Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elselianta

Re: Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:06

Ik ga mijn shet zometeen ook scheren vanwege luis en staat met koud weer al met regendeken, na vanmiddag dus gewoon altijd met regendekentje.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:13

ik zou toch nu zoiets beginnen ,
mijn haffie begint al een aardig vachtje op te krijgen nu helaas :n

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:15

Bij mij op stage staan ze al 3 weken met deken en van de week zijn de eerste 5 paarden al geschoren

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:17

Hier staan ze 's nachts onder een deken en overdag gaat die af. Plus de lampen blijven aan op stal tot de laatste voerbeurt. Als overdag de temperatuur weer gaat zakken of weer langdurig regenen blijft de deken op.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:06

Ik hanteer altijd temperatuur kouder dan 15 Celsius dan starten.(thermometer in de stal) De mijne staat nog zonder deken, 's nachts op stal en overdag een paar uur buiten. Temperatuur blijft dan de hele dag boven de 15 graden. Moet wel zeggen dat het dit jaar lastig is, overgang schommelt erg. Ik heb 2,5 week geleden 1 dag een deken opgelegd en ja toen was het toch te warm. De komende 2 weken is t overdag ook steeds 17-14 graden. Maar de nachten worden nu wel echt kouder. Staat je paard buiten dan lijkt mee een 100 gram een optie voor de hele dag. Want 200 grams lijkt me overdag weer te warm.

Ik heb overigens wel mazzel ik heb er eentje die heel kort in het haar zit, sommigen starten eerder en heviger met het ontwikkelen van winterhaar.

Voorheen schoor ik mij paarden ook altijd ik hield grofweg deze lijn aan;
17-13 graden 0-100 gram
13-7 graden 200 gram (ook de tijd dat ik meestal ging scheren)
0-7 graden (en vaak veel regen ellende) 400 gram
onder de 0 graden dan bekeek ik het per paard maar die die waren geschoren hadden bij elkaar 500 gram op (onderdeken 300 grams en regendeken 200 grams erop)

Ik gebruikte geen losse halzen, de geschoren paarden stonden overdag buiten en 's nachts binnen met open bovendeur. Tenzij het heel hard waaide of regende. Losse hals vond ik niet ideaal, omdat ze in een kleine kudde buiten stonden werden ze ook vaak kapot gebeten. Soms moest ik eind januari een 2e keer scheren.

Maar ik zeg er wel bij, ik vind het dit jaar erg lastig. T wordt maar geen echte herfst....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:22

Espoir_ schreef:
Serieus? Van de week was het nog boven de 20 graden.. Stonden ze toen op stal dan? Of zet jij ze met zulke temperaturen gewoon buiten in de zon met wat schaduw? En hoeveel doe je op bij vriesweer als je nu al een 200 op heb liggen?

Verbaas me echt een beetje. Die van mij stond al te zweten onder een ongevoerde regendeken en hij heeft nog een mooie dunne vacht.

Ben dus gewoon nieuwsgierig naar hoe jij dat doet, iedereen doet het natuurlijk anders ;).

Ik heb afwisselend de hengst buiten of de merries en de ruin, dus het ligt eraan, soms op stal, soms buiten. Als ik zie of voel dat ze het warm hebben zou ik de deken voor overdag aflaten maar dat was niet het geval dus zijn de dekens opgebleven :)
Als de temperatuur verder gaat zakken gaan ze onder dubbel dek en met extremer vriesweer is het rond de 500-600 gram wat erop ligt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:23

O ja, over losse halzen: doe ik niet, dan schuren de manen stuk. Dus ik heb geen halsdeel.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:31

Aah snap het! Het is ook maar net wat ze gewend zijn natuurlijk :). Die van ons staat met echt vriesweer onder een 340 grams met hals en als hij niet warm aanvoelt komt er nog wat extra's bij. Hij wordt niet geschoren en blijft eigenlijk kort in zijn haar dus voor hem is het goed zo. Zijn manen worden overigens niet kapot geschuurd door de hals. In de zomer heeft hij een rambo exceemdeken met hals en in het voor- en najaar ( en in de winter 's nachts want dan gaat de hals er af) hebben zijn manen weer even lucht. Denk dat het ook te maken heeft met de structuur van de manen.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:38

Mijn paard (haflinger) staat al zo'n 2 weken onder een ongevoerde regendeken. Ik hoop dat ik hem hierdoor niet hoef te scheren. Ik heb een 200grams regendeken liggen voor als het kouder wordt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:45

Bij mijn tinker heb ik van de week de onderlijn geschoren. Hij staat nu nog zonder deken.

In oktober scheer hetzelfde gedeelte opnieuw en krijgt hij een gevoerde regendeken op. In november de laatste keer scheren en bij de echte kou krijgt hij 200 gram op.

Als de ergste kou geweest is, weer opnieuw scheren en terug naar zijn gevoerde regendeken (feb/maart).

Ik heb helaas niet de ervaring dat dekens een dunnere wintervacht geven, volgens mij is het vooral paardgebonden en kun je het hooguit beinvloeden met het licht. Nu staat die van mij wel 24/7 buiten, dus dat zal ook schelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:34

Ja buiten is het moeilijk, ik moet met de paarden in de buitenstallen ook standaard scheren, daar kom ik niet tegenop. Binnen lukt het wel.
Espoir: structuur zal er wel wat mee te maken hebben, ik heb zelfs na het wedstrijdseizoen (draadjes in de manen gehad) beduidend minder manen over dan na een trainingsseizoen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:44

Ik heb die vabn mij gister geschoren, want hij had al een enorm dikke vacht. Hij staat vandaag onder een 100 grams buiten, en afgelopen nacht met hetzelfde deken op stal. Maar hij hoestte vandaag een beetje, dus ik denk dat ik misschien een 200 grams(is wel al een wat ouder deken dus zal niet echt 200 gram meer inzitten) om doe vannacht en dan morgen ochtend weer de 100 grams.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:46

Mijn merrie staat al paar weken onder 200 grams deken, wel nog dag en nacht buiten.
Ze staat nog vrijwel dun in haar vacht onder de deken, de hals is wel al teddy geworden helaas...
Aangezien ik geen halsdeel op doe wegens vorige winter kapotte manen.
Ik ga ze volgende week denk ik al voor de 1e keer scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:47

Onze fjord hier wordt binnenkort geschoren :) Hij wordt al een echt beertje :) Daarbij moet hij flink afvallen en dat is niet zo'n handig met een lange vacht ;)

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:52

Ik zit nog te twijffelen. de mijne heeft zomerexceem en ik denk dat met dit weer nog niet alle mugjes wegzijn. dus heb m nog zijn exceem deken op. Wil hem deze winter scheren maar dat moet onder verdoving dus het liefst 1 keer.
Iemand ervaringen met 1 keer scheren en wanneer scheer je dan?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:37

Tesssie14 schreef:
ik ga mijn pony vanmiddag scheren. ik weet alleen echt niet welke deken ik op moet doen. Ik heb een 200 en 250 en 350 en zomerdeken en fleecedekens op stal liggen. volgensmij ook nog ergens een 150 grams maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Hij staat overdag nog in de wei en s nachts op stal.
Wat raden jullie aan?

200 grams is nu nog veel te warm, zelfs als je pony geschoren is.
Overdag schommelen de temps tussen 15 a 20 graden geloof ik, met de zon al helemaal.
Een schoren paard heeft het dan ook niet zo snel koud.
Ik zou hem onder een 0 grams fleecegevoerde regendeken zetten bij mooi weer buiten en 's nachts onder een 100 grams.

@Saskiamax
Ik zou rond november/eind okt gaan scheren, als de tempraturen echt guur worden. Je scheert ze dan, gooit er een warme deken op en zorgt er dan voor dat de haren kort blijven.
Nu is het nog schommelen, deken op, deken af en ondertussen neigen ze toch weer om haar aan te maken als je ze nu scheert. Omdat je ook aangeeft dat je zomerexceem nog niet helemaal einde seizoen is, zou ik nog even wachten en gewoon de exceemdeken oplaten en zeker pas gaan scheren nadat de muggen weg zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:41

Mijn paard staat onder een 0 grams regendeken.
Het liefst zou ik er al wat meer opgooien gezien 's nachts de temperatuur erg daalt, maarja overdag is het nog zo warm!
Scheren moet ik ieder jaar, hoe vroeg ik ook begin met dekens, of hoeveel ik er ook opleg, het wordt altijd een teddybeer!

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:53

Ik heb mijn deken vorige week weer opgedaan omdat het snachts best wel erg koud was..
maar zoals vanochtend kwam de zon en werd het warmer en nu heeft die hem even af :)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:02

Die van mij (haflinger) staat onder een 0 grams regen deken. ( s 'nachts op stal)
Het koelt s 'nachts wel af maar dan staat ze toch binnen.
Vind het ook moeilijk omdat er best nog wel verschil tussen de dag temp. en de nacht temp. zit.
Paard wat ik voor iemand anders rij en nog dag en nacht buiten staat heeft nu 100 gram op.
Die ga ik ook niet scheren.
Haflinger wel.
Heb haar in de winter geschoren ook onder een hals deken staan.
Maar heeft ook dikke manen en dus geen last van verlies van de manen.
In totaal staat ze dan onder 500 gram met 200 gram hals.
Heb dan nog stal deken met hals die er onder kan als het echt heel koud wordt.
Was bij aankoop 150 gram maar al gewassen dus denk nu minder.
Ze gaat als het vriest in de winter nog wel overdag het land op.
Vandaar dat ik haar wel goed inpak.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:30

mijn tinker is 2 weken terug geschoren en staat overdag nu met een 0 grams regendeken en voor de nacht met een fleecedeken op.
boven de 10 graden een 0 grams en onder de 10 graden een 100 grams onder de bij het vriespunt een 200 grams

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:34

mijn mini die ik aangespannen rijd heb ik van de week ook geschoren, staat nu met een 200 gr outdoor deken op

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:45

elselianta schreef:
Ik ga mijn shet zometeen ook scheren vanwege luis en staat met koud weer al met regendeken, na vanmiddag dus gewoon altijd met regendekentje.

Mijn shet had ook luis woensdag geschoren en ingespoten met insecten spray. Mijne heeft ook een heel dun regendekentje op! heb gelijk alles gewassen en ingespoten met spray dat dood de luizen :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:25

wat warm al zeg! ik kan haar alleen nog over fleecedekentje hebben snachts en overdag 0 grams deken met deze zon overdag.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:18

Het is idd raar weer afgelopen week gewoon mooi weer en best warm
Ik zag het aan onze haf hij zweten behoorlijk
Had hem 1 dag onder een ongevoerde regendeken gezet
Maar hij was ten eerste te klein :( was dus me enige deken in maat 185
Volgende dag lag de zoom eruit dus hard op zoek naar nieuwe.
Vond daarna warm dus er onder vandaan gelaten
Hij word al echt een teddybeer nu
Vandaag vond ik het fris en waaide heel erg dus hij heeft nu zomérdeken op
Ik moet echt effe kijken kan er best een baan uitscheren en onder regendeken met fleece zetten
Inmiddels 100/200 en 300 grams in huis en kan alle kanten op zo
Maar hals gebruikte ik vorig jaar al niet..
Vind nog vroeg het scheren, vorig jaar eerst een streep geschoren toen Helemaal

Maar vind het moeilijk

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:43

Ik had 2 jaar terug mijn paard pas half december geschoren en toen is het haar echt niets meer aangegroeid. Had hem toen met hals deken staan (wel maar 300 grams overigens, was ruim voldoende) omdat hij overdag altijd buiten staat, maar al z'n manen gingen eraan. En vond het ook wel lastig dat hij altijd uitrijdeken enzo op moest. Wil dit jaar wel veel eerder gaan scheren zodat het nog een beetje aangroeit voor de winter.. Maar op dit moment heeft hij echt nog zomervacht, hij is meestal een van de laatste die een wintervacht krijgt hier op stal helaas.. Staat nu wel met een fleece gevoerde regen deken op..
Mijn andere pony heeft het wel echt koud, staat gespannen te rillen in de wei, dus die moet echt wel een deken op. Denk niet dat hij zich het beste voelt bij 15 graden..