Van stal verhuizen, hoe vond je paard het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Re: Van stal verhuizen, hoe vond je paard het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:06

helemaal fijn :)

het ligt er natuurlijk aan waarom je verhuist he,
maar die van mij gingen verhuizen voor een beter plekje, met betere stallen en meer weidegang.
in geen week begonnen ze weer streken uit te halen en dan weet ik gewoon, mijn etterbakjes zitten goed in hun vel :)

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:59

Die van mij was erg nieuwschierig maar zolang die kan eten is alles goed :+

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:25

na zeker 10 jaar op zelfde stal verhuist naar andere stal,eerste 5 dagen erg hyper en ik dacht dat komt nooit goed,de 6de dag opeens een grote omezwaai, zo relaxed,op de wei lekker rollen en snachts op stal gewoon relaxed . hij is in 2 weken van een mager paard bijna een paard die op dieet moet,heerlijk,nu alleen nog met buiten rijden relaxed worden.

WiesRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:44

Ik ken iemand, die haar paard verhuisde naar een andere stal, het paard was niet meer de oude, ze had hem goed onder controle maar daar werd het een wildt beest, dat paard moest heel erg wennen...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:49

Mijn Shet is vrij koel in zijn hoofd en het eerste wat hij deed toen hij in de wei stond met zijn nieuwe soortgenoten was... eten :Y)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:50

Ik ben niet van stal verhuisd maar ik neem mijn paard 1-2x per jaar voor een week mee op vakantie of training. Hij is vaak erg onrustig de eerste paar uur, schrikt snel op, laat dan al het gras of hooi uit z'n mond vallen en gaat na een tijdje wel weer eten. De eerste paar dagen valt hij altijd flink af doordat hij dus vaak met open mond ergens naar staat te kijken _O- Dus zorg ik dat ik de eerste paar dagen extra veel ruwvoer (onbeperkt) geef.
Zolang hij in de buurt van andere paarden is op stal of in de wei is alles goed, als ik hem alleen mee nam naar de poetsplaats of de stal gaat hij heel hard hinniken en wordt hij wat wiebelig. Met rijden is er echter niks aan de hand, na het rijden is hij ook meteen een stuk rustiger. Na een dag of 3-4 is hij redelijk gewend en komt hij ook langzaam weer aan.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 02:31

Mijn paard is gelukkig heel makkelijk met verhuizen. :)
Eerste paar dagen beetje kijkerig maar meer ook niet. En ook de kennismaking met de nieuwe paarden verloopt altijd rustig.
Maar nou heb ik sowieso al een aardig relaxed paard die alles voor eten doet, dus met wat hooi is ze al snel op d'r gemak. :Y)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:19

Niks aan het handje! Mijn paard was geboren op de manege waar ze vandaan komt, op haar 18e heb ik haar gekocht en naar haar huidige stal gehaald. De eerste week wat kijkerig maar ze at gewoon goed en stond niet te hinniken ouzo. Het scheelt Miss wel dat er al 2 andere paardjes van haar oude stal stonden..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:21

Felicity2511 schreef:
Mijn paard is gelukkig heel makkelijk met verhuizen. :)
Eerste paar dagen beetje kijkerig maar meer ook niet. En ook de kennismaking met de nieuwe paarden verloopt altijd rustig.
Maar nou heb ik sowieso al een aardig relaxed paard die alles voor eten doet, dus met wat hooi is ze al snel op d'r gemak. :Y)

Klinkt dat even bekend :') Toen mijn merrie hierheen kwam vonden de andere paarden haar enorm interessant. Zij hen niet, ze ging eten... Ook de dagen erna heel rustig gegaan. Maandag gaan we weer verhuizen, ben erg benieuwd :o

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:33

het uit de trailer komen was wel even spannend en hij heeft wel even moeten wennen aan alle ruimte die hij opeens heeft maar wat geniet hij zeg!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:38

Ik heb een paar jaar terug twee paarden samen verhuisd, was erg grappig. Paarden kenden elkaar al goed, waren al van ons, eigenlijk veranderde dus echt alleen de locatie maar verder bleef alles hetzelfde (vriendje, mensen, voer, ritme).
Ene paard heb ik niets aan gemerkt, vond het allemaal leuk en gezellig en was net hetzelfde als altijd. De andere is echt een maand of drie van slag geweest. Schrikkerig, kijkerig, slecht eten, slecht in de vacht rond het verharen...Die was helemaal de weg kwijt. Verschil had niet groter kunnen zijn. Kan dus alle kanten op gaan!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:43

Die van mij is super makkelijk. Als we hem uit de trailer geladen hebben laat ik hem altijd rondkijken, dan kan hij gewoon 5 minuten lang staan en kijken. En als hij dat gedaan heeft is het goed, doe ik hem in z'n stal en gaat hij de stal rustig verkennen, met een beetje kuil.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:47

mijn paard heeft er nooit echt moeite mee.. Zolang er daar maar gras/eten is vind zij het best..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:51

Ze had in een dag door welke box van haar was ('Een aan de rechterkant', ze zijn namelijk allemaal het zelfde aan die kant dus dat ze de box niet weet snap ik wel), wanneer het vreten kwam en waar alles was. Haar maakt het ook echt niet uit maar dat vind ik gek, heeft vaak genoeg uit het niets op een random wei, tuin of in een random stal gestaan, of in een random rijbak gereden, nooit een probleem geweest, zelfs eten is niet nodig, als er niks te doen is gaat ze gewoon slapen. :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:30

Ik heb een muts; mijn merrie was na ongeveer 4 maanden pas weer een beetje zichzelf. Maar dat is ook wel een enorme autist. Maar verder is ze er beter aan toe dan ooit, ze is veel meer op haar plek dan op de vorige stal. Duurde even, maar dan heb je ook wat :P Denk dat veel paarden er beter mee om kunnen gaan. Ik had dit wel verwacht, want ze is snel van slag, zelfs als ze van weide moest verhuizen :+ Maar zulke veranderingen kan ze nu ook beter hebben.
Ze was wel braaf, maar niet op haar gemak die eerste maanden. Heb haar best wel een hoop bachbloesem etc gegeven om een beetje de scherpe randen eraf te halen en nog was ze onrustig en gestrest. Heel vaak bijna huilend naar mijn paard gestaan wat ik haar aan heb moeten doen, moedeloos dat ze zo met zichzelf in de knoop zat door alle stress, maar zo achteraf was het de verhuizing meer dan goed voor haar :)

Vakanties doen we ook. Ligt dan ook erg aan de samenstelling van de groep (bekende paarden? Rustige paarden?) hoe ze dat oppakt, maar dat geeft wel veel stress mee.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 22-09-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:40

Wij verhuizen nooit maar gaan wel elk jaar 1 of 2 x op vakantie voor een week. Naar verschillende adressen die ook "vreemd" zijn. Al jaren met 2 "vaste"paarden (die van mijn zus en mij) en dan vaak nog 2 andere. Verschilt per keer welke "vriendinnetjes"er mee gaan. Ofdat het nu komt omdat ze elkaar kennen en daardoor steun hebben aan elkaar maar in al die jaren (nu al weer zo'n 8 jaar) maar 1x een pony mee geweest die wat stresserig was en slecht wilde eten. Voor de rest, in de stal (soms in een manege of stoeterij, soms een privestal of op een vreemde wei (wel alleen onze eigen paarden er dan in) nooit problemen! Gewoon eten , liggend slapen (op stal en in de wei) en gelijk de eerst dag een kort ritje, geen problemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 06:47

ik neem mijn paard regelmatig mee naar andere adressen (voor meerdaagse tochten) en merk weinig aan haar gedrag. Wel probeer ik haar zo te stallen zoals thuis, dus veel buiten en contact met andere paarden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:12

Mijn jonkie is twee keer verhuisd. Een keer toen ik haar kocht, en de tweede keer vorige week. De eerste keer was alles erg onwennig, maar ze was ook nog maar weinig in de hand geweest. Ze kende een halster en daar was alles mee gezegd. Ze kwam daar in een hele rustige groep en heeft zich eigenlijk verrassend snel aangepast.
De tweede verhuizing was iets minder soepel. Ze was onderweg op de trailer al niet bepaald blij, heeft het voor elkaar gekregen om de voorstang eruit te krijgen (hij was geborgd, dus hoe ze het voor elkaar heeft gekregen, geen flauw idee...) en begon bij aankomst gelijk de andere twee paarden op te jagen en te domineren. Ze is nu een paar dagen later nog steeds behoorlijk van de leg. Ze schrikt van alles en gaat dan 'haar' kudde opjagen. Ze doet heel stoer, maar staat ondertussen met knikkende knietjes te drinken omdat de waterbak zo eng is :D. Held op sokken is het... Ze krijgt nu een beetje valeriaan door haar biks tegen de ergste zenuwen en ik probeer verder alles zo normaal mogelijk te doen en dat helpt wel. Verschil met de eerste verhuizing is dat ze daar in een gevestigde kudde van rustige en ervaren paarden kwam. Hier is ze tegelijk met haar twee weidegenoten heen verhuisd en ze zijn dus allemaal een beetje van de leg.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:56

Mijn paarden zijn bijzonder makkelijk met verhuizen. Ik heb een merrie van nu 5 die wegens werk in buitenland al meerdere keren verhuisd is en het is eigenlijk direct goed als ik uit de trailer kom. Hapje hooi erbij en klaar.
Ze heeft nu een veulen aan de voet en heb wegens omstandigheden deze ook alweer 2 keer moeten verhuizen, waarschijnlijk omdat moeders zo makkelijk is geeft zij er ook niks om. (Als mams niet zo makkelijk was had ik dit niet gedaan trouwens) Ik merk met de kleine erbij wel een klein verschil in mijn merrie op nieuw terrein, maar nog is ze heel makkelijk.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:59

Toen Femme hier op stal kwam vond ze het ontzettend spannend en was erg zenuwachtig. Niet zo gek voor een 1,5 jarige die bij haar vertrouwde groep en moeder weg gaat, waar ze ook nog eens geboren is.

Infinity is afgelopen weekend hierheen verhuisd en stond al direct rustig op het land te grazen. Niks aan de hand. Savonds ook rustig in de stal aan het eten alsof ze hier al jaren staat.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:00

Ik heb die van mij nu sinds juli verhuist.
Totaal geen problemen/moeite gehad. Aangekomen met de trailer (30 graden!) kon ik dr gelijk afspuiten en op stal zetten waar ze gelijk begon te drinken en aan 't kuil begon. Volgende dag toen ik aankwam hinnikte ze ook weer naar me, en dat doet ze nog steeds, dus dat was voor mij erg rustgevend. Ik kon de tweede dag ook gewoon opstappen en wegrijden in een vreemde 140x42m buitenbak! :)

Ze is geen moment nerveus geweest, alleen bij de bladblazer wilt ze nog wel eens met dr kont naar de deur staan, maar verder geen angst oid. Alleen de stapmolen vind ze een beetje spannend.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:55

Mijn pony was super braaf, ik kwam aan zette haar in haar nieuwe stalletje met wat hooi erbij en ze stond er letterlijk alsof ze er al jaren stond helemaal op dr gemak ! Toen heb ik haar die avond met een ander paard die ze al kende van de vorige stal losgegooid im haar te laten wennen aan de bak , ze was super braaf

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:21

die van mij vind het een feestje :+ maar die staat ook altijd vooraan als er iets te rellen valt...dat scheelt ook een hoop denk ik :P
haar moeder liet het allemaal gelaten over zich heen komen, wel iets stressy, maar dat is een heel introvert dier. die laat veel niet merken .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:18

Mijn paard is een aantal keren verhuisd. De eerste keer toen was hij 2,5 jaar en voor het eerst weg van huis naar zijn nieuwe stek was hij 2 weken echt overspannen er van. Hij was niet te handelen en deed de meest rottige dingen. Na een tijdje was hij rustig. En voelde hij zich thuis in de kudde en had een vriendin. Toen ik het nodig vond om hem nog eens te verhuizen omdat er een stal dichterbij mijn huis was en betaalbaarder zodat ik op de fiets kon. Voor hem geen goede keuze geweest achteraf. HIj ging wel dagelijks naar buiten maar alleen in een weide, wel een paard er naast. Weide was klein en op stal vond hij het sociale niet zo leuk en was weer erg vervelend.

Toen verhuisd naar een stal waar hij weer buiten ging in een kudde en de nachten binnen. Daar heeft hij lang gestaan. En was hij meteen na verhuis al veel rustiger en leek niet veel stress gehad te hebben. Tot ik weer eens weg wilde met de trailer! Toen stapte hij er niet meer in.

Denk dat hij de link gelegd had dat als hij op de trailer stapte niet meer terug kwam op zijn plek. Want tot nu toe was dat ook het enige vervoer wat ik gedaan heb. Daar heb ik lang mee gevochten. En toen dat opgelost was en hij door had dat hij wel weer terug kwam was het beter.

Onze droom kwam uit en hij kon aan huis. Daar voelde hij met alleen een paard als vriend zich niet helemaal thuis. Zijn gedrag was lastig. De winter ging zo slecht dat ik hem bij een stal binnen heb gezet. Zijn vriend was toen weg en kwam een mini voor terug. Hij is daarna lang buiten de deur geweest door zwangerschap. Daar heeft hij bij een vriendin gestaan. Door het vaak verplaatsen heeft hij stiekem wel wat stress gehad. Nu staat hij thuis en het is niet de bedoeling dat hij nog vaak op een andere stal moet staan. Maar bijvoorbeeld nog wel een keer een weekend op de VEluwe of iets. En dat gaat goed. HIj begrijpt nu dat hij altijd wel weer thuis in zijn kudde komt. Inmiddels dus samen met 2 minis want als ik weg ga staat er een alleen en dat vind ik niet kunnen;)

Het trailer laden is inmiddels geen probleem meer. HIj loopt er los in bijna. Soms nog wel iets onrustig onderweg maar niet gek meer. Maar stiekem had hij dus wel meer stress dan je aan hem kan zien.

Nu is hij het gewend en weet dat hij altijd wel weer mee naar huis komt. Maar als ik het over nieuw mocht doen zou ik het anders gedaan hebben.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:34

Ik ben 1 x verhuisd met mijn paard, hij stond 6 jaar op de andere stal en 3 maanden terug verhuisd.
Hij was de eerste weken echt niet zichzelf. I.p.v. de koele rustige fries was hij druk en zenuwachtig en moeilijk te houden aan de hand.
Heb hem 2 weken de tijd gegeven om te wennen, stappen aan de hand in de binnen en buitenbak. Veel neuzen met de andere paarden. Veel poetsen en omkeutelen. En na 2 weken had ik mijn 'oude' paard weer terug.