Wanneer beginnen met inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:24

mijn eerste paardje was ook 2 1/2 jaar toen ik begon met inrijden hij wordt nu 27 en nog gezond ook .als ik zeg beginnen met in rijden bedoel ik dus niet volop aan het werk ik zei ook maar 2 x per week der op zitten a 15 min per keer dat is echt niet te veel gevraagd (je ook geen 100 kilo wegen ) en ik zei dus ook alleen als het paard sterk en compact is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:51

Mensen hebben gewoon geen geduld dat is het.

Ik ben pas begonnen toen ie 3 jaar was met longeren, bitje in, zadel op etc etc.
met 3,5 ben ik gaan rijden.
Met 4,5 heb ik hem beleerd voor de wagen en toen pas had ik het idee dat ie er echt klaar voor was.

Hij was bespierd, geestelijk was ie al goed volwassen.

Mocht ik het nog een ker doen laat ik ze op de wei tot ze 3,5 zijn en dan ga ik pas beginnen.

Wegens omstandigheden is er eigenlijk nog weinig mee gedaan, Danno is nu 5 hij heeft in iedergeval alle tijd gehad om sterk te worden. Haha!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:55

Cowgirl schreef:
Mensen hebben gewoon geen geduld dat is het.
Ik ben pas begonnen toen ie 3 jaar was met longeren, bitje in, zadel op etc etc.
met 3,5 ben ik gaan rijden.

Ik doe het ook zo. Ik ken zelfs iemand die met vijf jaar pas begon. Waarom zou je het eerder doen? De rug is dan nog helemaal niet sterk genoeg, en paarden zijn dan nog lang niet uitgegroeid. En idd, als je geen geduld hebt koop dan een paard wat al volwassen is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:35

Yep zo ga ik het ook doen, ik ga er niet eerder op dan 3 jaar, en dan hooguit 3 x in de week. Tot die tijd gaat hij lekker het land op. Het zou ook maar zo kunnen dat ik heb nog later ga oppakken, het ligt er helemaal aan hoe hij tegen die tijd is.
Maar voor zijn 3de erop vind ik eigenlijk uit den boze..

eva'tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 14:05

ik heb ook niet gezegd dat ik er nu op wil gaan rijden! Daar ga ik rustig mee beginnen als hij drie jaar is. Nu wordt hij opgevoed en daarna gaat hij een maand of 5 lekker het land op om te groeien. En zelf vind ik 2 tot 3 x longeren niet te veel. Bijzetten is goed om zijn rugspieren te verserken. Hij lijkt ook niet op een 2 1/5 jarige qua bouw, hij is al redelijk af. Tuurlijk is het nog lang niet sterk genoeg en daarom doen we het heel rustig aan. En zoasl ik al zei zolang de buitenbak niet gemaakt is, wat moet je dan?! Hij moet toch een beetje zijn ei kwijt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:10

Zijn ei kwijt kan hij veel beter zonder longeerlijn en bijzets.

Jij vind dat je rustig aan doet, laat ik dan maar niet willen weten wat je doet als je hem aan het werk gaat zetten Lips are sealed

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:58

voor een 2,5 jarige vind ik 3 keer in de week aan de bijzet erg veel hoor. Zijn ei kan hij ook wel in de wei kwijt. Ik denk dat als je hem 1 a 2 keer per week pakt voor iets dat het meer als zat is..

Sheilalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:21

youngster schreef:
voor een 2,5 jarige vind ik 3 keer in de week aan de bijzet erg veel hoor. Zijn ei kan hij ook wel in de wei kwijt. Ik denk dat als je hem 1 a 2 keer per week pakt voor iets dat het meer als zat is..

Mee eens. Mijn pony leerde ik toen hij 4 was het bit en zadel wennen. En nu is ze 5 en rij ik erop. Noujah rijden haha stappen en stukjes draven en een voudige viguren is het nog. Ik weet het dit is ook wel een beetje te laat meschien maar dat was wegens tijd gebrek.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:03

volgens mij is t niet waar dat shetjes al op hun 2,5e jaar volwassen zijn hoor.....

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:42

Mijn pony is met 3 jaar zadelmak gemaakt. Daarna weer een tijd het land ingeweest en ik heb haar met 4 jaar ingereden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:37

Een paard is niet volledig volgroeid totdat het 6 of 7 is. Dan zijn de pezen en gewrichten pas 'klaar'. Op z'n 4de is dat allemaal nog volop in de groei, laat staan op 2,5 jaar! Hij ziet er misschien volgroeit uit, maar dat is hij NOG LANG NIET.

Zo. Gezien het feit dat je toch niet lijkt te luisteren houd ik verder m'n mond maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:45

Als ik het goed begrijp wil je je paard inrijden omdat ie dan opgevoed is?!

Mij is altijd verteld dat je eerst opvoed (aan de hand dus!) Voordat je zelfs gaat denken over longeren en erop zitten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:51

eva'tje schreef:
ik heb ook niet gezegd dat ik er nu op wil gaan rijden! Daar ga ik rustig mee beginnen als hij drie jaar is. Nu wordt hij opgevoed en daarna gaat hij een maand of 5 lekker het land op om te groeien. En zelf vind ik 2 tot 3 x longeren niet te veel. Bijzetten is goed om zijn rugspieren te verserken. Hij lijkt ook niet op een 2 1/5 jarige qua bouw, hij is al redelijk af. Tuurlijk is het nog lang niet sterk genoeg en daarom doen we het heel rustig aan. En zoasl ik al zei zolang de buitenbak niet gemaakt is, wat moet je dan?! Hij moet toch een beetje zijn ei kwijt!!

Ja maar waarom moet zijn rug nú al sterk worden dan, dat snap ik niet.
Hij is nog in de groei!

Iemand had hier laatst een plaatje van tot hoeveel jaar bepaalde skeletdelen in het paard nog doorgroeien, waar stond die ook al weer?

eva'tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 20:41

Zo zie je maar iedereen zijn eigen mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:16

Ik heb het idee dat de meningen vrij op 1 lijn zijn, op 1 na Verdrietig

En waarom vraag je iegenlijk iets, als je toch doet hoe jij dacht dat het hoorde.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:35

Ja precies. je weet zelf het antwoord dus waarom vraag je het dan.
Als jij denkt dat je goed bezig bent, moet je vooral zo doorgaan en niks aannemen van wat andere mensen er over zeggen.

eva'tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 11:26

was alleen benieuwd hoe jullie het aanpakten. Tuurlijk doe ik wat mij het beste lijkt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:01

Eva, ik denk dat de hengst waar ik mee bezig ben momenteel, een bijna 3 jarige KWPN'er vergelijkbaar is. Hij heeft ontzettend veel pit en is echt nog een slungel die niet weet waar hij zijn voeten moet laten en natuurlijk stront eigenwijs. We nemen hem nu 1 keer in de week mee naar de bak en stappen eerst een paar rondjes rechts en dan een paar rondjes linksom. Verder een beetje met hem wandelen, vind hij reuze spannend en staart wassen etc. Das al reuze enerverend voor hem hoor! En je wordt meteen ook zijn vriendje door gewoon gezellige knuffel dingen met hem te doen. Ik heb liever dat hij zijn ei in het groeien stopt!!! Belangrijk bij een hengst is alleen wel dat hij je straks niet overhoop loopt, dus aandacht is wel goed, maar zoveel longeren lijkt me inderdaad nogal slecht en er zijn genoeg andere dingen met hem te doen!!
Veel succes met hem verder.

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:10

Citaat:
mijn eerste paardje was ook 2 1/2 jaar toen ik begon met inrijden hij wordt nu 27 en nog gezond ook .als ik zeg beginnen met in rijden bedoel ik dus niet volop aan het werk ik zei ook maar 2 x per week der op zitten a 15 min per keer dat is echt niet te veel gevraagd (je ook geen 100 kilo wegen ) en ik zei dus ook alleen als het paard sterk en compact is.

idd AMEN

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:18

Ik vind dat je teveel vraagt van je 2,5 jarige. Longeren is zowiezo slecht en helemaal voor een jong onvolgroeid paard. Helemaaaal als je nu ook al bijzet!!!! Laat het beestje nog even paard zijn; ga veel wandelen en doe wat leuke NH-oefeningen met hem/ haar. Volgende zomer kun je dan misschien al wat met het zadeltje gaan oefenen. Lachen

Mijn Cheyenne is nu 3,5 en ze is nu 2 maanden echt onder de man. We 'rijden' 2 keer per week zo'n 30 minuutjes, vooral rechtuit draven. Het afgelopen jaar heb ik vooral haar opgevoed dmv NH en andere leuke dingen (alles aan de hand). Longeren heb ik zoveel mogelijk beperkt.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Franca op 03-12-03 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:19

Je moet zelf weten ik ben zelf begonnen met longeren toen me paard ruim 3 was,en erop ben ik pas gegaan toen ze ruim 4was
Kreeg van iedereen te horen dat ze het al makkelijk aan kon
Maar vind zelf 4 een mooie leeftijd om te beginnen

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:35

Nog een paar jaar geleden was het al vroeg als je op z'n 4de begon.mijn nieuwe paardje van 3 staad nog lekker in de wei paard te wezen , ik ga pas aan het werk met hem als hij 4 is en dan rustig aan op bouwen, een oaard kan ook zadel mak zijn in 3 kwatier maar of het goed is (en dan niet allen voor zijn rug maar ook geestelijk)denk ik niet!

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:42

Bij de handelaar begonnen we met 2,5 met een keer in de week longeren en dan opbouwen.. en met 3 jaar begonnen we met zadel dr op en dan beleren... Mijn shet ga ik pas longeren als hij 3 jaar is. Ik heb zelf zoiets van ja je hebt toch alle tijd. Daarna kan je er als het goed is toch nog jaaaaaren op rijden ofzo.. Nu ben ik een bels aan het beleren, die staat bij mn verzorgpony en die is 3,5. Jessie heb ik ook zelf beleerd en die was toen ik begon met longeren 4. Vind ik wel een mooie leeftijd Lachen

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:55

Hollander schreef:
Nog een paar jaar geleden was het al vroeg als je op z'n 4de begon.mijn nieuwe paardje van 3 staad nog lekker in de wei paard te wezen , ik ga pas aan het werk met hem als hij 4 is en dan rustig aan op bouwen, een oaard kan ook zadel mak zijn in 3 kwatier maar of het goed is (en dan niet allen voor zijn rug maar ook geestelijk)denk ik niet!

uuuhhh... ik rijd nu 10 jaar en heb vanaf het begin geleerd dat een paard 3 jaar moet zijn.
en wat is er mis met zadelmak maken in 3 kwartier, wat versta je dan onder zadelmak?
Mijn merrie van 2,5 jaar heb ik heel wat mee gedaan. al van kleins af aan af en toe een chabrak op leggen of een deken op.
Toen ik met het zadel aan kwam zetten heeft ze er even aan geruikt maar is geen stap op zij gegaan toen ik het erop legde...
helemaal nix!
Even mee rond laten stappen en ze liep gewoon te dromen.
Zelfs aansingelen vond ze geen heisa waard.

Toen ze deze zomer lekker op het land stond zocht ik haar soms dagelijks op.
Op een dag was ik zo met haar aan het tutten en ben ik erop gaan zitten.
ze gaf geen kik!
Ze heeft geen gekke stappen gemaakt en na een paar sec. ben ik er weer rustig af gegleden.

Dus ik denk dat het per paard verschilt.

Ik longeer haar nu zo nu en dan eens zodat ze niet vergeet wat het is.
En zo nu en dan leg ik het zadel even op haar na het poetsen.
Volgend jaar ga ik pas echt zitten en rijden, maar tot die tijd zal ik er zeker nog wel het een en ander mee doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:16

Trammelant is zadelmak gemakt als 2,5 jarige en dat is bijna 24 jaar geleden