Maar goed, om even de openingspost van Brendaaaa erbij te pakken en te beantwoorden:
Brendaaaa schreef:Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?
Wij houden eigenlijk als stelregel aan dat de 'wedstrijdpaarden' niet in de wei komen. Waarom niet? Blessures inderdaad. Hier in de omgeving is niet veel weiland. Je kunt vaak kiezen tussen een stal met kleine postzegeltjes waar ze de hele dag op kunnen staan tot kleine paddocks waar ze onder toezicht een half uurtje per dag in mogen, tot hele grote (zand) paddocks waar ze echt de ruimte hebben en enkele uren buiten staan.
Helaas zie ik dat veel paarden die enkele uren per dag buiten komen zich blesseren. Ze rennen en verdraaien iets, ze krijgen een trap, ze worden gebeten, ze hangen in het hek, ze vechten met de buurman aan de andere kant van het hek.
Ik zie iets te vaak dat het paard uit de running is door blessures opgelopen in de wei. Wellicht is dit anders als een paard 24/7 op de wei staat, maar die mogelijkheid (en dat verschil) kan ik hier niet beoordelen. De paardensport is al duur genoeg zonder dat mn geld dan naar de locale dierenarts kan. Als ik op wedstrijd wil dan hou ik mn paard liever heel.
Dat is mn motivatie.
Omdat het bewegingsdieren zijn is het dan niet meer dan normaal om er in elk geval voor te zorgen dat ze twee keer per dag uit hun stal komen. Wandelen, rijden, los (onder toezicht) in de buitenbak of binnenbak. Ze komen in elk geval 3 uur per dag uit hun stal. Dat houdt dus in dat wij dus 's ochtends voor ons werk op stal zijn om te wandelen met de paarden. Daarnaast veel afwisseling. Buitenritjes, strandritjes, 2 keer in de week wat dressuur, 1 keer per week springles, dag per week vrij (maar nog steeds dan 2 keer per dag wandelen).
Hoe vinden de paarden het? Alle 4 paarden die we op deze manier gehouden hebben vinden het prima. Ze hebben contact met soortgenoten (de buurpaarden of met onze andere paarden), veel contact met ons. De nieuwste aanwinst, nu 4 weken bij ons, is van 24/7 buiten naar binnen gekomen en ze geeft geen enkel probleem.
Nu hebben we 2 rijpaarden en 2 gepensioneerden. De gepensioneerden staan nu dus wel 24/7 buiten.
1 van de gepensioneerden had daar aanpassingsproblemen mee. Hij had sowieso wat specifieke gedragsprobleempjes, maar hij kwam niet tot rust in de kudde. Hij staat nu 's nachts binnen zodat hij kan rusten en overdag buiten in de kudde. Hij ligt goed in de groep, heeft veel vrienden. In praktijk staat hij dus 12 uur buiten en 12 binnen.
De andere gepensioneerde keek eens rond, zag gras, rolde eens en vergat dat ze ooit in haar leven op stal had gestaan. Die doet het prima 24/7 buiten.
Stalondeugden geen last van. Drukke paarden, geen last van. Blessures, geen last van. Enkel bij een van de paarden wat aanpassingsproblemen toen hij naar een situatie ging met meer buiten (maar dat paard geeft overal aanpassingsproblemen, ook als hij verhuisde of als je eens iets in een andere volgorde deed

).