HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:19

Even tijdelijk op een pensionstal stallen als het erg nat weer wordt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:26

keshia schreef:
sorry, maar het is nu nog 18 graden overdag, en een graadje of 7 in de nacht.. vind het nu echt nog niet zo guur en koud weer dat je shetjes er niet tegen zouden kunnen... ik verwacht dat de kou pas inzet nadat je nieuwe stal al klaar is.. ik zou voor die paar weken geen stalletje meer gaan zetten..

Het gaat ook niet om nú, maar om de hele maand november.
Knap als jij nu kan voorspellen hoeveel en hoelang het dan gaat regenen en waaien. Zoals al eerder gezegd; het gaat níet om temperatuur, daar hoef ik het idd niet voor te doen.

DonCamillo schreef:
Die shettenproof schuilstal van Merry98 vind ik wel een hele goeie!

Wauw!!!! Merry98 (en de ts van dat topic; peachy) ontzettend bedankt, dat lijkt idd een héle goede, simpele oplossing en nog goedkoop ook nog!
Denk dat ik deze eens ff ga overleggen met de mannen. Want die mogen het in elkaar gaan zetten.

tessacheyenne schreef:
Even tijdelijk op een pensionstal stallen als het erg nat weer wordt?

Dat vind ik echt geen optie, sorry. Brengt ook een hoop stress met zich mee. En vind maar eens een plekje waar je ff 3 pony's tegelijk kwijt kan......

Qua containerstal huren heb ik er nu 1tje in de buurt, maar die verhuurt alleen voor een jaar. Kan ze igg even bellen.
Maar ik denk........... dat het een dergelijke constructie wordt zoals die 'shetten-proof schuilstal'.

Andere ideeen nog steeds welkom!

keshia

Re: HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:32

nou ik heb een kruising Arabier die zich zelfs nog prima red een maand in de regen hoor... maar goed, ieder zijn meug... die stal lijkt me dan de beste oplossing

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:35

keshia schreef:
nou ik heb een kruising Arabier die zich zelfs nog prima red een maand in de regen hoor... maar goed, ieder zijn meug... die stal lijkt me dan de beste oplossing

Maar TS geeft aan dat haar shetten het niet trekken.
Dat jouw paard het super doet in de regen, heel fijn.
Mijn paardjes trekken dat (gelukkig) ook, maar TS wil graag de kou/regen voor zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:36

keshia schreef:

:roll: IK vind het nodig dat mijn pony's een schuilmogelijkheid hebben in 1 van de natste maanden in het jaar. Ze staan 24/7 buiten zonder enige problemen verder, maar ik huur bewust een land mét schuilstal en met de Welsh ben ik vaak genoeg 's nachts nog m'n bed uit gegaan om haar shakend uit de wei te plukken, op stal te zetten met zweetdeken om warm te worden, en dan paar uur later (daahaag nachtrust) zweetdeken er weer af, dikke deken er weer op en weer naar buiten gooien. Oh en vaak kon ik dan die 'sterkte, winterharde shetten' vervolgens helemaal verkrampt van de kou (zo erg trillen dat hoofd niet meer stil gehouden kan worden en ze niet meer willen eten) óók weer warm laten worden. Dat was dan op momenten dat ik ze achterin het land had staan, waar ze niet bij de schuilstal kunnen komen.

Als ik discussie had gewild over óf een tijdelijke schuilstal wel 'nodig' is, had ik daar wel een topic over geopend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:45

kun je geen tunnel neerzetten?Of bestaan die niet in nederland?
Van die ijzeren halfronde bogen met plastic erover heen.
Zoiets maar dan minder lang en smaller
http://fr.fotolia.com/id/32241497

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:50

Ik vind de stal van zeil een geweldige tijdelijke oplossing, maar mocht het nu toch niet lukken, er zijn dus ook tijdelijke buitenstallen te huur, dat zijn geen containers trouwens, maar een soort van vouw en bouwpakketjes, dus ook niet zo vreselijk hoog in transportkosten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:51

geerke schreef:

Dat zijn tunnelkassen (van folie), en niet echt ponyproof.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:52

je moet de onderkant afschermen met balken...hier in frankrijk zie ik er regelmatig paarden onder

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:53

geerke schreef:

Meeste van die worden ivm harde wind 's winters afgebroken.
Tunneltentjes voor paarden had tackroom wel, maar volgens mij zijn die uit verkocht.

Is er niks tegen/tussen je hooibalen te bouwen? Als je er 1 of 2 laat verplaatsen of nog kan opvoeren voor november? Inhammetje creeëren en dan heb je al 3 zijdes beschutting en met planken/stevig rooster/paar ladders + stevig zeil een dakje erover maken. Zeil heeft wel genoeg steun nodig, want met enkel strak spannen kom je er niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:54

oh ja...het waait weleens in nederland :D ben al 25 jaar weg en dan vergeet je dat ;)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:00

Ik heb ook een mini-appaloosa hengstje die van zeep is, dus het verhaal van Joycie verbaast me niets.
Dus het watje heeft toevallig vandaag een mooie schuilstal gekregen.

Het voordeel van die shettenproof schuilstal is, dat als ze er doorheen gaan, er waarschijnlijk nog weinig aan de hand is. Een houten schutting zal meer schade aanrichten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:54

Zo een tunnel zou je prima kunnen doen, maar dan wel met industrieel spul. Niet een hobbytunneltje van de welkoop. Op marktplaats kun je de bogen regelmatig vinden en het plastic ook nog wel. Of je trekt er gewoon een flink stuk dekzeil strak overheen. Als je het voldoende op spant en vastzet met overmaatsr haringen(grondankers) zou dat echt een goeie optie zijn.
Tunnelkassen van professionele kwaliteit worden in de winter namelijk echt niet! Afgebroken maar staan gewoon jaren aan een stuk
Kan idd wel nodig zijn om onderkant(de eerste meter vanaf de grond) te beschermen tegen hoefjes

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:29

en 2 ( 2e handse?) schuttingen plaatsen in een L vorm zodat ze uit de wind kunnen gaan staan?
Zeil lijkt mij te gaan wapperen en als er wind onder komt hebt je kans dat het gaat scheuren
Ik zo zo enkele jaren geleden gratis schuttingen in de buurt op kunnen halen om dit te maken

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:46

gewoon 4 palen in de grond aan 3 kanten dicht maken en op het dak een paar platen is snel op te zetten en ook weer af te breken.
je kunt gewoon sloophout gebruiken alleen de palen moet je kopen.
om de dakplaten kun je eventueel afdekzeil doen om het water dicht te maken.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:49

Ik heb zelf wel eens als schuilstal 3 goedkope schutting delen tegenelkaar aan gezet en daarboven een dakje gemaakt van golfplaat, heb je een schuilstalletje van 2 bij 2 meter

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:52

Hier vier palen in de grond, zware ijzeren golfplaten erover en daar zeil overheen gespannen. Werkt goed.

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:58

Hier 6palen in de grond. Wat planken aan de zijkant en golf platen bovenop.
Zo hebben ze een heel jaar door een schuilmogelijkheid (behalve t strengste vorst dan gaan ze naar binnen vanwege uitglijgevaar, er is dan een helling naar beneden en dat vind ik te riskant

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:06

Er was een tijdje terug een topic van een bokker die een verplaatsbaar schuilstalletje had gemaakt met palen en zijl.
Kun je niet lekker logeren voor een maandje?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:13

Tja, ik zou inderdaad niet kiezen voor een al te ingewikkelde oplossing. Als ik goed gelezen heb, heb je grote balen staan. Misschien kun je die in een soort rondje zetten zodat ze in ieder geval uit de wind kunnen staan. Evt. kun je er dan een zeil over spannen zodat ze toch een soort dak boven hun hoofd hebben.
Over de shets zou ik me helemaal niet druk maken; met voldoende hooi redden zij het écht wel een maandje. De welsh zou ik voorzien van een goede deken.
Succes en vergeet vooral niet dat het tijdelijk én voor het goede doel is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:48

Nooit balen in je weiland zetten, voor je het weet vreten ze het plastic aan, verrot de baal

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:05

[VSW] [WIP]Hoe je een goedkoop schuilschuurtje maakt

In jouw geval zou ik de palen een eind in de grond zetten aangezien je over een groter oppervlak dan het doek moet spannen. Niet vergeten het doek met latjes nog vast te zetten, in mijn topic is het alleen nog met nietjes gedaan. Eventueel zeildoek kopen met gaten en rubbertjes ;)

Schuurtje heeft bij mij vanaf april gestaan, ook los in de wei (niet aan de ketting). Wordt nu met dit weer weer tijd om naar de grote stal te gaan, maar het was/is een prima noodoplossing! Pony's staan er erg graag in!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:24

Tackroom.nl verhuurt mobiele schuilstallen. Combi van mobiele panelhekken en soort zeil.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:43

marktplaats staan nu goedkopere prijzen zelfs voor tijdelijk containerstalletjes incl brengen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:59