Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:30

Shamila schreef:
Hoo!!!! Er ging iets mis met typen!!!!!!!! Wat een reacties..en ook wel ergens terecht natuurlijk. Mijn weide is 30 x 60. In de stal+paddock zouden ze dus van nov t/m maart komen...met slowfeeders uiteraard..maar zoals ik lees is het toch wel erg klein voor de wintermaanden. Maar ik vind het zo onnatuurlijk om helemaal geen weide te hebben:( Misschien kan ik de wei voor de helft als paddock doen zodat ze af en toe nog wat kunnen grazen?

30 x 60? nog steeds te weinig om eerlijk te zijn. Geeft je max 1,5 graasuurtjes per dag voor gedurende 8-9 maanden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:31

30 x 60 is nog steeds veel te weinig. Dat is binnen de kortste keren vertrapt en modderig.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:33

Cayenne schreef:
30 x 60 is nog steeds veel te weinig. Dat is binnen de kortste keren vertrapt en modderig.

mee eens. een wei kan soms heel groot lijken maar realistisch gezien is dit min om paarden op te houden hoor..
daarbij als je op zou delen in wei en paddock...
ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover het dier.
je zegt dat ze komen van een plek waar er vol weidegang etc is, nu wil je ze aan huis en komen ze misschien wel alleen op een paddock... waar wil je het diertje voor aan huis hebben dan?
niet voor het idealistische van lekker op de wei zetten... ik denk dat je er een hele hoop kosten in moet gooien wil je dit werkende houden en je hele "beetje'' land gaat er zeker niks beters op worden..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:37

PP op maken, maar die paden moeten dan wel (gedeeltelijk) weatherproof zijn, deel van de breedte van het pad verharden of geheel zand storten. Maak ook een rolplek, want je paden zijn daar niet geschikt voor. Gras alleen als weer dat toelaat als beloning na werk bv, want genoeg om er voeding uit te halen is het niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:39

Maak anders een pad om die 1800m2, desnoods met enige verharding in de ondergrond. Zodat ze daar 's winters een uitloop hebben. En voor de dierenpolitie alhier: zet eens een sober ras op een hectare, heb je na een paar maanden geen paard meer.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:44

Wat kunnen mensen zich druk maken joh, 30 x 60 is al heel wat beter dan alleen een stal van 3 x 6.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:54

Ik heb voor mijn shet en grote pony een paddock van ongeveer 20x40 met schuilhok, en dan heb ik nog 2 grote stukken met gras op. Die 20x40 is lekker ruim voor hen, ze kunnen flink losgaan en gek doen, maar ik merk wel aan ze dat ze het erg fijn vinden om dagelijks voluit te kunnen gaan op één van de stukken gras.
Van je 30x60 zou ik een paddock maken, en kijken hoe je pony's het er op doen. Misschien vinden ze het allemaal wel prima zo en hebben ze niet al te veel energie, maar misschien zijn ze net als de mijne, die liever toch eens een héél lang sprintje trekken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:55

Elise_0o schreef:
Wat kunnen mensen zich druk maken joh, 30 x 60 is al heel wat beter dan alleen een stal van 3 x 6.

dat is een onzinnige vergelijking die er helemaal niet toe doet.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:58

Mist schreef:
Elise_0o schreef:

dat is een onzinnige vergelijking die er helemaal niet toe doet.

en ondertussen tekenen we petities van wakkerdier en de partij voor de dieren, die het willen verbieden dat je je paard zo klein houd als 30x60 ;)
ik dacht nog niet eens in dat het sneu is voor het dier
meer duur in kosten gaat worden..
want van een stal afhalen omdat je ze aan huis willen hebben en alsnog altijd alleen maar ruwvoer blijven bijvoeren etc.(omdat dit oppervlak niet voedingswaarde rendabel is) en problemen met vieze gore weides etc. en paddocks met regenwater er in, en mest afval etc,
dan had ik toch persoonlijk liever ze ergens anders, waar ze wel lekker van hun dagje buiten kunnen genieten en ik me niet arm maak aan allerie 'droomgedachtes' van ik moet ze aan huis..
iets is realistisch of niet ;)

ps. Ik zeg het misschien drastisch, sorry daarvoor...
maar over veel dingen worden naar mijn gevoel gewoon net iets te snel heen gekeken, omdat we persee iets willen.
dan kijken we niet echt meer naar praktisch etc. en dat er dan soms wordt vergeleken met ' ja maar beter dan dat' er is geen beter dan dat.
ik ga toch ook niet roepn bij een topic waar een kind naar een andere gezin gaat, maar nogsteeds wordt geslagen ' ja maar verkracht wordt ze niet meer'... appels met peren kun je niet vergelijken en er is al helemaal geen sprake over helemaal niet buiten laten staan ( ben overigens van mening da mensen die hun paard enkel binnen laten staan toch echt onder een steen vandaan komen hoor, daar is al zolang een morele ban op)

edit : ik wilde een ps toevoegen...
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 04-10-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:05

Elise_0o schreef:

helemaal mee eens! Gelukkig denken sommige dat paarden zich wel goed kunnen bewegen in een stal.. >;)
Zou het als paddock maken (wel gedraineerd!)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:21

Mijn land is ook ongeveer 30x60, voor een kwpn er en een shet. Ze vertrappen het niet, maar het is wel binnen de kortste keren kaal, bijvoeren moet dus sowieso. Ik heb er wel een 20x40 rijbak bij. Ze hebben vrije doorgang naar het land vanuit de bak, maar kan het ook afsluiten als het moet. Toen er stond 30x6 schrok ik ook, maar 30x60 kan volgens mij wel, daar kunnen ze echt wel in uit hun dakje gaan.. Zou zomers wel iets doen met strookbegrazing of in ieder geval opdelen anders valt er binnen een maand al weinig meer te grazen..

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:24

heb je geen buren oid waar je eventueel weide van kan huren extra? dan kan je de rest zand maken voor bak/paddock en kunnen ze toch ook nog op land :)
of is dit niet mogelijk?

super leuk dat je ze thuis kan gaan zetten!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:46

Pff wat staan er overdreven reacties tussen zeg. Ik vind een stal met uitloop van 30 bij 60 ruim zat hoor!! Zeker als je daar een soort paddock paradise van maakt..en onbeperkt hooi. Nee die pony's hebben niks te klagen. Als we op deze manier al geen paarden mogen houden word het wel erg druk bij de slacht ben ik bang..

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:09

Mist schreef:
GamblersCup schreef:
Hoe je het ook indeeld, ze hebben NIET de ruimte op 244 m2. Vreemd, ik kom steeds meer van dit soort zotte ideeen tegen, mensen die hun paarden houden alsof ze nog nooit van de behoeften, het lichaam en het functioneren van een paard hebben gehoord. Ik word er misselijk van, ik heb vreselijk medelijden met die dieren, en word er steeds bozer om. Hoe kun je in godsnaam zo met dieren omgaan? Hoe kun je ook maar denken dat het "wel ok" is voor die dieren? Egoisme ten top.

missje: waarom is deze inimini-paddock voor 24/7 zomer en winter "echt genoeg" volgens jou? Jou maakt het geen reet uit dat die dieren niet normaal kunnen bewegen? "Omdát" niet iedereen een hectare kan hebben, moeten die paarden het maar accepteren dat ze op een ongezond stukje komen te staan?

Ik begrijp zulke mensen niet, die dat goedkeuren. Ik ben hier dan ook weg, voordat er oorlog uitbreekt. Wat zou het fijn zijn als er wetten kwamen tegen dierenmishandeling, het bewust verkeerd houden van dieren etc etc.

ben het hier helemaal mee eens, zo moet je geen paarden willen houden! voor de mensen die niet weten hoeveel 250m2 is; het is nog geen halve rijbak, daar kun je helemaal niets mee.

natuurlijk worden er weer dingen bijgehaald als "op andere stallen staan ze 23uur op stal" dat is geen vergelijking. Dan probeer je alleen goed te praten wat je je paard niet (kunt) geven.

er is trouwens nog een verschil tussen een zandpaddock ter grootte van een buitenbak van 20*40 (800m) of een grootte van 2-3x een gemiddelde stal

Hier ben ik het ook mee eens!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 01:03

Waarom wil je ze zo graag aan huis als de faciliteiten/mogelijkheden niet eens voldoende zijn? Je gaat er een hele hoop werk bij krijgen en veel goedkoper ga je ook niet uit zijn, want je zult heeeeel veel hooi bij moeten voeren. Is het geen mogelijkheid om je pony lekker te laten waar hij nu (beter?) af is? Over het algemeen wordt het aan huis hebben van paarden zwaar overschat.. Qua zogenaamde "besparing", qua hoeveelheid werk en voorál qua hoeveel "leuker en beter" het is voor de betreffende pony/paard.... Denk er nog eens goed over na zou ik adviseren......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:31

Ik zou ze ook in de winter thuis willen hebben als ik de beschikking zou hebben over zo'n stuk grond. Maar ik maakte er sowieso een bak van 20-40 op. Stukje gras heb je toch niks aan. In de winter komen hier in de buurt paarden sowieso niet op het land (veel veengrond), ook niet op pensionstallen. Voor de zomer een stuk land huren, zodat ze dan in ieder geval wel in het gras kunnen.

Ik vind paarden aan huis wel geweldig, mits je alles goed voor elkaar hebt natuurlijk.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 09:17

Ik opende dit topic om advies, maar vindt het jammer dat sommige mensen zo reageren. 30 x 60 voor een pony en een shet vind ik persoonlijk echt niet te weinig. Nu, ik heb even met mijn man overlegt, omdat de overkapping met uitloop wel erg klein is. naast de overkapping zit gelijk een grote schuur waar vroeger koeien in hebben gestaan. Deze schuur is helemaal vervallen en wilde we opknappen, maar blijkt dat we hem toch helemaal moeten slopen. Nu gaan we deze schuur helemaal weghalen. ook het fundament en doen we bij de uitloop zodat we een leuke paddock hebben. De paddock wordt dan L vormig. De schuur is 10 bij 4,5 met nog een pad aan 1 kant van 2 m. Dat betekent dus dat er nog een stuk van 12 bij 4,5 bij komt. De wateraansluiting komt achter in de hoek en een slowfeeder in de overkapping en 1 buiten aan de andere kant.
De wei splits ik op in 2en. 2 stukken van 15 bij 60. We hebben goede grond en de wei is in een goede conditie dus wanneer het niet heel hard heeft geregend kunnen de ponys daar prima op lopen. Natuurlijk zal er niet genoeg zijn om een hele dag voeding uit te halen, maar dan worden ze gewoon bijgevoerd. Ik heb geen bak nodig want ik sta 2 min stappen van de club, waar ze 2 grote binnenbakken en een grote buitenbak hebben. Er is altijd een bak vrij. Zoals ik al zei de ponys krijgen 5 dagen in de week beweging. Voor mij is dit het ideale plaatje en denk dat mijn ponys het heel goed hebben. Ze staan nooit opgesloten op 10m2, zijn altijd samen, krijgen onbeperkt ruwvoer en weidegang zolang dit mogelijk is.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:34

30x60 is op zich wel te doen in de winter.
Waar mijn paard stond was het weiland precies dezelfde afmeting (maar er was ook nog een grote zand paddock bij).
Hier hadden we een mini paddock paradise van gemaakt. zo krijgen de paarden toch beetje beweging als ze het land ingingen.
Je kunt kiezen welk weiland je open doet en de rest lopen ze

Afbeelding

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:00

Shamila, ik denk dat het helemaal goed gaat komen! Zo te horen hebben jullie er goed over nagedacht! Denk dat het zonder de 'nieuwe grote schuur en paddock' ook wel had gekund als je iets van je wei voor paddock had afgestaan, pad erlangs ofzo. Nu hoeft dat niet. Denk dat het ook heel erg afhangt van of ze graag veel spelen etc. Heb 3 grote merries in de bak staan, kunnen rennen en spelen en die staan óf te eten óf te staan. Had mijn wei 20x90 ook eerst in 2-en. Vond als nadeel kunnen rennen en gras kapot en in eens heel veel gras. En heel groot gebied om mest uit te halen, echt drollen zoeken. Heb stripgrazen gedaan, maar tegen de tijd dat ik achter op was, was het gras daar zo lang dat ze het ook slecht aten en voor bleven ze steeds kaler vreten. Nu een middenpad gemaakt met links en rechts 3 kleine weides. Laat de wei waar ze in staan open en dan kunnen ze altijd via het middenpad de bak in om te eten of naar de schuilstal. Voordeel kleine stukjes om mest vanaf te halen en de weides hebben echt tijd zat om bij te komen. Staan er bij mij ook maar 3 uurtjes op anders echt bagger vet. Rennen en spelen kunnen ze niet op de stukjes maar dat wil ik ook liever niet ivm uitglijden en wei kapot trappen. Maar dat zouden ze dan ook weer in de bak kunnen doen. In de winter staan ze alleen in de bak. Het gras is nu al bijna op en na een uur willen ze er wel weer vanaf, ze vinden het toch minder lekker en anders heb ik volgend jaar zomer een vertrapte wei. Heb ze dan liever in april weer op een goede wei. Veel succes ermee! Ik zou mijn paardje wel bij je stallen als ik het zo hoor!

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 10:13

Dankje dexter m. het pad achter de oude schuur is 2m. dus t wordt 10 x 6.5 erbij ipv 12x 4.5 wat ik net zei. Bedankt voor de tips en het plaatje( kan even je naam niet meer zien) Kan idd de wei altijd nog anders indelen.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:33

missje schreef:
Ik vindhet erg kortzichtig om te denken dat een paard alleen gelukkig kan zijn in een weiland.
Ik heb er een tussen die ziek word van een weiland met gras.
Er zijn meerdere manieren om het je paard naar de zin te maken, ook in een paddock. En als ze de grasstrook erbij doet kan dat makkelijk. Daabij zegt ze dagelijks te rijden.
Word altijd zo moe van mensen die denken dat een paard alleen gelukkig word in een groot weiland.

Sluit ik me volledig bij aan!! Ons paard liep ook van 7 uur s`ochtend tot een uur of 6 s`avonds buiten in een volle wei en werd steeds magerder nu staat ze voor de middag binnen met hooi en gaat ze na de middag de wei in, gelukkig wordt ze nu weer dikker!!
Ook paarden hebben een eigen persoonlijkheid en niet alle paarden vinden het fijn om 24/7 in een groot weiland te lopen! Je moet ze niet allemaal over 1 kam scheren en het is erg kortzichtig om te zeggen dat als je geen HA weiland hebt dat je dan maar geen paarden moet houden! Als de paarden overdag lekker buiten lopen op een kleiner stukje en ze krijgen dagelijks lekker hun beweging is daar niets mis mee! Ik wordt een beetje ziek van het feit dat mensen menen dat je maar op 1 manier paarden kan houden en dat dat het enige goede is!!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:38

Ik denk dat het inderdaad prima kan, als je inderdaad goeie, droge grond hebt, dan kunnen ze wel op de wei, maar goed; bij ons zou dat niet kunnen en ik reageer ook vanuit mijn eigen referentie kader natuurlijk. Ik zou de bak ook vooral maken als grote paddock waar ze lekker in kunnen bewegen. Maar als ze bij jou op de wei kunnen heb je dat niet nodig inderdaad. :)

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:45

@TS: je paardjes gaan het goed hebben zo.
Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk. Maar ik zie hier ook het probleem niet echt. Er staan nogal reacties tussen! Ik zou dat stukje waar je van spreekt ook in twee verdelen zodat je kan afwisselen en er telkens een stukje gras kan "bekomen". Wij doen dat hier ook zo.

Als je alleen paarden mag houden indien je ze zoveel ruimte kunt geven zoals ze in het wild zouden hebben, dan zouden nog maar heel weinig mensen een paard mogen houden. En ik keur zeker niet goed dat je een paard zou houden op een ministukje waar hij niet kan springen, galopperen en rond crossen. Maar hier in dit geval is daar wel ruimte genoeg voor. Ze hebben zoals ik kan lezen een ruime inloopstal, een paddock en een stukje wei en bovenop heeft ze voor haar pony een vriendje bijgekocht :)

Ik sluit me ook aan bij wat missje zegt :)
Hier hebben ze een inloopstal. Onze merrie staat hier bijna nooit in, die staat bijna altijd gewoon buiten, ook in de regen. Mijn haflinger daarentegen staat bij het minste drupje regen of bij wind nog het liefst lekker warm in zijn stalletje hehe (die stal is dan dus ook gewoon open he, hij kiest hier zelf voor).
Maar stiekem is hij best een watje hoor haha

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:54

Bij ons hier heeft iemand een weide van 60x7 met daarachter een paddock (aan huis) en hebben uiteindelijk de weide kleiner gemaakt voor nog een rijbak. Daarna hebben ze nog wat land gekocht van de gemeente voor extra weide.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:02

hoe groot is de pony? is nl ook nogal een verschil kwa ruimte