurlijk word (bijna) ieder stuk land wel wat modderig en nat in de herfst/winter, maar met meer en beter land kan je in ieder geval kniehoge modder voorkomen en de periode waarin het modderig is aanzienlijk verkleinen.

Van stal verhuizen is nooit leuk, maar vanuit het welzijn van jouw paarden gezien zou ik het nu zeker wel doen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:30

little_king schreef:
Je kunt toch de gulden middenweg zoeken?
Dan blijft een paard zoveel mogelijk paard naast onze dingen die wij er van verlangen.
Anders is het alleen maar wat wij er van verlangen en het paard heeft dikke pech.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als ik een nat stuk land/wei/ paddock heb is dat niet nu nat, in de winter droog en in de lente weer nat.
Dan is dat vanaf nu nat tot ongeveer mei.

Ja als het vriest is het droog, maar ongelijk omdat je het niet hebt kunnen vlakken door het nat.
En als je een kwakkel winter krijgt vriest het zelfs amper.

Het gaat dus niet over een paar weken maar over maanden.

Vind t wat overdreven allemaal. We hebben ook ontzettende regenval gehad dus een gemiddelde wei is nu een modderpoel. Vriesperiode kunnnen ze best naar buiten en bij een kwakkelwinter zal het vast niet zo modderig zijn als nu.
Zijn wel meer paarden die binnen worden gehouden, omdat ze anders de wei vertrappen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:34

Moeilijke keus maar als je naar die andere stal verhuist zonder binnenbak wordt het hoogst waarschijnlijk met erg slecht weer ook nat en blubberig en kun je/wil je niet in de wei/paddock zetten maar je kan ook niet rijden want de buitenbak blijft vast niet droog en ontdooit in de winter. Dan kun je dus helemaal niets.

Bij de binnenbak kun je i.i.g. nog gewoon rijden elke dag.

Inderdaad blubber is niet goed voor de paarden als ze er dagenlang in staan maar als ze een paar uurtjes per dag hun benen er kunnen strekken zie ik geen vervelende dingen gebeuren. Rijden in de blubber natte bak is minder goed omdat je activiteit vraagt en dus kans is op bijv. peesblessuren etc. Maar in de paddock lopen ze vast niet de hele tijd op en neer..

En ik kies toch liever voor een paar uurtjes in de blubber dan 24/7 op 3 x 3 meter!!!!
(als je ze binnenhaalt uit de blubber en je spuit de blubber eraf en droogt hun benen even met een handdoek is het meeste natte al weg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:35

Nou dan heb ik geen gemiddelde wei en waar ik eerst paarden reed ook niet :)
En ja hier in de omgeving ook natte weides, maar die zijn echt niet droog in de winter.
Die hebben de verkeerde grondsoort of zijn laag gelegen zonder drainage.
En in de vorst op een maanlandschap, nou liever niet.
Voor de vorst wordt hier gesleept, dat kan omdat het geen modder tot de knieeen is.

Klopt, meer paarden die binnen worden gehouden, daar zou ik dus ook nooit een paard stallen.
TS heeft nu een andere optie, geen modder, fatsoenlijk buiten, alleen geen binnenbak.
Maar als er een goed buitenbak is zie ik geen probleem. Dan kun je gewoon trainen voor de sport.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:18

Kirrr schreef:
Het heeft nu ook wel echt extreem veel geregend op heel korte tijd he..
Als paarden dag en nacht op een weide staan, wordt deze toch ook slijk en modder en diep?
Ze lopen ook alles kapot waardoor er volgend jaar ook geen gras groeit...

Ik probeer mijn paarden ook zo natuurlijk mogelijk te houden, maar als het een hele dag regent staan ze liever op stal dan in de regen.. Heb ze tot gisteren op 24/24 7/7 buiten gehad, maar nu staan ze ook gwn op stal en op goede dagen een hele dag buiten.
Hoeven en benen zijn veel te nat met dit weer. Een paar uur binnen is beter dan een hele dag in de modder.
Kunnen ze van hun modderstuk wel op stal? Of niet?

Ik heb jaren een binnenbad gehad en nu ook niet meer. Ik kan echt veel minder rijden. Als het een hele avond stortregent ga je echt niet rijden hoor. Dan ben je op 10 minuten doorweekt en paard werkt ook niet graag dan. Bij vorst is rijden ook moeilijk. Er komen plassen op de poste als het lang regent.
Je materiaal vind het ook niet fijn.

Je moet ook naar jezelf kijken.. Paarden houden moet ook wel fijn blijven he..
24/24 7/7 buiten zonder deken en ijzers is heel mooi voor de recreatieve (lees 1x per week het bos in).
Maar niet haalbaar voor paarden die intensief aan het werk zijn en mee moeten naar wedstrijden, trainingen, vaak zweten. Speciale ijzers hebben die verdwijnen in de modder. Een nat paard elke keer als je wil rijden gaat ook weeral niet.

Dus zelf afwegen.. Paard moet in mijn ogen aantal uur buiten kunnen in de winter, maar moet wel op een droog stuk kunnen gaan staan.

Plus dat de nieuwe stal op heel wat andere punten zou kunnen tegenvallen.. Dat weet je niet op voorhand natuurlijk.

Helemaal mee eens!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:19

Ik moet zeggen, ik zou denk ik lekker blijven staan.
Bedoel, dan zet je ze iets minder lang buiten als het inderdaad onder water staat ( 4 uurtjes ofzo?) en zorg dan dat ze op vlas oid staan dan drogen de hoeven en benen in die 20 uur stal echt wel weer hoor.

En rijden dan in die 20 uur stal, niet van de buitentijd afpikken.

Deed ik ook altijd met mijn merrie en nooit problemen mee gehad. (ook op stal met binnenbak, vrienden en bos om de hoek)

Nu heb ik geen binnenbak meer (vond ik met pony's beetje overbodig) maarruhh.. Ik mis het :(

Met regen kan ik gewoon niets, kan het deken er niet aftrekken want dan wordt ie zeiknat en duurt het weer uren voordat zijn deken er weer op kan. En de rijbak is opzich 'oke' maar met zulke regen als deze week kan ik het niet aan doen hem daar te laten ploeteren :( Had ik nou maar een binnenbak...... Ohja en het bos mis ik ook ontzettend :(

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 16:04

Tijdje afwezig geweest in het topic.. inmiddels sta ik nog steeds op mijn "oude" Stalling en paarden elke dag nog in de blub. Erbij gekomen dat de hengst sinds gister mok heeft (Viel te verwachten) Ik vandaag dus ga overleggen of hij in de buitenbak kan worden gezet omdat hij droog moet staan. Als heir niet op wordt gereageerd.. dan stap ik op.

Wat bij mij op de eerste plaats komt is dat ze minimaal 3 uur per dag buiten komen. Die oudere zou het wel goed vinden de hele dag op stal.. maar die hengst van 4 jaar gaat echt de boel slopen dus die MOET eruit elke dag.