wedstrijdpaard losgooien?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 14:22

ik gooi m ook wel los hoor, probeer m iedere dag even een uurtje los te gooien, meestal na de training. ( is ie al een stuk rustiger).
maar hoe zit t met de echte toppers, worden die bij jullie ook losgegooit?

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:28

gewoon losgooien en dan niet te veel opjagen als je het een beetje eng vindt. mijn merrie is ook zo dom als een varken en trapt ook vaak tegen het hek, ik was ook bang dat ze altijd kreupel zou zijn na het losgooien, maar ik gooi dr nu gewoon in de bak met peesbeschermers voor en achter en dat gaat hartstikke goed!! ik jaag dr nu ook al weer op!!! en ze is niet meer kreupel geworden hierdoor, dus als ik jou was zou ik je paard ook gewoon lekker in de bak zetten!! met goede bescherming!!!

als die op de wei gaat, dan zou je stalbandages om kunnen doen en dan kijken hoe het gaat, maar op de wei is natuurlijk altijd het beste dat je ze zonder bescherming zet, want dan kunnen die pezen van je paard dalijk nergens meer tegen, dalijk niet meer eens tegen 1 verkeerde beweging!!!
dus wees wel voorzichtig, maar niet al te voorzichtig!!!

succes!!!

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:30

oww..ik denk dat de toppaarden in een stapmolen worden gezet, maar de paarden die ik ken, gaan gewoon lekker in de paddock of in de bak!!!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:43

Niet dat ik een toppaard heb ofzo maar ik doe ook niets om want ze staan de hele dag (en 's zomers ook 's nachts) buiten. Deze paarden zijn het gewend en doen dus niet gek, alleen af en toe ff spelen...... Haha!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:16

Deze vraag snap ik dan niet helemaal.
Waarom zou je een wedstrijdpaard niet buiten zetten / los gooien? Is deze zo anders al een recreatiepaard?

Het enige verschil wat ik me voor kan stellen is het financiele aspect als het paard onbruikbaar wordt. Emotioneel is een recreatiepaard net zo waardevol als een wedstrijdpaard. Als de veearts moet komen zijn de kosten gelijk.

Waarom zou je een wedstrijdpaard dus niet losgooien?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat als je paard weinig buiten komt de kans op blessures erg vergroot wordt. Als het paard dan eens vrijheid krijg gaat hij natuurlijk even lekker rennen en met de beentjes los. Als een paard dagelijks vrijheid heeft zullen ze minder snel gek gaan doen (uitzonderingen daar gelaten).

Ik vind het wat anders als je echt je geld met dat paard moet verdienen. Dan kan ik me voorstellen dat je er anders mee om gaat (en let je eerder op het financiële aspect als aan het belang van het dier). Maar ik gok dat de gemiddelde bokker een paard puur voor zijn plezier heeft.

Mijn paardje komt dus ook dagelijks buiten zonder bescherming.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:21

Mijn paard wordt 's ochtends zonder beenbescherming in de wei gezet en er om vijf uur weer uitgehaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:23

Misschien heb je ook wat aan dit topic Knipoog [VMR] Alleen gecontroleerde beweging?

Bij ons wordt per paard bekeken of ze los mogen, ja of nee. Er zijn er bij die nooit loskomen omdat die knettergestoord zijn en zich zelf van alles aandoen.
Zal bij jullie ook wel zo zijn Knipoog

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:24

De wedstrijdpaarden en dekhengst die ik ken gaan gewoon de wei op, alleen wel met bescherming.
Fleur gaat altijd los, en alleen toen ze net ijzers had en en training was voor de keuring met bescherming.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:29

Ja natuurlijk!Het is geen kasplantje!Juist als ze nooit loskomem worden ze knettergek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:46

Fitzroy schreef:
Misschien heb je ook wat aan dit topic Knipoog [VMR] Alleen gecontroleerde beweging?

Bij ons wordt per paard bekeken of ze los mogen, ja of nee. Er zijn er bij die nooit loskomen omdat die knettergestoord zijn en zich zelf van alles aandoen.
Zal bij jullie ook wel zo zijn Knipoog

zo is het bij ons ook..........

soms ben ik eigenwijs en denk ik als ze nou maar eens een paar keer los geweest zijn dan worden ze vanzelf wel rustiger, maargoed ik kan me ook voorstellen dat je niet wil dat je kostbare paard een glijer maakt en zn pezen verrekt, maar als het even kan dan gaan ze (al is het maar een half uurtje) op t landje

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 15:50

nou lestria net als fitzroy zegt, er is wel verschil, de een is de ander niet en ook bij ons op stal mogen niet alle paarden los. een aantal worden beroepsmatig gereden, en je zou er toch niet aan moeten denken als daar wat mee gebeurt.!
dus ook het financiele plaatje speelt mee, maar dat wil verder niet zeggen dat ze iets te kort komen hoor.
het zijn allemaal vrolijke tevreden paarden.
je kan het losgooien ook compenseren met een lekkere ontspannen bos of strandrit. of even slingeren dat ze toch hun ei ff kwijt zijn.
en nog wat: geen enkel paard gaat naar buiten zonder bescherming

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:00

Als Duvel losgaat, dan doe ik hem wel altijd bescherming om, als hij in de binnenbak gaat rondom pijpkousen, als hij in de buitenbak gaat ook springschoenen. Hij gaat zo ongelofelijk uit zijn dak, dat hij zichzelf nogal eens aantikt, hij heeft zich als eens stukgetikt. Maar hij vindt het wel lekker, dus hij mag best wel los, maar dan dus maar beschermd.
In de wei heeft hij 's zomers alleen voor pijpkousen en zijn springschoenen om.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:42

Heb 1 ex-wedstrijd paard en die heeft geen beschermers om als ze in de wei of paddock staat (op stal zou misschien wel handig zijn Schijnheilig ) En Simba moet een wedstrijd paard gaan worden maar die krijgt wel beschermers om voor peesbeschermers en springschoenen en achter van die kogel dingen maar die kan ook hele gekke buien hebben en ontzettend lomp weze.... Wat ik hem van het zomer op de wei om doe weet ik nog niet...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:58

Ja, nou hoog niveau.....Z1. Hij staat dagelijks los, meestal met een ander, zonder beenbescherming. Meestal gaat daar namelijk troep tussen zitten en zo worden zijn benen niet warm (gebeurd vaak bij beenbeschermers).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:14

Bij ons gaan alle wedstrijdpaarden en de meeste pension paarden de hele dag de wei op, zonder bescherming.

Niveau t/m PSG

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:19

Lielle schreef:
ja en geen.

De laatste maanden geen verassing meer: ik ben het weer volkomen met Lielle eens Haha!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:14

Ipsilonka schreef:
Van Shet tot Z allemaal zonder beenbescherming!

Haha!

Vroegere verzorgplekken ging ook alles zo de wei op......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:25

Ja hoor, wedstrijdpaarden gaan allemaal los.
Ook de dure die ik onder mijn kont heb gehad zijn allemaal los geweest, zonder beenbescherming, eng hè Haha!

En paarden die weten dat ze echt elke dag los mogen, zijn maar de helft zo maf als diegene die maar eens 1 keer per week of minder mogen.
En weten heel goed in te schatten wat wel en niet kan.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:30

Bij ons krijgt dus geen enkel paard iets om maar ik heb ook bij stallen gewerkt waar de paarden wel met bescherming de wei op gingen (peesbeschermers, springschoenen, strijklappen).
Wanneer mijn paard een poos op stal heeft gestaan en erg fris is door bijvoorbeeld het weer, dan rij ik hem liever eerst zodat het risico we; kleiner wordt.....
Met rijden/longeren heb ik wel altijd bescherming om (en als ik hem eens zou losgooien doe ik ook liever iets om)
Bij ons zijn de paarden zo natuurlijk mogelijk qua weidegang....... *LOL*
Het bevalt me prima en is goed te combineren met de dressuur, alleen de grasbuik is soms wat minder Verward !

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:31

Misschien moet je de boel een andere wending geven, want iedereen zit op dezelfde lijn en dat is natuurlijk uit den boze Knipoog Haha!

--> Wat vinden jullie ervan als wedstrijdpaarden niet losgegooid worden of in de wei komen?

Zo las ik in de Bit nog dat de paarden (of alleen de hengsten, dat weet ik niet meer Bloos!) van van Baalen niet in de wei komen.. ze krijgen wel een hoop compensatie, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:34

En dan ga je bij de springstallen kijken en daar komt alles los, waarom zit er zo'n verschil in dressuurruiters en springruiters.
Voor beide kostwinning en paarden zijn even duur.

Denk dat verder iedereen van mij wel weet wat ik er van vind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:46

runningkawa schreef:
En dan ga je bij de springstallen kijken en daar komt alles los, waarom zit er zo'n verschil in dressuurruiters en springruiters.

Wat een flauwekul!
Ik ken genoeg springstallen waar de wedstrijd-paarden niet naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:48

Ow, raar, waar ik ben geweest gaan ze wel naar buiten, ook de grote stallen. Verward
Of het moet de laaste jaren ineens veranderd zijn, want nu kom ik niet meer op zoveel plaatsen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:55

Hoe langer ik mee loop, des te meer overeenkomsten zie ik in de omgang met paarden. Mensen die hun boterham moeten verdienen met paarden willen daar zo weinig mogelijk risoco mee lopen. Jonge paarden gaan doorgaans lekker naar buiten. Paarden die volop in training zitten doorgaans niet, die gaan aan de molen, longe of onder het zadel of een keer losspringen.
Ik ken verder ook geen hengstenhouder die zijn ggk dekhengst en sportpaard lekker iedere dag in de wei zet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:57

kan ook zeggen dat ik bij een aantal redelijk bekende dressuur en ook springmensen gewerkt heb en alles ging gewoon naar buiten. Ok niet elk paard ging altijd los de wei in maar dan gingen ze aan een touwtje een uurtje grazen elke dag. Dat was altijd van een aantal factoren afhankelijk, bijvoorbeeld weersgesteldheid, fitheid van het paard, bodemgesteldheid........... Maar alles kwam altijd naast het trainen eruit