Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:15

Hype niet, het is gewoon een manier van paarden houden.
Mijne staat ook 24/7 buiten. En ook ik woon in de hoekschewaard misshOrse ;) Alleen wij hebben een grote uitstal met stenen uitloop en stenen pad. Alleen mijn pony maakt geen gebruik van de stal, ze heeft er ook de vacht voor :+

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:16

Ik wou dat die van mij 24/7 buiten kon staan. Staat in de zomer dag en nacht, en in de winter 1 uurtje :( ..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:16

Soraya10 schreef:
Die van ons stonden dus in stallen in de loods bij mn ouders dus daar kwam je niet zo ff in. Het waren ruimen boxen en de paarden stonden al te hinniken aan het hek als het tijd was. Nu zal ik wel weer horen dat het gewoonte dieren zijn en ze dus niet beter weten, maar die van mn zus die kon niet eens te lang in de regen staan, want dan begon hij te rillen van de kou dus moest vaak een regendeken op, maar hij wou dan vaak niet eens naar buiten. Kon je hem weer binnen halen. Mijn pony daarin tegen wel, maar goed die wist s'avonds ook niet hoe snel ze de stal in moest. We reden lange afstandritten, veel buitenritten en af en toe een onderlinge wedstrijd. Ik geloof niet dat onze paarden wat te klagen hebben gehad.

dat is al minder bereikbaar... en tja... voor eten komen ze hier ook van het gras af naar het zand...
hier gaan ze ook wel trillen, je hebt trillen en trillen zeg ik dan maar... trillen is vrij gewoontjes.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:19

Nee die van mn zus was echt aan t trillen dat was niet goed hoor. Daarom vaak regendeken op en dan ging het nog wel, maar ja als je te laat was en hij al nat was hield t op, maar over het algemeen wat voor weer ook (geen extremen natuurlijk) ze stonden buiten overdag in een mooie grote wei. Ben ook wel voor lekker veel in de wei staan met die paarden. Alleen de nachten is dan eigenlijk per paard en eigenaar om daar beslissingen over te nemen
Laatst bijgewerkt door Soraya10 op 02-10-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:20

EmmyJoycee schreef:
Ik wou dat die van mij 24/7 buiten kon staan. Staat in de zomer dag en nacht, en in de winter 1 uurtje :( ..

Maar dan denk ik: hoe kan dat?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:20

Ik heb zo liever 24/7 buiten maar dit gaat bij ons op stal helaas niet, of nouja, het kan wel, maar dit is niet in een weide maar in een paddock (met voer) maar dan heb ik hem toch liever binnen 's nachts :D

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:22

Def schreef:
EmmyJoycee schreef:

Maar dan denk ik: hoe kan dat?

Hoe bedoel je? Ik sta op een stalling waar ze alleen in de zomer op het land staan. In de winter is er geen plek om ze buiten te doen helaas.. Wat ik erg jammer vind

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:23

Ik ben juist van 24/7 buiten naar voor de nacht op stal gegaan vorig jaar :'). Dit omdat ze sinds dien intensiever gereden worden, gewoonweg m'n land vertrapt wordt (al zijn we bezig paddocks aan te leggen) en ivm geboorte veulens voorjaar.
Eigenlijk gewoon praktische redenen. Het is ook makkelijker bijvoeren zo.

Maar de rest van mijn paarden en de opfok guppies staan wel allemaal 24/7 buiten met schuilstal :j

Het heeft beide zijn voor en nadelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:25

[/quote]

Maar dan denk ik: hoe kan dat?[/quote]

Hoe bedoel je? Ik sta op een stalling waar ze alleen in de zomer op het land staan. In de winter is er geen plek om ze buiten te doen helaas.. Wat ik erg jammer vind[/quote]

Nou ja , ik bedoel. Je hebt voordat je een paard nam neem ik aan nagedacht over de huisvesting.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er plotseling iets veranderd is of noodgeval ofzo, maar als dat niet zo is,snap ik niet dat je dan kiest voor een stalling waar je paard maar 1 uur buiten komt in de winter.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:25

Het op stal zetten deed ik meer voor mijzelf dan voor het paard, nu ze 3 jaar 24/7 buiten staat hoest ze niet meer. Ze heeft wel een schuilstal en met erg slecht weer een deken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:26

Hier staan ze al jaaaaren 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Vind het ideaal voor als je een dagje geen tijd hebt en de paarden vinden het ook heerlijk :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:27

Er zijn niet alleen eigenaren die het moeilijk vinden om een keuze te maken, er zijn ook paarden die niet kunnen kiezen :))
Ik heb een paard gehad dat altijd precies het omgekeerde wilde van wat ik hem voorstelde. Wilde ik hem op stal zetten dan wou ie naar buiten, zette ik hem buiten dan stond ie voor het hek te dralen omdat ie naar binnen wilde. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door een omheinde doorgang te maken van stal naar wei zodat het hek open kon blijven staan en hij zelf z'n keuze kon maken. Zelfs toen bleef het nog een twijfelkont, hij verkaste zo ongeveer elk half uur :+ Prima, als hij dat wil?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:28

Oscar schreef:
Er zijn niet alleen eigenaren die het moeilijk vinden om een keuze te maken, er zijn ook paarden die niet kunnen kiezen :))
Ik heb een paard gehad dat altijd precies het omgekeerde wilde van wat ik hem voorstelde. Wilde ik hem op stal zetten dan wou ie naar buiten, zette ik hem buiten dan stond ie voor het hek te dralen omdat ie naar binnen wilde. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door een omheinde doorgang te maken van stal naar wei zodat het hek open kon blijven staan en hij zelf z'n keuze kon maken. Zelfs toen bleef het nog een twijfelkont, hij verkaste zo ongeveer elk half uur :+ Prima, als hij dat wil?

Dat vind ik nou een hele prima oplossing *\o/*

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:29

Overdag nu nog op de wei,`snacht in de paddock met inloopstal. Ze staan nu daar waar ik het hooi neer hang...hang ik het buiten is de stal `s ochtends schoon...hang ik het binnen dan is het een mesthoop! Wel makkelijk want zo kan ik bijvoorbeeld het weer in de gaten houden wordt het een koude of regenachtige dag dan lekker in de stal en anders lekker buiten. Staan zonder dekens trouwens

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:40

xNikitaaa schreef:
Ja schuilmogelijkheid, maar hoeft wat mij betreft niet eens een overkapping/stalletje te zijn. Bomen zie ik liever, paarden staan niet graag opgesloten tussen drie muren.

Is dat zo? Onze shetlanders kunnen kiezen tussen bomen of schuilschuurtje. Maar bij zowel het zoeken naar schaduw of schuilen voor de regen kiezen ze voor het schuurtje. Ook als ze een hele dag gegraasd hebben, tref je ze 's avonds/eind middag vaak aan in het schuurtje.

Onze pony's staan heel de dag buiten (07:30 tot ong. 21:00, gedeelte in paddock en gedeelte in wei) en 's nachts wel op stal. Ik ben helemaal niet tegen 24/7 buiten. Maar ik merk wel dat onze pony's 's nachts op stal fijn vinden, hoewel 24/7 buiten misschien ook een kwestie van wennen is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:45

ikke schreef:
xNikitaaa schreef:
Ik vind dat een paard 24/7 buiten hoort, ben blij zat dat steeds meer mensen dit in zien :). En het is ook nog eens goedkoper!

Edit: mijn pony komt dus ook 24/7 buiten, als ik haar morgen ophaal.

Ik krijg daar extremistische gevoelens van.

Wanneer je de juiste omstandigheden kunt scheppen EN je paard is er blij mee, dan is 24/7 een prima optie.
Ik ken echter ook paarden die heel blij zijn om 's avonds rustig in hun stalletje te staan, hapje, drankje, rust. Waarom zou je zo'n paard gaan pesten met 24/7 buiten? Welke toegevoegde waarde heeft dat?

Het is veel belangrijker dat je goede omstandigheden schept voor je paard dan het heilige najagen van de hype die 24/7 buiten heet.

Wanneer je niet in staat bent om objectief naar je paard en diens behoeften te kijken en je best te doen om het paard datgene te bieden wat ie graag heeft, dan moet je jezelf eens heel goed afvragen waar je in vredesnaam mee bezig bent!

Ik heb hier eigenlijk niks meer aan toe te voegen. Heel mooi verwoord. :j

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:46

Het moet vooral realistisch blijven.
Wat heeft een paard eraan om in een paddock te staan. Blub tot aan zijn knietjes en geen schuil gelegenheid. Dan denk ik, doek de stal maar.
Het is niet puur en alleen binnen of 24/7 buiten,
maar er spelen zoveel factoren mee dat hier geen eensluidend antwoord op te geven is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:51

Esther_r20 schreef:
Wat heeft een paard eraan om in een paddock te staan. Blub tot aan zijn knietjes en geen schuil gelegenheid. Dan denk ik, doek de stal maar.
maar er spelen zoveel factoren mee dat hier geen eensluidend antwoord op te geven is.

tja, goede huisvesting moet je sowiso voor zorgen en een beetje goed heb je ook een droge schuilstal...
kunnen ze ook staan maar ook wandelen... je moet ene kijken wat er afgewandeld wordt in de winter.... met hun knietjes in de blub...

ik zie niet in hoe een paard buiten niet fijn zou vinden...
om redenen die je ZELF niet kan veranderen.
nu zijn er uitzonderingen zoals blinde paarden die het in het donker maar niks vinden maar verder...
is dat dan voor je eigen gemoedsrust om te zeggen dat ze het zo relaxt vind op stal?

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:58

24/7 buiten is prima als je paard dat ook vindt. Mijn pony kan zelf kiezen, stal/ verhard stuk/ rijbak en nu nog een gedeelte van de dag in de wei. Het is echt weersafhankelijk waar ik haar terugvindt. Als het de hele dag regent staat ze de hele dag op stal, prima is nl haar keuze. Maar o wee als ik de deur dicht doe, dan staat ze aan één stuk door te kappen omdat ze naar buiten wil. Hooinet is altijd binnen en op het verharde stuk buiten beschikbaar dus daar ligt het ook niet aan. Voordeel is inderdaad dat je minder stroverbruik hebt (als het droog is), nadeel is dat je overal poep kunt scheppen en dat in het donker wel eens lastig is.

Zonder schuilgelegenheid en verhard stuk waar ze altijd droog kunnen staan vindt ik 24/7 geen optie. In de zomer niet ivm de insecten en in de herfst niet ivm de regen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:59

Onze paarden staan al jaren 24/7 buiten, omdat dat nu eenmaal de meest gezonde leefsituatie is voor paarden. Zowel fysiek als mentaal. Wij zijn hiernaar geswitcht toen de paarden van pensionstal naar huis verhuisden, en hoewel ik mijn ouders even heb moeten ompraten waren ze al heel snel overtuigd van de grote voordelen!

Als je naar de evolutionaire achtergrond van paarden kijkt is 24/7 buiten de standaard, het uitgangspunt waarvan je alleen met goede redenen moet afwijken.
Een paard is door de evolutie geprogrammeerd om vrijwel continu in beweging te zijn, frisse lucht in te ademen, sociaal contact te hebben en te fourageren. Dat is in de korte tijd dat het paard gedomesticeerd is niet veranderd. Dus dag en nacht buiten, samen met andere paarden, en met toegang tot veel/onbeperkt ruwvoer zou eigenlijk het uitgangspunt moeten zijn van elke paardeneigenaar. En dan nadenken over de specifieke dingen die jouw paard nodig heeft, zoals bijv. een deken.

Veel van de gevreesde ziektes en aandoeningen waaraan veel paarden (over)lijden zijn typische 'stalpaardziektes' die bij buitenpaarden nauwelijks voorkomen. Denk aan koliek, artrose, spier- en hoefbevangenheid, stereotype gedrag ('stalondeugden' ;) )... ik vergeet er vast nog een paar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:01

unihorses schreef:
Esther_r20 schreef:

tja, goede huisvesting moet je sowiso voor zorgen en een beetje goed heb je ook een droge schuilstal...
kunnen ze ook staan maar ook wandelen... je moet ene kijken wat er afgewandeld wordt in de winter.... met hun knietjes in de blub...

ik zie niet in hoe een paard buiten niet fijn zou vinden...
om redenen die je ZELF niet kan veranderen.
nu zijn er uitzonderingen zoals blinde paarden die het in het donker maar niks vinden maar verder...
is dat dan voor je eigen gemoedsrust om te zeggen dat ze het zo relaxt vind op stal?

Blijkbaar past het niet in jouw belevingswereld dat sommige paarden gewoon niks hebben met 24/7 buiten?

Ik HEB de omstandigheden dat ik mijn paarden 24/7 buiten zou kunnen bieden, in GOEDE omstandigheden, maar de ervaring heeft geleerd dat twee van mijn paarden dat fysiek en/of mentaal niet trekken, ook niet met hulpmiddelen zoals goede dekens. Wanneer je die paarden alsnog dwingt 24/7 buiten te wonen, dan ben je bezig je dier te kwellen; enkel met het excuus dat 24/7 de heilige waarheid is.

Dat het af kan hangen van voorkeuren of fysieke beperkingen van een individueel paard, dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen?
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-10-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:02

Ik heb ze ook al weer een jaar of 10 buiten en dat is een bewuste keuze omdat het gewoon vele malen gezonder is dan op stal staan. Bij de stalpaarden zie ik altijd vele problemen in de winter:mok, hoesten, kreupel, koliek stalmoed met serieus gevaarlijke bok en renpartijen in een bakje van 20x40.
Mijn paarden zijn nooit ziek geworden van buiten staan. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je goed voert en dit jaar heb ik dekens erbij voor de extreme regen dagen.
Al is het voor mij de hele winter best wel afzien met het toch wel zware werk wat erbij komt en zou ik ze persoonlijk toch best graag s'nachts op stal hebben maar ja als je dan op een winterdag komt en je ziet je wollie bollies er zo bijstaan:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:02

Esther_r20 schreef:

Een paddock is ook niet altijd tot aan de knieën in de blub :)

Ik sluit me volledig aan bij Ikke, denk dat je het per paard moet bekijken, dat doen waarbij je paard zich het beste voelt. Mijn merrie staat graag op stal. Vanuit mezelf bekeken, denk ik: dat lijkt me saai, maar ze moet eind van de middag zich echt inhouden om netjes achter me aan te blijven lopen (wat ze wel moet, ben ik redelijk streng in) want ze wil echt graag naar stal! 's Ochtends zet ik haar buiten, maar dan is ze toch minder enthousiast, ik vind het goed voor haar, dat ze overdag zoveel mogelijk buiten is, maar als het aan haar ligt, staat ze toch meest op stal...... ik doe haar echt geen plezier met 24/7 buiten.
Af en toe uitrazen vindt ze super hoor, maar 24/7 buiten is aan haar echt niet besteed :n

Ik was ook altijd van mening dat 24/7 buiten het allerbeste is voor een paard, maar sinds mijn vorige merrie en deze ben ik van mening veranderd op dat punt. Mijn vorige merrie was veel relaxter als ze 's nachts op stal stond, en deze is ook duidelijk gelukkiger zo.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:05

ikke schreef:
Blijkbaar past het niet in jouw belevingswereld dat sommige paarden gewoon niks hebben met 24/7 buiten?

Ik HEB de omstandigheden dat ik mijn paarden 24/7 buiten zou kunnen bieden, in GOEDE omstandigheden, maar de ervaring heeft geleerd dat twee van mijn paarden dat fysiek en/of mentaal niet trekken, ook niet met hulpmiddelen zoals goede dekens. Wanneer je die paarden alsnog dwingt 24/7 buiten te wonen, dan ben je bezig je dier te kwellen; enkel met het excuus dat 24/7 de heilige waarheid is.

Dat het af kan hangen van voorkeuren of fysieke beperkingen van een individueel paard, dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen?

nee, dat gaat er niet in nee.... vind dat eerder bij het baasje liggen... krijgen die paarden dan wel die 24/7 ruwvoer bijvoorbeeld...
en wat is het verschil tussen in ene hokje van 3x3 zetten en een hokje van 3x3 open en dan ze laten kiezen tussen stal en uitlopen... als ze buiten niet trekken gaan ze vanzelf wel naar binnen en schuilmogelijkheden zou er altijd moeten zijn.
hoe trekken ze het dan niet bij jou?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:07

Omdat iets een paar keer achter elkaar op bokt voor komt is het nog geen hype ;)
Er wordt tegenwoordig gelukkig wel meer naar paardenwelzijn gekeken maar sommigen slaan daar dan weer in door. Niet dat 24/7 doorslaan is overigens maar je moet het inderdaad, zoals eerder geschreven, van paard tot paard bekijken.

Vroeger gooide ik alles binnen in de winter ondanks een grote, goed beschutte schuilstal. Zo bleef mijn wei beter en kon ik het voer beter doseren.

Nu heb ik mijn pony's in de winter buiten, heb niet eens plek om ze binnen te zetten. Er staat wel een schuilstal. de paarden gaan wel naar binnen in de winter. Elke ochtend zet ik ze buiten na het voeren en elke avond haal ik ze binnen voor het voeren. De Shetlander is de pineut want buiten de vakanties is er hier maar één van de twee paarden aanwezig en fungeert hij als gezelschap in de andere stal.
De paarden zijn in wedstrijdconditie en één van de twee wordt geschoren. De andere maakt bijna geen vacht aan. Ik wil ze niet buiten hebben staan als de nachttemperatuur onder de tien graden daalt.