Natuurlijke waterpoel in wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Re: Natuurlijke waterpoel in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:49

@suus19 , wat een mooie vijvers. Maar waarvan is de bodem zodat het water niet wegloopt?

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:55

Wij hebben net een poel laten aanleggen, het is de bedoeling dat daar geiten etc komen te lopen. Het is dus wel de bedoeling dat de dieren in die wei uit de poel gaan drinken.

Bij mijn buurman drinken alle dieren uit de poel, koe, geiten en paard, gaat prima, water ziet er ook mooi uit.

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:32

als het bij ons veel heeft geregend hebben we het gewoon onderwater dat is ook een poel hier drinken ze niet uit

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:51

Soms moeten paarden het ook leren dat ze ergens anders kunnen drinken dan bij een automatische drinkbak.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:46

In het boek: paard en Landschap, van de knhs staat alles over het aanleggen van een poel. Verder kun je ook nog een kijkje nemen op de website http://www.paddockparadijs.nl

En even om de misvattingen uit de wereld te helpen, stilstaand water heeft niets te maken met verbindingen met andere sloten/kanalen. Stilstaand water beweegt niet, maar een vijver kan ook bewegend water hebben zonder een verbinding naar een sloot. Je moet een ondiep en diep gedeelte hebben op juiste kant en dan ontstaat er een stroming in je vijver of poel zodat het warme en koude water elkaar afwisselen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 02:16

Dat klinkt wel logisch! Ik weet dat er bij ons in de ondiepe vijver inderdaad ergens een gat van ong. 2 meter diep zit. Misschien is dat dan ook voor de stroming.

Het is gewoon zandgrond wat afgegraven is, er ligt niets speciaals op de bodem ofzo.

rohenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:50

Hallo, denk er wel aan als je dit doet dat je moet oppassen met ganzen/eenden/vogels.. botulisme. Ook dit is zeer belangrijk (cryptosporidium) een drachtige merrie van een bekende van mij heeft uit een natuurlijk (aangelegde vijver) gedronken en is hier aan overleden.. Pas er alsjeblieft mee op!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:09

Dan heeft jouw kennis waarschijnlijk stilstaand water gehad.

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:33

MirandaFuego schreef:
Ik zelf geef ze liever kraanwater want niet alle sloten zijn even fris.

ik ben het ermee eens dat niet alle sloten fris zijn, maar in de natuur is geen kraanwater, ze gaan er niet dood van. Wij hadden een oude wadmachine-trommen (van een wasmachine met bovenlader; verder dichte trommel met een klepje) in de sloot gehangen, en daar de zuigende slamg van de pomp in hangen. Dan blijft de grove rommel eruit, maar overdrijf je niet teveel

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:47

mijn verzorgpony staat ook op een weiland, liggend aan een rieviertje, met een klein stukje dat uitsteekt, waar ze in de zomer lekker pootjebaden en soms drinken (heel soms, want meestal ligt er kroos) het rieviertje was wel ooit aangelegd, maar dat stukje dat uitsteekt was waarschijnlijk eerst niet ;)