Paard heeft haat aan buiten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Paard heeft haat aan buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:00

paard lijkt duidelijk geen vertrouwen te hebben! Dit kan komen door de omgeving of hoe er met haar wordt of is omgegaan. Een paard is van nature een kuddedier wat mijn inziens er liever niet voor kiest alleen op stal te moeten blijven.. er is dus duidelijk meer aan de hand met dit paard. Aan jou de moeilijke taak te gaan uitvinden wat er met haar aan de hand is. Lastig is dit, misschien kan een craniotherapeut je hiermee verder helpen. Paard moet op de 1 of andere manier uit balans zijn. Voor meer info stuur me even een pb. Suc6!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:17

xSlvna schreef:
Ceriadwen schreef:
Als het paard liever niet op de weide staat, dan is dat toch OK? Waarom het dier plagen met op de wei moeten?

Nee kom op we laten hem lekker 21 uur per dag stil staan, zal zijn gewrichten en spieren zeker goed doen :j

Die van mij kan kiezen en staat echt vrijwillig 21 uur in de stal. Schoon droog en warm.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:37

Jaren geleden kocht ik een fokmerrie, die schijnbaar ook niet graag buiten stond. Ook zij stond met andere paarden en hooi buiten. Deze merrie begon na een uur of 2 bij de poort staan te drammen, langs de draad af te lopen en te draven.
Ik heb dat "genegeerd" door haar gewoon buiten te laten lopen. (ik heb een eigen stukje grond, ik weet het aan dat ze net haar veulen afgespeend hadden)
Heeft maanden geduurd eer ze daarmee op hield. Uiteindelijk werd het gedrag anders en stond ze tegen de staldeur aan te schoppen dat ze naar buiten wou..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 08:11

twinducklin schreef:
Deed ze dit bij haar vorige eigenaar ook?

Ik weet dat mijn merrie op stal waar ze in/ uit worden gezet op verschillende tijdstippen ook graag naar binnen wilt. Dan staat ze zodra ze iemand ziet te hinniken en loopt langs draad af. Als ze 24/7 buiten staat vind ze het echter prima en wil ze niet eens altijd eruit. Ik vermoed dat het bij haar ook te maken heeft met eten en bang zijn alleen te blijven, alleen op stal is ze namelijk ook erg onrustig, hoe is dat met jouw paard?

Bij ons op stal hebben we meerdere gebouwen waar de paarden staan. Die van mij staat samen met meestal 4 anderen in de orginele deel van het huis wat gebruikt werd voor stallen (het bevat 5 aparte stallen met uitkijkluik). Er is veel bijgebouwd. Nu staat ze met 2 anderen omdat de andere 2 stallen leeg staan.
Waar mijn pard juist last van heeft is als ze contact kan maken in haar stal, dat ze dominant wordt. Dus daarom staat ze met weinig anderen in een rustige stal. De 2 andere paarden gaan wel is tegelijk naar buiten en dan is die van mij alleen. Dat vind ze prima. Dan hoeft zij haar stal niet te 'verdedigen'.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 08:14

Ik denk dat omdat ze haar hele leven bij de vorige eigenaren heeft gestaan (ze is daar gefokt) dat ze misschien idd onveilig voelt bij de andere paarden omdat ze die niet kent. Dat verklaart ook het gedrag dat ze niet graag wil dat andere paarden in haar 'persoonlijke bubbel' komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:20

Ik zou haar juist met een "maatje" buiten zetten,als jouw merrie dominant is dan zou ik er een onderdanige merrie bij zetten en dan gewoon gaan uitbouwen. Eerst een uurtje,dan 2 uur,3 uur etc. met voldoende gras/hooi buiten.

Ik denk dat ze van streek is door de verhuizing en haar stal is dan voor haar "de enige veilige plek" want dat kent ze het beste. Ze moet dus gewoon wat vertrouwen opbouwen en gaan krijgen,zie het niet naar buiten willen als angst want dat is het volgens mij.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:38

Mijn merrie was ook heel onrustig na de verhuizing in nieuwe omstandigheden. Heeft poos geduurd voordat de onrust eruit was en ze helemaal op haar plek is (bijna 1 jaar). Het is ook belangrijk dat je een echt stabiele omgeving voor haar creëert, met een vast maatje, vaste patronen en ritmes en dit beleid langer dan een maand volhoudt, niet steeds aanpassen omdat je twijfelt over de aanpak. Iedere keer als je weer iets verandert, kan je weer opnieuw beginnen. En inderdaad steeds verder uitbouwen. Eventueel brok, als ze dat krijgt in het land of paddock geven en niet op stal, inderdaad werken met gevulde slowfeeders in het land of paddock. Op vaste momenten met haar aan het werk, zelfde rituelen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:52

Je kan ook gewoon het paard niet jouw wensen opleggen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 08:59

Ceriadwen schreef:
Je kan ook gewoon het paard niet jouw wensen opleggen.

Ik vind dit een onnodige reactie. Ik heb het paard niet buiten staan maar ik wil dat ze het juist wil omdat het gezonder is. Iedereen is tegen het 21 uur per dag binnen staan vanwege de gewrichten ect. Ik wil vooruitdenken zodat ik niet een paard heb die niet meer goed kan functioneren vanwege pijn aan gewrichten ofzo.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:03

prima hoor emilyslaluna, ook blijven doen wat je doet, aangezien het gedrag wat jouw paard vertoont niet haar normale gedrag is en je dit op een of andere manier moet doorbreken. En zoveel mogelijk buiten in (kleine) kudde met voldoende ruwvoer(plekken), schuilstal en ruimte is nu eenmaal aantoonbaar het beste voor een paard. Mijn merrie is nu weer de stabiele merrie geworden die zij was; zij heeft alleen wat meer tijd nodig gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:05

Wat leest iedereen slecht. Het paard stond bij de vorige eigenaar ook gewoon buiten, alleen nu wil ze niet. Dus ze vind het wel fijn buiten te staan normaliter.

Het zal vast even wennen zijn voor haar TS, voor het eerst in een nieuwe omgeving en dan is een kleine plek als een stal beter te overzien zijn voor d'r dan de wei. Zodra ze zich vertrouwd voelt en op haar plek zal het naar buiten gaan ook goed gaan. Zet haar gewoon dagelijks naar buiten, ook al is het tien minuten en bouw dat wat uit.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:24

Ik heb het net nagevraagd. Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren de paddock en wei ook nooit leuk gevonden. Ze deden haar als eerste naar buiten en bracht haar als eerste naar binnen of zoiets. Ook heb ik gevraagd aan een van de werknemers op stal hoe mijn merrie is als ze alleen op stal is terwijl de andere buiten zijn. Schijnbaar vindt ze dat ook niet leuk. Dus als ze alleen is dan vindt ze het niet leuk, en als de anderen wel bij haar zijn dan is ze alleen maar bezig met 'vechten'. Haar stal verdedigen.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:03

Kon ze maar praten, dan zou het snel opgelost zijn :+ Nee serieus, ik zou ook met de handen in het haar zitten hoor! Waar ik als eerste aan denk, en dat is hier ook al gemeld, is een paddock maken aan haar stal, dan kan ze naar buiten wanneer ze wil. Maar omdat dit niet mogelijk is, zou ik haar gewoon haar zin geven (omdat je net hebt geschreven dat ze bij de vorige eigenaren ook niet graag buiten stond) waar ik dus mee bedoel om haar toch elke dag even buiten te zetten, maar niet te lang. Als je merkt dat ze het gehad heeft zou ik haar binnen halen. Ik zou haar niet altijd binnen laten staan want het is toch belangrijk dat ze haar benen even kan smijten. Jee, wat is dit moeilijk als je erover nadenkt :\ Soms proberen ze ook wel eens om zo'n paard op een stuk land te zetten met een schuilstal en gewoon te laten doen. Na een dag of twee is het paard dan uitgeput en stopt 'ie er mee. Maar dat vind ik niet zo'n vriendelijke manier..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 17:07

Musique schreef:
Kon ze maar praten, dan zou het snel opgelost zijn :+ Nee serieus, ik zou ook met de handen in het haar zitten hoor! Waar ik als eerste aan denk, en dat is hier ook al gemeld, is een paddock maken aan haar stal, dan kan ze naar buiten wanneer ze wil. Maar omdat dit niet mogelijk is, zou ik haar gewoon haar zin geven (omdat je net hebt geschreven dat ze bij de vorige eigenaren ook niet graag buiten stond) waar ik dus mee bedoel om haar toch elke dag even buiten te zetten, maar niet te lang. Als je merkt dat ze het gehad heeft zou ik haar binnen halen. Ik zou haar niet altijd binnen laten staan want het is toch belangrijk dat ze haar benen even kan smijten. Jee, wat is dit moeilijk als je erover nadenkt :\ Soms proberen ze ook wel eens om zo'n paard op een stuk land te zetten met een schuilstal en gewoon te laten doen. Na een dag of twee is het paard dan uitgeput en stopt 'ie er mee. Maar dat vind ik niet zo'n vriendelijke manier..

Haar kort buiten zetten is een goed idee. Alleen doen mijn collega's dat. En zij zeggen dat het echt geen zin heeft want ze haat het. En om zoveel moeite te doen voor 10 minuten buiten is voor hun wat minder. Ik kan het wel gaan doen masr daar heb ik weinig tijd voor.

Benen strekken doet ze in de molen en bij het rijden. Maar idd, nog meer in de wei is ook goed.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:23

Ik zou er geloof ik toch een "paarden gedragstherapeut " bij halen. Zou toch willen weten waar t vandaan komt en natuurlijk hopen dat t op een of andere manier uit haar systeem gehaald kan worden. Het is tenslotte toch afwijkend/gestoord gedrag en uiteindelijk niet erg
bevorderlijk voor haar gezondheid.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:36

Is het een jong paard? Misschien dat je langzaam op kan bouwen wanneer je allerlei "speeltjes" voor haar in de paddock legt naast het ruwvoer.
Ik heb er met mijn ruin 2,5 jaar over gedaan om hem op zn gemak te laten voelen buiten. Hij begon idd ook als een bezetene te rennen door de wei. Bij hem hielp het uiteindelijk door "speeltjes" en later een shetland "vriendinnetje" erbij te zetten. Nu kan ik met trots zeggen dat hij van 's morgens tot 's avonds heerlijk aan het spelen en eten is met zijn maatjes op de wei.

Owja ik heb in het begin ook vaak op mijn extreem dooie sloffen de wei uitgemest terwijl hij in de wei stond. Zo was hij in het begin meer met mij bezig maar ik liet hem wel even 'vergeten' om te rennen. De wei uitmesten hield ik ook niet langer vol als een uur maar zo was ik wel een uur verder terwijl hij zich op zijn gemak voelde bij mij buiten.