Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:56

crazycactus schreef:
Wat dacht je van sociaal contact, en dat uurtje rijden is niet te vergelijken met de beweging die ze in de wei (kunnen) hebben. Tussen haakjes want door strookbegrazing is de ruimte in sommige weides ook maar beperkt. En een paard staat niet stil tijdens t grazen. Hij neemt een paar hapjes en loopt dan weer verder.

Ik snap je punt heus.
Maar wie zegt dat mijn paard er alleen uit komt voor een uurtje rijden? Ik lees jou post wel, maar jij de mijne niet blijkbaar. Want die van mij komt er dus wel uit, ook op de wei (en nee, geen postzegellandje), en heeft wel sociaal contact. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:57

michelle___ schreef:
Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

Nooit gezien hoeveel ze lopen op een dag door het weiland? Het ene moment zijn ze helemaal vooraan, het volgende zijn ze al weer helemaal achteraan...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:59

michelle___ schreef:
Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

Heeft ook te maken met natuurlijke gedragingen wat het paard in de weide wel kan uiten, en in de stal niet. Weidegang, sociaal contact etc. zijn natuurlijke behoeftes waar aan voldaan hoort te worden, tenzij het niet anders kan (zoals bovengenoemd; veiligheid, blessures of het paard wat er gewoonweg niks aan vind)

Tevens kunnen ze dan ook rennen wanneer ze willen. Even een gek moment hebben bokken, springen, sprintje trekken, rollen etc. In een klein stalletje gaat ze dat niet lukken :j

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:00

Mijn paard heeft de eerste vier jaar dat ik hem had 24/7 op stal gestaan. De overige jaren kon hij heerlijk naar buiten. Verschil heb ik nooit aan hem gemerkt. Hij was net zo vrolijk toen hij 24/7 op stal stond, dan dat hij wel buiten kwam.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:08

Mijn paard staat bij mij thuis en gaat elke dag om 9 uur naar buiten en om 5 uur gaat hij weer naar binnen. Ik merk al dat hij chagrijnig wordt als hij in de winter 1 dag binnen moet staan door bijvoorbeeld ijsvorming in de wei. Dan is hij zo onrustig dat hij helemaal bezweet op stal staat en er geen stro meer in zijn stal ligt. Daarom heb ik besloten dat ik hem altijd buiten wil laten, met alle risico's van uitglijden en dergelijke. Voor mij is het risico dat hij op stal zijn pezen beschadigd of kreupel raakt door het hysterische draaien groter dan dat hij uitglijd. In de wei is hij vrijwel altijd rustig. Mijn paardje heeft vroeger ook dagen op stal gestaan bij de vorige eigenaar zonder op een wei te staan. Hij kwam er 1x per week uit zodat er gemest kan worden. Ik denk dat dit ervoor gezorgd heeft dat hij er zo slecht tegen kan om op stal te staan. In de avond en nacht is het echter geen probleem, dan wil hij graag naast het pensionpaard dat bij ons gestald is staan. In de wei staat hij regelmatig met mijn shetlanders voor zijn sociale contacten. Ik ben voor mijn paard dus helemaal voor zoveel mogelijk buiten, naar mijn mening is dat het beste voor hem en dat staat voor mij boven alles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:14

Maar goed, om even de openingspost van Brendaaaa erbij te pakken en te beantwoorden:

Brendaaaa schreef:
Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Wij houden eigenlijk als stelregel aan dat de 'wedstrijdpaarden' niet in de wei komen. Waarom niet? Blessures inderdaad. Hier in de omgeving is niet veel weiland. Je kunt vaak kiezen tussen een stal met kleine postzegeltjes waar ze de hele dag op kunnen staan tot kleine paddocks waar ze onder toezicht een half uurtje per dag in mogen, tot hele grote (zand) paddocks waar ze echt de ruimte hebben en enkele uren buiten staan.
Helaas zie ik dat veel paarden die enkele uren per dag buiten komen zich blesseren. Ze rennen en verdraaien iets, ze krijgen een trap, ze worden gebeten, ze hangen in het hek, ze vechten met de buurman aan de andere kant van het hek.
Ik zie iets te vaak dat het paard uit de running is door blessures opgelopen in de wei. Wellicht is dit anders als een paard 24/7 op de wei staat, maar die mogelijkheid (en dat verschil) kan ik hier niet beoordelen. De paardensport is al duur genoeg zonder dat mn geld dan naar de locale dierenarts kan. Als ik op wedstrijd wil dan hou ik mn paard liever heel.
Dat is mn motivatie.

Omdat het bewegingsdieren zijn is het dan niet meer dan normaal om er in elk geval voor te zorgen dat ze twee keer per dag uit hun stal komen. Wandelen, rijden, los (onder toezicht) in de buitenbak of binnenbak. Ze komen in elk geval 3 uur per dag uit hun stal. Dat houdt dus in dat wij dus 's ochtends voor ons werk op stal zijn om te wandelen met de paarden. Daarnaast veel afwisseling. Buitenritjes, strandritjes, 2 keer in de week wat dressuur, 1 keer per week springles, dag per week vrij (maar nog steeds dan 2 keer per dag wandelen).

Hoe vinden de paarden het? Alle 4 paarden die we op deze manier gehouden hebben vinden het prima. Ze hebben contact met soortgenoten (de buurpaarden of met onze andere paarden), veel contact met ons. De nieuwste aanwinst, nu 4 weken bij ons, is van 24/7 buiten naar binnen gekomen en ze geeft geen enkel probleem.

Nu hebben we 2 rijpaarden en 2 gepensioneerden. De gepensioneerden staan nu dus wel 24/7 buiten.

1 van de gepensioneerden had daar aanpassingsproblemen mee. Hij had sowieso wat specifieke gedragsprobleempjes, maar hij kwam niet tot rust in de kudde. Hij staat nu 's nachts binnen zodat hij kan rusten en overdag buiten in de kudde. Hij ligt goed in de groep, heeft veel vrienden. In praktijk staat hij dus 12 uur buiten en 12 binnen.
De andere gepensioneerde keek eens rond, zag gras, rolde eens en vergat dat ze ooit in haar leven op stal had gestaan. Die doet het prima 24/7 buiten.

Stalondeugden geen last van. Drukke paarden, geen last van. Blessures, geen last van. Enkel bij een van de paarden wat aanpassingsproblemen toen hij naar een situatie ging met meer buiten (maar dat paard geeft overal aanpassingsproblemen, ook als hij verhuisde of als je eens iets in een andere volgorde deed :+ ).

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:17

Ik heb een paard dat de eerste 4 jaar van zijn leven 24/7 op stal gestaan heeft, en dat beest was echt sociaal 'gestoord' tegenover andere paarden in het begin. Hij had ook veel vaker blessures en dingetjes in het begin, veel minder sterk.
Is uit gegroeid tot een mooi sterk paard, maar die 4 jaar op stal hebben hem daar zeker niet goed mee geholpen.

Ik kan zo zeggen, ik vindt 24/7 stal altijd slecht. ook al is het een 5 sterren stal, ook al komt het paard uit de stal om gereden te worden en om even in de paddock te mogen, dan staat het paard nog steeds ongeveer 22 uur op een stukje van 3,5 x 3,5. Ik zal de laatste zijn die mijn paard zijn leven op een stal zal laten slijten ..
Paarden zijn niet gemaakt om op stal te staan, maar om te lopen, beetje eten, lopen enz. Op stal hebben ze ook veel minder sociaal contact, wat voor die paarden ook erg belangrijk is.

Ik denk dat veel mensen het niet merken als hun paard ongelukkig is op stal, veel paarden laten het ook niet/nauwelijks merken. En als ze het laten merken dmv weven bijvoorbeeld, gaat er een weefrek op de deur ..

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 23:20

Apple schreef:
Maar goed, om even de openingspost van Brendaaaa erbij te pakken en te beantwoorden:

Brendaaaa schreef:
Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Wij houden eigenlijk als stelregel aan dat de 'wedstrijdpaarden' niet in de wei komen. Waarom niet? Blessures inderdaad. Hier in de omgeving is niet veel weiland. Je kunt vaak kiezen tussen een stal met kleine postzegeltjes waar ze de hele dag op kunnen staan tot kleine paddocks waar ze onder toezicht een half uurtje per dag in mogen, tot hele grote (zand) paddocks waar ze echt de ruimte hebben en enkele uren buiten staan.
Helaas zie ik dat veel paarden die enkele uren per dag buiten komen zich blesseren. Ze rennen en verdraaien iets, ze krijgen een trap, ze worden gebeten, ze hangen in het hek, ze vechten met de buurman aan de andere kant van het hek.
Ik zie iets te vaak dat het paard uit de running is door blessures opgelopen in de wei. Wellicht is dit anders als een paard 24/7 op de wei staat, maar die mogelijkheid (en dat verschil) kan ik hier niet beoordelen. De paardensport is al duur genoeg zonder dat mn geld dan naar de locale dierenarts kan. Als ik op wedstrijd wil dan hou ik mn paard liever heel.
Dat is mn motivatie.

Omdat het bewegingsdieren zijn is het dan niet meer dan normaal om er in elk geval voor te zorgen dat ze twee keer per dag uit hun stal komen. Wandelen, rijden, los (onder toezicht) in de buitenbak of binnenbak. Ze komen in elk geval 3 uur per dag uit hun stal. Dat houdt dus in dat wij dus 's ochtends voor ons werk op stal zijn om te wandelen met de paarden.

Hoe vinden de paarden het? Alle 4 paarden die we op deze manier gehouden hebben vinden het prima. Ze hebben contact met soortgenoten (de buurpaarden of met onze andere paarden), veel contact met ons. De nieuwste aanwinst, nu 4 weken bij ons, is van 24/7 buiten naar binnen gekomen en ze geeft geen enkel probleem.

Nu hebben we 2 rijpaarden en 2 gepensioneerden. De gepensioneerden staan nu dus wel 24/7 buiten.

1 van de gepensioneerden had daar aanpassingsproblemen mee. Hij had sowieso wat specifieke gedragsprobleempjes, maar hij kwam niet tot rust in de kudde. Hij staat nu 's nachts binnen zodat hij kan rusten en overdag buiten in de kudde. Hij ligt goed in de groep, heeft veel vrienden. In praktijk staat hij dus 12 uur buiten en 12 binnen.
De andere gepensioneerde keek eens rond, zag gras, rolde eens en vergat dat ze ooit in haar leven op stal had gestaan. Die doet het prima 24/7 buiten.

Stalondeugden geen last van. Drukke paarden, geen last van. Blessures, geen last van. Enkel bij een van de paarden wat aanpassingsproblemen toen hij naar een situatie ging met meer buiten (maar dat paard geeft overal aanpassingsproblemen, ook als hij verhuisde of als je eens iets in een andere volgorde deed :+ ).

Bedankt voor je eerlijke verhaal! Ik vraag me wel iets af; voel jij je nooit schuldig dat je je "sportbelangen" boven het 'paard zijn in zn meest natuurlijke vorm' stelt? Ik kan me zo voorstellen als je bijvoorbeeld paarden ziet rondscharrelen op het land, je misschien toch een gevoel rbij hebt? Of door alle weerstand over 'stalpaarden' hier op bokt bijvoorbeeld? Ik heb bijvoorbeeld een paard wat ik makkelijk 24 uur per dag 7 dagen per week 365 dagen per jaar op stal zou kunnen laten staan. Hij is supermakkelijk op stal, vind het allemaal best en gezellig met alle mensen en paarden om hem heen. Ik zou het alleen niet kunnen verkroppen om hem niet die paar uur gras te geven. Hoe zie jij dat?

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:24

Bij ons was de bak te gevaarlijk voor mijn pony en het land te nat, en de laatste paar weken dat ik hem had, heeft hij 24/7 binnen gestaan, met 1 uur rijden per dag.
Elke dag was hij druk, en na het instappen ging ik een paar rondjes draven, en dan gaf ik hem lange teugel, ging hij galopperen, en bokken, en dan was hij weer braaf.
Ook werd hij heel happerig (niet naar mij, maar naar touwen enz.)
Toen zou ik hem in de lente verkopen, maar had hem toch midden-winter maar weggedaan (had ook al een koper) Daar mocht hij lekker het land op

Edit: Er was hier ook nog een veulen die 2 maanden 24/7 binnen stond.
Uiteindelijk hebben ik en mijn zus (Ik was 10 denk) hem ''stiekem'' buitengezet in de bak, en hij bokte en steigerde en was helemaal blij, te blij om het halstertouw los te kunnen maken :o
Nadat hij gerend en gebokt had, hebben we die losgemaakt.

Ik zou het ook niet fijn vinden om elke dag 20 uur in mijn kamer te zitten, en 4 uur te mogen bewegen :(
Laatst bijgewerkt door XxDancexX op 24-09-13 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:29

Gras staat er bij ons sowieso niet, dus als ik wil dat ze gras hebben dan is het aan de hand een stukje grazen ergens. En ja, dat doen we dus ook in de zomer :-)
Voor 'gras' hoeven wij het niet te doen, dat is hier niet helaas. De stalhouder heeft overigens wel in het voorjaar het zo geregeld dat hij altijd gras kan maaien van een braakliggend stuk land, de paarden krijgen dan dus wel gras tijdens hun reguliere voerbeurten.

Hier in de omgeving is het overigens ook gebruikelijk om het paard in de zomer twee maanden op het land te zetten 'op vakantie'. Zo'n paard gaat dan van 24/7 binnen in 1 klap naar 24/7 buiten, van volpension naar 'zoek het maar uit'. Dat lijkt heel leuk voor het paard, ware het niet dat hier in de omgeving meeste weilanden geen schaduw hebben en sloten als omheining. Elke week ligt er wel ergens een paard in de sloot dat door de brandweer gered moet worden (met alle nodige gevolgen van dien). Daarnaast, na 24/7 buiten weer naar binnen en weer oppakken met trainen is ook een langdurig proces. Na een week of 8 is je paard pas weer op niveau. Daar doe je een paard ook geen plezier mee.

Maar om terug te komen op je vraag: ik heb een paard omdat ik graag wedstrijden wil rijden op mijn niveau. Ik heb geen ambities om op hoog niveau te rijden, maar ik wil wel mijzelf verbeteren en mijzelf regelmatig toetsen in competitieverband. Het paard is een huisdier, lid van het gezin, maar moet wel doen waarvoor hij is aangeschaft :-) Daar tegenover staat dat een eens gekocht paard ook altijd blijft en na een leven als rijpaard dus ook nog een periode als pensionado kan grasmaaien.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:36

Ik zou geen paard/pony willen hebben als het swinters en zomers dag en nacht op stal zou moeten staan, mijn honden blijven ook niet dag en nacht in een bench voor het geval ze kreupel zouden kunnen worden, dan maar een showtje overslaan. Eerst de dieren hun behoefte,daarna mijn hobby

kellaxy

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:29

Ik zou graag me paard 24/7 buiten zetten maar die opties zijn hier in de buurt vrij weinig als je er een binnenbak bij wilt hebben..

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:32

Apple schreef:

Brendaaaa schreef:

Dat is mn motivatie.

Omdat het bewegingsdieren zijn is het dan niet meer dan normaal om er in elk geval voor te zorgen dat ze twee keer per dag uit hun stal komen. Wandelen, rijden, los (onder toezicht) in de buitenbak of binnenbak. Ze komen in elk geval 3 uur per dag uit hun stal. Dat houdt dus in dat wij dus 's ochtends voor ons werk op stal zijn om te wandelen met de paarden. Daarnaast veel afwisseling. Buitenritjes, strandritjes, 2 keer in de week wat dressuur, 1 keer per week springles, dag per week vrij (maar nog steeds dan 2 keer per dag wandelen).

Dit is wel heel egoïstisch tegenover het paard.
Ik weet dat dieren houden op zich, hoe je het ook draait of keert, enorm egoïstisch is !
Maar wij mensen houden nu eenmaal van een gezelschapsdier , of dat is toch de reden waarom de meeste mensen dieren pakken. En ter compensatie zal ik maar zeggen, van het ''gevangenschap'' van de dieren , proberen wij als mens ,zo goed mogelijk aan alle behoeftes van het dier te voldoen.

Ok , je rijd graag wedstrijden ? Maar om daarvoor het paard zijn behoefte te ontzeggen , alleen maar voor eigen profijt ( dus niet omdat de mogelijkheid er niet is) is wel erg vind ik.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:56

Ik stond op zo'n stal op mijn vorige stal, en ben daarom ook weggegaan. Als de paarden losgegooid werden "ontploften" ze door hun hoeveelheid energie, ze bokten en renden er flink op los en liepen zo snel blessures op. Daarnaast werden ze al erg heet onderweg naar de paddock omdat ze zo enthousiast waren.

Mijn paard blesseert zich juist als ze 24/7 op stal staat omdat ze dan zo onrustig wordt. Ze is gewend om dagelijks buiten te komen en bokt/rent dan ook nauwelijks, ze stapt gewoon rustig rond en knabbelt aan haar paardenvriendjes. De paarden worden hier bewust zo ingedeeld met elkaar dat ze rustig buiten staan en zich niet blesseren. Daarnaast blijven onze spieren ook beter als we de hele dag een beetje in beweging zijn ipv de hele dag in bed liggen en vervolgens opeens fanatiek moeten sporten (of rennen tijdens losgooien). Paarden niet buiten zetten ivm blessures vind ik dus juist onlogisch. Ik vind het wel logisch dat wedstrijdpaarden niet 24/7 buiten staan ivm scheren en speciaal voer.

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:01

Mijn paard staat bij een pensionstalling met nog 30 andere paarden. Ze gaan altijd overdag naar buiten, ook als de wei ijs is en er een sneeuwstorm raast. Paarden horen nu eenmaal van nature buiten te zijn. Ik moet zeggen dat het bij ons op de weides altijd rustig is. De paarden staan met 2, hooguit 3 op de weide en kunnen ook contact hebben met de "buren". Ze staan gewoon altijd te grazen en soms wat te kroelen met andere paarden, sociaal contact dus. Ik mag niet zeggen dat er nooit getrapt wordt maar dat is echt zeldzaam. Je kunt dat best voorkomen door te kijken welke paarden je bij elkaar zet. Bovendien hebben ze het veel te druk met eten (in de winter worden ze ook op de wei bijgevoerd). Ik moet er niet aan denken dat mijn paard dag en nacht op stal zou moeten staan. Ik vind dat zo tegennatuurlijk dat ik het eigenlijk not done vind. Maar goed, kan wel begrijpen dat niet in alle delen van Nederland de mogelijkheid er is een paard weidegang te bieden echter persoonlijk zou ik dan geen paard willen hebben.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:10

Ik denk dat er hier ook wel mensen zijn die zeggen dat hun paard veel en lang buiten komt terwijl dat niet zo is. Maar gewoon de schone schijn op willen houden :o

Mijn wedstrijdpaarden staan nooit 24/7 buiten, in de zomer komen ze wel zo veel mogelijk buiten maar in de winter hangt dit echt van het weer af....zit niet te wachten op blessures namelijk :o

Op stal hebben ze wel contact met elkaar, ze zijn gewoon rustig en zien er perfect uit!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:28

Triest topic dit... Wel verwachten dat paard z'n best voor je doet op wedstrijden, maar vervolgens nog geen uurtje op de wei mogen. God wat ben ik blij dat ik geen paard ben, je zult maar zo'n huis treffen waar je je leventje mag slijten binnen 4 muren :r

Lees ook meerdere keren; Ik wil mijn paard niet 24 uur buiten hebben. Alsof je moet kiezen tussen ophokken of 24/7 weidegang?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 02:12

Mijn paard staat zomers minimaal 8 uur buiten en voor/najaar minimaal 6. 's Winters heb ik nog niet meegemaakt bij mijn nieuwe stal maar dat zal ongeveer 4 uur worden in de paddock.
Ja ik ben zuinig met hem, ja ik heb wedstrijdambities, ja ik vind het vervelend als hij een bijtwondje heeft en ja het is en blijft een paard :D
Ik kan me heel rot/schuldig voelen als die minder dan 4/5 uur eruit is geweest. Dan stuur ik mijn vriend nog of wend ik me in allerlei manoeuvres om hem er nog even uit te halen. Want zelfs dan staat hij nog 20 uur op stal. 's Winters gaat hij wel naar buiten wanneer ik niet met hem bezig ben wat ik vaak nog ruim 2 uur ben met poetsen/trutten en rijden/longeren.

Hieraan wil ik nog even toevoegen dat ik op een stal heb gestaan waar je paard er 's winters alleen uit kwam als je er zelf was (of als je stalgenoot zo lief was hem even in paddock/molen te zetten) maar jeetje wat werd mijn paard daar lastig van... Heel druk, beginnend luchtzuigen en niet bepaald handelbaar onder het zadel. Sinds ik verhuisd ben is het bijna een ander paard geworden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 02:36

Ik vind dit wel een leuk topic. Ik zet even een stipje en vertel morgen op mijn gemakje hoe of wat met mijn paarden.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 06:51

Ik lees iets over bijtwondjes ,bang dat je paard bijtwondjes oploopt

Die van ons heeft ook bijtwondjes omdat haar buurvrouw (paddockmaatje) haar eten niet wilt delen
Wat moet ik dan ? Haar opsluiten in stal en als een porcelijnen poppetje gaan behandelen?
Nee hoor t is een paard en die hoort de hele dag lekker buiten te staan ,door weer en wind en tja dan neem ik die bijtwondjes wel voor lief

Ze staan bij ons de wintermaanden 2 om 2 in de paddock van s,ochtends 9 t/m 5 uur met slowfeeders
En de zomermaanden 24/7 op de weide

Ze stond eerst ook op een stal waar ze hooguit 3 uurtjes buiten kwam ,ze was chagerijnig en nerveus ,en 3 plukjes hooi per dag deed haar ook geen goed .ze werd mager

Een paard behoort van nature de hele dag te kunnen grazen ivm hun maag ,zo maken ze speeksel aan en voorkom je maagzweren

Lees ook over paarden die luchtzuigen goed mogelijk dat die paarden last van hun maag hebben

Kortom wij staan ideaal hier kan ze oud worden

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:38

Op de stal waar ik vroeger heb leren rijden {lang geleden, ben al oud :j }, stonden de paarden ook 24/7 op stal. De meesten zelfs op stands, was toen nog heel gewoon.

Wel kwamen de paarden minimaal 2 uur per dag in het bos en stonden ze meer dan ruim in het stro en kregen meerdere keren grote hoeveelheden hooi en zomers werd er gras gehaald met de aanhanger.

De paarden mankeerden nooit wat, geen maagzweren, geen peesblessures en zeker geen stalondeugden. Een van de paarden is 33 jaar geworden, de andere ruim in de 20.

Natuurlijk is het geen ideale situatie voor een paard maar ik ben van mening dat alle ellende en blesssures van tegenwoordig meer te maken hebben met het fokbeleid {wordt alleen nog maar naar sportprestaties en papier gekeken} dan met de manier waarop de paarden gehouden worden. Daarbij denken sommige mensen dat hun paarden van suiker zijn, je kan ook te voorzichtig zijn.

Ik denk dat de meeste paarden tegenwoordig, ondanks dat ze uren buiten lopen, minder paard mogen zijn dan vroeger.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:43

Daphne__ schreef:
Triest topic dit... Wel verwachten dat paard z'n best voor je doet op wedstrijden, maar vervolgens nog geen uurtje op de wei mogen. God wat ben ik blij dat ik geen paard ben, je zult maar zo'n huis treffen waar je je leventje mag slijten binnen 4 muren :r

Lees ook meerdere keren; Ik wil mijn paard niet 24 uur buiten hebben. Alsof je moet kiezen tussen ophokken of 24/7 weidegang?

Ik snap dat je een mening hebt maar ik heb vind wel dat je met wat meer respect kunt reageren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:47

Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:48

Een dierentuin bezoekt ook elke nederlander overigens, terwijl deze dieren vaak ook hun leven lang op een klein stukje grond doorbrengen terwijl ze in de natuur vele vele vele kilometers afleggen per dag.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:04

mokummertje schreef:
Op de stal waar ik vroeger heb leren rijden {lang geleden, ben al oud :j }, stonden de paarden ook 24/7 op stal. De meesten zelfs op stands, was toen nog heel gewoon.

Wel kwamen de paarden minimaal 2 uur per dag in het bos en stonden ze meer dan ruim in het stro en kregen meerdere keren grote hoeveelheden hooi en zomers werd er gras gehaald met de aanhanger.

De paarden mankeerden nooit wat, geen maagzweren, geen peesblessures en zeker geen stalondeugden. Een van de paarden is 33 jaar geworden, de andere ruim in de 20.

Natuurlijk is het geen ideale situatie voor een paard maar ik ben van mening dat alle ellende en blesssures van tegenwoordig meer te maken hebben met het fokbeleid {wordt alleen nog maar naar sportprestaties en papier gekeken} dan met de manier waarop de paarden gehouden worden. Daarbij denken sommige mensen dat hun paarden van suiker zijn, je kan ook te voorzichtig zijn.

Ik denk dat de meeste paarden tegenwoordig, ondanks dat ze uren buiten lopen, minder paard mogen zijn dan vroeger.

Ik denk dat er vroeger meer blessures waren dan nu.
Alleen toen werd een paard met rugpijn afgedaan als 'zuur' en een beginnende peesblessure niet opgemerkt en daarna een jaar op het land gegooid.
Teugelkreupel is ook zo'n woord van vroeger,beest wat van ellende ging kreupelen vd pijn in zijn lijf als hij moest aanspannen.

Ik probeer mijn paarden lekker lang op het land te laten,maar meestal rij ik ze s'morgens en gaan ze daarna gezamenlijk het land op.
Dan haal ik ze tegen de avond weer binnen,dus staan ze 5 á 6 uurtjes buiten.
Dat vind ik voldoende.Ze staan met 3,allen merries.Nooit gedonder en rennen moet kunnen.