Hoe ziet jullie 24/7 verblijf eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:30

Citaat:
Het is niet mijn stal, ik sta er met mijn paard op pension. Het is eigenlijk van oorsprong een ijslander stal (eigenaresse heeft ook al haar ijslanders op deze manier buiten staan) maar ze heeft sinds kort dit stuk erbij en daar kunnen ook andere paarden op. Het is echt een top mens!! (en dat zeg ik niet omdat ik daar sta :D ) ze is ontzettend goed voor de paarden, doet niet moeilijk, en alles is in overleg mogelijk. De stal is gezellig en een fijne sfeer. Het trekt ook een bepaald soort mensen aan.

Ik heb even gekeken maar ik zie geen advertentie op marktplaats? Kun je me misschien een linkje sturen :)?

Ik reageer hier mooi op, maar het waren niet mijn foto's waar ze reageerde. Ik ben lekker bezig dus :+

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:31

loveNappi schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
er is helaas geen schuilstal, en er staan ongeveer 20 paarden op.

Wauw dat is wel echt een groot weilend waar ze echt de ruimte hebben.
Staan ze daar 24/7 op? Omdat het zo een open vlakte is lijkt me dat in de winter onder schuil mogelijkheden niet te doen toch? Of hebben ze wel ergens bomen waar ze kunnen schuilen?

loveNappi

Re: Hoe ziet jullie 24/7 verblijf eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:35

nee helemaal niks en geen enkel paard een stal. ze redden het in de winter goed met wat hooi. de meeste paarden hebben een hele dikke vacht en de rest draagt een deken. in het wild overleven ze het ook dus ik zou niet weten waarom niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:37

Wat komen er hier mooie plekjes voorbij, wow !
Ik ga volgen, heb momenteel geen 24/7 buiten, omdat het grootste deel van het land gehuurd is en ze liever hebben dat ik hier geen schuilstallen opzet, maar in de toekomst kan dit veranderen en hier kan ik inspiratie opdoen :D
@lovenappie wat een enorme vlakte !! :wow: Foto 3 lijkt wel genomen ergens in het zuiden ! :D

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:38

haha ja idd. het is op de mariahoeve in Renkum/heelsum. geweldige stal!
vlak bij de ginkelse heide.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:39

Mijn paard staat met 4 andere paarden (incl. ezel haha) 24/7 buiten.
Ze hebben een groot weiland en een bak waar ze rond kunnen lopen + grote schuilstal.
Ik zal zo even kijken of ik foto's heb! :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:45

Leuk topic dit!
zal eens kijken of ik een foto kan vinden van hoe mijn pony erbij staat

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:47

loveNappi schreef:
nee helemaal niks en geen enkel paard een stal. ze redden het in de winter goed met wat hooi. de meeste paarden hebben een hele dikke vacht en de rest draagt een deken. in het wild overleven ze het ook dus ik zou niet weten waarom niet.

Paarden in het wild hebben schuil mogelijkheden (bomen, bergen, "grotten"? Dit is één grote open vlakte.
Dit lijkt mij overigens ook in de zomer niet altijd fijn, geen mogelijkheid tot schaduw.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:48

ja daar heb je idd wel gelijk, maar ja in de winter houden ze het toch vol zonder ziek te worden. mijn eigen paardje gaat in de winter juist heel blij rondrennen om zichzelf warm te houden.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:02

Mijn verblijf voor mijn paard dan ook eens :D

Een schuilstal van 2,5m x 5m
Afbeelding

De wei is al sowieso in 3 stukken verdeeld, 2 grote en 1 kleintje
Voor de schuilstal is er een inimini uitloopje waardoor het altijd in verbinding staat met de ingangen voor elke wei, dus hij kan altijd schuilen :)

1 van de 2 grote stukken
Afbeelding

Achter de stal is er een opslagplaatsje voor hooi, halsters, krachtvoer, kruiwagen..
Afbeelding

Het kleine stukje
Afbeelding

En vanuit het 3de stuk
Afbeelding

Een straat of 2 verder is er een kleine piste die eigenlijk altijd goed ligt (ben juist nog gaan rijden :D )

Ohja de foto's zijn niet recent !

Nu is al het onkruid weg, ligt het minipaddockje een beetje modderig en de stukken wei zien er veel beter uit :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:12

Mijn paard staat op een grote stalling 24/7 in een grote paddock in kuddeverband. Bij goed weer gaan de groepen om beurten een dag het land op, er is niet veel land bij de stalling namelijk.
Er staan in iedere paddock 2 grote hooiruiven waarin onbeperkt ruwvoer ligt en twee grote schuilcontainers die dagelijks opgestrooid worden en opgepot. Het voorste deel is verhard, tot aan de containers ongeveer en vanaf daar ligt er geel zand. We hebben automatische drinkbakken met afsluiting, dus hele jaar door zelfde temperatuur en bevriest niet.

stuk land, rijbakken en rechts wat paddocks;
Afbeelding

paddock (voorste deel nu verhard en wordt wekelijks afgegraven)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

drinkbak
Afbeelding

buitenbak1

Afbeelding

buitenbak2
Afbeelding

binnenbak
Afbeelding

longeercirkel
Afbeelding

Verder nog een evenemententerrein en lekkere kantine aanwezig :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:36

loveNappi schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
er is helaas geen schuilstal, en er staan ongeveer 20 paarden op.

Is dit in een natuur gebied? hoeveel hectare grond is het?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:41

Mag Oostenrijk ook? :D

Er zijn hier helaas maar heel weinig pensionstallen en al helemaal geen met 24/7 in kuddeverband buiten.
Het eerste anderhalf jaar hebben mijn paarden dus 's nachts op stal gestaan en overdag buiten. Na een hele hoop gedoe was ik uiteindelijk mijn plekje daar kwijt begin dit jaar en ben ik verder gaan zoeken.
Uiteindelijk toch iets gevonden dat ik kon pachten gelukkig.

Het is niet ideaal, maar ik kan mijn paarden in ieder geval weer 24/7 buiten en bij elkaar hebben staan. Dit waren ze ook altijd gewend en ik ben er zeer stellig van overtuigd dat (mijn) paarden daarvan het gelukkigste worden.

Ik heb een oude Tirolse koeienstal met een klein stukje grond achter de stal en een kleine wei die lager ligt naast het woonhuis van de eigenaar. De onderste laag wat koeienstal was is inloopstal.
Wat ik heb ingedeeld als paddock is eigenlijk een hoger gelegen bospad van zo'n 150 meter lang. Zo goed als niets is vlak en de bodem bestaat uit rotsgrond met een laagje zwarte aarde.
Op dit moment is het pad en paddockje blubber en ziet er niet uit. gelukkig zakken ze hier nergens dieper dan 8 tot 10 cm omdat er dus rots onder zit.

Het weitje is afsluitbaar en zomers zit hier nog zo'n halve hectare weide van de buurman aan vast dat ik van hem heb mogen omheinen. Aan het uiteinde van het hoger gelegen bospad heb ik nog een bergweide die van de gemeente is, maar waar graasrecht op zit voor de 2 boerderijen en die heb ik dus ook mogen afzetten omdat de buurman geen gebruik maakt van het graasrecht.

Op dit moment heb ik de bergweide open en de kleine weide en halve hectare van de buurman afgesloten. Dit laat ik zo tot alles diep bevroren is vanaf december. Aan de ene kant omdat ik niet wil dat de wei van de buurman kapot gelopen wordt en aan de andere kant zodat ze straks niet een plek hebben met overal bevroren punten en putten. Op die manier kunnen ze de hele winter (dec -april) de halve hectare gebruiken als loopoppervlak extra als hier sneeuw ligt.

Dit is mijn stal. Aan deze kant van de stal is alleen de mestplaat van mij en een pad dat tussen mestplaat en de stal loopt. Mijn stal heeft drie verdiepingen vandaar de brug voor de tractor om hooi aan te kunnen leveren. Onderaan de trap aan de voorkant zit een deur die de koeienstal ingaat. De ingang voor de paarden zit aan de andere kant.
Afbeelding

En dit is de andere kant, het deurtje daar beneden staat nu dus open als ingang voor de paarden. In dit deel van de paddock lag een hele berg boomstammen. Op deze foto is het meeste al brandhout geworden.
Afbeelding

Mijn paarden in de stal van de week. Hier hangen ook de hooinetten. (die had ik in Nederland al en hangen nu dus in Oostenrijk) Het rechter verhoogde deel ligt over de hele lengte een ruim 2cm dikke rubbermat
Afbeelding

De balk heb ik erin gemaakt zodat ze niet bij de voordeur, zadelkamer en het voer kunnen komen.
Voorin zat een oud kippenhok en dat heb ik een klein beetje omgebouwd tot zadelkamer en het krachtvoer staat hier ook veilig.
Afbeelding

En voor wie zich afvragen wat de 2e en 3e verdieping dan is. 2e is opslag voor apparratuur en aanleveren van hooi voor de hooizolder op de 2e verdieping.
Afbeelding

En hier nog een filmpje op de stijle bergweide in juni.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 15-10-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:42

@arjan1983 ze zeggen rond de 15 hectaren. maar ik weet het niet precies. ik heb geen idee of het een natuurgebied is. zou je even contact moeten zoeken via de website http://www.mariahoeve.info

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:55

loveNappi schreef:
@arjan1983 ze zeggen rond de 15 hectaren. maar ik weet het niet precies. ik heb geen idee of het een natuurgebied is. zou je even contact moeten zoeken via de website http://www.mariahoeve.info

wow das een flinke weide perceel. Daar had ik ook wel mn paardjes willen hebben.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:57

Wat een leuk Topic onderwep, ook zelf ben ik momenteel bezig inspiratie op te doen voor mn eigen weide perceel.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:05

Ik zal binnenkort ook wat foto's posten! :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:14

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:13

Kostolany schreef:
ZO die ene is wel mooi! En eigenlijk waar wij ook naar toe zouden willen. Die natuurlijke vijver kan bij ons ook omdat er al een grote vijver ligt maar is verwaarloost en moet dus nog aangepakt worden en gloeiend worden zodat de paarden er in kunnen lopen ook. Ben alleen altijd bang voor het drink water in de zomer;) dat het dan niet bederft?

In de zomer is deze vijver regelmatig gecontroleerd en de waarden waren gelukkig steeds goed, zelfs met die lange warme dagen. In de vijver zit geen folie, dus het water zakt vanzelf weg. Om te zorgen dat de vijver niet droog komt te staan en er altijd vers water in zit, wordt via een pomp 12 uur per dag water uit een bron in de vijver gepompt. Gezien de hoeveelheid regen op dit moment staat de pomp veel minder lang aan ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:32

crazycat, maf eigenlijk voor zo'n groen land dat ze er nergens 24/7 buiten kunnen lopen, je zou toch juist zeggen dat er ruimte zat is?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:52

opisop_shop schreef:
crazycat, maf eigenlijk voor zo'n groen land dat ze er nergens 24/7 buiten kunnen lopen, je zou toch juist zeggen dat er ruimte zat is?

Het is ook vooral hier in Ost-tirol niet te vinden en dat is echt hooggebergte met koeien boeren. Er is behoorlijk wat weide alsnog, maar alles dat vlak genoeg is om met grote machines te bewerken wordt gebruikt om te hooien.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:54

Wat een mooie verblijven komen er al langs zeg! Ook veel creatieve dingen..
Ik heb een foto van mijn weide gemaakt vanmiddag :)

Afbeelding

De stal is in progress, die wordt verbouwd.. Daar zal ik ook eens wat foto's van maken morgen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:52

Afbeelding
2 Apart weilandjes, links zie je een hek, daarachter zit nog zo'n stukje als op de foto.
Afbeelding
2 Stallen waar ze altijd in kunnen. Daar hebben we ook voor beide pony's een speciekuip staan met hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 02:03

Mijn ruin staat samen met twee vriendjes op een track paddock. Het pad heeft de vorm van een 8, die 8 loopt om twee stukken wei heen. De onderste wei is de zomerwei, die ligt lager en ze staan daar in de zomer. De waterbak staat dan bovenaan het pad, zo ver mogelijk bij die wei vandaan, om beweging te stimuleren. De zomerwei is in principe de hele zomer open, afhankelijk wel van het weer en de conditie van de paarden.
In de winter krijgen ze de winterweitjes. Dat zijn twee kleinere weitjes (samen ongeveer net zo groot als de zomerwei) die wat hoger liggen. Ze krijgen eerst het onderste weitje daarvan, en als laatste het bovenste. In de winter, als de weides bovenaan open zijn, zetten we de waterbak beneden. Dus dan moeten ze over het pad van de wei naar het water lopen.
Op het pad hebben ze een schuilstal (aan het begin van het filmpje vrij aan het begin rechts in beeld. Schuilstal is ook vanaf 4:20 te zien bovenaan in beeld) en een bomenrij. Daar kunnen ze altijd gebruik van maken. Hooi voeren we in netten (gewoon kleine netjes) die we verspreiden langs het pad. Ook weer om ze in beweging te houden. Ze hebben het hele jaar hooi maar in de winter eten ze daar natuurlijk het meest van. In de winter hebben ze alleen overdag een weitje.
We hebben ook een composthoop. Die gaat in het voorjaar/zomer over het pad en de weides heen.

Op dit filmpje kun je zien hoe het er een maand of 3 geleden uitzag. Het pad was toen nog niet helemaal af. Inmiddels is de 8 wel af. Op het filmpje zie je vooral de bovenste helft van het pad. Het filmpje eindigt op de zomerwei:

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:15

wat een geweldige ruimte, Koper. Goed over nagedacht. Prachtig.