Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:41

Romy1234 schreef:
Wat gaaf nina_rex, lijkt mij een heerlijk gevoel dat hij nog zo goed mee doet op die leeftijd.

Ja, zeker! :j Ik ken hem al sinds mijn 15e (ben er nu 32...) dus we gaan al een hele tijd mee samen. :D Er zal vast een moment komen dat het minder gaat, maar voorlopig doet hij het nog supergoed en doe je hem absoluut geen plezier met pensioen!
Mijn moeder is 61, dus ik gok zo dat zij zo'n beetje de oudste combi in de Nederlandse endurance zijn momenteel... ;)

Waratje schreef:
Maar bij ons op stal is een draverruin een oud paard, terwijl mijn oude merrie, die ouder is dat niet is ;)

Hihi, dravers zijn wel een verhaal apart: aangezien dravers met 12 jaar verplicht moeten stoppen met koersen, noemen ze een 10-jarige vaak al 'oud'. :D Dus in drafsporttermen is mijn draver heeeeeeeel oud!
Hij heeft overigens ook gewoon gekoerst in zijn jonge jaren, hoe en wat precies zijn we helaas nooit meer te weten gekomen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:52

Ik denk dat 20 inderdaad wel oud is kwa leeftijd al merk je aan somige helemaal niet dat ze zo oud zijn. Maar als je BV naar de verkoop kijkt ligt de leeftijd denk ik nog lager dan vind iemand een paard van 16 vaak al oud. En verder is het net als bij anderen dieren en mensen de een word ook sneller ouder dan de ander dat zie bij onze paarden ook wij hebben een merrie van 12 maar vaak denken mensen dat ze nog maar 4 is :D .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:56

Nina_rex, wat ik bedoel is dat die draver ook als een oud paard toont, hij is gewoon een "typisch oud paard". Om het netjes te zeggen, hij heeft wat meer reliëf op hoofd en lijf..... Overigens is hij een jaar of 24, dus best respectabel ;)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:03

Ik vind paarden oud vanaf 16/17 jaar ongeveer (voor de sport dan). Vorig jaar had ik een pony verkocht die was 15 toen, veel mensen vonden dat al oud. Dit jaar weer een nieuw paard gekocht van 3 jaar, zo jong mogelijk. Hoop dat ze de rest van haar leven hier blijft. Dat is mijn reden om een paard zo jong mogelijk te kopen. Maar ik heb wel eens het idee dat sommige mensen een jong paard kopen, om daar vervolgens wedstrijden mee te rijden en weer duur verkopen. Best wel jammer, want het zijn dieren. Alsof je die 'zomaar' even verkoopt net als je een ding koopt dat opknapt en weer verkoopt. Is voor mij hetzelfde.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:06

Mijn verzorgpony welsh-arabier is nu momenteel 30 jaar en kan nog wel wat jaar mee. Hij heeft als jonge pony wedstrijd gesprongen maar dat was al snel gedaan. Dan heeft hij een stuk of 4-5 jaar stilgestaan en toen kwam ik aanwaaien (hij was toen al 26) ik reed nog anderhalf jaar tot ik echt te groot was. Ik ging meestal op buitenrit maar sprong ook wel zeker 1 keer per week :) Nu mag hij van zijn oude dag genieten en doen wat hij graag doet: eten en ontsnappen :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:09

Dit vind ik ook afhankelijk van het ras. Als je een ijslander koopt op 20 jarige leeftijd, weet je dat je daar nog prima een jaar of 5/10 mee door kan stiefelen voordat je rustiger aan moet doen (uitgaande van gemiddelde)
Mijn ijslander van 11 noem ik dan ook nog steeds vrij jong.

Een, noem wat, kwpn-er van 25 vind ik toch al bij de oudere paarden horen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:40

Mijn haflinger is 22 en die noem ik ouwe.

Staat al een aantal jaar met pensioen maar dat is omdat ik zelf niet meer kan rijden.
Maar hij heeft vaak genoeg nog adhd buien, draaft rustig op de wei in de rondte en stond gister nog hardhandig zijn hoopje hooi te verdedigen op de wei :D

Rollen gaat wel wat minder maar gezien de viezigheid op zijn rug lukt het nog wel steeds. Zijn gebit...tja er zitten nog tandjes in en ik vind hem wat moeilijker op gewicht te houden.

Maar het leukste is nog dat hij echt ELKE dag hinnikt als ik kom.

ESSIE70

Re: Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:46

Voor een pony vind ik 20 niet oud,voor een paard vind ik 20 wel al wat oud. Maar ik heb zelf een paard van 35 jaar en die vind ik stokoud :D

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:46

mijn pony is 23 en ziet er nog helemaal niet oud uit en rijd nog goed
denk dat bij de 28 wel oud begint te worden

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:02

Romy1234 schreef:
billy3105 schreef:
18 vind ik oud voor de topsport, en verder vind ik een pony oud als hij/zij 30 jaar is haha

Wat versta jij onder de topsport? :P
.

Internationale wedstrijden (denk aan alles wat op eurosport is en de olympische spelen)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:05

Waratje schreef:
Missie_Maxie schreef:
Vanaf 20 nog en paarden rustiger aan doen, 25 misschien al met pension( hangt natuurlijk van paard af) en lekker laten dienen als grasmaaier :D

Waarom zet je dat op getalletjes vast? Het is per paard verschillend, de ene moet het op z'n 15e al rustiger aan gaan doen en een andere gaat met 25 nog fanatiek door. En juist bij de oudere actieve paarden doe je ze geen plezier met "pensioen" en "grasmaaier".
Rond een jaar of 16 krijg je wat veranderingen in de stofwisseling, dus zou je kunnen zeggen dat ze wat op leeftijd komen. Maar bij ons op stal is een draverruin een oud paard, terwijl mijn oude merrie, die ouder is dat niet is ;)

Er staat toch duidelijk in mij post dat het verschilt per paard. En daar is dit topic ook bedoeldvoor :')

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:16

Fijn om te horen dat er nog genoeg oudjes zijn die het echt goed doen!
Mijn pony is 22 en valt voor mij nog niet onder de categorie oud. (Wel last van grijze haren, maar ze is zwart dus je ziet het nogal := ) ze is een beetje stijfjes als ze uit stal komt. Maar dit duurt nog geen 5 minuten := we rijden vooral veel buiten.

In engeland is ze fokmerrie geweest en verder weet ik het niet. Rond haar 10de is naar nederland gekomen en heeft ze veel voor de wagen gestaan. Sinds ze bij mij (5,5 jaar terug is ze van mij geworden) is heeft ze een luizenleven.. periodes van 4x in de week rijden en tot 1x..

XjettekeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:22

boven de 15/16

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:13

Mijn ruin van 26 is 'oud.' Hij kampt met Cushing's en hij begint er nu echt een beetje uit te zien als een oude heer, en gedraagt zich hier ook naar. Niks mee, we doen alles nu gewoon op een iets lager pitje. Al komt dit ook zeker door de Cushing's, hij begint langzaamaan al steeds iets jonger te worden.
Mijn merrie van 21 is nog zo gek als een deur en is dus ook nog lang niet oud :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:18

oliebol zeg... Ik zie bij die grote van mij nu al de "grijze" haren boven haar ogen verschijnen en die is 12... -O-

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:23

Mijn vriendin zit altijd te roepen dat mijn paard ouder aan het worden is, een oude bok word etc etc maar ze is (in mijn ogen) nog MAAR 15!?
Is ze dan ook al oud? Het enige dat ze ouder word is een hang lipje maar ik noem dat over het algemeen uitermate relaxed :Y)

Paard word 4x per week half uur getraind (best intensief) daarnaast hele dagen op 't land, 's nachts op stal. Haar hele leven al zo, en ik vind haar zo fit als een hoentje, glimt en heeft glanzende ogen. Rust roest idd, maar een paard van 15 dat is toch nog geen oudje te noemen..?

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:58

indd per paard dus verschillend, als ik t hier ook zo lees.
in mijn oren klinkt 23 a 25 wel oud,
maarja heb er zelf geen van die leeftijd dus kan er niet over oordelen
op de manege waar ik af en toe werk, zijn ze rond de leeftijd van 20 wel oud
de oudste is laatst helaas ingeslapen omdat ze op was, met een respectabele leeftijd van 36

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 01:00

Pas als je een paard hebt wat de 25 gepasseerd is vind je een paard van 20 niet meer oud. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:58

Jessix schreef:
Pas als je een paard hebt wat de 25 gepasseerd is vind je een paard van 20 niet meer oud. :D

Haha nou... Ik heb nog nooit zo een 'oud' paard gehad als nu (20) maar vind haar nog steeds een jonkie :P

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:12

Net als hierboven ook wordt gezegd, het ligt eraan in wat voor leefomstandigheden je paard te maken heeft. Zo heb je paarden van 19 die echt al aan hun pensioen toe zijn, maar ook dieren van boven de 25 waarvan je alleen aan de grijze haren kan zien dat ze oud zijn.. :)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:22

Dat hangt af van het dier zelf. Heb een merrie gereden van 17 die fysiek oud werd al en heb een welshje verzorgt van om en nabij de 40 jaar (als 3 jarige gekocht en 37 jaar in bezit) en die was nog intzettend fit. Wel een heel grijs hoofd, maar binnenin dat hoofdje nog net een jong veulen. Altijd in voor een spelletje of een wandeling, werd ook af en toe nog gereden.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:39

Volgens mij verschilt dat enorm per paard. Ik heb paarden van 17 gezien met doorgezakte rug en echt een oude uitstraling, maar ik moet zeggen dat in Salinero vorig jaar zeker niet als oudje zag en die had zijn afscheid op 19... En dat lijkt me zeker topsport.

Is waarschijnlijk net als bij mensen, de een kan met 60 op de 60+ bus en de anders fiets nog even 100 km op de wielrenfiets. Volgens mij afhankelijk van veel factoren, belasting, manier van trainen, karakter paard, wel of niet ontstaan van blessures en ga zo maar door.

Gewoon lekker genieten van je paardje en net als bij mensen Rust Roest.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:07

Ouderdom heeft toch niets te maken met hoe fit iemand nog is. Een persoon van 70 noemen we toch al een ouder persoon, maar niet iedere zeventigjarige zit de hele dag op zijn kont voor de tv. ;)
Een paard noem ik vanaf 17-18 jaar toch al een ouder paard. Maar dat wil niet zeggen dat dat gelijk staat aan afgeschreven en alleen nog maar goed als grasmaaier.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 03:56

Piekosjj schreef:
Mijn ruin van 26 is 'oud.' Hij kampt met Cushing's en hij begint er nu echt een beetje uit te zien als een oude heer, en gedraagt zich hier ook naar. Niks mee, we doen alles nu gewoon op een iets lager pitje. Al komt dit ook zeker door de Cushing's, hij begint langzaamaan al steeds iets jonger te worden.
Mijn merrie van 21 is nog zo gek als een deur en is dus ook nog lang niet oud :D

Weer jonger worden? Wat is daar het geheime ingrediënt voor haha? Mijn pony is pas 17 en heeft helaas ook cushing.. Is ook echt wel oud te noemen, terwijl hij helemaal geen zwaar leven gehad heeft en ik altijd dacht (of hoopte :p) dat hij wel 35 zou kunnen worden. Het is een kruising shetlander welsh, allebei rassen die vaak wel oud worden.
Mijn andere paard is 10 en ergens had ik liever gehad dat hij nog 4 was.. De tijd gaat gewoon zo snel vind ik.

Ik ben ook echt niet van de oudere paarden, zeker niet als ik zie hoeveel kwaaltjes mijn pony al heeft op z'n 17e. Zou nooit een paard van boven de 7 jaar kopen omdat ik dan gewoon het idee heb dat ze binnen een mum van tijd oud zijn..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:01

Dat valt best mee, hoor _suus19_, mijn merrie van 26 heeft eigenlijk geen kwaaltjes. Enige is dat je er nu wat rekening mee moet houden dat ze iets langer nodig heeft om op te warmen met rijden en ze maakt grasplak op haar tanden, wat ik dus dagelijks moet verwijderen. Voor de rest gaat ze als een jonge meid :j