Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:59

Ik heb hier mijn hele stal op vlas staan, ook puur vanwege de hoge stroprijzen.
Het bevalt mij erg goed. Zaagsel vind ik ook snel vies worden en stinken.

Ik heb enkele stallen waar maar eens per maand een nieuwe pak bij hoeft.
Daarentegen heb ik ook een paar viezerikken waar wel een pak per week in moet.

Vreten doen sommigen wel, maar die heb ik tijdelijk zonnebloemolie bij gegeven, en geen verstoppingen gehad.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 08:17

Ze gaan nu nog de hele dag naar buiten dus het wordt even afwachten hoe ze het gaat doen als ze weer naar binnen gaan en overdag in de paddock (maar korter!)

Anders wil ik het wel proberen. Dat eten moet ik niet hebben.........ze is koliek gevoelig. Maar het klinkt wel heel erg aantrekkelijk. En zeker omdat ik wil dat ze er schoon bij staat en zelf vaak extra zaagsel er in gooi (op mijn eigen kosten) is vlas dan veel aantrekkelijker.
Moet ik de staleigenaar wel mee krijgen want ik ga het niet zelf betalen. ;)

Ik wacht het nog even af, misschien heeft merrie haar leven verbeterd :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:24

Ik lees even mee. Sinds deze week heb ik de paarden 's nachts op stal (voor het eerst bij onszelf thuis) en ik heb nu gekozen voor vlas. Ik heb er nu 2 pakken per stal in gegooid en haal dagelijks de mest en natte plekken er uit en strooi dan weer wat bij. Ook woel ik na het bijstrooien alles even goed door elkaar zodat er een mooi droog bed is elke avond. Nu ben ik met 1 kleine kruiwagen mest per dag klaar met 2 stallen.

Ik ben bang dat als ik er in 1x zoveel in gooi, ik straks een enorme stal moet uitmesten en dat kan ik niet ivm fybromyalgie. Maar als ik jullie ervaringen lees, dan valt dat dus erg mee als je het dagelijks goed bijhoudt?
Laatst bijgewerkt door Muronia op 17-09-13 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:26

Wat is in jouw ogen een natte plek Leorah?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:27

Ik ga met de vork er door, wiebel de vork heen en weer zodat het losse spul eraf valt, en wat dan blijft zitten (plak) gooi ik op de kruiwagen. Dat noem ik natte plek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:28

Ik heb hier ook vlas liggen. Is tot nu toe toch het beste wat ik ooit al in mijn stal heb liggen gehad. Een bijkomend voordeel van vlas vind ik ook dat als je eens 1 dag niet kan uitmesten, het niet meteen een ramp is. De dag nadien gewoon iets meer vuil weghalen en wat bijstrooien moest het nodig zijn, maar dat is het. Bij houtkrul heb je dan toch meteen een iets viezere stal waar je heel wat meer werk aan hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:38

Leorah schreef:
Ik ga met de vork er door, wiebel de vork heen en weer zodat het losse spul eraf valt, en wat dan blijft zitten (plak) gooi ik op de kruiwagen. Dat noem ik natte plek.

Welke kleur heeft dit?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:47

roodbruinig

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:56

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:36

Maar als je zo'n tark als ik heb..........die mengt alles door elkaar. Mept haar mest achterin, laat niks op zijn plek liggen.
Bij wijze van spreken moet ik de schep onder de kont hangen als ze mest want dat is de enige manier waarop ik de mestballen heel houd, :')

Blijft het dan nog steeds schoner met vlas?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:38

ik had mijn merrie ook op vlas helaas heeft ze toen ook koliek gekregen.. toen over op zaagsel ging redelijk maar werd ook snel vies, dus toen maar weer stro.. en heb poosje rapsodie gebruikt maar ook daar koliek van

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:41

Hier ook op vlas, ben ook altij bang voor eten en koliek..

Gisteren zei men hoefsmid me dat er in vlas bacteriën zitten die de wand van de hoef zouden aantasten.. Iemand daar ervaring mee? Had het nog nooit gehoord.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:52

Ik ben erg tevreden over vlas! Ik heb een pony die zijn hele strostal leeg at tot koliekerig aan toe. Daarna heb ik strokorrels geprobeerd, dat was echt een ramp (ik had echt een soppende stal, ondanks dat ik er volgens de gebruiksaanwijzing en de adviezen op bokt genoeg in gooide). Bovendien werden de strokorrels ook nog eens gegeten.

De stal met vlas blijft schoon en droog, ik gooi er elke week een pak op en schep een keer per week de natte plek uit, vervolgens woel ik de hele stal om. Ik pot de stal dus niet op. Paard eet dit niet, dus we zijn allemaal blij :D

Ik zie trouwens geen verschil wat betreft de hoeven. Ik ben wel benieuwd naar de stal met natter weer en of ik dan meer vlas nodig heb.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:07

Ik heb mijn paarden jarenlang op vlas gehad (woonde tijdelijk in Drenthe en had ze aan huis) tot grote tevredenheid. Nam supergoed het vocht op. Ik heb wel tegen de regels in elke dag de natte plekken verwijderd, zodat het netjes bleef. Wekelijks een pakje erbij, ik vond het fantastisch. Weinig afval was het grootste pluspunt. We hadden geen plek voor een mesthoop en al helemaal niet om een vrachtwagen het op te laten halen, dus we waren echt afhankelijk van iets wat weinig plek innam en we zelf weg konden brengen. Per (ik geloof) 2 weken had ik van 3 stallen slechts een schapentrailer vol. Helaas moest ik noodgedwongen weer terug naar het westen en mijn paarden in pension, en ook weer over op stro. Maar ik zweer bij vlas.

Momenteel hebben mijn schoonouders een testbox met houtkorrels van www.stablestabile.nl
Tot nu toe bevalt het goed. Sinds zaterdag staat de grootste viezerik van stal erop. Met stro moest zijn box gewoon dagelijks helemaal leeg, en dan 1,5 tot 2 grote plakken er weer in.. Elke dag opnieuw. Of je er nou veel of weinig stro in mikt, de volgende dag is de hele stal smerig. Nu hij op houtkorrels staat is de box nog steeds droog, het ruikt heel fris. Zaterdag komen ze met een zeef die alle poeprestjes en nattigheid eruit gaat zeven. Ik ben erg benieuwd wat het gaat doen op de langere termijn. Zo na een paar dagen ben ik in elk geval erg enthousiast, maargoed we hebben er nu nog niet echt een realistisch beeld van.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:17

Ik heb ook een viezerik. Hij loopt zodanig veel rondjes dat alles op hopen aan de zijkant ligt. Hij staat momenteel op houtkrullen, maar dat is na 3 dagen alweer smerig. Vlas heb ik ook al gebruikt en dat blijft schoner maar de mestballen vallen zo uit elkaar dat de hele stal dan vol ligt met kleine stukjes mest die telkens door de hark vallen :+ Ik heb al overwogen om bijvoorbeeld strokorrels eens te proberen, maar durf niet goed omdat ik denk dat dat even smerig blijft met een paard die de bodem wegtrapt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:20

Dimple schreef:
Maar als je zo'n tark als ik heb..........die mengt alles door elkaar. Mept haar mest achterin, laat niks op zijn plek liggen.
Bij wijze van spreken moet ik de schep onder de kont hangen als ze mest want dat is de enige manier waarop ik de mestballen heel houd, :')

Blijft het dan nog steeds schoner met vlas?

Klinkt precies als onze ruin, de stal is wel wat viezer daardoor maar als er voor de nacht nog even de mest wordt verwijderd of in de hoek gegooid scheelt dat al een heleboel!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:24

Kirrr schreef:

Gisteren zei men hoefsmid me dat er in vlas bacteriën zitten die de wand van de hoef zouden aantasten.. Iemand daar ervaring mee? Had het nog nooit gehoord.

Dit heb ik ook gehoord! Dat die kleine scherpe stukjes er in gaan zitten etc.
Maar nog niemand gesproken die er echt last van heeft gehad.
Zal zo een googlen.

Bedankt voor jullie tips weer!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:36

Oke. ja wij deden het altijd gewoon met opstrooien. Maar dit nodigt een paard niet uit om te gaan liggen.
Morgen krijgen we weer nieuw vlas. Ik gooi er dan dus gewoon 5 pakken in en zorg dat de mest er elke dag uit komt, en k haal er 2 x pw de natte plekken uit ?
En dat kan ik dus het hele jaar door doen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:46

Dimple schreef:
Kirrr schreef:

Dit heb ik ook gehoord! Dat die kleine scherpe stukjes er in gaan zitten etc.
Maar nog niemand gesproken die er echt last van heeft gehad.
Zal zo een googlen.

Bedankt voor jullie tips weer!

hier geen last van. wel merk ik dat de hoeven droger zijn maar gewoon wat vaker vetten en zomers liep hij in het gras als dat nog vochtig was.
of wij zetten hem in de bak die net gesproeid was. :j

enige nadeel wat ik er persoonlijk van heb is dat die kleine stukje overal in blijven zitten. sokken zitten altijd vol en zelfs na het wassen zitten er soms
nog stukjes in. :=

en ik heb ook altijd allemaal kleine stukjes in de stal doordat de vogels de mest uitelkaar halen omdat Simon meusli en granenmix krijgt. Dat is wel een tijdje
zoeken soms maar dan nog is het een stuk schoner.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:47

Charityyy schreef:
Oke. ja wij deden het altijd gewoon met opstrooien. Maar dit nodigt een paard niet uit om te gaan liggen.
Morgen krijgen we weer nieuw vlas. Ik gooi er dan dus gewoon 5 pakken in en zorg dat de mest er elke dag uit komt, en k haal er 2 x pw de natte plekken uit ?
En dat kan ik dus het hele jaar door doen?

Ik haal 1 x per week de natte plek eruit. Wel alle dagen de mest eruit.

en iemand vroeg of er s winters meer in moet. ik merk dat wel omdat als het van dat vochtige weer is de vochtigheid omhoog trekt en de vloer dus
wat natter is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:51

Ik zit ook te dubben welk stalstrooisel ik het beste kan kiezen.
Ik heb vorig jaar een pallet strokorrel geprobeerd en beviel me goed. Alleen mijn haf en fries blijven het eten zolang het korrels zijn, ondanks ik het per stal met 12 ltr azijn overgoten had (gieter). Ik ben toch bang voor koliek, weet niet of het kan van strokorrels. Ook krijgen ze 2 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht, dit moet toch voldoende zijn,
Dus heb ik ze maar weer op sto gezet, zodat ze wat kunnen knabbelen, eten overigens niet de stal leeg.
De shet heb ik nu nog op strokorrels staan (die ik nog overhad), maar dit is gewoon een varken in zijn stal, die plast en poept waar hij staat en loopt er dan doorheen. Dus bij hem bevallen de strokorrels goed.
Ik heb dus ook vlas in overweging genomen, maar ben bang voor koliek en mijn hoefsmid raadde dit me zeer af. Volgens mijn leverancier is vals momenteel de goedkooptse stalstrooisel.
Ik weet het dus ook niet meer.
Ik volg dus even

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:54

En wanneer je mest eruit haalt en de natte plekken strooi je gewoon weer een half pak op pw ?

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:57

Ik na echt alles te proberen (stro, houtkrullen, rapsodie, vlas, strokorrel,.. ) sinds vorig jaar koolzaadstro in mijn stallen liggen. Mijn ene merrie is zo een viezerd dat ik elke dat de stal volledig leeg kon maken!

Nu met koolzaadstro is dit nog niet 100%, maar is wel het properste! Makkelijk te onderhouden, en vooral geen koliek uitlokker.
Ik haal wel om de 2weken stal volledig leeg, aangezien ze zo vies is en alles dus omwoelt is er geen mogelijkheid om een bodem te creëren.
Mijn andere die mega proper is doet gemakkelijk 4weken met 2 pakken :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:00

Charityyy schreef:
En wanneer je mest eruit haalt en de natte plekken strooi je gewoon weer een half pak op pw ?

ik haal er ongeveer een kruiwagen uit als ik de natte plek eruit heb gehaald. (1x pw) en dan 1 heel pak erbij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:04

Leorah schreef:
roodbruinig

Oké ja dan is het wel volledig verzadigd en neemt dan niet meer op. Dan haal ik het er ook uit, niet eerder