Welke bodem rechtstreeks op beton, rijbak/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke bodem rechtstreeks op beton, rijbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:25

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 21:40

JA zoiets ja, dat zou mooi kunnen zijn. dat had ik dus nooit gevonden he. haha

Bedankt, ik ga ze eens mailen, ziet er goed uit inderdaad.

Ga ook kijken voor rubber eronder, en dan zand daarop. Even vergelijken wat de kosten zijn.

Voor de uitloop ga ik denk ik voor de tegels van 4 cm en dan strooi ik wat korrels of vlas.

Rijden op de rubber tegels lijkt me niet zo fijn, doet iemand dat? Wel ideaal, geen hoefslag, geen onderhoud, mooie vering maar t lijkt me ook wel wat glad te kunnen zijn, en misschien wat stroef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:25

Jij moet iets hebben wat niet glijd, zand op rubber denk ik wel, of je moet rubber drainage tegels nemen, wat ze voor opritten gebruiken en vullen met grind..dat vul jij op met zand. Dat is ook een raamwerk met gaten. Maar de tegels moeten wel hoog genoeg zijn omdat jij een flinke bodem moet hebben en niet bij een renpartij of galop op her beton uitkomt met alle gevolgen van dien.

Zorg dat je het juiste zand hebt, dus zand dat geen gaten maakt, maar altijd goed bij elkaar blijft.

Ik weet dat Agterberg gewassen kwartszand gebruikt. De M3 zorgde voor te veel problemen.

Maar ga informeren, misschien leemzand...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:36

Voor de stal... ik heb een inloop stal - onderdeel van de schuur - aan het paddock, ik heb er niets in liggen, ze lopen er zelf zand in - het is een opstap met een betonne vloer. Plassen of mesten doen ze zelden in de stal, altijd buiten. Als het plassen wel gebeurt, schep gewoon het zand eruit het paddock in - en klaar. Misschien eerst 'ns kijken hoe ze de inloopstal gaan gebruiken, misschien heb je er helemaal niets in nodig - zoals bij mij! Alleen in de winter als het hard vriest sluit ik ze soms een paar dagen op en dan gaat in de ene stal wat zaagsel op het zand en in de andere wat stro ( de ene pony eet al het stro op) werkt prima.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:24

Heb een mailtje gestuurd naar die drainagematten, dat zou wel wat kunnen zijn voor de bak.

niets in de loopstal zou ook nog kunnen, maar als t dan regent, en ze lopen in en uit, het is een gladde betonnen vloer, er lopen er 2 op ijzers, ik denk dat t dan te glad is. Als ze lekker kunnen liggen zou t ook wel fijn zijn. Misschien een gedeelte met rubber tegels, en de rest niets.

Ik wil een soort van koeienvoerhek als afscheiding gebruiken op de helft van de loods, zodat ze daar kunnen eten, en er niet doorheen kunnen lopen, en je het van buiten af ervoor kan gooien. En elkaar niet zo heel snel weg kunnen jagen.

Bedankt voor t meedenken trouwens!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:09

Er in en uit lopen met ijzers resulteerde bij mij vooral in nog sneller zand van het paddock in de stal, eigenlijk nooit echt een natte boel - behalve.. onder het drinkensbakje. Uitglijden heb ik geen last van gehad, terwijl ze bij mij echt een opstap op moeten.. Sommige zaken kun je vooraf incalculeren en sommige zaken moet je gewoon laten gebeuren en dan... een oplossing zoeken.