Juiste bodembedekking; stro etend, viespeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:32

Carolaaxxxx schreef:
Iemand nog een suggestie voor bodembedekking? Het voeren ga ik totaal anders doen, 3 porties per dag en via een slowfeeder geven.
Daar in ieder geval al bednakt voor :D

Toch ook koolzaadstro....maar dat neemt minder vocht op dan tarwestro, maar ja....dat eten ze weer meer. Dus gewoon tarwestro plus enorm veel hooi erin doen en zijn voer over het stro gooien i.p.v. in de voerbak..dan is hij lekker lang bezig met bikskorrels tussen het stro zoeken....

Cioccolato

Re: Juiste bodembedekking; stro etend, viespeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:47

Maar dan eet ze biks met stro dus dat is geen oplossing. Lekker veel hooi werkt ook niet want dan word ze ontzettend dik. Ze krijgt gewoon genoeg, maar enorm veel vind ik geen oplossing.
Ze staat momenteel op een laag zaagsel met een plakje stro er door heen gemixt, ze krijgt op 4 verschillende plaatsen haar hooi twee keer per avond. Bij binnenkomst en s avonds voor de nacht. Tot nu toe werkt dit perfect! :D

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:39

Bij ons opstal staan de paarden nu op MegaZorb. Is een afvalproduct uit de papierindustrie. De paarden eten er niet van en het neemt super goed vocht op. Je haalt elke dag de drollen eruit en 1x in de week de natte plekken. Dan kan er ook weer een zak bij in, als het nodig is. Mijn paard is echt een varken op stal en zelfs zijn stal ziet er elke dag, na het uitmesten, weer netjes uit.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:50

wij hadden/hebben ook een stro-vreter.. wij spuiten er met een hoge drukspuit dettol in combinatie met water overheen.. maar heb ook gelezen dat er azijn overheen kan.
probleem opgelost, smaakt het stro niet meer!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:04

Van hooi worden paarden niet dik hoor. Enkel een dikke buik, misschien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:06

Dus worden ze dik.. (:

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:09

Nou nee. Een paard is dik als ze op de hals, de kont, rond de ruggengraat vet opslaan. Een dikke buik zegt alleen maar dat er veel ruwvoer in zit en dat is juist goed. Maar de keuze is natuurlijk aan jou.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:09

Een dikke buik is ook dik, zit in de weg en hoort er niet. (:

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:10

>;) maar goed, wat ik zeg, zelf weten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:13

Waarom zou je anders niet de ribben mogen zien, maar wel moeten voelen? Bij mn merrie kon je ze zelf niet meer voelen :)
Ik heb al een oplossing, zoals ik ook al gezegd heb. En van hooi worden paarden wel degelijk dik.. Van biks niet..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:19

In het ideale geval mag je de ribben juist nog wel licht zien. Als er veel ruwvoer in zit, hebben ze een dikke buik. Dat wil niet zeggen dat dat de ribben verstopt...

En het is dus net andersom, maar ik heb geen zin in deze discussie, aangezien ik jou langer ken dan vandaag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:22

Stop er dan mee :P
Ik ken mn paard beter en zie hoe ze zich ontwikkelt met haar voeding en haar stiekeme extraatjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:39

Carolaaxxxx schreef:
Waarom zou je anders niet de ribben mogen zien, maar wel moeten voelen? Bij mn merrie kon je ze zelf niet meer voelen :)
Ik heb al een oplossing, zoals ik ook al gezegd heb En van hooi worden paarden wel degelijk dik.. Van biks niet....

Paarden worden net als ieder dier gewoon dik van een te positieve energie balans, van teveel biks word een paard dus ook gewoon dik, als je paard de neiging heeft om dik te worden kan je beter korten op brok dan op ruwvoer want dat is veel beter voor de maag! Van goed paardenhooi word een paard trouwens niet zo gauw dik ook al geef je het onbeperkt, als je kuil voert is dat natuurlijk een heel ander verhaal....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:45

Ja als je oneindig veel biks gaat geven met oneindig veel hooi dan wordt het feest xd. Maar ervan uitgaande van een normaal portie biks, worden ze daar niet dik van. Wij voeren heel minimaal biks dus bij ons zal het helemaal niet aan de orde zijn. We doen het voor de smaak, een handje.
Wij voeren trouwens kuil, ik noem het in de mond altijd hooi.. Daar kan ook de fout liggen. Maar ze worden er iig dik van, de dikheid bij mn merrie is er gelukkig wel vanaf. Dat hangbuikje zal blijven aangezien dat wel normaal is, dat vind ik ook niet erg :P

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:51

Hier precies hetzelfde hoor. Merrie die door blijft eten en ook al het stro uit haar stal vrat. Dus altijd dikke buik en kreeg haar de bocht niet om :n . Ze staat nu op vlas en krijgt 3x per dag zeker voldoende ruwvoer, strokorrels vreet ze helaas ook op. Misschien zijn goede kwaliteit houtkorrels nog een optie als bodembedekking? Sommige paarden hebben nou eenmaal geen rem dus moeten wij die zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:55

De mijne stond laatst met een opgezette buik, staart van der kont af te hijgen. Leek wel of ze op ontploffen stond. Dat was voor mij de druppel. Ik merk ook precies met aansingelen hoe ze zich heeft gedragen die nacht.
Momenteel staat ze op zaagsel met 3 keer per dag kuil verdeeld over 4 plekken in haar stal en het gaat een stuk beter! Achterin laat ik altijd oud zaagsel liggen met een plak stro vermengd, dat laat ze wl netjes liggen en vooraan ligt lekker schoon zaagsel (:

kwikkie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:02

strokorrels is echt ideaal voor jouw paard.
en eten ze echt niet..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:32

kwikkie 24 weet niet wat jouw ervaring is, maar strokorrels worden door sommige paarden wel gegeten.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:04

Dinopino schreef:
kwikkie 24 weet niet wat jouw ervaring is, maar strokorrels worden door sommige paarden wel gegeten.

Misschien beter : sommige strokorel wordt door sommige paarden wel gegeten
je kan niet veralgemenen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:30

Daarom de opmerking. Er vanuit gaan dat een bepaald soort bodembedekking niet gegeten wordt is een valse zekerheid en je moet dus altijd kijken of je paard het niet eet.